Gå til innhold

Besøk av venner

Gjest isolert

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er også at det er mest vanlig at foreldrene til den som besøker henter og bringe. Har vurdert å hente og bringe barn men føler det virker nesten litt desperat etter at våre barn skal ha noen å leke med. Men mulig jeg skal begynne å tilby meg. Det gjør i såfall ikke oss noe å kjøre på andres barn. Det viktigste er at våre barn får noen å leke med.

Å hente barn synes jeg ikke du skal gjøre. Men som noen sier så kan det jo være en ide at de kommer sammen rett hjem fra skolen. Men når foreldre kommer med barn som skal besøke ditt barn så kan du jo evt tilby deg å kjøre det hjem. Det vil ingen oppleve som desperat, bare som et hyggelig tilbud.

Her jeg bor så blir de fleste kjørt på besøk (min største er 3.klassing)l og da er det helt vanlig at foreldre både bringer og henter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Takk for tips. Godt å vite at det finnes foreldre som dere som ikke ser på det som et problem at barna deres kan leke med barn i utkanten. Ser jo at foreldre tenker forskjellig her og at noen er "rausere" enn andre. For oss er det ikke et problem å hente/ levere andres barn men tror kanskje også at foreldrene til de barna som er her mest ville syns det er litt rart om vi plutselig begynte å tilby meg. Men vi kan jo se om vi skal invitere noen andre som ikke har vært hos oss, for så å tilby oss å kjøre. Tror noek de fleste med bil selv kanskje føler det blir litt pinlig å si ja til men kanskje jeg tar feil?

''Ser jo at foreldre tenker forskjellig her og at noen er "rausere" enn andre''

Det er en måte å se det på.

En annen måte er å tenke at foreldre kan ha ulikt antall barn, skift-arbeid eller liknende. Om et foreldrepar, hvor en er skift-arbeidende- har 3 barn som alle har 2 ulike fritidsaktiviteter pr uke....som krever bringing/henting...så kan det være mangel på tid/kapasitet og ikke raushet- som er grunn til et nei til en ekstra skyss/bringing samme uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører/henter så gjerne, så jeg ville bare synes det var hyggelig med invitasjon (dersom barna trivdes sammen selvfølgelig)

Våre barn har venner både hos "nabo'n" og lengere unna, og jeg kjører dersom de vil på besøk litt lengere unna. Om sommeren så sykler de.

Det som er enklere med nabobarn er at de kan stikke innom selv om det bare er for en halvtimes leik, det går ikke om det er kjøreavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Å hente barn synes jeg ikke du skal gjøre. Men som noen sier så kan det jo være en ide at de kommer sammen rett hjem fra skolen. Men når foreldre kommer med barn som skal besøke ditt barn så kan du jo evt tilby deg å kjøre det hjem. Det vil ingen oppleve som desperat, bare som et hyggelig tilbud.

Her jeg bor så blir de fleste kjørt på besøk (min største er 3.klassing)l og da er det helt vanlig at foreldre både bringer og henter

''bare som et hyggelig tilbud''

Enig. En av mine hadde kompis som bodde et stykke unna oss. De var alltid på tilbudssiden og vi fikk god kontakt, såpass at mor til barnet også kom innom iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isolert

''Ser jo at foreldre tenker forskjellig her og at noen er "rausere" enn andre''

Det er en måte å se det på.

En annen måte er å tenke at foreldre kan ha ulikt antall barn, skift-arbeid eller liknende. Om et foreldrepar, hvor en er skift-arbeidende- har 3 barn som alle har 2 ulike fritidsaktiviteter pr uke....som krever bringing/henting...så kan det være mangel på tid/kapasitet og ikke raushet- som er grunn til et nei til en ekstra skyss/bringing samme uke.

Nå er det sjelden noen sier nei og når det har skjedd så har det ikke vært hos de som har mest travelt. Det er helt i orden at en sier nei når det ikke passer. Skulle bare ønske at det ikke bare var vi som tok initiativ til desse besøkene hele tiden. For når det blir sånn så blir vi jo også litt redd for at andre skal synes det er pes og masete. Det blir jo nesten som en gruer seg litt for å spørre.

Men jeg har fått en del gode tips for hva vi kan gjøre for at de skal bli litt enklere så takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er også at det er mest vanlig at foreldrene til den som besøker henter og bringe. Har vurdert å hente og bringe barn men føler det virker nesten litt desperat etter at våre barn skal ha noen å leke med. Men mulig jeg skal begynne å tilby meg. Det gjør i såfall ikke oss noe å kjøre på andres barn. Det viktigste er at våre barn får noen å leke med.

Jeg synes det er spesielt hvis ikke foreldrene til de som er på besøk kan hente og bringe. Om de ikke har bil er det jo greit men at de ikke "gidder" hente og bringe fordi det er langt synes jeg er sært...det er vel ikke snakk om hver eneste dag?? Man må jo investere i barna sine tenker jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Godt å vite at det finnes foreldre som dere som ikke ser på det som et problem at barna deres kan leke med barn i utkanten. Ser jo at foreldre tenker forskjellig her og at noen er "rausere" enn andre. For oss er det ikke et problem å hente/ levere andres barn men tror kanskje også at foreldrene til de barna som er her mest ville syns det er litt rart om vi plutselig begynte å tilby meg. Men vi kan jo se om vi skal invitere noen andre som ikke har vært hos oss, for så å tilby oss å kjøre. Tror noek de fleste med bil selv kanskje føler det blir litt pinlig å si ja til men kanskje jeg tar feil?

Jeg synes foreldre kan hente og bringe egne barn jeg, er det så stress da? Jeg har noen ganger tilbudt meg å kjøre barn hjem hvis jeg vet at mor er alene med små barn eller har syke barn hjemme eller jeg likevel skal i butikken eller hente andre barn andre steder og det har andre gjort med meg og men stort sett henter og bringer vi våre egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utvilsomt enklest når ungene er på besøk hos unger som bor i gangavstand hjemmefra da. Noen sier at det er da helt uproblematisk å hente/bringe unger om man har bil - da har dere ikke sett mange av de svingete, smale, speilblanke eller snøfyllte veiene der mange av kompisene til mine bor... Det er en del unger jeg nekter å kjøre til på vinterstid, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt hvis ikke foreldrene til de som er på besøk kan hente og bringe. Om de ikke har bil er det jo greit men at de ikke "gidder" hente og bringe fordi det er langt synes jeg er sært...det er vel ikke snakk om hver eneste dag?? Man må jo investere i barna sine tenker jeg:)

Jeg synes også at foreldre i stor grad bør kunne gjøre det. Men om det er slik at trådstarter føler at noen foreldre blir stressa/har dårlig tid så går det jo an å hjelpe til med f.eks å kjøre barna hjem. Det er jo slik som en del her sier at kanskje mange heller prioriterer å la barna leke med nabobarn /de i gangavstand pga pes med kjøring hit og dit. Og da er det jo barna som bor langt unna de andre som blir skadelidne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg synes også at foreldre i stor grad bør kunne gjøre det. Men om det er slik at trådstarter føler at noen foreldre blir stressa/har dårlig tid så går det jo an å hjelpe til med f.eks å kjøre barna hjem. Det er jo slik som en del her sier at kanskje mange heller prioriterer å la barna leke med nabobarn /de i gangavstand pga pes med kjøring hit og dit. Og da er det jo barna som bor langt unna de andre som blir skadelidne..

''Og da er det jo barna som bor langt unna de andre som blir skadelidne..''

Ja, så det blir foreldrene til de barna som dessverre må ta den største byrden ved dette ved å skaffe lekekamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deres valg!

''Og da er det jo barna som bor langt unna de andre som blir skadelidne..''

Ja, så det blir foreldrene til de barna som dessverre må ta den største byrden ved dette ved å skaffe lekekamerater.

Dessverre? Det er da foreldrene som har valgt å bosette seg på et øde sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en stor skolekrets der det kan bli store avstander. Det hører også etpar "småbygder" helt i kanten av marka med til skolekretsen. Dit går det ikke an å komme til og fra uten bil.

Så begge ungene har vært bedt til lekekamerater der det har vært helt nødvendig å hente og bringe.

Jeg synes det er helt greit å kjøre / hente, men vi har "bare" en bil, så det er ikke alltid det går, i hvert fall ikke begge veier. Men det løser seg jo nesten alltid, jeg bare sier det som det er - at jeg kan kjøre junior "opp i skogen", men da må de få ham hjem. Veldig ofte tilbyr vertskapet skyss én av veiene i utgangspunktet, jeg har aldri tenkt på det som flaut.

Så lenge barna går på SFO, er det populært å være med hjem rett derfra. Da er det naturlig å hente hos kameraten når det er tid for å dra hjem (hvis altså bilen er tilgjengelig), foreldrene har jo da sluppet henting ved skoleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikka alltid like enkelt å velge hvor en skal bo. MEn det er nå en sak. Selvsagt kan vi hente og bringe barn som kommer til oss. Men jeg får kanskje en følelse av at andre også synes det er litt drøyt. Om et vennepar av deg og din mann inviterer dere på besøk så forventer dere vel ikke at vennene dine også skal hente og levere dere tilbake når dere har bil selv.

Det gjør absolutt ikke noe for oss og levere og hente andres barn. Men jeg har følt det kanskje litt pinlig å tilby meg. Barna får jo mat her og får rote og styre på også. Men skjønner at noen allikevel synes det er kjiipt og bli spurt, så mulig jeg samler mot til meg å spørre om jeg skal hente og levere. Folk tenker jo s forskjellig, så flott å få innspill her.

''Om et vennepar av deg og din mann inviterer dere på besøk så forventer dere vel ikke at vennene dine også skal hente og levere dere tilbake når dere har bil selv.''

- Synes ikke det kan sammenlignes helt.

Hvis man har flere barn, og man fra før har et program, der foreldrene skal hente/bring til aktiviteter/yngre søsken som er syke/småbarn som skal legges tidlig etc. kan det rett og slett være vanskelig å få kabalen til å gå opp med at foreldrene da skal hente ett av sine barn hos en kamerat.

Vi tilbyr oss rett som det er å kjøre barn som er på besøk hjem. Da er det også naturlig å spørre om barnet kan bli kjørt hjem av kameratenes foreldre, om vi ikke har anledning.

Pleier å gå veldig greit, og overhodet ikke tenkt at det var unaturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd isolert i forhold til klassevenner i mange år, men bor nå sentralt....

For meg spiller det ingen rolle om de går til naboen eller jeg må bringe og hente! Kjenner ingen stor forskjell egentlig, er bare glad de har gode venner, og da spiller det ingen rolle om det er mer jobb for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...