Gjest husker ikke så langt tilbake selv Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Min datter på 11 år, er 143 cm høy og veier 33 kilo. Virker det noenlunde normalt? Tenker på vekt i forhold til høyde - jeg vet jo at hun ikke er blant de høyeste, akkurat. Jeg synes hun ser normalt slank ut, men etter år med spiseforstyrrelser selv, sliter jeg med å "se" skikkelig. Det som bekymrer meg, imildertid, er at hun ser ut til å ha startet puberteten. Brystene har så vidt begynt å utvikle seg, veldig lite, men noe er klart på gang. Hun har ganske mye utflod, og har begynt å få små hår på tissen. Er ikke dette tidlig? Er det riktig at veksten stopper når første mens har inntruffet? Jeg er så redd hun skal få mensen om veldig kort tid, og får en høyde på 145 eller lignende. Jeg er ikke så høy selv (160 cm), men under 150 cm er jo så lavt at det blir problematisk, tror jeg. Er det noen sammenheng mellom vekt og menstruasjonsdebut? Kan hun få mensen nå når hun bare veier 33 kilo? Et spørsmål til: Min yngste datter er 7 år, og har litt utflod i trusen stadig vekk. Er det normalt, eller bør vi gå til lege med henne? Det lukter ikke noe, og hun fortalte tilfeldigvis at hun hadde vært med en venninne hjem som måtte få ny truse da hun var der, fordi hun også hadde "sånn i trusa". Takker for svar, jeg bekymrer meg for begge de strålende jentene mine 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Hallo Det er mange spørsmål her som jeg ikke kan svare på, men kan i hvert fall si at jeg synes det høres normalt ut at brystene begynner å utvikle seg ved 11års alderen. Det betyr imidlertid ikke at mensen trenger å begynne med en gang. Min datter fikk første mensen for ikke så lenge siden, 14 år og 3 mndr gammel, men utviklingen av brystene begynte mye før, sikkert da hun var rundt 11. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 At brystene begynner å utvikle seg når de er 11, er helt normalt. Det samme er det at behåringen begynner. Utflod er heller ikke unormalt, og ikke nødvendigvis noe tegn på at mensen er rett rundt hjørnet. Har selv to jenter som er 10 og 11. Begge har begynnende brystutvikling, men ikke noe mer. Yngste av jentene var nylig innlagt på sykehus på barneavdeling, og der var legene fullstendig enige i at hun ikke hadde kommet noe særlig langt i puberteten enda, og at det ikke var noen fysiske tegn til at mensen skulle starte enda. De baserte dette på brystutvikling og kroppsutvikling. I klassen til 11-åringen min (6. klasse) er det noen jenter som har kommet vesentlig lenger i utviklingene, men i følge min datter har ingen av dem fått menstruasjon enda. Svigermor og svigerinne var begge ca 10 år da de fikk menstruasjon. Begge var godt utviklet da denne startet (etter eget sigende). Men, de er heller ikke spesielt lange da. Rundt 160 begge to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 For mange, men ikke for alle, stopper lengdeveksten omtrent ved første mens. Noen vokser videre i årevis. Mange har en ganske kraftig høydevekst ("vekstspurt") året / månedene før de får mensen. Hvis du observerer den, kan den være et vel så "pålitelig" tegn på at mensen snart kommer, enn andre pubertetstegn. Det er ikke uvanlig at 11-åringer får hårvekst osv. Fagfolkene mener at man må ha en viss prosent underhudsfett på kroppen, for å få / ha regelmessig mens. Mange forvrenger dette til enkle sannheter om at man må ha en viss vekt i antall kg for å få mensen, og / eller at jo slankere man er, jo senere kommer den. Det stemmer ikke. Bittesmå, asiatiske kvinner får mensen de også - og underernærte kvinner får både mens og barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det meste er vanlig Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg kom i puberteten og fikk mensen som niåring. jeg stoppet heldigvis ikke å vokse av den grunn:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Høres normalt ut. Jeg begynte også i puberteten i 10-11 årsalderen, og fikk også litt utflod husker jeg. Mensen kom da jeg var 13 år. Jeg skilte meg ikke fra de andre jentene i klassen i forhold til tidspunkt å begynne i pubertet/få mensen etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt tidleg Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Har selv en jente som fyllte 11 år i januar. Hun fikk mensen forrige måned,hun er vel rundt 1.50 høy og rundt 33-35 kg. For vår del har vi ventet på det,da det siste året har vært en del klaging angående magevond og jenta har virket veldig hormonell,med mye smelling i dører og utblåsninger.... Man kan se antydning til endring på brystene,men det er ikke mye,og heller ikke noe behåring noe sted. Synes dette er veldig tidleg,selv var jeg 13. men forstår etter å ha snakket med flere venninner av meg at flere og flere får mensen rundt 11 års alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Selv var jeg 11, nesten 12, da jgf fikk menstruasjon. Men jeg var 160 høy og sikkert 50 tung. Jeg var ganske lubben som barn. Min datter fikk i høst rett før 13årsdagen. Hun er 153 høy og veie 36 kilo, mao hun er veldig slank. Det er heller ikke mye bryster å snakke om, mesteparten ha kommet i løpet av vinteren. Jeg vokste maks et par cm etter inntrått mens, er 163 i dag. Har vært litt bekymret for dattera siden hun alltid har vært liten og lett og fikk røntgenmålig for noen år siden, som spådde ca 156 høyde. Og det stemmer jo godt med mensen nå.Er du veldig urolig pga høyden ville jeg fått tatt en røntgenmåling, og utfra det evt satt i gang medisinering. Den må nemlig starte før puberteten inntrår. Selv har vi en bekjent med en adoptert datter fra et asiatisk land hun er 12 år nå men går på pubertetshemmende medisiner da hun lå an til en voksen høyde på 142. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Trettenåringen min (fjorten til sommeren) fikk mensen noen mnd etter tolvårsdagen sin. Hun var da ca 40 kg tung og kanskje rundt 150 cm høy? Nå er hun ca 50 kg og 165 cm høy, så hun har vokst endel siden hun fikk mensen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 At brystene begynner å utvikle seg når de er 11, er helt normalt. Det samme er det at behåringen begynner. Utflod er heller ikke unormalt, og ikke nødvendigvis noe tegn på at mensen er rett rundt hjørnet. Har selv to jenter som er 10 og 11. Begge har begynnende brystutvikling, men ikke noe mer. Yngste av jentene var nylig innlagt på sykehus på barneavdeling, og der var legene fullstendig enige i at hun ikke hadde kommet noe særlig langt i puberteten enda, og at det ikke var noen fysiske tegn til at mensen skulle starte enda. De baserte dette på brystutvikling og kroppsutvikling. I klassen til 11-åringen min (6. klasse) er det noen jenter som har kommet vesentlig lenger i utviklingene, men i følge min datter har ingen av dem fått menstruasjon enda. Svigermor og svigerinne var begge ca 10 år da de fikk menstruasjon. Begge var godt utviklet da denne startet (etter eget sigende). Men, de er heller ikke spesielt lange da. Rundt 160 begge to. ''I klassen til 11-åringen min (6. klasse) er det noen jenter som har kommet vesentlig lenger i utviklingene, men i følge min datter har ingen av dem fått menstruasjon enda.'' Men tror du nødvendigvis man vet det? Kan hende de første holder det for seg selv. "Selv da jeg var barn" var det enkelte i klassen som fikk mensen som 11-åringer, og har mange ganger lest at en kommer tidligere i puberteten nå enn før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 ''I klassen til 11-åringen min (6. klasse) er det noen jenter som har kommet vesentlig lenger i utviklingene, men i følge min datter har ingen av dem fått menstruasjon enda.'' Men tror du nødvendigvis man vet det? Kan hende de første holder det for seg selv. "Selv da jeg var barn" var det enkelte i klassen som fikk mensen som 11-åringer, og har mange ganger lest at en kommer tidligere i puberteten nå enn før. Joda, det kan jo tenkes. Likevel vet jeg at da jeg gikk i 6. klasse og første i vår klasse fikk mensen, så visste vi det. Hun skulle plutselig ikke ha gym sammen med oss - uten at hun var synlig syk. Dessuten er inntrykket mitt at jentene i 6.klassen til dattera mi er veldig åpne om ting som skjer med kroppene sine... Men, jeg vet selvfølgelig ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 I min tidlige ungdom måtte jeg ta røntgen av håndledd, for helsesøstra mente at jeg var _for_ lita. Og på sykehuset sa de sånn ca når jeg ville starte å menstruere, og forklarte at veksten stoppet ca tre år etter første mens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.