Gå til innhold

Irritert mage

Gjest sakkosekken

Anbefalte innlegg

Gjest sakkosekken

Hei, jeg har et barn på 6 som fikk vondt i magen og kastet opp 1 gang for 11 dager siden. Det hadde så en runde hver dag med skikkelig løs mage, men virket ellers relativt sulten og fornøyd. Etter en dag med vanlig kost og biola som melkeprodukt (2 dager etter oppkast), våknet det med veldig vondt i magen og var tydelig plaget i 2 døgn. Barnet våknet da tidlig med magevondt, hadde en runde med diare, men resten av dagen kom det ikke noe. 6 dager etter oppkast virket barnet helt fin igjen - spiste godt og vanlig mat (også noe melk), og avføringen var vanlig. 8 dager etter oppkast fikk det imidlertid veldig vondt i magen igjen (etter at det drakk mye melk til kvelds) og morgenen etter hadde det så vondt i magen at det kastet opp igjen. Det er nå tre døgn siden - avføringen var normal til tross for vond mage i 2 døgn etter den andre oppkasten, men i morges var det skikkelig løst igjen.... Jeg har ikke gitt barnet melk siden 2. oppkast - kun 1-2 ss med youghurt. Barnet virker ikke veldig sykt, men det er heller ikke som det pleier! Det har ingen allergier vi kjenner til, har aldri reagert på melk før og har normalt veldig hard avføring. Det har heller aldri reagert slik på omgangssyke før, og ingen andre i familien har blitt syke. Helt frem til i går har det klaget over vondt i magen, men dette har vært værst om morgenen for så å bli bedre utover dagen. Barnet virker i bedre form nå (med unntak av at magen har blitt løs igjen). HVor lenge kan man holde på slik før man oppsøker lege - har aldri opplevd noen i familien som har slik langvarig magetrøbbel før, og jeg er usikker på om en lege i det hele tatt vil vurdere barnet som sykt når de ser allmenntilstanden.... Det er bare at dette likevel avviker veldig fra normaltilstanden til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstått deg riktig. Du sier du har et barn på 6, men du sier ikke om det er år eller mnd., men av teksten din tolker jeg det til å være mnd.Men noe i teksten kan passe med 6 år. Du beskriver en sykehistore med løs avf., noe vekslende,du angir ikke hvor hyppig avf. var. Barnet var ikke særlig påvirket i almentilstand ,det var ikke tegn på inntørring, ikke feber(?). Det var episoder med tegn på magesemerter, noe varierende.

Du beskriver at barnet har normalt veldig hard avføring. Du sier at barnets almentilstand nå ikke er som den pleier.

Det er ikke lett å sette en sikker diagnose/forklaring på barnets mageproblemer, enten det er 6 mnd eller 6 år.

Den løse avføringen passer med en irritasjonstilstand som kan være forårsaket av kost/ mat eller mage/tarminfeksjon.

Smertene passer best med en irritasjon og tarm som trekker seg sammen (kolikk). Tarmen viser det ved løs avføring.

Siden barnet har veldig hard avføring til vanlig kan det også være forklaring, er avføringen hard vil tarmen " jobbe" med å få avføringen ut og det gir smerter. Dvs. at magesmertene kan skyldes den trege avføringen. Står avf. lenge i tarmen vil det også kunne gi irritasjon av tarmslimhinnen med løs avføring på slutten av en vanlig avføring.

På grunn av det noe diffuse sykdoms/ symptombilde du beskriver synes jeg du skal la lege undersøke barnet og magen for å kunne gi deg en bedre forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sakkosekken

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstått deg riktig. Du sier du har et barn på 6, men du sier ikke om det er år eller mnd., men av teksten din tolker jeg det til å være mnd.Men noe i teksten kan passe med 6 år. Du beskriver en sykehistore med løs avf., noe vekslende,du angir ikke hvor hyppig avf. var. Barnet var ikke særlig påvirket i almentilstand ,det var ikke tegn på inntørring, ikke feber(?). Det var episoder med tegn på magesemerter, noe varierende.

Du beskriver at barnet har normalt veldig hard avføring. Du sier at barnets almentilstand nå ikke er som den pleier.

Det er ikke lett å sette en sikker diagnose/forklaring på barnets mageproblemer, enten det er 6 mnd eller 6 år.

Den løse avføringen passer med en irritasjonstilstand som kan være forårsaket av kost/ mat eller mage/tarminfeksjon.

Smertene passer best med en irritasjon og tarm som trekker seg sammen (kolikk). Tarmen viser det ved løs avføring.

Siden barnet har veldig hard avføring til vanlig kan det også være forklaring, er avføringen hard vil tarmen " jobbe" med å få avføringen ut og det gir smerter. Dvs. at magesmertene kan skyldes den trege avføringen. Står avf. lenge i tarmen vil det også kunne gi irritasjon av tarmslimhinnen med løs avføring på slutten av en vanlig avføring.

På grunn av det noe diffuse sykdoms/ symptombilde du beskriver synes jeg du skal la lege undersøke barnet og magen for å kunne gi deg en bedre forklaring.

HEi, barnet er 6 år! Det hadde svak feber (37.8) to netter før første oppkast. Det er kun snakk om en avføring i døgnet. De to siste dagene har magesmertene gitt seg, men avføringen er løsere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...