Gjest slitne vi også Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 11 åringen min sitter ca 2-4 timer hver dag med lekser. i tillegg må han også bruke litt av helger. Han får enormt med oppgaver som skal leveres inn. Vi må også hjelpe ham mye, spesilet i matte. Dette begynner å slite mye og jeg blir helt stresset av dette. Har jo også 2 andre barn som også skal ha sitt. Jeg og min mann bytter på å hjelpe sønnen vår. Er det normalt at barn skal ha så mye lekser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg er vant til slike mengder fra perioden da datteren min gikk på ungdomsskolen. For en sjetteklassing(?) høres det mye ut. Jeg har en sønn som snart blir 12, og han har heldigvis ikke så mye. Hør med noen andre foreldre om de opplever det likedan, så kan dere ta det opp med skolen. I hvert fall burde det være mulig å få leksefri i helgene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Dette er jo helt galskap. Har de ekstremt mye lekser, eller er det han som bruker ekstremt mye tid på hver oppgave? Sitter han og pirker for å få det perfekt, eller strever han med å få til oppgavene? Hva sier læreren hans? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Høres veldig mye ut. Jeg synes niåringen min også har mye - tipper ca. fire-fem timer i uken. En har jo bare mandag til torsdag til rådighet, så med fritidsaktiviteter må det aller meste av leksene gjøres på én eller to kvelder - det kan bli sent enkelte ganger. Min er nok ikke av de raskeste, litt omstendelig av seg, og bruker tid på å komme i gang. Frie oppgaver (skriving etc.) tar ekstremt mye tid. Må bare si jeg gruer meg til mengdene blir langt større, synes leksene er en belastning allerede i dag (. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Høres veldig mye ut. Jeg synes niåringen min også har mye - tipper ca. fire-fem timer i uken. En har jo bare mandag til torsdag til rådighet, så med fritidsaktiviteter må det aller meste av leksene gjøres på én eller to kvelder - det kan bli sent enkelte ganger. Min er nok ikke av de raskeste, litt omstendelig av seg, og bruker tid på å komme i gang. Frie oppgaver (skriving etc.) tar ekstremt mye tid. Må bare si jeg gruer meg til mengdene blir langt større, synes leksene er en belastning allerede i dag (. Som en ørliten trøst nevner jeg at når mengdene øker, har han også sluttet på SFO og får litt mer tid tidlig på ettermiddagen. Junior og jeg ser hver kveld på hva han skal gjøre i alenetiden etter skoletid dagen etter, og lager evt. en liste og / eller kladd. Han må følge opp den planen, ellers blir det ingen trening... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Som en ørliten trøst nevner jeg at når mengdene øker, har han også sluttet på SFO og får litt mer tid tidlig på ettermiddagen. Junior og jeg ser hver kveld på hva han skal gjøre i alenetiden etter skoletid dagen etter, og lager evt. en liste og / eller kladd. Han må følge opp den planen, ellers blir det ingen trening... ''Han må følge opp den planen, ellers blir det ingen trening... '' Du er vel egentlig usedvanlig heldig som har et så effektivt sanksjonsmiddel...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ''Han må følge opp den planen, ellers blir det ingen trening... '' Du er vel egentlig usedvanlig heldig som har et så effektivt sanksjonsmiddel...*s* Ja, min går også på trening, men ikke akkurat superivrig, så tror mildt sagt det ikke ville vært noen krise for ham å måtte droppe treningen en kald og mørk kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ''Han må følge opp den planen, ellers blir det ingen trening... '' Du er vel egentlig usedvanlig heldig som har et så effektivt sanksjonsmiddel...*s* Absolutt - men han er også ekspert på fargerike unnskyldninger. Men det er alltid en fordel med en gulrot. Han spilte en kamp utendørs en søndag i noe sånt som -16 for noen uker siden og måtte stå opp kl. 7. Jeg hørte ikke ett ord om at det var tidlig eller kaldt. Jeg tenker det hadde vært annerledes dersom det var VI som ville ha ham opp og ut på den tiden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Ta dette opp med skolen. Dere har sikkert utviklingssamtaler hvor du skal komme med dine synspunkter. Dette kan være misforståelse, og ikke sikkert lærerne er klar over hvor lang tid han bruker. Dette er for mye, og fører ikke frem til noe positivt. Det er viktig å finne frem til riktig mengde lekser som fører frem til økt kunnskap hos barnet. Slik det er nå kan det ha negativ effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Vår 11-åring (6. klasse) sitter ca 15-30 minutter med lekser. Hun gjør ganske mye av arbeidsplanen på skolen, så det er ikke så mye lekser igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Absolutt - men han er også ekspert på fargerike unnskyldninger. Men det er alltid en fordel med en gulrot. Han spilte en kamp utendørs en søndag i noe sånt som -16 for noen uker siden og måtte stå opp kl. 7. Jeg hørte ikke ett ord om at det var tidlig eller kaldt. Jeg tenker det hadde vært annerledes dersom det var VI som ville ha ham opp og ut på den tiden... ''Han spilte en kamp utendørs en søndag i noe sånt som -16 for noen uker siden og måtte stå opp kl. 7. Jeg hørte ikke ett ord om at det var tidlig eller kaldt. Jeg tenker det hadde vært annerledes dersom det var VI som ville ha ham opp og ut på den tiden... '' Dette er et godt eksempel på hvordan indre motivasjon alltid fungerer bedre enn ytre, dvs. belønninger, mas osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Oi, det var mye. Andreklassingen min har også i overkant mye lekser, men så ille som dette er det ikke. Her er vel problemet mest at alt skal leveres inn på torsdags morgenen, så da har de jo bare tre dager til rådighet. Kanskje dere skal høre med de andre foreldrene om de også synes det er for mye lekser? Det kan jo være at ting kan organiseres litt annerledes hvis skolen blir gjort oppmerksom på problemet. Ungene jobber vel også mye mer effektivt med lekser før det blir for seint på dagen, sånn er det med min i alle fall. Det beste er en liten pause etter skolen, og så rett på leksene etter det. Da får han det unna mye kjappere enn om han begynner etter Barne-TV. Men dere har sikkert prøvd ut når på dagen han jobber best, antar jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det høres helt villt ut. Men det er kanskje en kombinasjon av i overkant mye lekser og en unge som kan bruke laaaaaaang tid bare på å få skrevet ned et regnestykke? Sånn som min yngste... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matmons1365381196 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg er vant til slike mengder fra perioden da datteren min gikk på ungdomsskolen. For en sjetteklassing(?) høres det mye ut. Jeg har en sønn som snart blir 12, og han har heldigvis ikke så mye. Hør med noen andre foreldre om de opplever det likedan, så kan dere ta det opp med skolen. I hvert fall burde det være mulig å få leksefri i helgene. Jeg syns det høres veldig mye ut for en 6.klassing. Jeg er lærer på ungdomsskolen, og spesielt elevene på 10.trinn bruker mye tid på lekser. Gjennomsnittlig tid per uke for elever som vil oppnå gode resulteter er ca.10 timer. Innenfor dette er det selvsagt variasjoner. At en 10.klassing bruker ca 10 timer per uke i lekser syns jeg er mye, men normalt og nødvendig for å oppnå gode resultater. Noe de aller fleste er opptatt av siste året før videregående. Elevene får innimellom noen arbeidstimer på skolen, for at arbeidsbelastningen hjemme skal bli mindre. Veldig mange elever har store problemer med å jobbe med oppgaver som skal innleveres i denne tiden, selv de mest ambisiøse elevene. De foretrekker å gjøre det hjemme, til tross for at de samtidig klager over stor arbeidsbelastning etter skoletid. Jeg tror mange elever på alle trinn kunne få mindre arbeidsbelastning hjemme dersom de benyttet tid de får på skolen til å jobbe med lekseplanen. På skolen er det i tillegg lærere som kan veilede og gi faglig hjelp med oppgavene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matmons1365381196 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg er vant til slike mengder fra perioden da datteren min gikk på ungdomsskolen. For en sjetteklassing(?) høres det mye ut. Jeg har en sønn som snart blir 12, og han har heldigvis ikke så mye. Hør med noen andre foreldre om de opplever det likedan, så kan dere ta det opp med skolen. I hvert fall burde det være mulig å få leksefri i helgene. Svaret var ment til trådstarter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matmons1365381196 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg syns det høres veldig mye ut for en 6.klassing. Jeg er lærer på ungdomsskolen, og spesielt elevene på 10.trinn bruker mye tid på lekser. Gjennomsnittlig tid per uke for elever som vil oppnå gode resulteter er ca.10 timer. Innenfor dette er det selvsagt variasjoner. At en 10.klassing bruker ca 10 timer per uke i lekser syns jeg er mye, men normalt og nødvendig for å oppnå gode resultater. Noe de aller fleste er opptatt av siste året før videregående. Elevene får innimellom noen arbeidstimer på skolen, for at arbeidsbelastningen hjemme skal bli mindre. Veldig mange elever har store problemer med å jobbe med oppgaver som skal innleveres i denne tiden, selv de mest ambisiøse elevene. De foretrekker å gjøre det hjemme, til tross for at de samtidig klager over stor arbeidsbelastning etter skoletid. Jeg tror mange elever på alle trinn kunne få mindre arbeidsbelastning hjemme dersom de benyttet tid de får på skolen til å jobbe med lekseplanen. På skolen er det i tillegg lærere som kan veilede og gi faglig hjelp med oppgavene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det høres helt villt ut. Men det er kanskje en kombinasjon av i overkant mye lekser og en unge som kan bruke laaaaaaang tid bare på å få skrevet ned et regnestykke? Sånn som min yngste... *sukk* Åååå, min yngste også!!! Bruker laaang tid. Synes liksom kommer helt i mål med noenting, alt tar sånn tid!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Da tar du en telefon til læreren i kontakttiden, og forklarer hvordan det er. Lekser skal tilpasses den enkelte elev. (Nå skal det sies at enkelte barn bruker tiden lite effektivt; roter bort blyanten, og hvor er viskelæret etc. Aner jo ikke om et er tiilfellet her - eller om det er effektiv arbeidstid det er snakk om) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Dette ville jeg tatt opp med læreren. Høres veldig mye ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 To timer er helt normalt på vår skole når man er i den alderen. Eldstemann hos oss bruker gjerne mer i tillegg når det er ukeslutt prøver. Ser du unnlater å svare på spørsmålene under her, og jeg lurer på det samme. Har nemlig selv et av mine barn som går i andre klasse og bruker laaang tid på leksene, men det er absolutt ikke mye lekser som skal gjøres. Så her er det snakk om barnet selv og hvor effektivt han eller hun er når leksene skal gjøres. Spør ditt barns lærer om de har gruppefordeling på trinnet hos dere. barn som sliter med skolearbeid eller et fag kan få lettere lekser og mindre å gjøre. Ellers må jeg få tillegge at det å få barn er slitsomt. og jeg har funnet ut at småbarnstiden er det letteste. det blir bare mer og mer krav til et større barn både i skole og på fritiden som vi foreldre må stille opp på. Sånn er det bare. Og ikke minst foreldres holdninger smitter over på sine barn. Så har et barn foreldre som synes at skolen er et slit, så blir det automatisk det samme synet på ens barn. Og det gagner ikke på motivasjonen for barna våre som skal ut i den store verden om ikke for lenge og håndtere mye mer før de kan få den ultimate jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.