Gjest Glutenfritt i bursdag Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Vi skal arrangere barnebursdag på Fredag, og dette skal foregå på et bowlingsenter med pizza inkl. Men så er det slik at det er en av ungene som har glutenallergi og jeg må jo finne på noe alternativt til ham;) Finnes det slike frossenpizzaer glutenfritt? Da kunne jeg ev tatt med en slik dit... Og kaker ol, finnes det glutenfri muffinsmix f.eks? Og er denne like god, slik at vi jo kan ha bare disse glutenfrie? Jeg er ingen stor kokk og er ikke flink med kaker, så det må være lett, men alle skal jo selvfølgelig kunne spise kaker på bursdag;)) Kom gjerne med gode tips til meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det finnes glutenfrie ferdigpizzaer, og det finnes glutenfrie pizzabunner du kan ha på fyll på selv. Disse får du i velassorterte dagligvarbutikker og/eller helsekostbutikk. Toro sine kakemixer: Sjokolademuffins, lyse muffins og Langpannekake (sjokolade) er glutenfrie, og smaker helt greit. Det står ikke glutenfri på dem, men de er det. Ellers kan det være greit å ringe foreldrene til barnet og høre om de har noen tips og ideer. Ofte har de noe liggende de kan sende med ungen, hvis det er vanskelig å få tak i glutefritt alternativ til det dere serverer Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Toro muffinsmiks er glutenfrie! Veldig enkelt når man skal ha en cøliakier på besøk Glutenfrie frossenpizzaer tror jeg ikke det finnes, men du får kjøpt ferdige glutenfrie bunner (som er ganske små). Du gidder kanskje å ta fyll på en sånn (spørre hva som skal være på de andre pizzaene, kanskje?) og ta med? Toro sjokoladelangpannekake er også glutenfri! Ellers finnes det "lys melblanding" og "fin melblanding" som fint kan brukes til å bake med! (tror det er Toro det også...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Toro muffinsmiks er glutenfrie! Veldig enkelt når man skal ha en cøliakier på besøk Glutenfrie frossenpizzaer tror jeg ikke det finnes, men du får kjøpt ferdige glutenfrie bunner (som er ganske små). Du gidder kanskje å ta fyll på en sånn (spørre hva som skal være på de andre pizzaene, kanskje?) og ta med? Toro sjokoladelangpannekake er også glutenfri! Ellers finnes det "lys melblanding" og "fin melblanding" som fint kan brukes til å bake med! (tror det er Toro det også...) Og der svarte Jubalong70 og jeg omtrent det samme nøyaktig samtidig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glutenfritt i bursdag Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Toro muffinsmiks er glutenfrie! Veldig enkelt når man skal ha en cøliakier på besøk Glutenfrie frossenpizzaer tror jeg ikke det finnes, men du får kjøpt ferdige glutenfrie bunner (som er ganske små). Du gidder kanskje å ta fyll på en sånn (spørre hva som skal være på de andre pizzaene, kanskje?) og ta med? Toro sjokoladelangpannekake er også glutenfri! Ellers finnes det "lys melblanding" og "fin melblanding" som fint kan brukes til å bake med! (tror det er Toro det også...) Hei, og takk for kjapt svar;) Jeg gidder selvfølgelig og ta på litt ymse på en ferdig bunn, lur ide. Får se om jeg får tak i det... Men er ost glutenfritt?? Jeg har absolutt INGEN erfaring med dette;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glutenfritt i bursdag Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det finnes glutenfrie ferdigpizzaer, og det finnes glutenfrie pizzabunner du kan ha på fyll på selv. Disse får du i velassorterte dagligvarbutikker og/eller helsekostbutikk. Toro sine kakemixer: Sjokolademuffins, lyse muffins og Langpannekake (sjokolade) er glutenfrie, og smaker helt greit. Det står ikke glutenfri på dem, men de er det. Ellers kan det være greit å ringe foreldrene til barnet og høre om de har noen tips og ideer. Ofte har de noe liggende de kan sende med ungen, hvis det er vanskelig å få tak i glutefritt alternativ til det dere serverer Lykke til Takk! Så de vanlige pakkene med muffins og langpannekaker fra TORO er glutenfrie?? Kan jeg stole på det da, hvis det ikke står på pakken?? Er redd for og gjøre noe galt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Takk! Så de vanlige pakkene med muffins og langpannekaker fra TORO er glutenfrie?? Kan jeg stole på det da, hvis det ikke står på pakken?? Er redd for og gjøre noe galt... Jeg synes det er greiest å ringe foreldrene til barnet med allergi/intoleranse. Da får du kompetente og høyst relevante råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Takk! Så de vanlige pakkene med muffins og langpannekaker fra TORO er glutenfrie?? Kan jeg stole på det da, hvis det ikke står på pakken?? Er redd for og gjøre noe galt... Det er ganske godt kjent at disse blandingene er glutenfrie. Du kan gå inn på hver enkelt mikspakke for detaljert info her: http://toro.no/index.php?mapping=301&av_id[]=13214&tittel=Kakemikser http://toro.no/index.php?mapping=27&av_id[]=1653&tittel=Glutenfrie%20melblandinger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Takk! Så de vanlige pakkene med muffins og langpannekaker fra TORO er glutenfrie?? Kan jeg stole på det da, hvis det ikke står på pakken?? Er redd for og gjøre noe galt... Kun sjokolade langpannekake - ikke krydderkake eller gulrotkake. Men du kan lese på ingrediensene. Står det hvetemel så er den ikke glutenfri 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hei, og takk for kjapt svar;) Jeg gidder selvfølgelig og ta på litt ymse på en ferdig bunn, lur ide. Får se om jeg får tak i det... Men er ost glutenfritt?? Jeg har absolutt INGEN erfaring med dette;) Ja, ost er glutenfritt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Skal dere bestille pizza derfra eller ta med sjøl? Om dere skal kjøpe pizza der, bør du sjekke om de tilbyr glutenfri også (om du ikke allerede har gjort det). Til og med i den lille bygda mi tilbyr de tre pizzarestaurantene her glutenfri pizza. Lykke til med selskapet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg synes det er greiest å ringe foreldrene til barnet med allergi/intoleranse. Da får du kompetente og høyst relevante råd. Jeg støtter forslaget om å spørre foreldrene. De kan gi gode råd. Husk også å spørre om barnet spiser glutenfritt eller naturlig glutenfritt. Sistnevnte utelukker alle ferdige kakemixer fra toro. Det finnes en Finax muffinsmix du kan bruke. Den finner du i allergimathyllen hos velassorterte dagligvarebutikker. Ellers finnes det en stor nyhet for oss som spiser gluten/melkefritt/eggfritt etc... En ferdig sjokoladekake i frysedisken. http://www.allergikokken.no/hildes-sjokoladekake/ Web-siden inneholder grei oversikt over hvilke butikker som fører den. Jeg har ikke testet den selv, men det ser lovende ut ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glutenfritt i bursdag Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg støtter forslaget om å spørre foreldrene. De kan gi gode råd. Husk også å spørre om barnet spiser glutenfritt eller naturlig glutenfritt. Sistnevnte utelukker alle ferdige kakemixer fra toro. Det finnes en Finax muffinsmix du kan bruke. Den finner du i allergimathyllen hos velassorterte dagligvarebutikker. Ellers finnes det en stor nyhet for oss som spiser gluten/melkefritt/eggfritt etc... En ferdig sjokoladekake i frysedisken. http://www.allergikokken.no/hildes-sjokoladekake/ Web-siden inneholder grei oversikt over hvilke butikker som fører den. Jeg har ikke testet den selv, men det ser lovende ut ;-) Oh yes! Den kaken skal jeg kjøpe!!! Denne er i frysedisken sa du? Så en helt ferdig kake da? Passer meg perfekt, og alle ungene kan jo få den servert - jippii! Takk skal du ha! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Oh yes! Den kaken skal jeg kjøpe!!! Denne er i frysedisken sa du? Så en helt ferdig kake da? Passer meg perfekt, og alle ungene kan jo få den servert - jippii! Takk skal du ha! Værsågod! Håper du finner den! -og at du gir en tilbakemelding på hvordan den ble mottatt. Hvis ikke jeg har løpt og kjøpt den selv allerede da. Jeg har skrekkelig lyst til å ta med meg en opp på vinterferie, hvis jeg finner den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hei, og takk for kjapt svar;) Jeg gidder selvfølgelig og ta på litt ymse på en ferdig bunn, lur ide. Får se om jeg får tak i det... Men er ost glutenfritt?? Jeg har absolutt INGEN erfaring med dette;) Ost er glutenfritt! Sjekk pizzasausen om du skal lage selv, noen av dem KAN det være gluten i. (Ellers er det gluten i en del godteri, og ofte f.eks. i sprøstekt løk - ikke alltid man tenker på sånt...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Er du sikker på at dere får ha med kaker og litt annen mat selv? Vi fikk nemlig ikke det sist vi feiret bursdag på et slikt sted - de hadde sluttet med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Ser du har fått hauger med svar, men slenger meg på likevel. Som mor til to jenter med cøliaki + en mann som har cøliaki føler jeg at jeg er ganske kompetent på bursdagsfeiringer. Som sagt er Toro langpannekake og Toro muffins glutenfrie, grunnen til at de ikke annonserer det over hele posen er fordi folk generelt er skeptiske til allergimat, og tror det smaker vondt dersom det er glutenfritt. Ser du bakpå posen står det under innholdsfortegnelsen at den er laget av glutenfrie råvarer. Regals langpanne og Brownie er også glutenfri. Brownie kaken er kjempegod, men Toros langpanne er bedre synes jeg. Glutenfri frossenpizza er ikke allverden. Som andre har sagt finnes det frossen glutenfri pizzbunn, eller vakumpakket. Ellers har kjeder som Egon, Peppes og Dolly Dimples også glutenfrie, gode pizzaer. Vi er forøvrig vant med å sende med barna våre egen mat, og tar alltid selv initiativ overfor bursdagsforeldrene for å diskutere menyen. Ellers er de fleste vanlige norske wiener og grillpølser glutenfrie. Is på kjeks kan ikke spises da det selvsagt er mel i kjeksen. Unntak er Corny fra Hennig Olsen (laget på maismel). Alt av pasta, lasagne, spaghetti er det også mel i. Taco er ellers et godt alternativ. De fleste sorter er uten mel, men tacolefser kan ikke spises. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Er du sikker på at dere får ha med kaker og litt annen mat selv? Vi fikk nemlig ikke det sist vi feiret bursdag på et slikt sted - de hadde sluttet med det. Skulle tro at noen med matallergi kunne få ta med egen mat, med mindre utleier selv kan tilby alternativer. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Avklar med foreldrene hvorvidt barnet tåler hvetestivelse eller ikke. Noen som ikke tåler gluten kan godt spise hvetestivelse, andre ikke. Og i så fall innskrenkes mulighetene en del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg hadde nok spurt foreldrene her. Jeg kjenner en med cøliaki som ikke tåler at brødet hennes er skåret med kniv som er benyttet til glutenbrød, en gang. Det skal altså VELDIG lite til før hun bli syk. Så jeg hadde sjekket med foreldrene. Dersom det hadde vært mitt barn, hadde jeg nok foretrukket å sende med noe selv, i stedet for å overlate ting til folk som ikke er helt vant med dette. Som meg, feks - og deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.