Gå til innhold

trenger glutenfri-hjelp til barnebursdag;)

Gjest Glutenfritt i bursdag

Anbefalte innlegg

Toro Sjokolademuffins er kjempegode, glutenfrie og ikke speielt dyre.

Snakk uansett med foreldrene. De har rutine på dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle tro at noen med matallergi kunne få ta med egen mat, med mindre utleier selv kan tilby alternativer. :-)

Disse reglene kommer neppe av ren vrangvilje, jeg tror muligens det har noe med helsetilsynet og sånt å gjøre. Best å ta en telefon og spørre. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått hauger med svar, men slenger meg på likevel. Som mor til to jenter med cøliaki + en mann som har cøliaki føler jeg at jeg er ganske kompetent på bursdagsfeiringer. Som sagt er Toro langpannekake og Toro muffins glutenfrie, grunnen til at de ikke annonserer det over hele posen er fordi folk generelt er skeptiske til allergimat, og tror det smaker vondt dersom det er glutenfritt. Ser du bakpå posen står det under innholdsfortegnelsen at den er laget av glutenfrie råvarer. Regals langpanne og Brownie er også glutenfri. Brownie kaken er kjempegod, men Toros langpanne er bedre synes jeg.

Glutenfri frossenpizza er ikke allverden. Som andre har sagt finnes det frossen glutenfri pizzbunn, eller vakumpakket. Ellers har kjeder som Egon, Peppes og Dolly Dimples også glutenfrie, gode pizzaer. Vi er forøvrig vant med å sende med barna våre egen mat, og tar alltid selv initiativ overfor bursdagsforeldrene for å diskutere menyen. Ellers er de fleste vanlige norske wiener og grillpølser glutenfrie. Is på kjeks kan ikke spises da det selvsagt er mel i kjeksen. Unntak er Corny fra Hennig Olsen (laget på maismel). Alt av pasta, lasagne, spaghetti er det også mel i. Taco er ellers et godt alternativ. De fleste sorter er uten mel, men tacolefser kan ikke spises.

''men tacolefser kan ikke spises.''

Kan de spise slike maislefser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg hadde nok spurt foreldrene her.

Jeg kjenner en med cøliaki som ikke tåler at brødet hennes er skåret med kniv som er benyttet til glutenbrød, en gang. Det skal altså VELDIG lite til før hun bli syk.

Så jeg hadde sjekket med foreldrene. Dersom det hadde vært mitt barn, hadde jeg nok foretrukket å sende med noe selv, i stedet for å overlate ting til folk som ikke er helt vant med dette. Som meg, feks - og deg :)

''Jeg kjenner en med cøliaki som ikke tåler at brødet hennes er skåret med kniv som er benyttet til glutenbrød, en gang. Det skal altså VELDIG lite til før hun bli syk. ''

Ingen med cøliaki skal benytte kniv som er brukt til glutenholdig brød... (Hvis den ikke er vasket omhyggelig i mellomtiden da). Men jeg kjenner jo noen med cøliaki som "jukser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner en med cøliaki som ikke tåler at brødet hennes er skåret med kniv som er benyttet til glutenbrød, en gang. Det skal altså VELDIG lite til før hun bli syk. ''

Ingen med cøliaki skal benytte kniv som er brukt til glutenholdig brød... (Hvis den ikke er vasket omhyggelig i mellomtiden da). Men jeg kjenner jo noen med cøliaki som "jukser".

Cøliaki kommer jo i mange forskjellige varianter. Noen blir kjempesyke av 1 smule som inneholder gluten, mens andre trenger større mengder og kun får ubehag.

I vår familie har vi begge varianter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men tacolefser kan ikke spises.''

Kan de spise slike maislefser?

Vi har fått maislefser i utlandet som er laget kun på maismel, men det har jeg aldri funnet i Norge. Det betyr ikke at det ikke finnes, men du får det i alle fall ikke i vanlige butikker. Men tacoskjell går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

Cøliaki kommer jo i mange forskjellige varianter. Noen blir kjempesyke av 1 smule som inneholder gluten, mens andre trenger større mengder og kun får ubehag.

I vår familie har vi begge varianter :)

Jo - akuttreaksjonen kan variere men alle "skal" være like forsiktige. Tarmen blir skadet uansett akuttreaksjon.

Men jeg kjenner også noen som "jukser" på dette som sagt. Tror de som har hatt det lenge ikke har fått beskjed om hvor viktig det er at de er nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - akuttreaksjonen kan variere men alle "skal" være like forsiktige. Tarmen blir skadet uansett akuttreaksjon.

Men jeg kjenner også noen som "jukser" på dette som sagt. Tror de som har hatt det lenge ikke har fått beskjed om hvor viktig det er at de er nøye.

Det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...