Gjest hva er jeg egentlig? Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Snakket med noen venninner om å bruke egne barn som barnevakt for mindre søsken, og det var delte meninger. Selv bor vi som nærmeste nabo til en lysløpye, og det hender når mannen men er borte i lengre perioder at jeg lar eldstemann på 12 år passe yngstemann på snart 5 år når han er lagt. (dvs. jeg jogger eller går på ski i lysløypa i nabolaget her. Jeg har selvsagt mobil med, og eldstemann er overhodet ikke ikke "husredd", og vet jo utmerket godt hvordan han ringer ;-) Noen ganger har jeg også latt eldstemann passe yngstemann mens jeg er på butikken, dvs. bort i 20 min. Dette syntes jeg er ok, noen ville ikke gjort det, mens andre igjen overlat ennå litt mer barnepass til de eldste. Dette avhenger selvsagt av hvor moden de eldste er, og om de begynner og krangle mm. Men her så må jo hvert foreldrepar vurdere dette. Hva syntes dere? Er jeg uansvarlig eller "småhsyterisk", eller sånn "passe"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Du er veldig passe! Det skulle da bare mangle om en 12-åring ikke kan passe en 5-åring over relativt kort tid og med mobil tilgjengelig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hvis eldstemann er komfortabel med det så er det da ingenting i veien for at h*n er barnevakt en liten stund. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det kommer sikkert an på 12-åringen? Og så lenge døra er låst, de ikke åpner for noen som ringer på og har deg rett en tlf-samtale unna, ser jeg ikke noe problem i dette. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Yngstemann hos oss er 5. De to eldste er 10 og 11. Begge er tidvis barnevakt for minstemann, nå også før han legger seg. I kveld skal de passe ham - og legge ham - mens jeg er på trening. Jeg har mobilen med meg, men kan ikke alltid ta den med en gang de ringer. Jeg sjekker den likevel hver gang jeg drikker vann Ringer selvsagt opp igjen om de har ringt. Jeg er borte ca 1,5 time når jeg trener, og det fungerer veldig godt. De passer ham også om jeg drar for å handle osv. Som du skjønner, jeg støtter deg 100%. Men, som du også sier, det hele avhenger av barna. De store må føler at det er greit, og den minste må være litt til å stole på også - slik at passeoppgaven ikke blir for overveldende for de store. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 En 12åring kan helt fint passe mindre søsken. Ser ingen betenkligheter med det. Og en 5åring er ganske selvstendig vanligvis. Når jeg hadde 5åring dro jeg på butikken, og lot 5åringen være hjemme alene. Hvis hun selv ønsket det. Mine barn har aldri lidd noen nød alene hjemme, de har ikke vært verken husredde eller mørkredde. Med flere barn er det alltids noen hjemme, eller underveis til og fra. En av mine begynte på skolen 5 og et halvt år. Hun gikk etterhvert alene hjem (1km), låste seg inn og var hjemme en stund før jeg kom hjem. Selvsagt ikke ofte, men hun ønsket selv å være stor jente og mestre dette. Da jeg selv skulle begynne ¨på lekeskole, det heter vel førskole nå? Da sto det i brevet at vi skulle helst gå skoleveien alene, for det ville vise om vi var skolemodne eller ikke. Jeg hadde flere km, mamma fulgte meg første dagen, og de restrerende dagene gikk jeg alene. Stolt jente som kunne vise at hun var skolemoden. I disse dager blir det vel neppe skrevet slikt på brev fra skolen, og ingen blir vurdert etter om de mestrer skoleveien alene. Kanskje det skulle blitt innført igjen? Vi hadde heller ingen sfo,de som hadde mamma og pappa på jobb, var såkalt nøkkelbarn og låste seg inn hjemme etter skoletid. Dagens barn er mindre selvstendige er nå min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg har latt de store være barnevakt helt fra minstemann var baby og jeg tenkte aldri på at det gjorde noe. I begynnelsen var det ikke så lenge, men da han var fem kunne de være barnevakt om kvelden og jeg gikk ut. Da var dattera mi 16 og eldste 19. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg synes det er helt greit. Jeg og søstra mi har latt våre to småjenter være alene hjemme hos en av oss i en halvtimes tid ved noen anledninger, og de er 5 og 9. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg har latt de store være barnevakt helt fra minstemann var baby og jeg tenkte aldri på at det gjorde noe. I begynnelsen var det ikke så lenge, men da han var fem kunne de være barnevakt om kvelden og jeg gikk ut. Da var dattera mi 16 og eldste 19. Men det ligner jo ikke på det som trådstarter spør om, der er barnevakten 12 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Yngste her er 5. De eldste er 15, 11 og 10. 15-åringen har i et år ca passet den yngste og også lagt henne. Han er kjempeflink med henne, og hun forguder ham. 11- og/eller 10-åringen kan være her med henne mens man er i butikken eller mens man henter en av dem på trening, f.eks... 11-åringen er veldig ansvarsfull, 10-åringen kan også være det, men hun er mer ustabil. Jeg synes med andre ord at du er helt fornuftig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men det ligner jo ikke på det som trådstarter spør om, der er barnevakten 12 år. Dattera mi var 11 da jeg fikk minstemann og hun var barnevakt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg synes du høres helt passe ut - for du vet jo hvordan både 11-åringen og 5-åringen er. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å la en vanlig 11-åring holde øye med en håndterbar 5-åring en stund. Jeg lar ikke 5.klassingen min få passe 5-åringen, men det er fordi 5-åringen er en skikkelig håndfull som elsker å tøye grensene, og jeg vil ikke utsette eldstemann for den frustrasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg signerer de andre. Jeg har en på 14 og en på fire, de kan fint være alene litt. Storesøster har til og tilbudt seg som barnevakt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Syns det høres helt greit ut jeg. Du kjenner jo barna dine, og en moden 12 åring kan fint passe en 5 åring. Det hender jeg tenker litt over hvordan dem løste ting før i tiden, da var det jo helt naturlig at eldre søsken passet de yngre. Utrolig delte meninger om slike ting. Ei jeg kjenner lot 5 åringen sin være alene hjemme i en halvtime, mens hun hentet eldre søsken på skolen som ligger 10 min unna hjemmet. Det hadde jeg aldri gjort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg synes du høres "helt passe" ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hellemin, dette hørtes da helt greitt ut. Hva er det folk mener da - At man skal være halvveis til pensjonsalderen før man kan begynne å smake på litt ansvar? Mine jenter er nå 7 og 9. De klarer fint å være alene hjemme mens vi går og handler f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Du kjenner 12-åringen best. Jeg synes dette høres helt ok ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Syns det høres helt greit ut jeg. Du kjenner jo barna dine, og en moden 12 åring kan fint passe en 5 åring. Det hender jeg tenker litt over hvordan dem løste ting før i tiden, da var det jo helt naturlig at eldre søsken passet de yngre. Utrolig delte meninger om slike ting. Ei jeg kjenner lot 5 åringen sin være alene hjemme i en halvtime, mens hun hentet eldre søsken på skolen som ligger 10 min unna hjemmet. Det hadde jeg aldri gjort! En 5-åring alene mens man henter eldre barn 10 min. unna? Det hørtes litt snodig ut ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville gjort akkurat det samme. Datteren min var alene hjemme med lillebroren da de to var 12 og 4. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Min 5-åring ble skolegutt i høst og jeg må si det høres ut som om du har noen venninner som pakker barna inn i bomull. Min 5-åring har aldri hatt barnepike om jeg har tatt en times joggetur. Han er riktignok hjemme sammen med storebror på ni de fleste gangene, men hvem som passer hvem kan nok diskuterest:-) Har ikke engang tenkt tanken at det skulle være nødvendig med noen form for barnepike om jeg tar meg en snartur på butikken og er borte i 20 minutter. Nå er han en moden og rolig gutt som er 100% til å stole på. Ikke typen som eksperimenterer og prøver ut ting om mamman er borte litt. Med pendler til mann så er jeg alltid alene mandag til torsdagskveld og hadde ikke overlevd hverdagen om barna skulle vært så lite selvstendige at de ikke kunne vært noen minutter alene.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.