Gå til innhold

Når begynne å være alene hjemme?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Inspirert av "barnevakt-tråden" under her...

Når begynner barn i "våre dager" å være alene hjemme? Jeg snakker om 10-15 minutter mens man gjør et kjapt ærend, til en time eller to etter skolen f.eks...

Snuppa her har alltid hatt "separasjonsangst", dvs at jeg aldri har tenkt tanken engang... I dag sa hun plutselig (jeg måtte ut og levere en bilnøkkel til faren hennes på jobb) "jeg kan være her alene så lenge jeg, mamma"... Jeg svarte instinktivt nei, og hun ble jo med uten noe mer protester, men jeg kjenner jo at jeg kan jo ikke instinktivt svare "nei" i ti år til ;)

Stebarna mine var alene mens mamma'n jogget eller handlet ihvertfall fra de var 7, 3 og 2... Det likte verken sambo eller jeg.... Jeg regner ikke med at det er normalt heller... Jeg kjenner også ei som lot 1.klassingen sin passe babyen (fra 4 mnd og opp til året) mens hun hentet mellomste i barnehagen (noe som med kjøring tar ca en halvtime)...

Jeg ønsker å gi ungen lov til å være litt alene når hun er klar for det selv - men hvordan vet man når de skjønner hva de samtykker i? Et kvarter kan jo være fryktelig lenge om de angrer bittert etter to minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storesøster ville gjerne da hun var åtte, men da ble vi oppringt på mobilen før vi rakk å sette oss i bilen... Fra hun var ni var hun hjemme alene en halvtime eller noe.

Hun var nok ganske mye senere med sånt enn klassekameratene.

Nå som hun er fjorten er det helt greit om vi er borte hele kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig an på ungene og hvordan de er. Min eldste på vel 11 år kan være alene en hel dag, finner aldri på noe tull, men kan kjede seg litt i verste fall. Han har mobil.

Yngste på 8 finner heller aldri på noe tull, men ville latt han være alene kanskje max en halvtime. Han har ikke mobil.

De to sammen kan være alene i et par timer, selvfølgelig med mobiltilgang.

Jeg tenker litt på at det kan hende noe med meg i trafikken hvis jeg er borte, og at jeg da ikke får kommet meg hjem til dem.

Jeg ville ALDRI latt en 7-åring, 3-åring og 2-åring vært hjemme alene sammen. Jeg er generelt ikke noe særlig tilhenger av at storesøsken skal passe småsøsken så lenge småsøsknene er helt ned til 2 år. At en 11-åring kan passe en 8-åring er noe helt annet synes jeg, de er i stand til å ta vare på seg selv i ganske stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer veldig an på hvordan ungen er og hva han eller hun ønsker selv.

En av mine nevøer har alltid likt å få være alene hjemme. Allerede fra 4 års alder fikk han lov tl å være hjemme alene inntil 10-15 minutter av gangen, og han var uhyre stolt over det. Det gikk an å gjøre avtaler med ham om hva han skulle gjøre mens han var alene hjemme (han hadde alltid tilbud om å være med, den gangen han var så liten, men insisterte selv på å være hjemme alene).

Fra slutten av 2 klasse sluttet han og bestevennen på SFO. De ville heller gå hjem etter skoletid og klare seg selv til foreldrene kom.

Jeg har en annen nevø som har vært helt annerledes. Han har alltid vært husredd, og var vel ikke alene hjemme før han var nærmere 10 år, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gjøre en liten test, bare stikke utenfor huset en stund og se hvordan det går f.eks.

Forresten så kan jeg bare ikke forstå hvordan man kan la en 1.-klassing passe en baby. De kan klare det, å ja da, men gud bedre meg for et ansvar å gi en 1.-klassing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har fått være alene mens jeg har f.eks vært i nærbutikken fra de var ca 5 år. Alene en times tid etter skolen fra andre halvdel av 1.klasse. Alene hjemme ved lett sykdom fra 3. klasse.

(nå skal det sier at farmor og farfar bor i nabohuset og ungene har telefon, vi jobber 5 min med bil unna hjemmet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er store variasjoner, men datteren vår (som da ikke hadde søsken) begynte å være alene da hun var 7. Jeg husker det fordi vi hadde et oppussingsprosjekt den høsten, og hun fant fort ut at byggevareforretninger var veldig kjedelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et program av Dr. Phil for en tid tilbake, og der var anbefalingen 12 år.

Det er vel litt individuelt etter hvor modne de er tenker jeg, men Phil'ern er jo en erfaren psykolog. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tre og alle er så forskjellige, jeg tror eldstemann var alene da han var 4 år, dattera mi var alene fra hun var noen uker og eldste skulle i barnehagen, naboen visste om det da og døra sto oppe og hun våknet aldri før klokka var 11 på formiddagen. Men hun har aldri vært redd for å være alene, aldri sovet i senga mi og aldri vært redd for å være borte fra meg.

Minstemann fant på så mye rart så han måtte fotefølges fra rom til rom fra han var ute av lekegrinda så han kunne jeg ikke gå ifra i det hele tatt. Ble det litt stille på kjøkkenet så var han garantert i gang med et eller annet. Spise snusen til eldstemann som lå øverst i kjøkkenskapet, spise alohverablader som lå i kjøleskapet og puttet mat under sofaen og tisset i kroken på stua så han var ikke alene før han var ti tror jeg og de store hadde flyttet hjemmenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Her vi bor, er det helt vanlig at barna går hjem etter skolen fra 3. klasse, i stedet for på SFO, og er hjemme til foreldrene kommer hjem. Det kan fort bli 2-3 timer, og vel så det. Da er de 8-9 år gamle.

Vår eldste begynte å gå hjem etter skolen fra rett før hun fylte 9 år. Før det, hadde hun vært alene i inntil en time, fra 7-årsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her var ikke klar for å kutte ut sfo før mot slutten i fjerde, vi prøvde mot slutten i tredje, men det funka ikke, han trivdes ikke alene hjemme. Fra slutten av fjerdeklasse gikk det helt fint og nå, han er 12 år nå, kan han godt kose seg alene hjemme en hel dag tror jeg.

Jentungen (som er like gammel som deres eldste jentunge vet du) liker seg ikke hjemme alene, men kan være det en liten stund. Det hender jo hun må dersom broren ikke går rett hjem etter skolen, men blir med en kompis hjem f.eks. Jeg kan jo ikke slutte tidligere på jobb fordi hun er alene hjemme en times tid, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du sier jo ikke hvor gammel snuppa er?

Mine på syv og ni er gjerne hjemme en times tid både alene og sammen. Faktisk føler jeg meg nesten tryggere når de er alene, for de har det med å krange og sloss i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Min mellom fem og seks kan være alene i 10-30 minutter. Jeg pleier da å oppfordre han til å spille nintendo DS - da glemmer han både tid og sted og enser meg ikke om jeg står ved siden av og snakker til han en gang ;)

Han finner aldri på noe tull, så det har jeg ingen betenkeligheter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så individuelt. Noen barn vet man at man kan stole på, og barna ønsker selv å prøve seg. Andre barn "vet" man at kan finne på ting, eller de ønsker ikke å være alene.

Mine har vært alene hjemme mens jeg har handlet fra de var ca 5 år gamle. Det har fungert helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Husker et program av Dr. Phil for en tid tilbake, og der var anbefalingen 12 år.

Det er vel litt individuelt etter hvor modne de er tenker jeg, men Phil'ern er jo en erfaren psykolog. ;)

12 år?

For å være alene i huset?

Et kvarter?

Var det en kveld så er jeg jo enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Både Datra og Guttungen har kunnet være aleine hjemme mens jeg har stukket bort i butikken fra de var 4-5 år. Jeg har da vært borte maks 15 min, og har sagt ifra til en nabo, slik at de veit at de kan gå dit dersom det er noe.

Guttungen er gjerne hjemme en hel dag aleine nå, han har akkurat fylt 12. Han har vært den siste som har gått om morran de to siste årene, han går en halvtime etter Datra og meg når jeg har tidlig forelesning. Han slutta på SFO til jul i 3. klasse, da fikk han egen nøkkel og mobil. Det har funka helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette veldig mye avhenger av barnet selv, og hva det selv ønsker.

Jeg kunne nok latt junior enda tidligere være hjemme alene under en kjapp tur til f eks matbutikken, dersom det kun var frykten for hva han kunne finne på som var avgjørende. Det som gjorde at det tok lenger tid, var hans egen følelse av å bli forlatt hvis jeg dro.

Jeg klarer ikke nå lenger å huske når dette skjedde første gang, men husker at det bare var snakk om 20 minutter, og at jeg ble oppringt på mobilen et par ganger i løpet av denne tiden ;-) Antar han kunne vært cirka 6 år.

Uansett var det lettere å la han være alene en halvtimes tid hvis han hadde venn på besøk til å holde han med selskap. Søsken kan også gi selskap, men samtidig øker jo sjanen for at de ryker uklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

Men amerikanere er jo noe for seg selv, da...-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne ungene fint være hjemme en 20 minutters tid, mens jeg var på butikken fra de var 3 og 6 år. Minstemann har aldri vært redd for dette , mens storebror var mer avhengig av (og er det fortsatt) av å alltid ha noen der.

Når de var 5 og 8 kunne jeg fint jogge en times tid mens de var alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Snuppa er snart 5 1/2, og hun er jo alene inne mens jeg/vi driver med noe ute, gjerne i en halvtime, uten at hun spør etter oss i det hele tatt... Men da er vi jo i umiddelbar nærhet, det er jeg jo ikke hvis jeg er i butikken og kjøper brød og dopapir (feks ;) )

Jeg bare kom på "problemstillingen" da hun plutselig sa at hun kunne være her alene... Tidligere kviet hun seg nesten bare jeg gikk på do, hun ble jo nesten med da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...