Gå til innhold

Hvorfor har ikke Alice toppet navnestatistikken?

Gjest navnetrender

Anbefalte innlegg

Yvonne hadde jeg helt glemt, men ja, det er definitivt i samme kategori som Jeanette!

Og så vet jeg om en norsk mann, med norske foreldre, som heter Yves. Uttales iiiiv. Pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

8

• Dorthe

4

• mah-jong

2

Mest aktive i denne tråden

Men mange har navn som kan tenkes å bli uttalt feil i en annen landsdel. Det er jo nok å tenke på bergensere som heter Petter og Trond - de uttaler jo navnene sine Pættæhr og Thrånn, og det klarer jo ikke folk i andre deler av landet å få til så lett ;-)

Men når man har nær slekt i to ulike landsdeler, synes ihvertfall jeg at det er viktigere å tenke på dette.

Den siste svigermora mi var fra øya ved siden av den ene delen av familien min i Nordland og de uttalte navnet tydeligvis forskjelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste svigermora mi var fra øya ved siden av den ene delen av familien min i Nordland og de uttalte navnet tydeligvis forskjelling.

Det kan jo også være generasjonsforskjeller. Som min bestemor, som sa Pitter istedenfor Petterr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt Alise i såfall, da er det ingen tvil om hvordan man uttaler det. Ganske fint! Husker en som het Alice (med uttale på norsk - altså alise). Da hun skulle konfirmeres sa presten Alice (eng uttale), noe som gjorde at alle konfirmantene fikk latterkrampe...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...