Gjest mammmmmmmms Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har en fem mnd gml baby som har begynt med grøt. Jeg ammer henne i tillegg. Når bør jeg begynne å gi vann? Og da kokt vann? Når kan jeg gi vann fra springen (som står i romtemp til d blir passe lunkent visstnok???) Er en stund siden sist så jeg har jo helt glemt det der. Hun får nå grøt i 11-tiden... men vil etterhvert også begynne å gi grøt til kvelden, når er passe tid å gi tror dere? Nå ammer jeg henne før hun får grøten, men i flg helsesøster skal jeg amme henne etter grøten når hun blir seks mnd slik at hun er skikkelig sulten til grøtmåltidet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg pleide gi kokt, avkjølt vann. Ja, så lenge du ønsker amme mest mulig så er det lurt å alltid gi pupp før grøt. Når du skal begynne gi grøt til kvelds, bestemmer dere selv. Positivt å amme når dere innfører ny mat, da morsmelka hjelper barnet å fordøye den nye maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Ifølge vår helsesøster kan man slutte å koke vannet fra 6 mnd, så lenge vannet der dere bor er av normalt god kvalitet selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 her ga de vann rett fra springen på føden, så jeg regner med at det er ok til å baby på 5 mndr. Jeg ga mine vann på flaske fra de var 5-6 mndr uten å koke det først ihvertfall. Jeg fikk aldri til å amme før grøt, da var mine babyer mette og gadd ikke spise grøt. - men det var rådet da jeg begynte å gi grøt også. Jeg pleide å koke morsmelka i mikroen så ikke grøten skulle bli så flytende (det var visst også forbudt forresten) og blande med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 her ga de vann rett fra springen på føden, så jeg regner med at det er ok til å baby på 5 mndr. Jeg ga mine vann på flaske fra de var 5-6 mndr uten å koke det først ihvertfall. Jeg fikk aldri til å amme før grøt, da var mine babyer mette og gadd ikke spise grøt. - men det var rådet da jeg begynte å gi grøt også. Jeg pleide å koke morsmelka i mikroen så ikke grøten skulle bli så flytende (det var visst også forbudt forresten) og blande med det. Ja, det at grøten blir flytende i morsmelk er jo fordi morsmelken inneholder enzymer som bidrar i fordøyelse til fordel for barnet. Lett-fordøyelig grøt som ris og mais ble suppe veldig fort. Jeg tok mer pulver i for å holde det mer som grøt. Havre tror jeg ikke ble suppe i det hele tatt (men mulig jeg husker feil). Ja, jeg merket også at barnet ikke var så sultent når jeg ammet først- men dette var et valg vi tok. Vi ønsket amme mest mulig og lenge. Da er det viktig å holde god produksjon. Uansett, så går produksjonen sakte ned når barnet får annen mat. Så etter hvert så ble grøtposjonen større til tross for at jeg ammet først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Ja, det at grøten blir flytende i morsmelk er jo fordi morsmelken inneholder enzymer som bidrar i fordøyelse til fordel for barnet. Lett-fordøyelig grøt som ris og mais ble suppe veldig fort. Jeg tok mer pulver i for å holde det mer som grøt. Havre tror jeg ikke ble suppe i det hele tatt (men mulig jeg husker feil). Ja, jeg merket også at barnet ikke var så sultent når jeg ammet først- men dette var et valg vi tok. Vi ønsket amme mest mulig og lenge. Da er det viktig å holde god produksjon. Uansett, så går produksjonen sakte ned når barnet får annen mat. Så etter hvert så ble grøtposjonen større til tross for at jeg ammet først. ''Ja, det at grøten blir flytende i morsmelk er jo fordi morsmelken inneholder enzymer som bidrar i fordøyelse til fordel for barnet.'' Ja nettopp. Jeg kverket heller enzymene og lot ungen drikke morsmelk etterpå, istedenfor å blande med vann eller kumelk. Akkurat i starten av grøtkarrieren drakk de så mye morsmelk som hjalp dem å fordøye grøten, at 1/2 dl med kokt morsmelk i grøten ikke var særlige mengder å snakke om. Ammet gjorde jeg i hhv 15 og 17 mndr, så jeg tror ikke melkeproduksjonen tok særlig skade av rekkefølgen på rettene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 ''Ja, det at grøten blir flytende i morsmelk er jo fordi morsmelken inneholder enzymer som bidrar i fordøyelse til fordel for barnet.'' Ja nettopp. Jeg kverket heller enzymene og lot ungen drikke morsmelk etterpå, istedenfor å blande med vann eller kumelk. Akkurat i starten av grøtkarrieren drakk de så mye morsmelk som hjalp dem å fordøye grøten, at 1/2 dl med kokt morsmelk i grøten ikke var særlige mengder å snakke om. Ammet gjorde jeg i hhv 15 og 17 mndr, så jeg tror ikke melkeproduksjonen tok særlig skade av rekkefølgen på rettene. Ja, det er flere måter å gjøre ting på. Enhver må finne ut hva som passer for dem. Jeg valgte full-amme opptil 7 mnd (et av barna) og langtidsammet alle. Hele første leveår var morsmelk hovedføden og resten var "påfyll". Barnet styrte hvor mye morsmelk det ville ha. Året etter ble det motsatt- og fast føde kom først mens mor tok kontroll over tilbudet av morsmelk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.