Gå til innhold

Hosting/harking - Tics?

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Har et barn på 5-6 år som etter en lei forkjølelse hoster/harker konstant. Det er svært irriterende for oss alle.

Ser at det kan være så mangt, astma er nevnt flere ganger, men det er altså ikke fullt ut hosting. Heller en mellomting mellom et lite host og harking.

Om det er tics, kan det gå over av seg selv? Er det i så tilfelle tegn på noe eller kan tics bare komme og gå hos normale barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært borti flere unger som har gått rundt og "hakket" sånn en periode. Det har gått over.

-tror de legger til seg en uvane mens de er forkjøla og ikke klarer å legge den av seg igjen etter at de er friske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg har vært borti flere unger som har gått rundt og "hakket" sånn en periode. Det har gått over.

-tror de legger til seg en uvane mens de er forkjøla og ikke klarer å legge den av seg igjen etter at de er friske?

Uff. Noe vi eventuelt kan gjøre som du vet av? Han sier han ikke kan styre det selv og mener det er "hoste", men det er det jo ikke. Han kan harke opptil 30 ganger i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste hadde en periode med sånn harking i 6 årsalderen, tror jeg det var.

Det gikk over av seg selv, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha en sammenheng med at hostingen og harkingen kan skape irritasjon i luftveiene som øker trangen til å hoste.

Kuren er i så fall å tvinge seg selv til å slutte å hoste. Drikke stadige små slurker av vann, spise halsdrops etc.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Noe vi eventuelt kan gjøre som du vet av? Han sier han ikke kan styre det selv og mener det er "hoste", men det er det jo ikke. Han kan harke opptil 30 ganger i minuttet.

Det finnes jo no greier som demper hosterefleksen, men jeg veit ikke hvor lurt det er til unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Vår eldste hadde en periode med sånn harking i 6 årsalderen, tror jeg det var.

Det gikk over av seg selv, heldigvis.

Takk. Jeg håper det går over snart, det har vart i langt over en måned og tålmodigheten min er tynnslitt. Hver setning avbrytes med fem-seks hark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Det finnes jo no greier som demper hosterefleksen, men jeg veit ikke hvor lurt det er til unger?

Kanskje ta en tur til legen og spørre. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Det kan ha en sammenheng med at hostingen og harkingen kan skape irritasjon i luftveiene som øker trangen til å hoste.

Kuren er i så fall å tvinge seg selv til å slutte å hoste. Drikke stadige små slurker av vann, spise halsdrops etc.

mvh

Takk.

Vi forsøker din løsning i dag. Han mener han ikke kan stoppe, men samtidig blir det stille når han konsentrerer seg. Så nå forsøker vi å minne han på at han skal stoppe seg selv og se hvordan det går.

Hvis det ikke gir seg innen noen dager nå, så tar jeg han med til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Svogeren min har sånne hoste-tics og har hatt det siden han var liten. De kommer mest i situasjoner der han er ukomfortabel og i formelle telefonsamtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Svogeren min har sånne hoste-tics og har hatt det siden han var liten. De kommer mest i situasjoner der han er ukomfortabel og i formelle telefonsamtaler.

Ja, det virker nesten som en nervøs greie, men han gjør det også når han er helt alene i et rom. Blir han oppilt, så tar det helt av og han harker/hoster så mye at han knapt får snakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på jobben som hoster flere ganger i minuttet hele dagen. Bare sånn irritasjonshoste uten mål og mening. Han har alltid gjort det så lenge jeg har visst om og jeg tror ikke han er klar over det selv en gang.

Noen ganger er det fryktelig irriterende og det blir nesten altoppslukende til tider.

Så er det perioder igjen hvor jeg ikke bryr meg noe om det.

Jeg tenker at så lenge han holder på sånn så opprettholder han en eller annen form for irritasjon i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Min eldste hadde en sånn periode i 8-årsalderen eller deromkring (litt vanskelig å huske nøyaktig). Det gikk over av seg selv etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...