Gjest svangerskapsdiagnostikk mm Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Plutselig har årene gått og klokken tikker om man skal ha flere barn. Jeg ønsker meg egentlig barn veldig mye, men er livredd for at det skal være noe galt. Det er kanskje sånn man tenker når man allerede har friske barn, og man kjenner at man er mer sliten osv med alderen. Har lest litt om fosterdiagnostikk. Synes det virker som litt falsk sikkerhet, ettersom jeg skjønner er det ikke mange ting man faktisk utelukker? Jeg blir litt skremt over hvor mye risiko som øker når man er rundt 40. ''Hos en 40 år gammel kvinner er risikoen for at barnet har Downs syndrom 1 på 106 og risikoen for kromosomavvik 1 av 66.'' http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/bligravid/article529556.ece I tillegg hadde en skrevet i et innlegg om mannens sedkvalitet ved 40 år. Føles som det er en 1% sjanse for å få et barn uten store avvik. I tillegg har mannen min røykt i mange år, og jeg har ikke vært helt sunn jeg heller. Drukket mye Pepsi max.... Er det noen som har link til fosterdiagnostikk i Danmark? Der skjønner jeg det som man kan morkakeprøve tidlig i svangerskapet. Lurer på siden jeg er så redd for at det skal være noe galt bør jeg kanskje bare la det være? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Mine tanker: 1) Har du tenkt godt gjennom hva du ville gjøre om du var gravid og fikk beskjed om at barnet høyst sannsynlig hadde kromosomfeil/downs? 2) Har du tenkt over at faren for spontanabort ved fostervannsprøve visstnok er større enn faren for at barnet har downs eller annet alvorlig kromosomavvik? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 ''Lurer på siden jeg er så redd for at det skal være noe galt bør jeg kanskje bare la det være?'' Mange på din alder har født velskapte barn;) Synes du skal glede deg over svangerskapet ditt! Ikke alle for en slik glede! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svangerskapsdiagnostikk mm Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Mine tanker: 1) Har du tenkt godt gjennom hva du ville gjøre om du var gravid og fikk beskjed om at barnet høyst sannsynlig hadde kromosomfeil/downs? 2) Har du tenkt over at faren for spontanabort ved fostervannsprøve visstnok er større enn faren for at barnet har downs eller annet alvorlig kromosomavvik? ''1) Har du tenkt godt gjennom hva du ville gjøre om du var gravid og fikk beskjed om at barnet høyst sannsynlig hadde kromosomfeil/downs?'' Jeg har bestemt meg for mange år siden om at jeg skulle ha flere barn, vil jeg ha svangerskapsdiagnostikk og avbryte svangerskapet. Men jeg vil gjerne da ta morkakeprøve i Danmark tidlig, slik at jeg kan ta abort tidlig. Er sikkert jævlig å gjennomføre. Men naturen avbryter også svangerskap når det er noe feil. ''2) Har du tenkt over at faren for spontanabort ved fostervannsprøve visstnok er større enn faren for at barnet har downs eller annet alvorlig kromosomavvik?'' Det er et poeng. Men på grunn av min alder tror jeg at vil ha fosterdiagnostikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Selv om risikoen for ulike kromosomavvik er mye høyere ved 40 års alder enn ved 30, så er det jo fremdeles veldig stor sjanse for å få et friskt barn. Dersom dere ønsker egenfødt barn, synes jeg ikke dere burde la dere skremme. Men det er selvsagt viktig å tenke gjennom om dere vil ta fostervannsprøve og kanksje tenke gjennom hva dere vil gjøre dersom barnet ikke er friskt... Mest sannsynlig får dere et friskt barn. Men husk at det er vanskeligere å bli gravid ved 40 års alder, og at det kanskje er største bøygen... Ønsker dere lykke til med avgjørelsen om prøving på graviditet eller ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svangerskapsdiagnostikk mm Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 ''Lurer på siden jeg er så redd for at det skal være noe galt bør jeg kanskje bare la det være?'' Mange på din alder har født velskapte barn;) Synes du skal glede deg over svangerskapet ditt! Ikke alle for en slik glede! Jeg tenker også at det er mange som sliter. Og det er jo ikke sikker at vi lykkes heller. Jeg ser at jeg har stor angst over at noe kan være feil. Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 ''1) Har du tenkt godt gjennom hva du ville gjøre om du var gravid og fikk beskjed om at barnet høyst sannsynlig hadde kromosomfeil/downs?'' Jeg har bestemt meg for mange år siden om at jeg skulle ha flere barn, vil jeg ha svangerskapsdiagnostikk og avbryte svangerskapet. Men jeg vil gjerne da ta morkakeprøve i Danmark tidlig, slik at jeg kan ta abort tidlig. Er sikkert jævlig å gjennomføre. Men naturen avbryter også svangerskap når det er noe feil. ''2) Har du tenkt over at faren for spontanabort ved fostervannsprøve visstnok er større enn faren for at barnet har downs eller annet alvorlig kromosomavvik?'' Det er et poeng. Men på grunn av min alder tror jeg at vil ha fosterdiagnostikk. Ok, fint du har tenkt gjennom sakene Jeg var ikke så veldig mye yngre da jeg fikk siste og jeg bestemte meg annerledes: Jeg tok en ekstra, tidlig, ultralyd med tanke på downs o.l., men vi var vel ikke 100 % sikre på hva vi ville gjøre om resultatet var usiikkert. Jeg (vi) bestemte meg for ikke å ta i mot tilbudet om fostervannsprøve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg tenker også at det er mange som sliter. Og det er jo ikke sikker at vi lykkes heller. Jeg ser at jeg har stor angst over at noe kan være feil. Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født. '' Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født.'' Skjønner det, men sjansen for at du bærer et friskt barn, er større enn du tror;) Jeg er partisk, da jeg er i mot abort, men dømmer ingen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg tenker også at det er mange som sliter. Og det er jo ikke sikker at vi lykkes heller. Jeg ser at jeg har stor angst over at noe kan være feil. Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født. ''Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født.'' Jeg synes at dette høres betenkelig ut. Er du sikker på at du har overskudd til å ha omsorg for et nytt barn i tyve år til? ''Er det noen som har link til fosterdiagnostikk i Danmark?'' Her finner du noen linker fra google.dk http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&q=moderkage+diagnostik&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=fd0014db634df8a1 http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&sa=X&ei=Lhp3TcLbIcvLswagsZT3BA&ved=0CCYQBSgA&q=fosterdiagnose&spell=1&fp=fd0014db634df8a1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 '' Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født.'' Skjønner det, men sjansen for at du bærer et friskt barn, er større enn du tror;) Jeg er partisk, da jeg er i mot abort, men dømmer ingen.... 100% i mot abort? Uansett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''Lurer på siden jeg er så redd for at det skal være noe galt bør jeg kanskje bare la det være?'' Mange på din alder har født velskapte barn;) Synes du skal glede deg over svangerskapet ditt! Ikke alle for en slik glede! ''velskapte barn'' Og hvilke barn kommer i kategorien "ikke velskapte"? Er et barn ikke velskapt, hvis det har en skade av et eller annet slag? Etter min mening, er alle barn på sin måte "velskapt av Gud". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født.'' Jeg synes at dette høres betenkelig ut. Er du sikker på at du har overskudd til å ha omsorg for et nytt barn i tyve år til? ''Er det noen som har link til fosterdiagnostikk i Danmark?'' Her finner du noen linker fra google.dk http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&q=moderkage+diagnostik&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=fd0014db634df8a1 http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&sa=X&ei=Lhp3TcLbIcvLswagsZT3BA&ved=0CCYQBSgA&q=fosterdiagnose&spell=1&fp=fd0014db634df8a1 Hvorfor er det betenkelig at man tenker på hvordan et alvorlig skadet barn vil kunne påvirke livet til familien med de barna de allerede har og den alderen foreldrene er i? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svangerskapsdiagnostikk mm Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''Et barn til er meget ønskelig. Mens et barn med store avvik tenker jeg på som mer katastrofe i vår familie nå. Grunnet vår alder og omsorg for de barna som allerede er født.'' Jeg synes at dette høres betenkelig ut. Er du sikker på at du har overskudd til å ha omsorg for et nytt barn i tyve år til? ''Er det noen som har link til fosterdiagnostikk i Danmark?'' Her finner du noen linker fra google.dk http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&q=moderkage+diagnostik&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=fd0014db634df8a1 http://www.google.dk/#hl=da&biw=1329&bih=694&sa=X&ei=Lhp3TcLbIcvLswagsZT3BA&ved=0CCYQBSgA&q=fosterdiagnose&spell=1&fp=fd0014db634df8a1 Det er svært krevende å få et svært funksjonshemmet eller sykt barn. Mange havner nettopp derfor på institusjoner. Hvis du vil dømme meg for at jeg ikke ønsker det så gjør gjerne det. Det er klart at det er forskjell på overskudd når du er 30 og 40 år. Og ja jeg er betenkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svangerskapsdiagnostikk mm Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''velskapte barn'' Og hvilke barn kommer i kategorien "ikke velskapte"? Er et barn ikke velskapt, hvis det har en skade av et eller annet slag? Etter min mening, er alle barn på sin måte "velskapt av Gud". De er sikkert det. Jeg er likevel for abort. Jeg mener at kvinnen må kunne bestemme dette selv. Det er lett å si at vi ikke skal ha et sorteringssamfunn, også får de kvinnene som får mulithandikappede barn bære slitet. Naturen avbryter også svangerskap når det er noe galt med barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 De er sikkert det. Jeg er likevel for abort. Jeg mener at kvinnen må kunne bestemme dette selv. Det er lett å si at vi ikke skal ha et sorteringssamfunn, også får de kvinnene som får mulithandikappede barn bære slitet. Naturen avbryter også svangerskap når det er noe galt med barnet. Jeg er jo faktisk enig med deg Selv har jeg måttet ta den grusomme avgjørelsem å avbryte et svangerskap etter UL i uke 18, så jeg er absolutt ingen abortmotstander. Jeg bare reagerer på ordene "velskapt barn". For jeg synes jo at barnet mitt var velskapt, til tross for sine skader som var uforenelige med liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det er svært krevende å få et svært funksjonshemmet eller sykt barn. Mange havner nettopp derfor på institusjoner. Hvis du vil dømme meg for at jeg ikke ønsker det så gjør gjerne det. Det er klart at det er forskjell på overskudd når du er 30 og 40 år. Og ja jeg er betenkt. ''Hvis du vil dømme meg for at jeg ikke ønsker det så gjør gjerne det.'' Jeg dømmer ingen, men du har ikke noen garanti for at barnet vil gjennomleve hele barn- og ungdomstiden uten å få alvorlig sykdom uansett hvilke forholdsregler du tar i forhold til fosterdiagnostikk. Hvis du ikke mener at du har krefter og overskudd til et sykt barn, bør du vurdere å være fornøyd med de barn du har og glede deg over dem uten å ønske seg fler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvorfor er det betenkelig at man tenker på hvordan et alvorlig skadet barn vil kunne påvirke livet til familien med de barna de allerede har og den alderen foreldrene er i? Fordi en aldri vil få full garanti for at barnet vil forbli sunn og frisk gjennom hele barn- og ungdomstiden, og hvis trådstarter ikke føler at hun har overskudd til å dra omsorg for et sykt barn, så bør hun la være å få fler barn og glede seg over de barn hun har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Husk at om et bitte lite tall "mangedobles", er resultatet fortsatt et lite tall. F.eks. (uten relasjon til svangerskap spesielt) hvis risikoen for et eller annet er 0,01 % i utgangspunktet og den femdobles når man blir eldre, går det fremdeles bra med 95 av 100. Sannsynligheten for at du vil slite litt med å bli gravid (dvs. at det kan ta lengre tid enn du liker) er langt større enn for at det skal være noe galt. Jeg har tatt fostervannsprøve, det avslører ryggmargsbrokk og en gruppe kromosomavvik. Det vanligste og mest kjente avviket er Downs, men det finnes også langt verre kromosomfeil. De er mye sjeldnere, noen av dem er såkalt uforenlige med liv utenfor livmoren. Noen av de som blir født med disse avvikene, lever likevel en stund. Ryggmargsbrokk kan være et relativt enkelt rent fysisk problem, men det kan også være omfattende og / eller følge med tilleggshandicap. Denne alvorlighetsgraden avsløres ikke av fostervannsprøven. Hvis du har rett på fostervannsprøve, har du også rett til genetisk veiledning i forkant. Den er veldig nyttig, og jeg anbefaler alle som har mulighet, til å gjennomføre den, selv om de ikke har tenkt å ta noen prøve. Da får du en personlig gjennomgang av en fagperson om risikoen i akkurat deres tilfelle, basert på informasjon fra både mor og far. Minsten min ble født noen dager før jeg ble 40, det er nå snart 12 år siden. Både fostervannsprøven, svangerskapet, fødselen og babyperioden gikk helt på skinner. På mange måter var ting enklere enn da jeg fikk den eldste da jeg var 31. Mannen min er 8 år eldre enn meg, og det var hans sædkvalitet (som var dramatisk dårlig i flere år, muligens pga. sykedom) som gjorde at vi strevde lenge med å få barn nr. 2. Det hender jeg minner meg selv på at junior er resultat av den ene cellen som ikke ga seg, han kan være en stabeis fortsatt :-) Men han er fullstendig frisk og normal. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''Hvis du vil dømme meg for at jeg ikke ønsker det så gjør gjerne det.'' Jeg dømmer ingen, men du har ikke noen garanti for at barnet vil gjennomleve hele barn- og ungdomstiden uten å få alvorlig sykdom uansett hvilke forholdsregler du tar i forhold til fosterdiagnostikk. Hvis du ikke mener at du har krefter og overskudd til et sykt barn, bør du vurdere å være fornøyd med de barn du har og glede deg over dem uten å ønske seg fler. ''Hvis du ikke mener at du har krefter og overskudd til et sykt barn, bør du vurdere å være fornøyd med de barn du har og glede deg over dem uten å ønske seg fler. '' På mange måter enig med deg, like fullt forstår jeg trådstarter godt. Det er vel ikke snakk om at hun overhodet ikke ville takle å få et sykt eller funksjonshemmet barn, men hun føler at antakelig at hun ville bli i dårligere stand til å ta skikkelig vare på de barna hun allerede har i tillegg til et funksjonshemmet barn (og samtidig ikke gå helt på akkord med egne krefter). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 ''Hvis du vil dømme meg for at jeg ikke ønsker det så gjør gjerne det.'' Jeg dømmer ingen, men du har ikke noen garanti for at barnet vil gjennomleve hele barn- og ungdomstiden uten å få alvorlig sykdom uansett hvilke forholdsregler du tar i forhold til fosterdiagnostikk. Hvis du ikke mener at du har krefter og overskudd til et sykt barn, bør du vurdere å være fornøyd med de barn du har og glede deg over dem uten å ønske seg fler. ''Hvis du ikke mener at du har krefter og overskudd til et sykt barn, bør du vurdere å være fornøyd med de barn du har og glede deg over dem uten å ønske seg fler.'' Jeg er på mange måter helt enig med deg, men skal man tenke slik må man også tenke "jeg kan bli syk selv, og selv om jeg nå er i stand til å ta omsorg for et barn som blir sykt, så kan det hende jeg ikke er det om 5 år". Og da kan man aldri få barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.