Gå til innhold

Kostplan for baby

Gjest uerfaren mor

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren mor

Kan dere erfarne mødre hjelpe meg til å finne en slags rutine på måltider. leggetider osv?

Har en baby på snart 6 mnd, har så vidt begynt med grøt på formiddagen, men vil øke på etterhvert til kveldsgrøt også.

Hva mener dere er passe rytme? Etterhvert skal jeg gå over til å erstatte flere og flere av måltidene med ordentlig mat etterhvert som hun blir større, men samtidig ønsker jeg å amme lengst mulig, til vel året tenker jeg...

Vet dere om noen sider der det står litt tips?

Og hvilke rutiner har dere hatt....

SKulle gjerne hatt et forslag, f.eks.

pupp kl 6, pupp kl 9, pupp og grøt kl 11, pupp kl 14, pupp kl 16, pupp og grøt kl 18 og pupp kl 20... (sånn eksempelvis da).... hva syns der eom de tidspunkta jeg satte opp?

Og når kan jeg innføre et tredje måltid osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fire barn, fullammet til 8, 7 og 9 mnd. Har aldri hatt plan for noe som helst annet enn søvn. Stort sett har barna fulgt "familiens rytme" og alle har justert seg etter behov.

Jeg hadde blitt smårar om jeg skulle kjørt en plan av typen du viser til. Tror du må slappe litt av og la ting gå mer spontant etter dagsform. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Jeg har fire barn, fullammet til 8, 7 og 9 mnd. Har aldri hatt plan for noe som helst annet enn søvn. Stort sett har barna fulgt "familiens rytme" og alle har justert seg etter behov.

Jeg hadde blitt smårar om jeg skulle kjørt en plan av typen du viser til. Tror du må slappe litt av og la ting gå mer spontant etter dagsform. :0)

Ok har du forslag til sovetider da?

Nå er hun snart 6 mnd....

hvor mange/lange dubber bør hun ha på dagtid?

Hun våkner fortsatt et par ganger på natta for påfyll pga jeg så og si fullammer henne,

helsesøster h ar sagt at jeg ikke kan forvente hun sover natta gjennom før hun får i seg minst to fulle måltider med grøt...

Nå skal jeg snart begynne med kveldsgrøt, så da blir det forhåpentligvis bedre.

Og ang. dagsoving, hvis hun f.eks legger seg kl 19 eller 20,

når bør jeg da ha siste dagsluren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun våkner fortsatt et par ganger på natta for påfyll pga jeg så og si fullammer henne,

helsesøster h ar sagt at jeg ikke kan forvente hun sover natta gjennom før hun får i seg minst to fulle måltider med grøt...

Og jeg sier fortsatt selvregulering.. Hva sier magefølelsen din? Hva fungerer best? Jeg og helsesøster sitter ikke med fasiten for ditt barn, det er det du som kjenner henne og vet når hun er mest fornøyd som gjør!

Mine unger sov hjertens godt uten grøt i magen. De fikk en slurf melk i løpet av natta og var fornøyde med det.

Vi forsøkte stelle/legge mot kl 2000, men da i bag/vippestol i stua. Fordi ungene sov med meg frem til de var 8 mnd. Så bar vi dem inn i senga etterhvert som vi selv la oss, og derfra over i sprinkelseng. Litt sånn tilfeldig og ettersom hva barna var fornøyde med.

Det som gir mest ro og trygghet for hele familien er det som er rett. Og hva det er vet du selv best. Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med EnolaGay, ta det litt som det kommer.

''helsesøster h ar sagt at jeg ikke kan forvente hun sover natta gjennom før hun får i seg minst to fulle måltider med grøt''

Grøt er slett ingen garanti for god nattesøvn. Min yngste våknet om natta uansett hvor mye han hadde spist på dag- og kveldstid. Det er ikke bare sult som får dem til å våkne :-)

Nå er det en stund siden mine var babyer, men i 6 mnd-alder, passet jeg på at den siste luren ikke ble for sent på dagen. Ikke sove etter kl 16, eller noe sånt. Fra ca. 6 til ca. 10-12 mnd alder, sov de to lurer pr. dag. En ca. kl 10 og en ca. kl 14, tror jeg. Etter det, ble det bare en lur, ca. kl 11 eller noe sånt.

Pupp til morgenmat, grøt eller middagsglass etter formiddagsluren og grøt til kvelds, var ganske typisk. Men banan og smaksprøver på vår mat vanket det også, i ny og ne. Men ikke til helt faste klokkeslett. Pupp fikk de rett som det var, både som trøst og som måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Enig med EnolaGay, ta det litt som det kommer.

''helsesøster h ar sagt at jeg ikke kan forvente hun sover natta gjennom før hun får i seg minst to fulle måltider med grøt''

Grøt er slett ingen garanti for god nattesøvn. Min yngste våknet om natta uansett hvor mye han hadde spist på dag- og kveldstid. Det er ikke bare sult som får dem til å våkne :-)

Nå er det en stund siden mine var babyer, men i 6 mnd-alder, passet jeg på at den siste luren ikke ble for sent på dagen. Ikke sove etter kl 16, eller noe sånt. Fra ca. 6 til ca. 10-12 mnd alder, sov de to lurer pr. dag. En ca. kl 10 og en ca. kl 14, tror jeg. Etter det, ble det bare en lur, ca. kl 11 eller noe sånt.

Pupp til morgenmat, grøt eller middagsglass etter formiddagsluren og grøt til kvelds, var ganske typisk. Men banan og smaksprøver på vår mat vanket det også, i ny og ne. Men ikke til helt faste klokkeslett. Pupp fikk de rett som det var, både som trøst og som måltid.

Takk for råd :-)

Ser du brukte grøt etter formiddagsluren,

selv har jeg gitt grøt før formiddagsluren pga jeg ikke vet hvor lenge hun sover, av og til 1 time, av og til 2 eller tre...

Og jeg pleier gi formiddagsgrøten rundt 1015-1030, pleier nemlig å gå trilletur med noen i 11-tia, så da passer det best for meg at hun tar luren sin da, og greit at hun er ferdig med grøten... (vi tar av og til 2-3 timers trilleturer).... så får hun pupp når hun våkner. Tror du denne ordningen er grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd :-)

Ser du brukte grøt etter formiddagsluren,

selv har jeg gitt grøt før formiddagsluren pga jeg ikke vet hvor lenge hun sover, av og til 1 time, av og til 2 eller tre...

Og jeg pleier gi formiddagsgrøten rundt 1015-1030, pleier nemlig å gå trilletur med noen i 11-tia, så da passer det best for meg at hun tar luren sin da, og greit at hun er ferdig med grøten... (vi tar av og til 2-3 timers trilleturer).... så får hun pupp når hun våkner. Tror du denne ordningen er grei?

''Tror du denne ordningen er grei?

''

Jepp.

Som jeg antydet i innlegget mitt, jeg tror det er mange ordninger som er greie, så lenge ungen er fornøyd. Om ungen får grøt kl 10 eller kl 14 er ikke avgjørende for et langt og lykkelig liv. Senk skuldrene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av litt. :o) Om min unge var fornøyd med det opplegget jeg hadde, så er det ikke sikkert at det hadde passet din unge overhodet. :o)

Gi ungen mat når hun er sulten. Ved 6 mnds alder tror jeg mine hadde 2 dupper om dagen, eller var det 3? Husker ikke. :o) Men følg ungens rytme, ikke andres, så enkelt og så vanskelig er det.

Minsten min fikk tynn ris- eller maisgrøt på flaske husker jeg, en del her inne var litt forferdet over det, hun var da 7-8 mnd. På den annen side hadde jeg en venninne som hadde en baby som fikk 4 måltider med middag og full pakke fra hun var 4 mnd så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Som andre har skrevet her, er det ikke sikkert våre babyrutiner passer deg og din baby. Med min første hadde jeg ved 6mnd alder full pakke med måltider, grøt og middag, og jeg gjorde alt slik jeg trodde man "måtte" når man hadde baby. Nesten på dagen 3 mnd (ja det var 3 mnd som var riktig alder da) begynte vi med grøt, og neste steg var 4 mnd middagsglass. Med fruktpure til dessert.

Da min tredje var baby hadde jeg ved 6mnd alder ikke begynt med noe av fast føde...jeg gadd rett og slett ikke lage meg mer jobb en hva som var nødvendig. Ungen var fornøyd med melk, man kunne servere frokosten i senga og det var kjempelettvint når man skulle bort. Ungen både sov og la på seg, og da vi begynte med fast føde kunne vi nesten gå rett på brødskive og miniposjoner av vår middag.

Sovingen synes jeg det har vært greit med litt rutine på. Ikke minst fordi man kunne legge opp dagens gjøremål etter det. En lengre lur på formiddagen passet meg bra, jeg kunne legge ungen i vogna mens jeg gjorde husarbeid,handlet eller bare slappet av.

Mange praktiserer å holde babyen våken hele ettermiddagen for å være sikker på at den blir trøtt til kvelds. Jeg sverger heller til en passende middagslur. En trøtt og grinete baby hver eneste ettermiddag, man gjør hva som helst for å holde ut til klokka har passert 7, man kan verken trille vogn eller kjøre bil for da sovner den lille...nei, da er en liten lur å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg tror det vil være bedre for deg om du slapper litt mer av i forhold til dette. I den alderen får man knapt begynt på en rutine før den endrer seg, i takt med babyens behov.

På den alderen hadde min yngste tre lurer. En ca. klokka 9, en ca. 11.30 og en ca. 16. Hun fikk ikke sove lengre enn til 17, men så har hun jo leggetid klokka 18 også.

Hun spiste vel ett grøt- eller middagsmåltid per dag, men det var rimelig tilfeldig når det var. Det var avhengig av hva annet vi gjorde den dagen. Når vi økte til to måltider satset vi vel stort sett på frokost og middags/kvelds.

Både mat og søvn tilpasses hele tiden etter hennes egen rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...