Gjest GA Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 9-åringen har hanglet lenge, og nå ser vi tydelig at hun har gått ned i vekt. 19,5 kg og 125 cm. Hun har ramlet ut av percentilskjemaet der hun lå på den nederste streken fra før. Eier ikke matlyst. I kveld tilbød jeg alt fra "vanlig" mat til is, og hun ville ikke ha noen ting. Kjøpte energidrikk fra apoteket, hun tok en slurk og fant ut at hun ikke likte det. Ikke mulig å få henne til å ta flere super av den. I dag har hun spist to biter av et rundstykke, tre skjeer risengrynsgrøt (med H-melk og smør!), to super av energidrikken og en knøttliten sjokolademuffins. Hverken mas, fornuft, trygling eller kjeft hjelper... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg ville ha purret barneavdelingen nå. Det er på tide med en grundig utredning. Når det gjelder mat, så hadde jeg latt det være unntaktstilstand, i den forstand at all mat er bedre enn ingenting, om det så er sjokoladepudding med vaniljesaus. De fleste av næringsdrikkene på apoteket smaker kjipt, så jeg tror det er bedre å gå for ordinær mat. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Har du prøvd YT-drikkene fra Tine? Den med jordbær smaker ganske søtt og og godt samtidig som det metter litt. Vil hun ikke ha sjokopålegg eller syltetør heller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ville ha purret barneavdelingen nå. Det er på tide med en grundig utredning. Når det gjelder mat, så hadde jeg latt det være unntaktstilstand, i den forstand at all mat er bedre enn ingenting, om det så er sjokoladepudding med vaniljesaus. De fleste av næringsdrikkene på apoteket smaker kjipt, så jeg tror det er bedre å gå for ordinær mat. Lykke til :-) Jeg ringte dem på tirsdag og de skulle visst melde videre at det hastet. Da til henvisningen "til vurdering" fremdeles. Jeg ringte barnelegen hennes først, og han ga meg nummeret til inntakskontoret på sykehuset - han hadde også purret en gang sa han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ringte dem på tirsdag og de skulle visst melde videre at det hastet. Da til henvisningen "til vurdering" fremdeles. Jeg ringte barnelegen hennes først, og han ga meg nummeret til inntakskontoret på sykehuset - han hadde også purret en gang sa han. Purr en gang til før helga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Purr en gang til før helga. Ja, kanskje jeg skal ringe hvis jeg ikke får innkalling i posten i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ringte dem på tirsdag og de skulle visst melde videre at det hastet. Da til henvisningen "til vurdering" fremdeles. Jeg ringte barnelegen hennes først, og han ga meg nummeret til inntakskontoret på sykehuset - han hadde også purret en gang sa han. Du kan i tillegg evt. skrive et brev til sykehuset og (over)tydelig beskrive symptomene hennes. Si at du er bekymret for alvorlig sykdom. Av og til kan slike henvendelser medføre en vesentlig fremskyndet innleggelse eller konsultasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Dette kan jeg en del om, da jeg har en 9-åring med spiseproblemer. Det som er viktig er å få i henne ca en liter drikke hver dag. Noter ned hva hun får i seg, så har du noe å vise til legen. Som du allerede har funnet ut, så virker ikke trygling, kjeft eller mas, så det må du prøve å unngå. Rådene vi fikk på sykehuset, var å gjøre måltidssituasjonen så hyggelig som mulig. Sett frem mat til henne å si at dette kan du spise. Du sier det med en forventning om at hun spiser det, men ikke et krav. Hvis hun ikke rører maten, så skal du ikke mase, bare la henne være i fred. Ikke si, dette MÅ du spise, si heller dette KAN du spise. Den eneste næringsdrikken mitt barn liker, er MiniMax med kakaosmak, som kan kjøpes på apoteket. Vi har prøvd mange andre næringsdrikker men bare denne blir godtatt. Kan ellers anbefale drikkeyoghurt hvis hun greier å drikke det, for den er det en del næring i. Mitt barn har i over et år levd på kun flytende føde, og for å ikke gå for mye ned i vekt, har hn fått drikke med kalorier i. Dvs juice, søt saft og sjokomelk i tillegg til næringsdrikken. Prøv å ikke bekymre deg for mye. Jeg vet det ikke er lett. Så lenge du får i henne drikke, så er det bra. Klem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Dette kan jeg en del om, da jeg har en 9-åring med spiseproblemer. Det som er viktig er å få i henne ca en liter drikke hver dag. Noter ned hva hun får i seg, så har du noe å vise til legen. Som du allerede har funnet ut, så virker ikke trygling, kjeft eller mas, så det må du prøve å unngå. Rådene vi fikk på sykehuset, var å gjøre måltidssituasjonen så hyggelig som mulig. Sett frem mat til henne å si at dette kan du spise. Du sier det med en forventning om at hun spiser det, men ikke et krav. Hvis hun ikke rører maten, så skal du ikke mase, bare la henne være i fred. Ikke si, dette MÅ du spise, si heller dette KAN du spise. Den eneste næringsdrikken mitt barn liker, er MiniMax med kakaosmak, som kan kjøpes på apoteket. Vi har prøvd mange andre næringsdrikker men bare denne blir godtatt. Kan ellers anbefale drikkeyoghurt hvis hun greier å drikke det, for den er det en del næring i. Mitt barn har i over et år levd på kun flytende føde, og for å ikke gå for mye ned i vekt, har hn fått drikke med kalorier i. Dvs juice, søt saft og sjokomelk i tillegg til næringsdrikken. Prøv å ikke bekymre deg for mye. Jeg vet det ikke er lett. Så lenge du får i henne drikke, så er det bra. Klem tusen takk for råd :-) Vi har fått i henne litt mer i dag, litt kjøttsuppe og sjokoladepudding, en kvartskive loff og et glass sjokolademelk - så det er ikke helkrise lenger. I tillegg kom farmor med et kinderegg som hun spiste (i dag syntes hun faktisk at det var stas med sjokolade selvom det ikke er lørdag - det gjorde hun ikke i går) Store mengder er det riktignok ikke, men vi håper magen snart venner seg til litt større porsjoner igjen. Håper det ordner seg for 9-åringen din også, hos oss har det jo bare vart en kort stund, det må være kjempeslitsomt å ha det sånn hele tiden :-( - man blir jo helt desperat. Jammen er det et sterkt instinkt det at "ungen må ha mat!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 tusen takk for råd :-) Vi har fått i henne litt mer i dag, litt kjøttsuppe og sjokoladepudding, en kvartskive loff og et glass sjokolademelk - så det er ikke helkrise lenger. I tillegg kom farmor med et kinderegg som hun spiste (i dag syntes hun faktisk at det var stas med sjokolade selvom det ikke er lørdag - det gjorde hun ikke i går) Store mengder er det riktignok ikke, men vi håper magen snart venner seg til litt større porsjoner igjen. Håper det ordner seg for 9-åringen din også, hos oss har det jo bare vart en kort stund, det må være kjempeslitsomt å ha det sånn hele tiden :-( - man blir jo helt desperat. Jammen er det et sterkt instinkt det at "ungen må ha mat!" Det er slitsomt når ungene ikke spiser, det kan jeg skrive under på, men jeg har sluttet å bekymre meg, og tar en dag om gangen. Sånn som det er nå, er hn stabil, og får i seg nok næring, men det blir lite å vokse på så hn er noe mindre enn din 9-åring. Bra at det går bedre hos dere :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hm...mamma og Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nei, selvfølgelig hjelper ikke trygling osv, det gjør det faktisk bare vondt verre. Ikke tenk på dette en gang. Dette blir jo en maktkamp mellom dere, og det er ikke bra. Å spise skal være en naturlig ting, og jeg er sikker på at barnet ditt ikke sulter seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nei, selvfølgelig hjelper ikke trygling osv, det gjør det faktisk bare vondt verre. Ikke tenk på dette en gang. Dette blir jo en maktkamp mellom dere, og det er ikke bra. Å spise skal være en naturlig ting, og jeg er sikker på at barnet ditt ikke sulter seg. ''...og jeg er sikker på at barnet ditt ikke sulter seg. ;)'' Dette er slikt kun de som ikke har opplevd ekstremversjonen av mat-vegring sier. Noen barn sulter seg faktisk. Kanskje ikke med døden til følge, men til vitamin- og mineralmangel, uttørkning, vektnedgang og voksestopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nei, selvfølgelig hjelper ikke trygling osv, det gjør det faktisk bare vondt verre. Ikke tenk på dette en gang. Dette blir jo en maktkamp mellom dere, og det er ikke bra. Å spise skal være en naturlig ting, og jeg er sikker på at barnet ditt ikke sulter seg. Nå var akkurat det med trygling etc satt litt på spissen, men jo - det finnes faktisk barn som sulter seg. Nå har det heldigvis løsnet litt det siste døgnet her hos oss akkurat rundt det med å få i seg mat i det minste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Dette kan jeg en del om, da jeg har en 9-åring med spiseproblemer. Det som er viktig er å få i henne ca en liter drikke hver dag. Noter ned hva hun får i seg, så har du noe å vise til legen. Som du allerede har funnet ut, så virker ikke trygling, kjeft eller mas, så det må du prøve å unngå. Rådene vi fikk på sykehuset, var å gjøre måltidssituasjonen så hyggelig som mulig. Sett frem mat til henne å si at dette kan du spise. Du sier det med en forventning om at hun spiser det, men ikke et krav. Hvis hun ikke rører maten, så skal du ikke mase, bare la henne være i fred. Ikke si, dette MÅ du spise, si heller dette KAN du spise. Den eneste næringsdrikken mitt barn liker, er MiniMax med kakaosmak, som kan kjøpes på apoteket. Vi har prøvd mange andre næringsdrikker men bare denne blir godtatt. Kan ellers anbefale drikkeyoghurt hvis hun greier å drikke det, for den er det en del næring i. Mitt barn har i over et år levd på kun flytende føde, og for å ikke gå for mye ned i vekt, har hn fått drikke med kalorier i. Dvs juice, søt saft og sjokomelk i tillegg til næringsdrikken. Prøv å ikke bekymre deg for mye. Jeg vet det ikke er lett. Så lenge du får i henne drikke, så er det bra. Klem Dette var mange gode råd som jeg også kan bruke. Har en nesten 13-åring som de siste ukene absolutt ikke vil ha frokost. Han klager over at han er sliten og kvalm om morgenen og ikke orker tanken på mat. Årsaken hos ham tror jeg er at han har vokst så mye i det siste at kroppen er helt i ulage,det kan vist også gå ut over matlysten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 ''...og jeg er sikker på at barnet ditt ikke sulter seg. ;)'' Dette er slikt kun de som ikke har opplevd ekstremversjonen av mat-vegring sier. Noen barn sulter seg faktisk. Kanskje ikke med døden til følge, men til vitamin- og mineralmangel, uttørkning, vektnedgang og voksestopp. Du har helt rett. Jeg har også fått høre det at barn ikke sulter seg, men det stemmer ikke. Mitt barn måtte i en periode sondemates. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hm...mamma og Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Du har helt rett. Jeg har også fått høre det at barn ikke sulter seg, men det stemmer ikke. Mitt barn måtte i en periode sondemates. Men hvorfor har det blitt slik? Hva gjør at man kommer så langt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Men hvorfor har det blitt slik? Hva gjør at man kommer så langt? Vi kom ikke til sondemating, men null vektoppgang, vekststopp og vitamin- og mineralmangel. Det er ganske alvorlig for et barn like under året. Grunnen var et trangt svelg som gjorde spising og drikking ubehagelig og som utviklet seg til en psykisk sperre hos barnet. Han er fremdeles slik at ubehag kan framvekke fobier og angst for spesielle situasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Men hvorfor har det blitt slik? Hva gjør at man kommer så langt? For vårt vedkommende er det et sammensatt problem. Kombinasjon av at han var prematurbarn, hadde store mandler og har vært operert, han er hypersensitiv, og er generelt sett ikke glad i mat. Når ting har vært vanskelig for han å takle, enten fysisk eller psykisk har han reagert med å få vondt i halsen (der andre ofte får vondt i magen) Som igjen har ført til at han ikke vil spise. Det toppet seg da han satte en ferskenbit fast i halsen. Han fikk panikkangst og ville til doktor. På vei til legen, begynte angsten å avta, og ta løsnet ferskenbiten. Etter dette var det vanskelig å få mat i ungen fordi han var så redd for å sette noe fast i halsen igjen. Vi ble selvsagt fortvilet og maste og ba, og prøve å fortelle han hvor viktig det var at han spiste. Det hjalp ikke, men gjorde heller situasjonen værre. Han ble innlagt på sykehus, men de fant ikke noe fysisk galt. Vi ble sendt hjem igjen, med henvisning om videre utredning. Han spiste på dette tidspunktet ingenting, men fikk i seg næringsdrikk. Ettervært klaget han mye på vondt i halsen, og dermed ville han ikke lenger drikke. Smertestillende hjalp ikke. Da ble han akkuttinnlagt på sykehuset, og det ble nødvendig med sondemat. Han er blitt grundig undersøkt, og konklusjonen ble at problemet er psykisk. Han ble innlagt på barnepsykriatisk, og der fikk vi gode råd å ta med oss videre. Pr i dag lever han fortsatt på næringsdrikk, og spiser litt kjeks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 De tingene du vet ikke virker, det det jo være like godt å droppe. :-) Hun trenger kanskje litt tid til å finne igjen matlysten. Hun føler sikkert behov for å ha et minstemål av kontroll selv. Hva med å la henne få lage sin egen milkshake. La henne dynge på med banban, fløteis, O'Boy, sukker, syltetøy, eller hva hun synes er godt. Ikke si at det er for mye av noe. Pass på å få med minst et egg. Yt og andre kostbarheter man finner i melkedisken på butikken, er heller ikke å forakte. Ting du kanskje vanligvis sier nei til. Slikt kan skli lettere ned og gi en bedre opplevelse en energidrikker. Og siden hun har laget milkshaken, kan du la det være veldig hennes som hun bestemmer over. Ha ved behov en plan B for søsken. Ellers kan det hjelpe å la frukt, havrekjeks og andre (halv)sunde ting stå framme og friste. Akkurat nå er alle kalorier gode kalorier. Ved middagsbordet kan det være en idé at å bli sittende lenge ved bordet. Jo lengre man sitter der, større er sjansen for småspising. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 De tingene du vet ikke virker, det det jo være like godt å droppe. :-) Hun trenger kanskje litt tid til å finne igjen matlysten. Hun føler sikkert behov for å ha et minstemål av kontroll selv. Hva med å la henne få lage sin egen milkshake. La henne dynge på med banban, fløteis, O'Boy, sukker, syltetøy, eller hva hun synes er godt. Ikke si at det er for mye av noe. Pass på å få med minst et egg. Yt og andre kostbarheter man finner i melkedisken på butikken, er heller ikke å forakte. Ting du kanskje vanligvis sier nei til. Slikt kan skli lettere ned og gi en bedre opplevelse en energidrikker. Og siden hun har laget milkshaken, kan du la det være veldig hennes som hun bestemmer over. Ha ved behov en plan B for søsken. Ellers kan det hjelpe å la frukt, havrekjeks og andre (halv)sunde ting stå framme og friste. Akkurat nå er alle kalorier gode kalorier. Ved middagsbordet kan det være en idé at å bli sittende lenge ved bordet. Jo lengre man sitter der, større er sjansen for småspising. mvh Det har løsnet litt nå de siste dagene. Laget den feiteste sjokoladepuddingen jeg klarte, med kremfløte i både pudding og vaniljesaus (den ble dessverre kjempegod for mammaer også...) Kokte kjøttsuppe med masse grønnsaker og bibringe. Hjemmelaga pizza med ekstra fett i saus og deig. Hun har også fått spise omtrent alt som vanligvis er helgemat nå i flere dager. I kveld veide hun hele 21,7 kg - mot 19,5 på fredag. (målet er 25 kg - for det veier bestevenninna. hehe) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.