Gå til innhold

Svigermor..Aargh! Klageinnlegg!


laguna1

Anbefalte innlegg

Altså, jeg må bare blåse av litt frustrasjon her..Av alle klassiske ting, så har jeg kjempeproblemer med å takle min kommende svigermor. Jeg prøver, prøver & prøver,og jeg legger godsiden til, til jeg blir helt sliten i den..;p

Hun er et geskjeftig menneske, og forsåvidt greit nok det, men hun drar det over i direkte kontrollforsøk. Det HUN mener, er rett, og alle bør føle, mene & gjøre det samme.

Jeg tror ikke hun er særlig vant til å bli motsagt. (kjæresten lar, for eksempel, mye gå inn det ene øret og ut det andre..Jeg klarer ikke, i samme grad, mye fordi jeg ikke synes en person skal få bestemme så mye over andre, og fordi, hvis ingen tar til motmæle får det konsekvenser som går ut over trivsel.

Allikevel har jeg ikke sagt spesielt mye i mot, jeg har vært grei, høflig & blid når vi har vært sammen, men satt foten ned ved et par anledninger. Fortsatt på en høflig, men bestemt måte.

Blandt ting jeg reagerer med vantro, sinne og ved å bli lei meg for, er blandt annet dette:

1. Hun har detaljbestemt menyen, dekorasjonene, og mye annet i forbindelse med bryllupet vårt. Hun tok det så langt som å fortelle meg at jeg ikke kan ha veske (!!!), at jeg skulle fortelle gjestene at de ikke skulle komme i kjoler som var kortere enn til knærene(!!!) og at vi ikke trengte å ha bar(!!!)

2. Hun legger seg opp i hva JEG bruker penger på, og legger ikke skjul på at hun synes mye av det er vissvass. Jeg synes mye av det hun bruker penger på er vissvass, men det ville jeg selvsagt aldri si! :o I det hele tatt respekterer hun ikke mine interesser og grunnideer i livet (selvom hun vet svært lite om dem..Det er ikke noe vits i å diskutere, virker det som..:S)

3. Hun er fanatisk opptatt av fasade,renhold og tupperware, og viser ingen forstålsefor at andre igjen kanskje ikke er SÅ interessert..:S OG..baksnakker ALLE som ikke er manisk opptatt av å ha skinnende rene gulvlister til enhver tid. Og sier samtidig at hun ikke legger merke til sånt hos andre. Jadda...;p

4. Hun vil at vi skal være sammen med dem HELE tiden, og tar det som en selvfølge at vi stiller i alt som er av sammenkomster og kakespiserier. Og glemmer at både jeg, kjæresten min,(og dessuten mine snille famile) kunne bruke litt tid alene, eller sammen med bare hverandre, eller noen helt andre innimellom også.

5. Hun har ringt MIN mor (riktignok i forbindelse med noe annet) og tillat seg å bemerke at hun etterhvert har forstått at jeg kan være "både stri og egen" og at hun mistenker at jeg og kjæresten "innimellom bruker penger på restaurant og øl, hvilket vi ikke har råd til"..WTF?! Nå har jeg ikke vært "stri og egen" i det heletatt, snarere patetisk føyelig, og det eneste jeg har satt fot på, er noen av punktene på overnevnte om bryllup, nærmere bestemt det med andres anntrekk, veske, og bar. I tillegg har jeg sagt at hun ikke får nøkkel til leiligheten vår. thats it.

6. Er i slekt med overnevnte. Hun er hysterisk på både pengebruk og alkohol, og tåler ikke noe særlig at folk tar seg en øl, eller bruker penger på noe hun synes er tullete. Nå HAR jeg nesten ikke penger, så det er sterkt begrensa hvor mye vas jeg kan bruke dem på, men jeg synes uansett ikke dette er hennes sak.

HVA skal jeg gjøre med mennesket?!

Jeg vil jo gjerne komme overens, og jeg ELSKER sønnen hennes, men jeg blir så kjempesliten, og jeg blir irritert, oppgitt og lei meg inni meg.

Beklager kjempelangt innlegg, men vil gjerne ha noen råd på hvordan man håndterer svigermødre man oppfatter som en munnfull..samt at det var deilig å blåse av seg litt frustrasjon!

Håper forøvrig at alle ellers har en fin fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    59

  • nitty-gritty

    20

  • Lillemus

    18

  • morsan

    17

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville i alle fall tatt en skikkelig prat med sønnen hennes - lenge før bryllupet! Og forventet at han, om nødvendig, går i forsvar for deg om hun kommer med ufine kommentarer mot deg når han er til stede.

Hadde min svigermor sagt at jeg ikke kunne ha veske i mitt eget bryllup (eller når som helst ellers for den del) så hadde jeg bare spurt litt syrlig:"Hvorfor ikke?" Min svigerfar kan ha tendenser til det samme, her en dag sa han til oss at:"Det har dere ikke tenkt på!" Hvorpå jeg ikke maktet å holde kjeft og svarte syrlig:"Å, har vi ikke det?" Da så han forbauset på meg, "Har dere det da?!"

For foreldrene vil vi alltid være små barn tror jeg. I alle fall har ikke min svigerfar videre tiltro til noen av sine barn selv om den yngste er i slutten av 30-årene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Håper forøvrig at alle ellers har en fin fredag! :)''

Joda, takk for det.

Fredagen min er ikke allerværst, men jeg er veldig opptatt av hvordan folkene i Japan har det akkurat nå.

Ellers kan jeg bare si at jeg ikke kom så veldig godt overens med min svigermor, jeg heller, men hun bodde langt (60 mil) fra oss og hun døde da vi hadde vært gift i fire år.

Svigermor hadde ikke stemmerett i vårt bryllup for det var det foreldrene mine som arrangerte og betalte, hun kom bare som gjest. Det gjorde mannen min og jeg forsåvidt også iom at bryllupet ble holdt i Danmark og vi bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall tatt en skikkelig prat med sønnen hennes - lenge før bryllupet! Og forventet at han, om nødvendig, går i forsvar for deg om hun kommer med ufine kommentarer mot deg når han er til stede.

Hadde min svigermor sagt at jeg ikke kunne ha veske i mitt eget bryllup (eller når som helst ellers for den del) så hadde jeg bare spurt litt syrlig:"Hvorfor ikke?" Min svigerfar kan ha tendenser til det samme, her en dag sa han til oss at:"Det har dere ikke tenkt på!" Hvorpå jeg ikke maktet å holde kjeft og svarte syrlig:"Å, har vi ikke det?" Da så han forbauset på meg, "Har dere det da?!"

For foreldrene vil vi alltid være små barn tror jeg. I alle fall har ikke min svigerfar videre tiltro til noen av sine barn selv om den yngste er i slutten av 30-årene. :o)

Vi har snakket, og han skal snakke med henne, for han ser jo at jeg blir ordentelig lei meg,og føler meg invadert, og lite respektert.

Han er jo mere vant til henne, men han blir sinna på mine vegne (og en del på sine egne også, det er jo ikke grenser på forsøk på detalj-styring!) Håper det kan føre frem,og ikke bare føre til at jeg blir skurken i stykket som "ikke setter pris på alt de gjør for oss"

Det er så ille at noe sånt, som egentlig burde være en filleting, skal kunne legge så mye irritasjon og mistrivsel i ellers fine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Håper forøvrig at alle ellers har en fin fredag! :)''

Joda, takk for det.

Fredagen min er ikke allerværst, men jeg er veldig opptatt av hvordan folkene i Japan har det akkurat nå.

Ellers kan jeg bare si at jeg ikke kom så veldig godt overens med min svigermor, jeg heller, men hun bodde langt (60 mil) fra oss og hun døde da vi hadde vært gift i fire år.

Svigermor hadde ikke stemmerett i vårt bryllup for det var det foreldrene mine som arrangerte og betalte, hun kom bare som gjest. Det gjorde mannen min og jeg forsåvidt også iom at bryllupet ble holdt i Danmark og vi bor i Norge.

De i Japan har det selvsagt langt verre! Sånn sett greit å få ting litt i perspektiv..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne få nøkkel til leiligheten din, du. Det ville nok løse alle problemene, tror du ikke det? Ihvertfall hennes?

*svett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne få nøkkel til leiligheten din, du. Det ville nok løse alle problemene, tror du ikke det? Ihvertfall hennes?

*svett*

Det ville hun definitivt like _veldig_ godt! Hun tror ikke sine egne ører da vi gang på gang på gang har fortalt at, nei, hun får ikke ha ekstranøkkelen.

Mener på at det hadde jo vært så fantastisk praktisk, samtidig som at hun ikke trenger den for "å snoke"..Mon det. Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden (vi hadde hele _SJU- tomme ølbokser, nemlig..kunne hun fortelle;)(De lå dessuten i pose, så godt gjort))

Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville hun definitivt like _veldig_ godt! Hun tror ikke sine egne ører da vi gang på gang på gang har fortalt at, nei, hun får ikke ha ekstranøkkelen.

Mener på at det hadde jo vært så fantastisk praktisk, samtidig som at hun ikke trenger den for "å snoke"..Mon det. Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden (vi hadde hele _SJU- tomme ølbokser, nemlig..kunne hun fortelle;)(De lå dessuten i pose, så godt gjort))

Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.

''Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.''

Jeg hadde klikket i vinkel og inndratt nøkkel med øyeblikkelig virkning! Også fra min egen mor.

Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten så jeg må ut av bilen en ekstra gang når jeg kommer hjem for å åpne den... (hva f*** har han med det å gjøre liksom?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Det ville hun definitivt like _veldig_ godt! Hun tror ikke sine egne ører da vi gang på gang på gang har fortalt at, nei, hun får ikke ha ekstranøkkelen.

Mener på at det hadde jo vært så fantastisk praktisk, samtidig som at hun ikke trenger den for "å snoke"..Mon det. Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden (vi hadde hele _SJU- tomme ølbokser, nemlig..kunne hun fortelle;)(De lå dessuten i pose, så godt gjort))

Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.

Jeg skjønner ikke at du tørr å flytte til samme by som henne, flytt i stedet til en annen kant av landet, det er rådet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.''

Jeg hadde klikket i vinkel og inndratt nøkkel med øyeblikkelig virkning! Også fra min egen mor.

Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten så jeg må ut av bilen en ekstra gang når jeg kommer hjem for å åpne den... (hva f*** har han med det å gjøre liksom?!)

''Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten så jeg må ut av bilen en ekstra gang når jeg kommer hjem for å åpne den... ''

Be om å få montert elektrisk garasjeportåpner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten så jeg må ut av bilen en ekstra gang når jeg kommer hjem for å åpne den... ''

Be om å få montert elektrisk garasjeportåpner!

Nei, det blir ikke aktuelt uansett. Kjæresten lukker aldri sin garasjeport og den lar svigerfar være i fred. *irritert* Jeg lukker den jo selv når det flere dager til jeg kommer tilbake, men ikke når jeg drar på jobb om morran og kommer tilbake om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du kan ikke forandre henne. Enten godtar du henne, eller så kutter du kontakten med henne. Hvis du har tenkt å få barn så blir hun farmor til dem. Er du villig til å la din kommende mann og kommende barn kutte ut all kontakt med så viktig person. Hvis ikke så må du jobbe med å godta henne som hun er.

Det er ingen som vinner i en slik kamp som dere fører nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nei, det blir ikke aktuelt uansett. Kjæresten lukker aldri sin garasjeport og den lar svigerfar være i fred. *irritert* Jeg lukker den jo selv når det flere dager til jeg kommer tilbake, men ikke når jeg drar på jobb om morran og kommer tilbake om ettermiddagen.

Da kan jeg bare si at "gammel vane er vond å vende", han følger ikke med på når du kommer eller går.

Sett opp en kalender i garasjen og kryss av for når du kommer eller ikke kommer tilbake samme dag og forklar ham i detalj hvordan tingene forholder seg, da skal du se at alt løser seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville hun definitivt like _veldig_ godt! Hun tror ikke sine egne ører da vi gang på gang på gang har fortalt at, nei, hun får ikke ha ekstranøkkelen.

Mener på at det hadde jo vært så fantastisk praktisk, samtidig som at hun ikke trenger den for "å snoke"..Mon det. Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden (vi hadde hele _SJU- tomme ølbokser, nemlig..kunne hun fortelle;)(De lå dessuten i pose, så godt gjort))

Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.

Shit. Enda verre enn jeg trodde.

Du skjønte det var ironisk ment, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, det blir ikke aktuelt uansett. Kjæresten lukker aldri sin garasjeport og den lar svigerfar være i fred. *irritert* Jeg lukker den jo selv når det flere dager til jeg kommer tilbake, men ikke når jeg drar på jobb om morran og kommer tilbake om ettermiddagen.

Har dere to garasjer på samme garasje, eller er det slik at han kommer til deg hvor du ellers bor og lukker den der? Er han ellers så ofte innom at dette har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg bare si at "gammel vane er vond å vende", han følger ikke med på når du kommer eller går.

Sett opp en kalender i garasjen og kryss av for når du kommer eller ikke kommer tilbake samme dag og forklar ham i detalj hvordan tingene forholder seg, da skal du se at alt løser seg ;-)

Er du helt på styr - har ikke tenkt å lage ufred i hele familien for all fremtid heller. :o) Men jeg må tilstå at jeg er veldig glad min far ikke er særlig deltagende i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Er du helt på styr - har ikke tenkt å lage ufred i hele familien for all fremtid heller. :o) Men jeg må tilstå at jeg er veldig glad min far ikke er særlig deltagende i mitt liv.

Nei, bare *løsningsorientert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forandre henne. Enten godtar du henne, eller så kutter du kontakten med henne. Hvis du har tenkt å få barn så blir hun farmor til dem. Er du villig til å la din kommende mann og kommende barn kutte ut all kontakt med så viktig person. Hvis ikke så må du jobbe med å godta henne som hun er.

Det er ingen som vinner i en slik kamp som dere fører nå.

Det må da finnes en mellomløsning?

Jeg er selvsagt ikke interessert i at NOEN skal kutte kontakt med familie, jeg er selv svært interessert i å få dette til å fungere, og på å komme overens.

Samtidig er jeg lite villig til å la mennesket detaljstyre livet mitt & tiden min, og til å stresse meg (unødig) og til å la henne, f.eks baktale meg (uriktig dessuten) til min egen mor. Eller innrede hos meg, eller planlegge alle kommende begivenheter, uten å ta hensyn til at jeg har både egen familie, gode venner og trenger egen-tid imellom.

Jeg synes det er litt urimelig at det ikke skulle finnes noe i mellom å aksepetere å bli lagt kontroll på, og på å forlange noen form for brudd.

Ingen av delene, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere to garasjer på samme garasje, eller er det slik at han kommer til deg hvor du ellers bor og lukker den der? Er han ellers så ofte innom at dette har noe å si?

Jeg har ikke garasje der jeg bor, men disponerer en av kjærestens garasjer når jeg er der. Når svigerfar ser at porten "min" er åpen og bilen min ikke står i garasjen er han kjapt borte og lukker den, i perioder skjer det ofte, i andre perioder sjeldent. Til stor irritasjon for meg. Har tatt det opp med kjæresten, men han så ikke problemet så jeg har resignert enn så lenge, det er tross alt ikke jeg som eier garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...