Gå til innhold

Svigermor..Aargh! Klageinnlegg!


laguna1

Anbefalte innlegg

Søk hjelp.Det er vel gratis på familierådgivningskontoret.

Lær deg hersketeknikker, det finnes sikkert en bok om temaet. Foreksempel når hun forsøker å avbryte prater du bare videre høyere og høyere.

Jeg hadde ikke likt at andre skulle bestemme for vårt bryllup. Betimmelig spørsmål til henne"Er det du som skal gifte deg?"

Når hun baksnakker og prakker sine meninger på deg. "Åh...så det synes du altså..."

Si nei noen ganger når det ikke passer. Og gi henne kort svar uten for mye dikkedarier. Gjentas hvis det gikk inn det ene øret og ut det andre.

Det går også ann å si helt uskyldig: "Hørte du hva jeg sa? "

Lurt! :) Takker for mange gode,og konkrete,løsninger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    59

  • nitty-gritty

    20

  • Lillemus

    18

  • morsan

    17

Mest aktive i denne tråden

Jøyemeg.....du får forsøke å se litt humoristisk på det ;)

Jeg tror den enkleste måten er å bruke humor for å vise henne at det er du som bestemmer på ditt område! Når hun gauler om feil pengebruk, så stopper du kjeften på henne ved å si at du simpelten eeelsker å bruke penger og at du nå sikler på ei Gucciveske (og så blunker du til svigermor ;))

Når hun vil bestemme antrekk til bryllupet så sier du at du egentlig hadde tenkt at alle skulle komme i bikini og at du jammen skal ta med svigermor på bikinishopping til helga etc etc...

Lykke til ;)

Takk! :)

Jeg kan prøve meg med en humoristisk vri, og se om det biter :) Det hender bare jeg mister litt av humøret mitt når ting skal være SÅ vanskelig, men jeg finner det stort sett fort igjen da.

Gode forslag, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på et eller annet tidspunkt ha innvolvert henne i bryluppsplanleggingen. Jeg forstår vi hvorfor hun skulle ha noe å si ang dette i det hele tatt?

Planlegg alt bak hennes rygg og la henne få en invitasjon som alle andre gjester.

Vi involverte begge sider i familien, fordi begge sider syntes dette var så hyggelig, og alle hadde lyst til å bidra.

Mamma lager bordkort, resten gjør svigermor, bortsett fra biten med å si ja.

Den kan vi nådigst ta oss av selv..;p

Det var ikke helt sånn vi tenkte oss det når vi begynte å planlegge.

Lar vi de komme som vanlige gjester, synes jeg vi er litt ufine, jeg vet alle synes det er stas å få gjøre et eller annet, og føle at de har gjort sånn og slik for at det blir en fin fest.

Men blir vi helt overkjørte her, får vi vel bare forandre det til møte med byfogden i all hemmelighet..;)

(Og ha familieufred evr since;p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå må dere faen meg gi dere!

Jeg er hvertfall glad jeg aldri har trengt å låne så mye som en hundrings av noen av dere...! Det får da være måte på, låner dere virkelig aldri bort en hundrelapp uten å deretter diktere hva den (og andre penger vedkommende måtte ha, før og etter lånet)

Kan folk kjøpe ens ideer og holdninger for en viss sum? Er der rimelig?

Jeg har ALDRI lånt så mye som en tier av min svigerfamilie, men, ja, de og mine foreldre legger i en sum (likelydende) til vårt bryllup.

Fra min side har jeg ikke fått et ord om hva dette nøyaktig skal brukes på, mens svigermor da har satt sammen menyen uten å diskutere den med verken den ene eller andre av brudeparet, samt forsøker både å regulere gjesteliste, alkoholkomsum og latterlige detaljer som hva gjestene skal ha på seg.

Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.

''Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.''

Mine foreldre betalte brorparten av vårt bryllup, og forventet da å få påvirke planlegging, invitasjon og gjesteliste. Husker vi hadde noen små diskusjoner rundt dette (jeg ville jo helst at vi skulle stå for alt), men samtidig syntes jeg det var rett og rimelig.

Men det var jo innblanding på et helt annet nivå enn det du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi involverte begge sider i familien, fordi begge sider syntes dette var så hyggelig, og alle hadde lyst til å bidra.

Mamma lager bordkort, resten gjør svigermor, bortsett fra biten med å si ja.

Den kan vi nådigst ta oss av selv..;p

Det var ikke helt sånn vi tenkte oss det når vi begynte å planlegge.

Lar vi de komme som vanlige gjester, synes jeg vi er litt ufine, jeg vet alle synes det er stas å få gjøre et eller annet, og føle at de har gjort sånn og slik for at det blir en fin fest.

Men blir vi helt overkjørte her, får vi vel bare forandre det til møte med byfogden i all hemmelighet..;)

(Og ha familieufred evr since;p)

Synes ikke dere samtidig kan ta i mot (store) penger til bryllupet og samtidig forvente at de skal holde seg helt unna planleggingen.

Du må huske at i gamledager var det foreldre som stod for alt rundt bryllupet. Hun er vel antakelig av den gamle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Svigerfar og jeg er litt på kollisjonskurs av en annen grunn for tiden så dette er i alle fall ikke riktig tidspunkt å ta opp saken på! :o)

''Svigerfar og jeg er litt på kollisjonskurs av en annen grunn for tiden så dette er i alle fall ikke riktig tidspunkt å ta opp saken på''

Aha, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nå må dere faen meg gi dere!

Jeg er hvertfall glad jeg aldri har trengt å låne så mye som en hundrings av noen av dere...! Det får da være måte på, låner dere virkelig aldri bort en hundrelapp uten å deretter diktere hva den (og andre penger vedkommende måtte ha, før og etter lånet)

Kan folk kjøpe ens ideer og holdninger for en viss sum? Er der rimelig?

Jeg har ALDRI lånt så mye som en tier av min svigerfamilie, men, ja, de og mine foreldre legger i en sum (likelydende) til vårt bryllup.

Fra min side har jeg ikke fått et ord om hva dette nøyaktig skal brukes på, mens svigermor da har satt sammen menyen uten å diskutere den med verken den ene eller andre av brudeparet, samt forsøker både å regulere gjesteliste, alkoholkomsum og latterlige detaljer som hva gjestene skal ha på seg.

Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.

''Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.''

Det mener ikke jeg, vi har betalt halvparten av to brylluper (begge sønner) og brudeparene (i realiteten svigerdøtrene) har selv fått styre med utforming av bryllupet, gjesteliste, meny og bekledning.

Jeg var revnende likeglad med om det var blå eller oransje lys og servietter på bordene. Det eneste jeg satte som betingelse var at det var mat og drikke nok til alle og helst rikelig samt at min familie også ble invitert.

Vi har endt opp med at begge parene er såre fornøyd med hvordan deres bryllup ble. Og jeg var bare glad til at jeg slapp å ha noe styr med bryllupsplanleggingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.''

Det mener ikke jeg, vi har betalt halvparten av to brylluper (begge sønner) og brudeparene (i realiteten svigerdøtrene) har selv fått styre med utforming av bryllupet, gjesteliste, meny og bekledning.

Jeg var revnende likeglad med om det var blå eller oransje lys og servietter på bordene. Det eneste jeg satte som betingelse var at det var mat og drikke nok til alle og helst rikelig samt at min familie også ble invitert.

Vi har endt opp med at begge parene er såre fornøyd med hvordan deres bryllup ble. Og jeg var bare glad til at jeg slapp å ha noe styr med bryllupsplanleggingene.

'' Det eneste jeg satte som betingelse var at det var mat og drikke nok til alle og helst rikelig samt at min familie også ble invitert.''

AKkurat gjestelisten kan bli et diskusjonstema når foreldre er med og betaler, det var det også for oss. Jeg ville gjerne slippe å invitere fjernere slektninger vi ikke hadde kontakt med, og heller invitere flere venner. Mine foreldre var merkelig nok av motsatt oppfatning ;). De vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere samtidig kan ta i mot (store) penger til bryllupet og samtidig forvente at de skal holde seg helt unna planleggingen.

Du må huske at i gamledager var det foreldre som stod for alt rundt bryllupet. Hun er vel antakelig av den gamle skolen.

Men kan vi ta i mot bare fra min side da? Er ikke det en real "fuck you" av den typen som ikke blir glemt?

Jeg merker at jeg begynner å gi faen i hele festen, og like gjerne kunne tatt en tur til byfogden.Dette blir jo en fest etter svigermorssmak, ikke min eller kjærestens, (og ikke etter mamma eller pappas smak heller, og de spytter i samme sum)

Dessuten mener jeg at om en gir bort gaver med liten skrift kan en si i fra om det med det samme.

Hadde jeg vist at prisen for popen var at svigermor skulle lage bryllup fra a til å om de la i, hadde jeg vel vært skeptisk til ordningen fra begynnelsen..;)

Hvis jeg gir min venninne en kjole, må jeg nesten si i fra om det har seg slik at hun for eksempel BARE får bruke den sammen med meg..;p

I tillegg synes jeg det er sært og snålt å forsøke å tilrane seg denslags makt via gaver, selvom mange i tråden her ser ut til å finne det rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

'' Det eneste jeg satte som betingelse var at det var mat og drikke nok til alle og helst rikelig samt at min familie også ble invitert.''

AKkurat gjestelisten kan bli et diskusjonstema når foreldre er med og betaler, det var det også for oss. Jeg ville gjerne slippe å invitere fjernere slektninger vi ikke hadde kontakt med, og heller invitere flere venner. Mine foreldre var merkelig nok av motsatt oppfatning ;). De vant.

Det var 110 gjester og andelen av min familie ble omtrent ti prosent var min familie ikke blitt invitert utgjorde brudgommens familie bare 7 stykker totalt, familie og venner til brudens familie utgjorde majoriteten av gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke håp. Og hvis dere planlegger barn så foreslår jeg at dere vurderer å flytte til Labrador eller deromkring.

*brent barn lukter vondt*

Barn driver vi faktisk og avskriver HELT..Nå var ikke det noen kjempeprioritet i utgangspunktet, men vi kunne liksom bare se for oss stressnivået stige, når det er så høyt nå fordi vi skal gifte oss..;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.

Som flere påpeker, så kan du ikke forandre på dama. Hun er sånn, like it or not (not er vel nærmest her, ja).

Først og fremst må du legge fra deg tanken om at dere to vil bli (veldig) gode venner. Det _kan_ skje, men det vil ikke skje i nærmeste framtid, og det vil i beste fall skje av seg selv når kantene hos dere begge er slipt betraktelig ned. Husk, dere elsker den samme mannen, og slikt har det aldri kommet noe godt ut av opp gjennom historien. :-/

Jeg tenker litt på hva jeg ville gjort om min svigermor hadde vært slik, og jeg tror humor i kombinasjon med ignoranse og ironi er løsningen. Hvis hun påpeker ølforbruket, så le høyt og si noe sånn som at "det ble jo den verste festen på de 3 ølla der!". Snakker dere bøker, så spør om hennes preferanser. Og du trenger jo ikke gi deg på at du liker den og den boka, blir hun sur for noe slikt så får hun bare furte, da.

Samvær med svigerfamilien må du selv bare regulere. Si takk, men nei takk om hun ber dere komme når du/dere ikke har lyst. Man trenger ikke engang si hvorfor, og man trenger ikke ha noe annet man skal ut på. Spør hun hva du/dere skal, så kan du le hjertelig og si "nei det er hemmelig, vett'u" og følge på med et spørsmål om noe hun er opptatt av. Hun liker tydeligvis å prate, og helst om seg og sitt, og da er det lett å få henne i gang.

Bryllupsplanene har hun tydeligvis fått styre på med, så det toget er kanskje kjørt. Kommer hun med forslag til ting dere ikke vil, så si bestemt nei, og legg til - gjerne med en latter - at det får hun ta i sitt eget bryllup.

Svigerfamilie er jo noe man automatisk får på kjøpet, men man må verken like dem eller ha spesielt mye å gjøre med dem. Jeg tror også at dere to er litt like, dere vil ha ting på deres måte, og dessverre er ikke måtene like (det hadde jo vært det beste, i grunnen, om dere hadde lik smak :-)). Du må selv kjenne på hva som er viktig, mindre viktig og totalt uviktig, og for husfredens skyld kan du jo la henne få ansvar for det som for deg ikke er så viktig. Som kakebordet i bryllupet, kanskje?

Jeg er helt enig med deg i at den svigermora høres slitsom ut, men siden du jo ikke kan forandre på henne, så må du bare beskytte deg selv. Latter er et fint våpen. :-)

(Og for guds skyld, gi henne aldri nøkkel til leiligheten. ALDRI.)

Nei, jeg kan vel ikke forandre noe på henne, men jeg kan vel la være å akseptere at hun prøver å styre oss så voldsomt? Si klart i fra og sånn, så vet hun hvertfall hva jeg mener? (Vi. Heldigvis er kjæresten enig med meg i all hovedsak, men håndterer vanligvis konflikter annerledes enn meg)

Jeg tenker ikke at vi trenger å bli bestevenner, men jeg hadde synes det var kjekt om vi kom greit over ens, også ETTER at jeg sier fra om (nok en gang), og det siger inn, slikt som at hun ikke får nøkkel.. (For nei..Den får hun ALDRI neverever! ;p)

Kanskje det går seg litt til etter at ting har falt litt til ro,som du sier, jeg håper det, men akkurat nå er jeg litt bekymra..;p

Humor er fint, jeg prøver det ganske ofte, og noen ganger flyr det, men hun er også ganske lettstøtt, så andre ganger ikke.

Og ja, samværet får man jo bare regulere. Vi får si nei når vi ikke vil, og han kan dra alene når han vil, og jeg synes ikke vil eller kan. Og, takk for tips, jeg trenger jo slett ikke å drive å forklare meg når jeg ikke vil noe, det har jeg nemlig en tendens til, jeg kan jo rett og slett si nei, at denne gangen passer det ikke, men det hadde vært hyggelig en annen gang. Enkelt og genialt!

Hun liker å prate ja, det er et forsonende trekk, så avsporinger er heller ikke så dumt! ;)

Og jada, hun får styre masse i bryllupet, hun får bare ikke ALT! ;) ikke bare synes jeg litt synd i oss i forbindelse med dette, men også i mamma & pappa, som GJERNE skulle ha fått delta mere og funnet på noe og lagd et eller annet, men som også blir helt oversett/overkjørt fordi de ikke er så geskjeftige av natur.

Og jeg gir MASSE i dørene, hun får bestemme både dette & hint i både bryllupsplaner og annet, men ikke de tingene som er aller viktigst for at vi andre også skal trives.

Jeg er enig i nesten alt du skriver nedover her, bortsett fra antydningen som du (og flere andre kommer med), om at vi er litt like. det fornærmer meg faktisk litt! ;p Jeg lurer litt da på hvordan jeg fremstår på forumet..;p Riktignok har jeg egne meninger, men jeg har alltid forsøkt å begrunne hvorfor jeg har dem, og forventer sjelden eller aldri at folk skal høre på meg bare FORDI! Jeg er høflig og veloppdragen ute blandt folk, spør spørsmål, og prater gjerne på deres banehalvdel. Jeg respekterer folks behov for særintresser, alenetid og for at folk vil ha hemmeligheter. Jeg har mange samtaleevner, og jeg har gode nok sosiale følere til å se om jeg kjeder noen, eller verre, gjør noen lei seg.

Dette gjelder IKKE svigermor i særlig grad..! ;p

Avrundingsvis er jeg helt enig, en får beskytte seg der en ikke kan forandre. Takk for konstruktive og hyggelige innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

*hehe* Jeg har venta på dette *s* Svigerbeistet er ikke mottakelig for hint i klartekst, eller? Hun har da ingenting med å styre noe som helst i ditt liv. Du må fortelle rett fram hvordan du vil ha det.

Jeg må si jeg er godt fornøyd med mine svigerforeldre :-)

''*hehe* Jeg har venta på dette *s*''

Me too :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.''

Det mener ikke jeg, vi har betalt halvparten av to brylluper (begge sønner) og brudeparene (i realiteten svigerdøtrene) har selv fått styre med utforming av bryllupet, gjesteliste, meny og bekledning.

Jeg var revnende likeglad med om det var blå eller oransje lys og servietter på bordene. Det eneste jeg satte som betingelse var at det var mat og drikke nok til alle og helst rikelig samt at min familie også ble invitert.

Vi har endt opp med at begge parene er såre fornøyd med hvordan deres bryllup ble. Og jeg var bare glad til at jeg slapp å ha noe styr med bryllupsplanleggingene.

Selvfølgelig :)

Når jeg skrev " dere" mente jeg "Nicløsheletiden" og "Segunda" som satt og spekulerte i hvorvidt jeg var blakk, og om at hvis jeg skulle finne på å være/eller å ha vært det noengang, så var det bare rett og rimelig at svigermor bestemte såvel bryllup som det meste annet.

(Nå har jeg forøvrig aldri lånt penger av svigernmor, og har såpass lite deatwish at jeg selvsagt ikke kommer til å gjøre det heller! ;))

Hvilket jerg anser som en så forjævlig, smålig og dum holdning at jeg tenker den i første rekke rammer dem selv, men samtidig gadd å finne noe provoserende.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi involverte begge sider i familien, fordi begge sider syntes dette var så hyggelig, og alle hadde lyst til å bidra.

Mamma lager bordkort, resten gjør svigermor, bortsett fra biten med å si ja.

Den kan vi nådigst ta oss av selv..;p

Det var ikke helt sånn vi tenkte oss det når vi begynte å planlegge.

Lar vi de komme som vanlige gjester, synes jeg vi er litt ufine, jeg vet alle synes det er stas å få gjøre et eller annet, og føle at de har gjort sånn og slik for at det blir en fin fest.

Men blir vi helt overkjørte her, får vi vel bare forandre det til møte med byfogden i all hemmelighet..;)

(Og ha familieufred evr since;p)

Nå kjenner jeg at jeg er veldig glad mine svigerforeldre ikke kommer til å blande seg i et evt. bryllup her i gården. :o) Ikke min far heller for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nå må dere faen meg gi dere!

Jeg er hvertfall glad jeg aldri har trengt å låne så mye som en hundrings av noen av dere...! Det får da være måte på, låner dere virkelig aldri bort en hundrelapp uten å deretter diktere hva den (og andre penger vedkommende måtte ha, før og etter lånet)

Kan folk kjøpe ens ideer og holdninger for en viss sum? Er der rimelig?

Jeg har ALDRI lånt så mye som en tier av min svigerfamilie, men, ja, de og mine foreldre legger i en sum (likelydende) til vårt bryllup.

Fra min side har jeg ikke fått et ord om hva dette nøyaktig skal brukes på, mens svigermor da har satt sammen menyen uten å diskutere den med verken den ene eller andre av brudeparet, samt forsøker både å regulere gjesteliste, alkoholkomsum og latterlige detaljer som hva gjestene skal ha på seg.

Hvis dere faktisk mener at penger berettiger den slags makt, så stakkars, stakkars dere, egentlig.

Pust rolig :-) Jeg har ikke sagt at du låner penger. Det jeg sa var at _hvis_ du låner penger, så er det naturlig at svigermor intereseser seg for hva de pengene går til iom. at det da vil gå ut over hennes lommebok også.

Nå skjønner jeg imidlertid at du ikke låner penger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust rolig :-) Jeg har ikke sagt at du låner penger. Det jeg sa var at _hvis_ du låner penger, så er det naturlig at svigermor intereseser seg for hva de pengene går til iom. at det da vil gå ut over hennes lommebok også.

Nå skjønner jeg imidlertid at du ikke låner penger :-)

Du satt og spekulerte og utla teorier, der det for meg, hørtes ut som du tok det som en selvfølge at jeg både er blakk, udugelig og låner penger av gud og hver mann.

I tillegg høres det ut som du synes det er helt rimelig at man får en say-so på ting som ikke har noe med selve pengelåningen å gjøre, om en faktisk låner vekk en sum, eller gir en gave.

Jeg finner begge deler ganske usmakelig..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dinne

Lurt! :) Takker for mange gode,og konkrete,løsninger! :)

Etter å ha lest litt mer i denne tråden synes jeg dere absolutt bør oppsøke familierådgvingning først som sist. Det er nemmelig vanskelig med blod og vann. Og jeg synes ikke svigemor skal få ødelegge forholdet deres. Veldig mye kan løse seg naturlig når man får hjelp av en nøytral tredjepart. At mannen din skjønner litt mer hvordan du føler det. Eller hvordan dere sammen skal takle det.

Og please ikke la vær å få barn pga svigermor. Barn er noe man skal få hvis man har lyst på det. Og det er vanligvis en stor glede :)

På meg virker det som om din svigermor virkelig trenger å bli satt grenser for. Jeg har tro på å gjøre det med kjærlighet å humor.

Skal dere flytte i generasjonsbolig eller veldig nært hverandre? Ha i hvert fall en avtale om at dere to heller flytter hvis det skjærer seg helt.

Selv var det mye rot i og overstyring i våre familier, så oppførselen vedrørende en barndåp var faktisk med å at vi besluttet å bosette oss lengre unna. I ettertid kan jeg se at vi kanskje angrer litt på det eller ville valgt annereledes. Husk at selv om de styrer mye til en spesiell dag, så er det ikke sånn at de er sånn bestandig. Hadde man vist bedre hadde man nok bare laget lister over slik skal vårt bryllup være. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...