Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå har jentungen vært syk en stund og har måttet ta blodprøve ganske mange ganger. Hver gang nekter hun like iherdig, gråter og nekter å strekke fram arm eller finger. -og nesten hver gang er det jeg som må si til henne at hun er helt nødt og at "Du kan hyle, jeg kan holde og sykepleieren kan stikke - og så er vi ferdige" -så har jeg retter ut finger eller arm med makt og holdt fast mens sykepleieren har fått gjøre jobben sin. Vi har vært hos 4-5 forskjellige sykepleiere, og alle har latt være å stikke til jeg har sagt "kjør på og få det overstått" For meg hadde det vært bedre om sykepleieren hadde tatt kontrollen over situasjonen og bare tatt blodprøven uten flere dikkedarier, men de har kanskje ikke lov? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 De må iallefall ha foreldrenes samtykke for å stikke. Men neste gang kjøper du Embla.plaster på apoteket, tror det er reseptfritt. Sett på plasteret ca en time før før en forventet blodprøve, evt les bruksanvisningen. Det inneholder en bedøvende krem som som gjør at stikket ikke skal merkes. Brukte det på dattera da hun en periode måtte ta jevnlige blodprøver, og hylte som en stukken gris hver eneste gang. Og jeg som mor måtte sloss med ungen for å få et stikk. Be dem også om det er mulig å benytte Butterfly-nål når de stikker. Den er den tynneste og skal gjøre minst vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 De må iallefall ha foreldrenes samtykke for å stikke. Men neste gang kjøper du Embla.plaster på apoteket, tror det er reseptfritt. Sett på plasteret ca en time før før en forventet blodprøve, evt les bruksanvisningen. Det inneholder en bedøvende krem som som gjør at stikket ikke skal merkes. Brukte det på dattera da hun en periode måtte ta jevnlige blodprøver, og hylte som en stukken gris hver eneste gang. Og jeg som mor måtte sloss med ungen for å få et stikk. Be dem også om det er mulig å benytte Butterfly-nål når de stikker. Den er den tynneste og skal gjøre minst vondt. Embla-plasteret gjør at blodårene trekker seg litt sammen og kan bli vanskeligere å finne. Jentungen her sa at hun ikke kjente noe huden da hun tok blodprøve (med embla), men at det var vondt inni armen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 De må iallefall ha foreldrenes samtykke for å stikke. Men neste gang kjøper du Embla.plaster på apoteket, tror det er reseptfritt. Sett på plasteret ca en time før før en forventet blodprøve, evt les bruksanvisningen. Det inneholder en bedøvende krem som som gjør at stikket ikke skal merkes. Brukte det på dattera da hun en periode måtte ta jevnlige blodprøver, og hylte som en stukken gris hver eneste gang. Og jeg som mor måtte sloss med ungen for å få et stikk. Be dem også om det er mulig å benytte Butterfly-nål når de stikker. Den er den tynneste og skal gjøre minst vondt. Fikk tilbud om å kjøpe Emblaplaster og så komme tilbake for blodprøvene en av gangene, men da måtte vi jo ha ventet et par timer til. Bedre å bli ferdig med det med en gang. Hun hylte like mye med Embla-plaster da vi prøvde det for et par år siden... - og det virker som litt "overkill" å bruke Embla-plaster for en crp-test i fingeren! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Du er ikke redd barnet ditt skal få varig sprøyteskrekk når du holder på på den måten? Har du prøvd med belønning? Kjøp noe barnet virkelig ønsker seg og ha det med når prøven skal tas. La barnet forstå at tingen blir levert tilbake til butikken om det ikke lar seg stikke. Prøv også å få barnet til å slappe av, da gjør det mindre vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Min eldste er litt redd og gruer seg for slike ting. Etterpå innser han alltid at det ikke var så ille som han hadde fryktet. Det husker han aldri neste gang da. Emla-plaster fås kjøpt på apoteket uten resept, men fy så dyrt det er. Jeg synes det er best at de lærer seg å ta blodprøve uten Emla. SÅ vondt er det da virkelig ikke. Pleier å gi en belønning etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Du er ikke redd barnet ditt skal få varig sprøyteskrekk når du holder på på den måten? Har du prøvd med belønning? Kjøp noe barnet virkelig ønsker seg og ha det med når prøven skal tas. La barnet forstå at tingen blir levert tilbake til butikken om det ikke lar seg stikke. Prøv også å få barnet til å slappe av, da gjør det mindre vondt. holder på og holder på? Noen ting bare må man gjøre. Hun kan ikke få slippe, det vet både hun og jeg. Ingen liker å ta blodprøver, men av og til må det til. Hun hyler ikke noe mindre fordi om hun får premie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 holder på og holder på? Noen ting bare må man gjøre. Hun kan ikke få slippe, det vet både hun og jeg. Ingen liker å ta blodprøver, men av og til må det til. Hun hyler ikke noe mindre fordi om hun får premie. Tror ikke det du gjør er så dumt jeg. Du kjenner dessuten din datter best. Er ikke sikkert det hadde gått noe bedre om du hadde dillet, dallet og lirket heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Min eldste er litt redd og gruer seg for slike ting. Etterpå innser han alltid at det ikke var så ille som han hadde fryktet. Det husker han aldri neste gang da. Emla-plaster fås kjøpt på apoteket uten resept, men fy så dyrt det er. Jeg synes det er best at de lærer seg å ta blodprøve uten Emla. SÅ vondt er det da virkelig ikke. Pleier å gi en belønning etterpå. ''Jeg synes det er best at de lærer seg å ta blodprøve uten Emla. SÅ vondt er det da virkelig ikke.'' Jo, hvis man er veldig anspent og/eller nålen bommer på blodåren, så er det faktisk veldig vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 ''Jeg synes det er best at de lærer seg å ta blodprøve uten Emla. SÅ vondt er det da virkelig ikke.'' Jo, hvis man er veldig anspent og/eller nålen bommer på blodåren, så er det faktisk veldig vondt. ''Jo, hvis man er veldig anspent og/eller nålen bommer på blodåren, så er det faktisk veldig vondt.'' Selvfølgelig, men jeg mente under "normale" omstendigheter. Jeg ber alltid ungene slappe av, og hvis den som setter sprøyta er dyktig, så går det stort sett veldig greit. Bommer de på åra og må stikke flere ganger i tillegg til at ungen spenner seg, er det en dårlig start ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 holder på og holder på? Noen ting bare må man gjøre. Hun kan ikke få slippe, det vet både hun og jeg. Ingen liker å ta blodprøver, men av og til må det til. Hun hyler ikke noe mindre fordi om hun får premie. Hvorfor hyler hun ikke mindre når hun får premie? Har du ikke forklart at hun må la være å hyle for å å den? Det høres også merkelig ut at hun hyler og sloss slik hvis hun har forstått at hun må ta blodprøven. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 holder på og holder på? Noen ting bare må man gjøre. Hun kan ikke få slippe, det vet både hun og jeg. Ingen liker å ta blodprøver, men av og til må det til. Hun hyler ikke noe mindre fordi om hun får premie. Jeg synes det du beskriver virker fornuftig. Verden går ikke under om hun hyler, og jeg regner med at dere snakker om det i etterkant (slik at hun skjønner at det var nødvendig osv. ). På den ene siden kan man argumentere om hvor mye bedre det ville vært om hun klarte å gjennomføre blodprøvene frivillig, og at dere burde jobbe mye for å få det til. På den annen side, så kan det hevdes at dersom dere jobber veldig mye med dette og hun så allikevel hyler, så blir jo nederlaget mye større. Til det du egentlig spurte om i tråden; så kjenner jeg ikke til de retningslinjene som er på dette feltet, men jeg antar egentlig at sykepleiere vil ønske å vente til foreldre gir signal om at det er ok å bruke makt. Jeg ser for meg at en del foreldre ville oppfatte det som et overgrep mot barnet om helsepersonell brukte makt. Kanskje løsningen er at du sørger for å få sagt fra til de som skal stikke helt fra starten av at du gjerne vil at de skal ta styringen over situasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Jeg synes det du beskriver virker fornuftig. Verden går ikke under om hun hyler, og jeg regner med at dere snakker om det i etterkant (slik at hun skjønner at det var nødvendig osv. ). På den ene siden kan man argumentere om hvor mye bedre det ville vært om hun klarte å gjennomføre blodprøvene frivillig, og at dere burde jobbe mye for å få det til. På den annen side, så kan det hevdes at dersom dere jobber veldig mye med dette og hun så allikevel hyler, så blir jo nederlaget mye større. Til det du egentlig spurte om i tråden; så kjenner jeg ikke til de retningslinjene som er på dette feltet, men jeg antar egentlig at sykepleiere vil ønske å vente til foreldre gir signal om at det er ok å bruke makt. Jeg ser for meg at en del foreldre ville oppfatte det som et overgrep mot barnet om helsepersonell brukte makt. Kanskje løsningen er at du sørger for å få sagt fra til de som skal stikke helt fra starten av at du gjerne vil at de skal ta styringen over situasjonen? ''Jeg ser for meg at en del foreldre ville oppfatte det som et overgrep mot barnet om helsepersonell brukte makt.'' Det hadde jo sikkert blitt både anmeldelser og søksmål.... Enkelte tåler ikke at noen snakker hardt til barnet deres en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hvorfor hyler hun ikke mindre når hun får premie? Har du ikke forklart at hun må la være å hyle for å å den? Det høres også merkelig ut at hun hyler og sloss slik hvis hun har forstått at hun må ta blodprøven. Hun sloss ikke, hun bare knytter nevene og nekter å rekke fram fingeren. Forøvrig kan hun godt få lov til å hyle, det var ikke det jeg spurte om i hovedinnlegget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Dette opplever vi til stadighet. Det skyldes sikkerrt at sykepleiere og leger til stadighet blir eksponert for hysteriske foreldre. Få jobben gjort sier jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Jeg synes det du beskriver virker fornuftig. Verden går ikke under om hun hyler, og jeg regner med at dere snakker om det i etterkant (slik at hun skjønner at det var nødvendig osv. ). På den ene siden kan man argumentere om hvor mye bedre det ville vært om hun klarte å gjennomføre blodprøvene frivillig, og at dere burde jobbe mye for å få det til. På den annen side, så kan det hevdes at dersom dere jobber veldig mye med dette og hun så allikevel hyler, så blir jo nederlaget mye større. Til det du egentlig spurte om i tråden; så kjenner jeg ikke til de retningslinjene som er på dette feltet, men jeg antar egentlig at sykepleiere vil ønske å vente til foreldre gir signal om at det er ok å bruke makt. Jeg ser for meg at en del foreldre ville oppfatte det som et overgrep mot barnet om helsepersonell brukte makt. Kanskje løsningen er at du sørger for å få sagt fra til de som skal stikke helt fra starten av at du gjerne vil at de skal ta styringen over situasjonen? Nei, hun kan da godt få gi uttrykk for at hun ikke liker det. -men det hadde jo vært enklere hvis hun stakk fram finger eller arm frivillig. Sist forsvant armene hennes kjapt inn i genseren så fort hun skjønte at det skulle stikkes! Vi skal inn på sykehuset for videre undersøkelser, og jeg ser for meg litt av en sjau hvis hun skal protestere heftig på alt de må gjøre og jeg må være "slem" og holde henne selv enda jeg egentlig kunne tenke meg å bare trøste henne etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nei, hun kan da godt få gi uttrykk for at hun ikke liker det. -men det hadde jo vært enklere hvis hun stakk fram finger eller arm frivillig. Sist forsvant armene hennes kjapt inn i genseren så fort hun skjønte at det skulle stikkes! Vi skal inn på sykehuset for videre undersøkelser, og jeg ser for meg litt av en sjau hvis hun skal protestere heftig på alt de må gjøre og jeg må være "slem" og holde henne selv enda jeg egentlig kunne tenke meg å bare trøste henne etterpå. Hvor gammel er hun? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hvor gammel er hun? 9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 9 Da er hun gammel nok til å forstå hvis du forklarer at du rett og slett ikke orker disse rundene mer, og si at hun vet jo at det ender likt hver eneste gang, nemlig at hun må ta prøven, for det må hun. Forklar henne at både du og hun kan slippe alt dette styret hvis hun vil. Be henne slappe av og puste med magen og lov henne gjerne noe hyggelig etter at det er over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nei, hun kan da godt få gi uttrykk for at hun ikke liker det. -men det hadde jo vært enklere hvis hun stakk fram finger eller arm frivillig. Sist forsvant armene hennes kjapt inn i genseren så fort hun skjønte at det skulle stikkes! Vi skal inn på sykehuset for videre undersøkelser, og jeg ser for meg litt av en sjau hvis hun skal protestere heftig på alt de må gjøre og jeg må være "slem" og holde henne selv enda jeg egentlig kunne tenke meg å bare trøste henne etterpå. På sykehuset tror jeg du vil kunne diskutere strategi med en av sykepleierne, de er vant til å håndtere barn og medisinske prosedyrer og har ofte gode tilnærminger. Har hun forrresten noen ideer selv til hvordan bli litt modigere? (Jeg har en niese som hardnakket nektet legebesøk i mange år fordi hun kunne risikere å måtte ta blodprøve. Heldigvis gikk alle episoder med vond hals og tilsvarende over før legebesøk ble helt nødvendig, ellers har jeg mistanke om at hun måtte ha blitt båret inn til legen helt frem til hun begynte på ungdomsskolen...*s* ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.