Gjest Hindi Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Han er litt vilter av seg, og jeg tenker å utstyre han med sele og line for å ha kontroll på han. Hvor kan jeg få kjøpt det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tekniker Brynhildsen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ''Han er litt vilter av seg, og jeg tenker å utstyre han med sele og line for å ha kontroll på han. Hvor kan jeg få kjøpt det?'' Dyrebutikk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hindi Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ''Han er litt vilter av seg, og jeg tenker å utstyre han med sele og line for å ha kontroll på han. Hvor kan jeg få kjøpt det?'' Dyrebutikk? Takk. Da jeg var liten var det ei jente som hadde det samme. Hun var bindt fast for å ikke forsvinne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Slikt var nærmest en selvfølge før i verden. Nå er det skrekk og gru. Om du får tak i en sele som brukes til å tjore ungen til stolen eller vognen og får forlenget linen. Line hører forresten alt for tynt ut om det skulle komme nær halsen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Onkelen min ble bundet fast i epletreet i hagen, de brukte bare vanlig tau som de festet rundt livet hans. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Takk. Da jeg var liten var det ei jente som hadde det samme. Hun var bindt fast for å ikke forsvinne. Kan jeg foreslå et bur i hønsenetting? Slikt hadde jeg da jeg var liten. Det ble helt slutt med walkabouts etter at jeg fikk meg bur:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Vognseler får man da kjøpt i de fleste barneutstyrsforretninger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300220927' post='4545859] Onkelen min ble bundet fast i epletreet i hagen, de brukte bare vanlig tau som de festet rundt livet hans. ''Onkelen min ble bundet fast i epletreet i hagen, de brukte bare vanlig tau som de festet rundt livet hans.'' Hehe, jeg også. Foreldrene mine skulle male det nyinnkjøpte huset, og jeg ble bundet til epletreet med tykt tau rundt livet. Det var ikke gjerde eller hekk mot hovedveien som gikk rett forbi hagen vår, så det var jo for å hindre en ulykke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ''Onkelen min ble bundet fast i epletreet i hagen, de brukte bare vanlig tau som de festet rundt livet hans.'' Hehe, jeg også. Foreldrene mine skulle male det nyinnkjøpte huset, og jeg ble bundet til epletreet med tykt tau rundt livet. Det var ikke gjerde eller hekk mot hovedveien som gikk rett forbi hagen vår, så det var jo for å hindre en ulykke. ''så det var jo for å hindre en ulykke'' Det var jo det med onkelen min også (han var både rask samt en liten utbryterkonge ;o) ). I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik? Jeg hadde sele da jeg var barn, mamma leide meg i den når vi var i byen. Nå er det vel mest vognseler vi bruker oppi vogna. Eller hva vet jeg, jeg har ikke små barn lengre ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300224578' post='4545918] ''så det var jo for å hindre en ulykke'' Det var jo det med onkelen min også (han var både rask samt en liten utbryterkonge ;o) ). I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik? Jeg hadde sele da jeg var barn, mamma leide meg i den når vi var i byen. Nå er det vel mest vognseler vi bruker oppi vogna. Eller hva vet jeg, jeg har ikke små barn lengre ;o) ''I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik?'' Nei, det har jeg aldri sett. Da gutten min var liten bodde vi et sted uten gjerde, og hovedvei rett utenfor. Det var ikke noe alternativ å binde ham fast. Pappa'n eller jeg var alltid der og passet på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Da minstemann var liten brukte vi vognselen enkelte noen ganger som gåsele. Han hadde det med å løpe avgårde så fort han kunne, så særlig om vi skulle i travle handlegater etc. kunne det være trygt og praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ''I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik?'' Nei, det har jeg aldri sett. Da gutten min var liten bodde vi et sted uten gjerde, og hovedvei rett utenfor. Det var ikke noe alternativ å binde ham fast. Pappa'n eller jeg var alltid der og passet på. Guttungen har vokst opp på gård, her er det låvebru og diverse, men vi så jo alltid etter han. Nå var han ganske rolig da, kanskje jeg hadde tenkt annerledes om han var en eventyrer? Jeg hadde nok tjoret han fast uansett da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ''I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik?'' Nei, det har jeg aldri sett. Da gutten min var liten bodde vi et sted uten gjerde, og hovedvei rett utenfor. Det var ikke noe alternativ å binde ham fast. Pappa'n eller jeg var alltid der og passet på. IKKE. Jeg glemte ett ikke der; jeg hadde nok ikke tjoret han fast. *phuu* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300226104' post='4545942] IKKE. Jeg glemte ett ikke der; jeg hadde nok ikke tjoret han fast. *phuu* Jeg var en "løper" da jeg var liten (også) og min mor bandt meg fast i løpestreng i hagen til tider. Jeg har absolutt ikke tatt skade av det :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg var en "løper" da jeg var liten (også) og min mor bandt meg fast i løpestreng i hagen til tider. Jeg har absolutt ikke tatt skade av det :-). Det er sikkert smart for løpere og små eventyrere ) Onkelen min ble vel bare tjoret fast, og jeg som bare har sett han som voksen, ser jo for meg at han står der med et lite tau. ;o) Jeg hadde gåsele på meg som barn, tok ikke skade, var på sånn typisk bytur på lørdagsformiddag. Men det er er ikke så vanlig i dag? Jeg har ikke sett det, eller hørt om det noe særlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300224578' post='4545918] ''så det var jo for å hindre en ulykke'' Det var jo det med onkelen min også (han var både rask samt en liten utbryterkonge ;o) ). I dag hadde vi vel ikke bundet barnet fast slik? Jeg hadde sele da jeg var barn, mamma leide meg i den når vi var i byen. Nå er det vel mest vognseler vi bruker oppi vogna. Eller hva vet jeg, jeg har ikke små barn lengre ;o) Det er nok en del butikkansatte som kunne ønsket seg at en del barn var bedre tjoret... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det er nok en del butikkansatte som kunne ønsket seg at en del barn var bedre tjoret... mvh ''Det er nok en del butikkansatte som kunne ønsket seg at en del barn var bedre tjoret...'' He he, det er det nok. Mitt barn gikk aldri fra min side, men jeg fant jo ut senere at han er så svaksynt at han så ikke noe. Dermed kunne jeg ikke skryte på meg at jeg er ensupert oppdrager ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300265686' post='4546091] ''Det er nok en del butikkansatte som kunne ønsket seg at en del barn var bedre tjoret...'' He he, det er det nok. Mitt barn gikk aldri fra min side, men jeg fant jo ut senere at han er så svaksynt at han så ikke noe. Dermed kunne jeg ikke skryte på meg at jeg er ensupert oppdrager ;o) ;-) Svaksynt eller bare veldig nærsynt eller langsynt? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 ;-) Svaksynt eller bare veldig nærsynt eller langsynt? mvh Han er veldig langsynt. + 8.5. I NAV sitt system ble dette lagt i svaksyntbunken, dermed får vi støtte til briller, noe vi ikke hadde fått ellers pga at han ikke har skjeve hornhinner. Selv så fungerer gutten helt fint med briller, det har han gjort fra dag 1. ) Litt knoting med rette type briller til rette type aktivitet, men alt har gått seg til. (han svømmer og er aktiv skytter, og da må han jo se godt da også) Det er rett og slett ett ikke-tema hos oss, han fungerer jo helt normalt, men det gav oss svar på endel av det vi lurte på da han var liten, som at han nektet å leke ute o.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300266795' post='4546099] Han er veldig langsynt. + 8.5. I NAV sitt system ble dette lagt i svaksyntbunken, dermed får vi støtte til briller, noe vi ikke hadde fått ellers pga at han ikke har skjeve hornhinner. Selv så fungerer gutten helt fint med briller, det har han gjort fra dag 1. ) Litt knoting med rette type briller til rette type aktivitet, men alt har gått seg til. (han svømmer og er aktiv skytter, og da må han jo se godt da også) Det er rett og slett ett ikke-tema hos oss, han fungerer jo helt normalt, men det gav oss svar på endel av det vi lurte på da han var liten, som at han nektet å leke ute o.l. Godt å høre at han ikke er svaksynt. Er man svaksynt vil en brille gi ingen eller en meget begrenset forbedring av synsskarpheten. Man vil ha utbytte av medlemskap i Blindeforbundet. :-) Han ville sannsynligvis fått dekket briller under punkt 3 på NAVs kriterier. En så høy langsynthet vil ganske garantert føre til sjeling hos barn. ■anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer ■astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller ■strabisme (skjeling) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.