Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Godt å høre at han ikke er svaksynt. Er man svaksynt vil en brille gi ingen eller en meget begrenset forbedring av synsskarpheten. Man vil ha utbytte av medlemskap i Blindeforbundet. :-) Han ville sannsynligvis fått dekket briller under punkt 3 på NAVs kriterier. En så høy langsynthet vil ganske garantert føre til sjeling hos barn. ■anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer ■astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller ■strabisme (skjeling) mvh Jeg er veldig glad for at han ikke er svaksynt, og hva NAV mener er ikke så nøye, gutten fungerer, men vi får støtte. Jeg er har ikke noe særlig inntekt siden jeg har vært syk siden han ble født. Jeg har blitt litt overrasket over skolen, de har laget litt problem, men det er jo ikke problemer. Han mistet ene brilleglasset på skolen en gang, full kaos, de ville ringe meg. Gutten svarte at hva skulle jeg gjøre? Dersom han fikk med seg en klassekamerat til å leie seg, så kunne de gå ned til optikeren som ligger nedi gata og få det festet igjen. Så var det hele løst på knappe 20 min, uten at jeg måtte komme. ) I svømmingen ble det påpekt, men vi bestilte svømmebriller fra utlandet (Norge leverer bare opp til +6). dermed var det fikset. Skytingen var det noe mumling, han testet ut briller (har både med solbrilleglass og vanlige) fant det han så best med. Fikk problemer med dobbelsyn når han siktet, kontaktet ortopist, trente opp øynene, problem solved. Så jeg må ærlig si at det har ikke vært noe problem, de små utfordringer vi har møtt på, har vi bare fikset. Så vi har vært heldige. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300267862' post='4546110] Jeg er veldig glad for at han ikke er svaksynt, og hva NAV mener er ikke så nøye, gutten fungerer, men vi får støtte. Jeg er har ikke noe særlig inntekt siden jeg har vært syk siden han ble født. Jeg har blitt litt overrasket over skolen, de har laget litt problem, men det er jo ikke problemer. Han mistet ene brilleglasset på skolen en gang, full kaos, de ville ringe meg. Gutten svarte at hva skulle jeg gjøre? Dersom han fikk med seg en klassekamerat til å leie seg, så kunne de gå ned til optikeren som ligger nedi gata og få det festet igjen. Så var det hele løst på knappe 20 min, uten at jeg måtte komme. ) I svømmingen ble det påpekt, men vi bestilte svømmebriller fra utlandet (Norge leverer bare opp til +6). dermed var det fikset. Skytingen var det noe mumling, han testet ut briller (har både med solbrilleglass og vanlige) fant det han så best med. Fikk problemer med dobbelsyn når han siktet, kontaktet ortopist, trente opp øynene, problem solved. Så jeg må ærlig si at det har ikke vært noe problem, de små utfordringer vi har møtt på, har vi bare fikset. Så vi har vært heldige. ) Flott at det blir dekket av NAV. Men i det daglige kan det jo være greit at du ikke omtaler ham som svaksynt om han ikke er det. Godt at gutten tenkte mer praktisk enn skolen når brilla røyk. Smart fyr. ;-) Om du går til rikig optiker bør de kunne klare å skaffe svømmebriller med riktig styrke. Men det kan jo hende at det koster skjorta og halve armen. Har dere vurdert kontaktlinser? Godt dere tar problemene på strak arm. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300266795' post='4546099] Han er veldig langsynt. + 8.5. I NAV sitt system ble dette lagt i svaksyntbunken, dermed får vi støtte til briller, noe vi ikke hadde fått ellers pga at han ikke har skjeve hornhinner. Selv så fungerer gutten helt fint med briller, det har han gjort fra dag 1. ) Litt knoting med rette type briller til rette type aktivitet, men alt har gått seg til. (han svømmer og er aktiv skytter, og da må han jo se godt da også) Det er rett og slett ett ikke-tema hos oss, han fungerer jo helt normalt, men det gav oss svar på endel av det vi lurte på da han var liten, som at han nektet å leke ute o.l. Gutten min har -6,5 og han greier seg helt fint med briller / kontaktlinser. Han hadde brytningsfeil da han var barn (det har han vokst fra seg), jeg har aldri tenkt på at vi kunne få tilskudd til briller fra NAV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Flott at det blir dekket av NAV. Men i det daglige kan det jo være greit at du ikke omtaler ham som svaksynt om han ikke er det. Godt at gutten tenkte mer praktisk enn skolen når brilla røyk. Smart fyr. ;-) Om du går til rikig optiker bør de kunne klare å skaffe svømmebriller med riktig styrke. Men det kan jo hende at det koster skjorta og halve armen. Har dere vurdert kontaktlinser? Godt dere tar problemene på strak arm. :-) mvh Jeg kaller han ikke svaksynt, det var rett og slett en slurvefeil av meg her. ) ''Om du går til rikig optiker bør de kunne klare å skaffe svømmebriller med riktig styrke. Men det kan jo hende at det koster skjorta og halve armen. '' Det koster mye og var vanskelig, vi snakket med flere optikere. Men hva har vi Dol og internett til? Fikk hjelp her inne og bestilte gode og rimelige briller med rett styrke fra Danmark. ) ''Har dere vurdert kontaktlinser?'' Ja. Han er ikke komfortabel med det enda, så vi har lagt det litt på is. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Gutten min har -6,5 og han greier seg helt fint med briller / kontaktlinser. Han hadde brytningsfeil da han var barn (det har han vokst fra seg), jeg har aldri tenkt på at vi kunne få tilskudd til briller fra NAV. Jeg hadde heller ikke tenkt på det, men ble tipset om at vi kunne søke. Han klarer seg fint med briller og kontaktlinser kan han få når han vil, han er ikke helt komfortabel med det enda. Vi bruker mange tusen på brillene hans, så jeg er takknemlig for at det støttes inntil enn del av prisen. Nå kan han bruke små vokseninnfatninger, det gjorde det hele mye rimeligere, for det er det ofte kampanje på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1300269219' post='4546131] Jeg kaller han ikke svaksynt, det var rett og slett en slurvefeil av meg her. ) ''Om du går til rikig optiker bør de kunne klare å skaffe svømmebriller med riktig styrke. Men det kan jo hende at det koster skjorta og halve armen. '' Det koster mye og var vanskelig, vi snakket med flere optikere. Men hva har vi Dol og internett til? Fikk hjelp her inne og bestilte gode og rimelige briller med rett styrke fra Danmark. ) ''Har dere vurdert kontaktlinser?'' Ja. Han er ikke komfortabel med det enda, så vi har lagt det litt på is. Briller er en fantastik oppfinnelse! ;-) Ha en fin dag! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Briller er en fantastik oppfinnelse! ;-) Ha en fin dag! mvh Det er det! (det er også artig å se på hvor brillemoten forandrer seg, gamle bilder med briller på, som vi aldri ville ha hatt på i dag.) Ha en fin dag du også! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Gutten min har -6,5 og han greier seg helt fint med briller / kontaktlinser. Han hadde brytningsfeil da han var barn (det har han vokst fra seg), jeg har aldri tenkt på at vi kunne få tilskudd til briller fra NAV. Men er nærsynthet "like ille" som langsynthet? Jeg har selv styrke på rundt -5,5 og -7, men har aldri hatt problemer og har fått godt syn med bruk av briller/linser. Mitt inntrykk er at flere langsynte har synsproblemer enn nærsynte. Kanskje fordi de oftere sjeler også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Men er nærsynthet "like ille" som langsynthet? Jeg har selv styrke på rundt -5,5 og -7, men har aldri hatt problemer og har fått godt syn med bruk av briller/linser. Mitt inntrykk er at flere langsynte har synsproblemer enn nærsynte. Kanskje fordi de oftere sjeler også? trodde du skrev: "Kanskje de oftere har sjel også" *bør vel legge meg snart...* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 trodde du skrev: "Kanskje de oftere har sjel også" *bør vel legge meg snart...* Tror jeg burde skrevet "skjele", men jeg er neimen ikke sikker :-) God natt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Tror jeg burde skrevet "skjele", men jeg er neimen ikke sikker :-) God natt! ''God natt!'' God natt, om åtte timer sitter jeg på fly, så hvem vet hva jeg gjør her *gjesp* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Tror jeg burde skrevet "skjele", men jeg er neimen ikke sikker :-) God natt! Tror det heter "å skjele" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 ''God natt!'' God natt, om åtte timer sitter jeg på fly, så hvem vet hva jeg gjør her *gjesp* OK, da skal du ikke på samme fly som Finn, for han skal avgårde enda tidligere ;-) Det er lenge siden han gikk i loppekassa :-) God natt og god tur! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Men er nærsynthet "like ille" som langsynthet? Jeg har selv styrke på rundt -5,5 og -7, men har aldri hatt problemer og har fått godt syn med bruk av briller/linser. Mitt inntrykk er at flere langsynte har synsproblemer enn nærsynte. Kanskje fordi de oftere sjeler også? ''Men er nærsynthet "like ille" som langsynthet?'' Det vet jeg ikke. Jeg har min egen familie som referanse og de to i familien som er nærsynte har et meget dårlig syn uten briller, de bare famler seg frem inntil de får på briller eller linser, jeg har inntrykk av at de som er nærsynte ser alt i en tåkesky og langsynte ser mer tingene som utflytende. Jeg er selv langsynt med en styrke på +4 og jeg ser mye bedre enn mannen min som har -4 samt astigmatisme, det gjelder både med og uten briller. ''Jeg har selv styrke på rundt -5,5 og -7, men har aldri hatt problemer og har fått godt syn med bruk av briller/linser.'' Du vet ikke hvor godt og eller dårlig andre ser. Mannen min har et veldig dårlig syn (nærsynt) i forhold til meg (langsynt). ''Mitt inntrykk er at flere langsynte har synsproblemer enn nærsynte. Kanskje fordi de oftere sjeler også?'' Mitt inntrykk er det motsatte. Jeg skjeler ikke, men jeg har desidert best syn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 ''Men er nærsynthet "like ille" som langsynthet?'' Det vet jeg ikke. Jeg har min egen familie som referanse og de to i familien som er nærsynte har et meget dårlig syn uten briller, de bare famler seg frem inntil de får på briller eller linser, jeg har inntrykk av at de som er nærsynte ser alt i en tåkesky og langsynte ser mer tingene som utflytende. Jeg er selv langsynt med en styrke på +4 og jeg ser mye bedre enn mannen min som har -4 samt astigmatisme, det gjelder både med og uten briller. ''Jeg har selv styrke på rundt -5,5 og -7, men har aldri hatt problemer og har fått godt syn med bruk av briller/linser.'' Du vet ikke hvor godt og eller dårlig andre ser. Mannen min har et veldig dårlig syn (nærsynt) i forhold til meg (langsynt). ''Mitt inntrykk er at flere langsynte har synsproblemer enn nærsynte. Kanskje fordi de oftere sjeler også?'' Mitt inntrykk er det motsatte. Jeg skjeler ikke, men jeg har desidert best syn. ''Du vet ikke hvor godt og eller dårlig andre ser. '' he he..nei, men i likhet med deg, bruker jeg meg selv, min familie og andre jeg kjenner som referanse for det jeg uttaler meg om. Og mitt inntrykk er altså ikke det samme som ditt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 ''Du vet ikke hvor godt og eller dårlig andre ser. '' he he..nei, men i likhet med deg, bruker jeg meg selv, min familie og andre jeg kjenner som referanse for det jeg uttaler meg om. Og mitt inntrykk er altså ikke det samme som ditt ;-) Jeg skrev det fordi jeg i mange år trodde at alle kunne se godt når de bare fikk riktig tilpasset briller, men mannen min har så dårlig syn, at optikerne sier når de gir ham briller at de vet han ser dårlig, men at dette er det beste de kan få til med det syn han har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ser for meg løpestreng i hagen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tror jeg burde skrevet "skjele", men jeg er neimen ikke sikker :-) God natt! Det skrives både skjele og skjelve, ja. Men en sunn sjel osv., uten k. Det finnes ingen regel. I min tid måtte vi pugge vanlige substantiv med skj, jeg kan dem fremdeles: skje, skjerm, skjegg, skjell, skjold, skjær, skjorte, skjære, skjerf, skjul, skjørt, skjøt. Bare vent til jeg blir dement, da skal personalet eller robotene eller hva de nå setter til å passe på meg, få høre ramser fra en fjern fortid... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ser for meg løpestreng i hagen ) Det hadde naboene mine for 40 år siden. Nabolaget var storøyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det skrives både skjele og skjelve, ja. Men en sunn sjel osv., uten k. Det finnes ingen regel. I min tid måtte vi pugge vanlige substantiv med skj, jeg kan dem fremdeles: skje, skjerm, skjegg, skjell, skjold, skjær, skjorte, skjære, skjerf, skjul, skjørt, skjøt. Bare vent til jeg blir dement, da skal personalet eller robotene eller hva de nå setter til å passe på meg, få høre ramser fra en fjern fortid... Jeg er imponert :-) Vi har forresten snakket før her om eventuell nytte av innøvde "regler", da denne anekdoten om Kjell Aukrust dukket opp: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4470157 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.