isbe Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Dattteren min på 11 år har hatt LUSing - som er kartlegging av leseferdighetene. Hun leser mye og leser alt fra Bobsybarna, Steinsirkelen (ungdomsbok), 10-12 bøkene, og alt av hestebøker samt faktabøker. Hun leser teksten på TV helt uproblematisk. Nå kom hun hjem og sa hun var grad 14 og hadde fått foreslått noen bøker som hun syntes hadde for stor tekst og alt for enkel handling. Når jeg leser om grad ser det ut til at grad 14 er kompetansemålet i 4. trinn. Er det noen som vet hvordan kartleggingen gjøres, og er det ANDRE ting enn selve lesingen som kan ha gjort at hun kommer så lavt og gjør at vi må øve på noe spesielt?? Jeg opplever henne som en god leser og det er også tilbakemeldingene vi har fått fra skolen hele tiden. At hun er "foran teksten" med blikket og får med seg handlingen osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg kjenner ikke til den kartleggingen (har barn i 1., 4. og 6. trinn), men jeg vet at leseferdigheten er en kombinasjon av hastighet og leseforståelse. hvis hun både leser fort og får med seg det som står, er jo det bra :-) La henne lese det hun har lyst til , og gjerne innimellom noen bøker med litt tettere skrift og litt vasnekligere innhold, slik at hun har noe å strekke seg etter. Eldstemann hos meg leste enormt masse da han var 9-10 år. Det siste året har han lest lite. Har ikke funnet noe som virkelig fenger ham, og han nedprioriterer leseingen. I stedet for å mase, har jeg heller lest høyt for ham, og så har vi på den måten hatt koselige lesestunder sammen. Forhåpentligvis får han lyst til å lese igjen selv også snart. Koselig å se "navnet" ditt igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/avdelinger_apningstider/unge_deichman/skoletjenesten/lus_leseutviklingsskjema/ Her er en link til LUS og en link videre til selve skjemaet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Etter som hun ser ut til å være selvgående i både bokvalg og leselyst, trenger hun ikke anbefalinger på type bøker hun skal lese. Det kan være forhold ved testsituasjonen som har gjort at hun ikke har fått vist hvilket nivå hun egentlig er på. Alle tester har svakheter og kan slik sett gi et noe uriktig bilde. Jeg tipper at også denne testen legger stor vekt på lesetempo. Dermed vil barn som har god språk- og leseforståelse og trives med avanserte bøker, men et noe svakt lesetempo, kunne få anbefalinger som ikke er særlig relevante. Det beste blir vel å kontakte læreren, så får du sikkert gode svar. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Etter som hun ser ut til å være selvgående i både bokvalg og leselyst, trenger hun ikke anbefalinger på type bøker hun skal lese. Det kan være forhold ved testsituasjonen som har gjort at hun ikke har fått vist hvilket nivå hun egentlig er på. Alle tester har svakheter og kan slik sett gi et noe uriktig bilde. Jeg tipper at også denne testen legger stor vekt på lesetempo. Dermed vil barn som har god språk- og leseforståelse og trives med avanserte bøker, men et noe svakt lesetempo, kunne få anbefalinger som ikke er særlig relevante. Det beste blir vel å kontakte læreren, så får du sikkert gode svar. mvh ''Dermed vil barn som har god språk- og leseforståelse og trives med avanserte bøker, men et noe svakt lesetempo, kunne få anbefalinger som ikke er særlig relevante.'' Akkurat sånn er det med 10-åringen her. Han leser avanserte bøker om vitenskap og historie, og kan gjengi alt, men han har ikke all verdens lesetempo - mye fordi han reflekterer så mye underveis. Skolen har prøvd å prakke på ham enkle leseløvebøker som han har null interesse av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Etter som hun ser ut til å være selvgående i både bokvalg og leselyst, trenger hun ikke anbefalinger på type bøker hun skal lese. Det kan være forhold ved testsituasjonen som har gjort at hun ikke har fått vist hvilket nivå hun egentlig er på. Alle tester har svakheter og kan slik sett gi et noe uriktig bilde. Jeg tipper at også denne testen legger stor vekt på lesetempo. Dermed vil barn som har god språk- og leseforståelse og trives med avanserte bøker, men et noe svakt lesetempo, kunne få anbefalinger som ikke er særlig relevante. Det beste blir vel å kontakte læreren, så får du sikkert gode svar. mvh Tusen takk for svar alle sammen Jeg har nå vært i kontakt med læreren og det viser seg at hun faktisk ikke har fått oppgitt noe nivå i det hele tatt - lærerne har ikke oppsummert og plassert elevene ennå - så at hun lå på nivå 14 bunner nok ut i en eller annen uforståelig misforståelse som ikke læreren skjønner i det hele tatt - de har tydeligvis vært på forskjellige planeter da de pratet sammen. Læreren hadde anbefalt en bok han syntes var morsom... - og hun hadde oppfattet at hun lå på nivå 14 og at dette derfor var en bok som passet. Aner ikke engang hvor hun fikk gradering fra - ingen har pratet med elevene om gradering - og at det faktisk FINNES et nivå 14 er jo helt utrolig Læreren konkluderer med at han ikke vet ennå, men 14 ligger hun iallefall ikke på må le litt av hele greia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tusen takk for svar alle sammen Jeg har nå vært i kontakt med læreren og det viser seg at hun faktisk ikke har fått oppgitt noe nivå i det hele tatt - lærerne har ikke oppsummert og plassert elevene ennå - så at hun lå på nivå 14 bunner nok ut i en eller annen uforståelig misforståelse som ikke læreren skjønner i det hele tatt - de har tydeligvis vært på forskjellige planeter da de pratet sammen. Læreren hadde anbefalt en bok han syntes var morsom... - og hun hadde oppfattet at hun lå på nivå 14 og at dette derfor var en bok som passet. Aner ikke engang hvor hun fikk gradering fra - ingen har pratet med elevene om gradering - og at det faktisk FINNES et nivå 14 er jo helt utrolig Læreren konkluderer med at han ikke vet ennå, men 14 ligger hun iallefall ikke på må le litt av hele greia Et mysterie løst og et annet skapt. ;-) Uansett flott at jenta er en lesehest. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 ''Dermed vil barn som har god språk- og leseforståelse og trives med avanserte bøker, men et noe svakt lesetempo, kunne få anbefalinger som ikke er særlig relevante.'' Akkurat sånn er det med 10-åringen her. Han leser avanserte bøker om vitenskap og historie, og kan gjengi alt, men han har ikke all verdens lesetempo - mye fordi han reflekterer så mye underveis. Skolen har prøvd å prakke på ham enkle leseløvebøker som han har null interesse av. Feilen er at han gjør det riktig på første forsøk . Dvs. får med seg innholdet. God studieteknikk tilsier som seg hør og bør minst tre gjennomlesninger. Først en skumlesing der du ikke får med deg stort mer enn om du bare hadde lest overskriftene. Dernest en grundig gjennomlesning med hovedfokus på å påføre teksten ekstra understrekninger, farger og notater. Og til slutt et oppsamlingshit i håp om å fange opp alt du overså de to første gangene. Det er direkte uhørt at hverken skolen eller foreldrene har lært gutten hvordan det skal gjøres ordentlig. Hvilke holdninger vil ha få om ha fortsetter på denne måten? ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Feilen er at han gjør det riktig på første forsøk . Dvs. får med seg innholdet. God studieteknikk tilsier som seg hør og bør minst tre gjennomlesninger. Først en skumlesing der du ikke får med deg stort mer enn om du bare hadde lest overskriftene. Dernest en grundig gjennomlesning med hovedfokus på å påføre teksten ekstra understrekninger, farger og notater. Og til slutt et oppsamlingshit i håp om å fange opp alt du overså de to første gangene. Det er direkte uhørt at hverken skolen eller foreldrene har lært gutten hvordan det skal gjøres ordentlig. Hvilke holdninger vil ha få om ha fortsetter på denne måten? ;-) mvh Ja, vi må nok henge litt mer over skulderen hans mens han leser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Feilen er at han gjør det riktig på første forsøk . Dvs. får med seg innholdet. God studieteknikk tilsier som seg hør og bør minst tre gjennomlesninger. Først en skumlesing der du ikke får med deg stort mer enn om du bare hadde lest overskriftene. Dernest en grundig gjennomlesning med hovedfokus på å påføre teksten ekstra understrekninger, farger og notater. Og til slutt et oppsamlingshit i håp om å fange opp alt du overså de to første gangene. Det er direkte uhørt at hverken skolen eller foreldrene har lært gutten hvordan det skal gjøres ordentlig. Hvilke holdninger vil ha få om ha fortsetter på denne måten? ;-) mvh Alternativt kan han kun la ham bruke lesebrett. Og sørge for at siden automatisk blas fram etter viss tid. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ja, vi må nok henge litt mer over skulderen hans mens han leser. Alternativt kan han kun la ham bruke lesebrett. Og sørge for at sidene automatisk blas fram etter viss tid. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.