Gå til innhold

Franskundervisning

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg får legge tråden min på forum for tenåringer, selv om mine barn ikke er tenåringer ennå, fordi saken gjelder franskundervisning for ungdommer.

Hvordan er opplegget med fremmedspråk på videregående nå? Da jeg var ung (*s*) hadde vi A språk (engelsk), B språk (for de som hadde hatt fremmedspråk nr 2 på ungdomsskolen) og C-språk (for de som begynte med et nytt språk på vgs).

Jeg startet med fransk på ungdomsskolen (to år) og fortsatte med det på vgs i tre år, totalt 5 år. Dette var da B språk-

Ungdomsskolen mine barn skal gå på, har ikke franskundervisning. Utrolig kjedelig :-( Foreløpig har ungene syntes at fransk høres spennende ut å lære, men nå ser det altså dårlig ut....

Er alternativene slik da (hvis de vil lære fransk):

1) De velger tysk eller spansk på ungdomsskolen, og så starter på bonn med fransk på vgs? Hva slags kompetanse får de i fransk når de er ferdige med vgs?

2) De velger tysk eller spansk på ungdomsskolen, og jeg lærer dem fransk hjemme - deretter kan de hoppe på et eller annet videregående opplegg på vgs?

Har noen erfaring med å lære barna et fremmedspråk hjemme? Vil det kunne fungere? Må de da evt ha eksamen i dette i 10. for å få det godkjent?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

De kan ha engelsk fordypning på ungdomstrinnet og velge fransk c-språk på vgs.

Å velge c-språk på videregående får konsekvenser for andre fordypningsfag, så hvis man skal ha full realfagsfordypning, bør man velge b-språk, som er avsluttende 2. året.

Hvorfor er det så viktig at de lærer fransk? Spansk er vel mye

mer utbredt?

'''Har noen erfaring med å lære barna et fremmedspråk hjemme? Vil det kunne fungere? Må de da evt ha eksamen i dette i 10. for å få det godkjent?''

Hjemmeundervisning? Sjekk Opplæringsloven for reglement: http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Å velge c-språk på videregående får konsekvenser for andre fordypningsfag, så hvis man skal ha full realfagsfordypning, bør man velge b-språk, som er avsluttende 2. året.

mer utbredt?

'''Har noen erfaring med å lære barna et fremmedspråk hjemme? Vil det kunne fungere? Må de da evt ha eksamen i dette i 10. for å få det godkjent?''

Hjemmeundervisning? Sjekk Opplæringsloven for reglement: http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-1

Hvorfor det er så viktig at de lærer fransk?

Tja - jeg synes jo det er et spennende språk og et nydelig språk, og jeg liker fransk kultur. Jeg har jo fortalt barna mye fra Frankrike, og til sommeren skal vi dit, og de er ganske interesserte. Men de må selvfølgelig ønske det selv når de kommer så langt. Hun mellomste har veldig godt språkøre, og jeg er sikker på at hun ville catche fransken temmelig godt.

Et annet aspekt er jo at jeg har en viss kompetanse på det språket som jeg hadde tenkt å bruke for å støtte dem i undervisningen. På samme måte som jeg hjelper dem med matte og norsk nå. Spansk kan jeg ikke hjelpe dem med.

Spansk er riktignok mer utbredt enn fransk, men det var ikke et poeng i denne saken.

Jeg er rett og slett skuffet over at mine barn ikke får muligheten til å kunne velge det faget på den skolen de skal gå på :-(

Hilsen frankofile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er så viktig at de lærer fransk?

Tja - jeg synes jo det er et spennende språk og et nydelig språk, og jeg liker fransk kultur. Jeg har jo fortalt barna mye fra Frankrike, og til sommeren skal vi dit, og de er ganske interesserte. Men de må selvfølgelig ønske det selv når de kommer så langt. Hun mellomste har veldig godt språkøre, og jeg er sikker på at hun ville catche fransken temmelig godt.

Et annet aspekt er jo at jeg har en viss kompetanse på det språket som jeg hadde tenkt å bruke for å støtte dem i undervisningen. På samme måte som jeg hjelper dem med matte og norsk nå. Spansk kan jeg ikke hjelpe dem med.

Spansk er riktignok mer utbredt enn fransk, men det var ikke et poeng i denne saken.

Jeg er rett og slett skuffet over at mine barn ikke får muligheten til å kunne velge det faget på den skolen de skal gå på :-(

Hilsen frankofile

Jeg er også lei meg for at ungene mine ikke får mulighet til å lære fransk på skolen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg er også lei meg for at ungene mine ikke får mulighet til å lære fransk på skolen :(

Hva i all verden er dette for en utvikling? Er det vanlig at elevene ikke kan velge fransk på ungdomsskolen?

Tenkte bare at vi var maksimalt uheldig. Skolen ellers er visst helt topp, 7-8 år gammelt bygg, grei gå/sykkelavstand osv, men altså uten fransklærer.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det TO fransklærere, og det var da to franskklasser på hvert trinn.

Verden går ikke bare fremover :-((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

mer utbredt?

''Hvorfor er det så viktig at de lærer fransk? Spansk er vel mye mer utbredt?''

Det er da 100000 andre grunner til å lære et språk enn selve utbredelsen. Hvilke språk man forelsker seg i, er i høyeste grad en individuell "greie".

I praksis trenger man kun engelsk, dersom man tenker at man skal bruke språket i jobb. Det krever svært mye å bli så god i et språk til at man kan bruke det i jobbsammenheng, feks i forhandlinger. Og så lenge man stiller mot en part som er flytende i språket, har man et gedigent handicap dersom man skal bruke sitt fransk, spansk, kinesisk mot en som har språket som morsmål. Derfor foregår jo det meste av forhandlinger rundt omkring på engelsk, eller med tolk.

Jeg er flytende i hverdagsfransk, men hadde aldri akseptert å benytte fransk som forhandlingsspråk i jobben min, feks. Og selv om jeg har bodd i Frankrike og lært språket på skolen fra 8. klasse, er jeg fremdeles mye bedre i engelsk. Og jeg har visst et særdeles godt språkøre, har jeg blitt fortalt (- av franske og engelske lærere, og jeg tar det naturligvis til meg. Suger det opp som en svamp... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden er dette for en utvikling? Er det vanlig at elevene ikke kan velge fransk på ungdomsskolen?

Tenkte bare at vi var maksimalt uheldig. Skolen ellers er visst helt topp, 7-8 år gammelt bygg, grei gå/sykkelavstand osv, men altså uten fransklærer.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det TO fransklærere, og det var da to franskklasser på hvert trinn.

Verken på ungdomsskole eller videregående... Tysk & spansk er det de kan få. Og for min ungdom var det ikke mulig med annet enn tysk heller, da spansk kolliderte med et annet fag.

Trist. Jeg avskyr tysk og elsker fransk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kan de ha norsk eller engelsk fordypning, spansk, tysk eller fransk. De fleste velger spansk, men et fåtall får viljen sin. Så her ble det tysk på guttungen. Så selv om faget finnes, så er det ikke sikkert at det er plass i klassen ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer utbredt?

Dersom elevene velger engelsk fordypning på ungdomsskolen så får dette følger for skolevalg. Viktig å sette seg inn i reglene før en velger.

Elevene har følgene muligheter alt etter hvilke fag skolene tilbyr:

1. Spansk/tysk/fransk (eller annet fremmedspråk utenom engelsk) i 3 år på ungdomsskolen. Fortsetter med dette i 2 år (da kalles faget spansk 2, tysk 2 etc) på videregående.

2. Spansk/tysk/fransk (eller annet fremmedspråk utenom engelsk) i 3 år på ungdomsskolen. Skifter fremmedspråk på videregående (f.eks. fra spansk til tysk, og da kalles språket du har på vgs for tysk 1 etc).

Kort sagt så må elevene ha fremmedspråk i til sammen 5 år, med mulighet til å velge spansk3, tysk 3 etc i vg3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...