morsan Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg legger dette her, ettersom melketenner jo er mer typisk småbarn enn tenåringer :-) Jeg har forlengst mistet tellinga over fellinga, men visste at det fortsatt var noen melketenner igjen. Dagens tannlegetime avslørte at det faktisk var to stk igjen, så her har jammen meg tannfellinga tatt sin tid. Den ene er litt løs og litt ruggging vil nok gjøre nytta si, mens den andre satt bom fast og skal trekkes senere i måneden, ettersom ny tann er på vei ut bak den. Så da rekker han å bli ferdig med melketennen før han blir "fjortis"! Neimen ikke verst. Noen bedre? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Tja, har ikke fjortiser enda, men vår gutt var 8,5 år da han mistet sin første melketann. Er nå godt over ni og har mistet 3 stk. Så det går ikke fort akkunrat. Men er jo bare fordeler med dette, så jeg stresser ikke akkurat:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Tja, har ikke fjortiser enda, men vår gutt var 8,5 år da han mistet sin første melketann. Er nå godt over ni og har mistet 3 stk. Så det går ikke fort akkunrat. Men er jo bare fordeler med dette, så jeg stresser ikke akkurat:-) ''Men er jo bare fordeler med dette, så jeg stresser ikke akkurat:-)'' Enig - ingen grunn til verken stress eller bekymringer. Min var ca 7,75 år da de to første melketennen forlot munnen - også de to ble trukket ut. Han har i likhet med sin mor melketenner som ikke alltid blir 'rotløse' av seg selv. Det sttår igjen en liten tynn j... av en rot, og trekking er ofte nødvendig. Av de 18 tennene han har mistet til nå, er sikkert halvparten trukket ut. Så med en som var hele 8,5 før melketennene begynte å falle ut, spørs det jo om din blir ferdig til konfirmasjonen ;-) Men bedre at de nye tennene til konf'en er de blivende tennene, og ikke "det første gebisset", som det nesten var i skikkelig gamle dager. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Store forskjeller Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Mine to minste har mistet like mange tenner hver, dv s 8 stk hver, og den ene er 7 1/2 og den andre 11 1/2. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tannsen Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Stakk på eget initiativ nedom tannlegen da jeg var 16 og så ut som jeg var omkring 20. Ba om å gå trukket en tann. "Har du tannverk da?" Jeg forklarte at nytanna kom bak og melketanna satt bom fast. Rutine for meg. Tannlegen lo seg gjennom de to som var før meg og til lenge etter at jeg var ferdig. "Melketenner enda du da! Melketenner.... Melketenner... Melketenner!" Min siste melketann satt så godt fast at tannlegen insisterte på bedøvelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Stakk på eget initiativ nedom tannlegen da jeg var 16 og så ut som jeg var omkring 20. Ba om å gå trukket en tann. "Har du tannverk da?" Jeg forklarte at nytanna kom bak og melketanna satt bom fast. Rutine for meg. Tannlegen lo seg gjennom de to som var før meg og til lenge etter at jeg var ferdig. "Melketenner enda du da! Melketenner.... Melketenner... Melketenner!" Min siste melketann satt så godt fast at tannlegen insisterte på bedøvelse. *S* 16 år var temmelig sent, ja :-) Mine egne melketenner var forlengst ute da, men aller siste rest av en melketann kom da jeg var kanskje ca 30 år. Plutselig stakk det opp en hvit, hard spiss opp av tannkjøttet i underkjeven. Jeg begynte å lure på om rota på ei tann hadde gjort vendereis og begynt å vokse oppover, og dro for sikkerhets skyld innom tannlegen. Det viste seg å være et lite fragment av en melketannrot - trolig hadde den blitt igjen nedi der da tanna ble trukket, og så tok det ca 20 år før den nådde overflata :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Begge våre er sent ute, men kanskje ikke sååå sent; 9-åringen har mistet åtte tenner og 7-åringen to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 ''Noen bedre?'' *rekker opp hånda* Jeg var enda seinere ute, og hos meg ble de resterende melketennene trukket til slutt. Tror jeg felte min første melketann da jeg var godt passert åtteårsdagen, også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 ''Noen bedre?'' *rekker opp hånda* Jeg var enda seinere ute, og hos meg ble de resterende melketennene trukket til slutt. Tror jeg felte min første melketann da jeg var godt passert åtteårsdagen, også. Heh, glemte visst alder der. Jeg var 16 da de ble trukket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Min mistet de to siste rett før han var fjortis, vi måtte vente med tannregulering til alle var falt ut og det fikk han da han ble fjortis ;o) Eldstemann hadde mistet alle i andre klasse, så det er stor forskjell 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.