Gå til innhold

barn med leppe/ganespalte, erfaringer?

Gjest spalte

Anbefalte innlegg

Gjest spalte

En venninne av meg har nettopp blitt tante, til en jente med åpen leppe/ganespalte. Fikk ikke innrykk av at det var noe de hadde visst om før fødselen.

Har googlet litt om dette og fått mange treff.

dere som har erfaringer, hvordan er det med mating når barnet har spalte?

Hvor mange operasjoner har barnet hatt for å lukke spalten?

Hvor bra kan resultatet bli til slutt?

Har barnet opplevd å bli ertet pga spalten?

Andre problemer knyttet til spalten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til gutt med spalte

Hei,

det er tolv år side jeg fødte en gutt med spalte. Tida går fort.

Spaltebarn er som andre barn og veldig forskjellige. Mating var aldri noe problem men amme kunne jeg jo ikke.

Antall operasjoner med enkeltsidige spalter er minst tre, leppelukking, ganelukking og bentransplantasjon. Min gutt har hatt fem pluss satt inn dren X antall ganger.... Det som er fint er at en har veldig gode spalteteam i Norge og barna følger ett fast "løp". I tillegg kommer de ulike problemene etterhvert og ikke alle på en gang... først mating, så tale/hørsel, tenner osv.....

Foreldrene vil nok ofte høre setningen om at de blir jo så fine i dag og de er jo så flike..... det er jo sant men jeg tenker mange ganger når jeg hører dette at hva vet vel du om det..... og hva er det med det at de SKAL bli fine? Er de ikke fine sånn som de er? med ett arr, ett lite hakk i leppa eller ei litt skeiv nese?

Min gutt har ikke ett "perfekt" resultat men han er perfekt. Han har masse venner og aldri opplevd mobbing. Han blir spurt om spalten av barn fordi de er jo nyskjerrige, men når han forklarer så er det ikke noe spørsmål lenger.

Ønsker lykke til foreldrene:-) de har fått ett flott barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...