Gå til innhold

Barn og lavt blodsukker

Gjest mamma til 4 små troll

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 4 små troll

Har en gutt på 6 år som reagerer kraftig (sinne/irritasjon/passivitet) når det går for lang tid mellom måltider. Han har egentlig alltid slitt med dette, men det ble betydelig værre en tid etter at jeg stoppet å amme han (1 1/2 år). Familien planlegger aktiviteter etter hans spisetider, og det må ikke gå mer enn 3 timer mellom hver gang han får i seg mat. Klarer vi ikke dette, så kan det bli nesten umulig å få han til å spise. Han får ett slags bleikt trekk over ansiktet, og så spseielt leppene, om han ikke har spist hyppig nok. Det samme skjer når han sover. Han har også hatt "sjelvinger" i armene, og da på en slik måte at han ikke kan kontrolere dem. Vi har selvfølgelig vært gjennom hele helsevesenet med han, uten at det er funnet annet enn litt lavt stoffskifte og perioder med blod i urinen. Konklusjonen er at han nok bare er veldig følsom mot lavt blodsukker. Han har brukt flutide fast i mange år på grunn av astma. Lurer på om det kan være en ide å gi han tilskudd av Krom, og i så fall, hvilken dose bør han få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest biril

Krom kan jo hjelpe mot søtsug. Men jeg har hørt at det kan ta lang tid før en merker effekt.

Jeg er ikke lege men tenker at det er viktig med et kosthold som holder blodsukkeret jevnt. Sukker er ikke bra det kan sammen med kortikortisonen han bruker mot astma øker faren for sopp. Dette kan igjen gi problemer med tygg og svelg. Jeg ville også kuttet ut melk og heller gitt kalkstilskudd. Melk ser ut til å forverre problemene hos noen. Ville nok ikke gitt meg med undersøkelser. Har du fått sjekket opp om han kan ha sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke lett å gi en god kommentar på symptomene barnet ditt har, siden du ikke beskriver hvilke undersøkelser som er gjort og resultatene av disse,selv om det kan ligne symtomer som ved hypoglykekemi.Hos barn i alder som ditt barn er det noen som ikke er lite flinke til å mobilisere glykose når de faster.De glykosemobliserende mekanismene kommer sent igang og er trege.De får lavt blodsukker og litt syre i urinen ( ketonlegmer) derav navnet ketotisk hypoglykjemi. Jeg synes barnet ditt bør undersøkes av en barnelege, dersom det ikke er gjort allerede.Han vil også kunne orientere deg om ketotisk hypoglykemi, symptomer og undersøkelser som kan bekrefte mistanken. Jeg har ikke noe litteratur krom som behandling for slike sykptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...