Gå til innhold

Hvordan holde ut søvnmangel?

Gjest Søvnmanko

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnmanko

Jeg har nylig født et barn som nå er fire uker, og er selvsagt overlykkelig over det, men kun på dagen hvis man kan si det sånn.

Natten tilbringes med å gå ut og inn av sengen hele natten.

Jeg blir helt fullstendig ødelagt av søvnmangel! Jeg blir sur og grinete mot mannen min, og syns livet er virkelig kjipt.

Babyen er så liten ennå, og må ha mat flere ganger om natten, pluss at han våkner hver eneste halvtime natten igjennom og er lys våken, og hyler som bare det. Om kvelden er det også gråting fra kl 18 og til vi legger oss. Så en times eller halvannen med stillhet før det setter igang igjen.

Jeg gir mme til han, da jeg ikke kan amme, og han spiser så mye han ønsker så ofte han ønsker.

Kan noen hjelpe meg med råd hva jeg skal gjøre for ikke å bli psykisk ustabil av søvnmangel. Jeg føler jeg er helt på felgen nå, gråter av den minste ting, og gruer meg nesten til kvelden.

Mannen i huset jobber, så nettene i ukedagene faller selvsagt på meg. I helgene bytter vi på.

Helsesøster sa det så kjekt, bare legg deg og sov når babyen sover. Elendig råd. Jeg får ikke sove på dagen. Jeg har ting som må gjøres når babyen sover, og ikke er jeg trett heller.

Men når kvelden kommer forvandles jeg til en sippete, grinete ulykkelig dame, med dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å kontrollere meg.

Hvordan holdt dere andre ut? Det er vel flere av dere som har hatt kolikkbarn som gråter om kvelden og natten. Når kan man forvente at et lite barn får litt rutiner? Jeg klarer ikke å høre på at han gråter, jeg tar han rimelig raskt opp av sengen sin.

Jeg vurderer nesten å gå til legen og be om å få noe å sove på til både han og meg, men det er vel ikke helt stuerent det heller.

Jeg kjenner på kroppen min at jeg er utslitt. Alle musklene verker, psyken er på bånn, jeg har hodepine og får stadig nye infeksjoner i kroppen med feber og det helt.

Kan noen gi meg et godt råd, hadde jeg vært evig takknemmelig. Eller bare en oppmuntring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg gir mme til han, da jeg ikke kan amme, og han spiser så mye han ønsker så ofte han ønsker.''

Bytt mme? Vi brukte Collett med best resultat. Mengden som er angitt på pakken, bør ikke overskrides. Da blir magen for full, og barnet kan få magesmerter. Husk at babyer kan være gulpske, og sugebehovet kan være større enn matbehovet. Derfor skal ikke tåteflaska dyttes inn i munnen hver gang ungen gir et kny ;-)

En time hos kiropraktor e.l. kan få styr på problemet, om det er kolikk ungen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Helsesøster sa det så kjekt, bare legg deg og sov når babyen sover. Elendig råd. Jeg får ikke sove på dagen. Jeg har ting som må gjøres når babyen sover, og ikke er jeg trett heller.''

Jeg synes ikke det er et elendig råd. Du har sannsynligvis ikke ting som MÅ gjøres annet enn å sette på et par klesvasker nå om dagen. :) Legg deg i det minste ned og slapp av når babyen først sover. Hør på noe rolig musikk og prøv å koble helt ut. Du trenger den hvilen du kan få.

Babyer regulerer seg sjøl når de er så små, men det er lurt å allerede innføre kveldsrutiner slik at de etterhvert forstår at det er natta og de skal sove. Bad babyen til omtrent samme tid om kvelden og forsøk legging.

Mange har nytte av et par kiropraktorbehandlinger i forbindelse med kolikk, det kan jo være verd et forsøk.

Det blir bedre, jeg lover deg! Men den første tida med baby i huset ER slitsom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Det er fælt med den tiden der, nattevåk.

Jeg ville nok også ment som helsesøster at du må prøve å få sovet litt på dagen.

Og selv om mannen din jobber kan han vel forkorte natten sin litt? Gi deg et par timer med uforstyrret søvn? Om ikke hver natt, så annenhver?

Jeg har ikke babyer lenger for å si det sånn, men det er sjelden jeg sover mer enn 5-6 timer i ukenettene. Og hvis en tenåring skal hentes seint ( i skoleferier f.eks.) kan det bli en veldig kort natt før man skal på jobben. Det går av og til, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Jeg lar babyen sove sammen med meg jeg, våkner hun for en tår - ligger jeg og halvsover mens hun spiser, raper henne kjapt, så sovner vi begge igjen ganske kjapt. Så jeg slipper å gå ut og inn av sengen hele tia.

Merker knapt at jeg våkner og jeg husker ofte ikke hvor mange eller om jeg i det hele tatt har våkna i løpet av natta. Er det dager jeg er slitne pga lite søvn prøver jeg å ta det igjen på dagtid når ungen sover, så får heller husarbeid vente. Prøver ikke ha for mange planer på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke sovemedisin til en liten baby så det trenger du ikke tenke på tror jeg. Ikke trenger han det heller, han prøver bare å venne seg til livet utenfor livmoren.

Hos oss hadde minstemor kolikk og skrek fra kl. 16-23 hver kveld. For at jeg skulle få litt fred stappet pappaen henne i vogna etter at eldstemann hadde sovnet ved 19-20-tiden og gikk tur et par timer med en hylende unge i vogna. Hun hylte jo like mye uansett hva vi gjorde...

Vi prøvde både soneterapeut, kiropraktor og div. endringer i matveien for både henne og meg uten at det hjalp. Det som hjalp oss var akupunktur og det funket som et skudd fra første behandling.

Som de andre mener også jeg at du MÅ legge deg nedpå når ungen sover på dagen - sett på en maskin klær, den gjør seg selv og sleng deg nedpå med god samvittighet. Sånn er det å ha babyer! Man har som oftest ikke muligheten til å holde huset og seg selv i ship-shape hele tiden. :o)

Jeg ville hatt babyen i din seng om natten slik at du slipper å stå opp, det er ikke sikkert han trenger mat hver gang han våkner. Og kanskje han våkner mindre om han ligger inntil deg? Pakk ham gjerne godt og litt stramt inn i et babyteppe, husk at han er vant til å ligge trangt og godt inni magen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Gratulerer med den lille!

Nydelig med baby- men enormt krevende, og selv den beste blir sliten.

Babyen krever og krever, og vi som er rundt må forsøke hjelpe så godt vi kan. Babyen sover- og kan sove litt urolig- og knyste i søvnet. Ja- jeg mener det. Noen knyster litt i søvnet. Så et råd er å ikke ta opp barnet med en gang. Stå gjerne der og vent litt. La barnet få en sjanse til å sove videre (dersom det knystet i søvnet- noe som forresten også kan innebære at øynene er åpne). Roer barnet seg og sovner igjen, så er jo det bra.

Det er viktig å la barnet få denne sjansen til sammenhengende søvn. Etterhvert blir kanskje knystingen ikke så høylydt, og du kan også klare sove igjennom dem.

Du er nybakt mor. Din kropp har båret frem den lille, og nå steller du barnet døgnet rundt. Du sover mindre enn før, stresser litt mer mtp mat/søvn/baby-behov osv. Er det da nødvendig å gjøre så mye annet?

Ja, for du skrev du har annet å gjøre når babyen sover. Prioriter deg selv- for babyens skyld. Dvs bruk tiden til å få i deg litt mat, ta en dusj, og legg deg nedpå. Ligg å se på TV, hør musikk- eller mediter. Sovner du er det perfekt. Sovner du ikke, så får du hvilt deg litt.

De første par månedene gjorde jeg minimalt med annet- enn det nevnt over.

Etter hvert lærer den lille seg dette med fordøyelse av mat, hva som er natt og dag osv. Da kommer det til å bli lettere. Helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

1. Det går over. Som oftest innen de neste par månedene. Ikke slik at det er slutt på nattevåk, men i alle fall slik at timene med sammenhengende søvn øker.

2. Har du forsøkt å ta barnet opp til deg i senga? Mange spedbarn roer seg best inntil mamma de første månedene. Eventuelt flytte barnet til eget rom. Vi måtte gjøre det siste for å få bedre søvn alle sammen, da datteren vår sover ekstremt lett og våknet litt bare vi snudde oss i senga.

3. Mannen din trenger ikke åtte timer sammenhengende søvn hver eneste natt bare fordi han jobber. Spør om han kan ta barnet fra 11-03 to netter i uka, slik at du får fire timers sammenhengende søvn. I denne perioden bruker du øreplugger.

4. Det som skjer om natten, blir i natten ;) Ikke la irritasjonen og fortvilelsen fra natten få rom på dagen. Skjeller du ut ektemannen eller han deg, bryter du sammen i gråt eller slamrer han med dører - så overser dere det neste morgen. Dere var ikke dere selv. I første periode med andremann var jeg så trøtt at jeg ikke husket hvilket kjønn eller navn babyen hadde når jeg våknet på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Slitsomt når man ikke får sove.

Innrett deg slik at du må bevege deg kortest mulig og minst mulig om natta. Ha babyen nærmest mulig.

F.eks.

http://www.barneshoppen.no/index.php?main_page=product_info&cPath=171_42&products_id=609

Faren må ta barnet deler av natten tirsdag og torsdag eller minimum onsdag. Litt trøtt får han tåle å være på jobb. Da legger du deg en plass du ikke blir forstyrret. Kanskje det også går an at du legger deg tidlig og så tar faren jobben med kveldsstellet.

Det er veldig mye man ikke _må_ gjøre. F.eks. vaske, støvsuge, rydde, lage omstendelig mat, lage fotobok osv. Når du har anledning til og sove og du merker du er sigen, sov. Det er en ordre! Blås i alt annet. Du _må_ sove!

Det tar tid å skape døgnrytme hos babyen. Begynn med at natta er natta. Dempet lys, lite snakk, ingen underholdning, kun det helt nødvendige. Begrens antall nattmåltider til et eller to. Babyen er ikke nødvendigvis sulten om d*n grynter litt på natta.

Vent før du tar babyen opp. Noen ganger går survingen over av seg selv. Men vent selvsagt ikke så lenge at ungen blir i katastrofemodus.

Og prøv å trøst deg med at det blir bedre etter hvert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss

Det blir bedre!

Mens dere venter på det:

Natt til lørdag og natt til søndag legger du deg et annet sted med ørepropper, og pappaen tar babyen hele natten.

Mens det er som værst tar han kvelden og det meste om natten natt til onsdag også. Utnytt fordelen det er at baby ikke må ha deg for å få mat.

Prøv dere frem mht type morsmelkerstatning, men ikke gi mer enn anbefalt døgndose. Sugebehovet er større enn sulten hos de fleste, det er viktig for å få tømt puppen, men mme- pakken tømmes ikke like fort.

Bruk lystette rullegardiner og ha det helt mørkt og stille om natten, og ha det lyst og mye lyd (radio) når dere definerer at dagen begynner(uavhengig av hvordan natten har vært).

Selv om du ikke får sove om dagen, utnytt barnets lurer til å hvile, eller gjøre ting du får energi av fysisk eller mentalt. Blås i rotete hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt ungen i senga eller satt senga til ungen helt ved siden av min hvis jeg hadde hatt plass. Jeg hadde mistemann i senga i evigheter, men nå ammet jeg så når han lå der så dyttet jeg bare brystet inn i munnen hans og sovnet igjen. Men finnes det ikke sånne elektriske flaskevarmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

''Jeg har ting som må gjøres når babyen sover, og ikke er jeg trett heller.''

Men det er jo det hele innlegget handler om; du trenger søvn?

Du må senke kravene til alt som må gjøres om dagen, og legge deg for å hvile. Mulig får du sove, mulig ikke, men det er eneste måten å hente seg inn hvis ikke pappan kan ta mer av nattevåken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Når man har spedbarn, så skal alt mulig annet man "må" gjøre bare få lov til å ligge. Du SKAL legge deg å sove når babyen sover på dagtid!

Det er den eneste måten å overleve den perioden du er på!

Om babyen har kolikk, så er det veldig mange som har hatt gode resultater med både kiropraktikk og akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 4-barnsmamma ja

Hvorfor lar du ikke bare babyen sove i senga sammen med deg, så slipper du å stå opp så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...