ejll Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 av en 9 åring?? mener da lekser,kle på seg, hjelpe hjemme(faste oppgaver i uka) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest så forskjellig Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er sikkert veldig forskjellig. Noen barn er veldig selvstendige og noen er veldig hjelpsomme / empatiske, og tar slike ting "av seg selv". Men de fleste må nok lærers opp til å ta ansvar for slike ting, og det beste er nok å starte tidlig. Da krever det også mye tid, små barns "hjelpe til / klare selv" fordrer ofte at man bruker dobbelt så lang tid som om man gjør det _for_ dem, og allikevel blir ikke alltid resultatet så bra. Bruker man tid og tolmodighet på dette i barnas tidlige år, får man mye igjen senere. Har man ikke tatt seg tid til, sette verdien av eller hatt muligheten til dette - så vil de fleste 9åringer være komfortable med at ting blir gjort for dem og at de slipper å gjøre så mye. Da må man bruke tid og tålmodighet og små skritt for å la barnet får eierskap til mange av disse prosessene (som å ha orden på egne ting, egne klær, skolearbeid og - utstyr, hjelpe til med matlaging / bordekking / rydding osv) . Noe kan også motiveres av "ytre stimuli", enten av belønning eller straff, men har man fått til at alle i familien ser på det som en selvfølge at man tar ansvar for seg selv og hjelper til for fellesskapet, så er det en mye hyggeligere måte å leve sammen på (enn at man får to kroner for å henge opp jakken sin og fem for å gå ut med søpla). Ansvaret for uopdragne barn ligger mest hos foreldrene, og ikke så mye hos barnet selv.. Har ting kommet galt ut, må man bruke tid på å lage nye rutiner. Min tredjeklassing har totalkontroll på lekser og skolesekk, og er fornuftig mht påkledning (men jeg legger frem et forslag til inneklær han kan ta på seg om morgenen, som han som regel benytter, det kan jeg kanskje slutte med..). Han holder rommet sitt ganske ryddig (men det kan være veldig rotete noen ganger). Han hjelper til med borddekking og å sette tallerkenen sin i oppvaskmaskinen, med et smil, men ikke uten at jeg spør om han kan gjøre det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Individuelt det. Har 3 barn, jenter på 10 og 11 og gutt på 5. Alle rydder av bordet etter seg når de har spist. Alle henger opp klærne sine selv og setter skoene på plass. Alle rydder selv bort det rene tøyet etter at jeg har brettet det. Alle er med å bærer ut søppel, minstemann slipper matavfallet fordi det er litt kronglete for ham enda - men snart... Alle må hjelpe til med å rydde litt innimellom. Alle må rydde rommene sine. Minstemann får alltid litt hjelp, jentene innimellom når det har toppet seg med rot... Jentene smører selv frokost og matpakker. De må rydde ut av skolesekkene sine og levere matbokser og lapper. De pakker selv sekkene og gymtøy/treningstøy/noter/svømmetøy når det skal være med. Når jeg skal på tidligvakt står jentene opp selv og ordner seg helt selv. Ungene hjelper til med støvsuging, vasking av bad, støvtørking osv. Jeg forventer også at de hører etter når jeg ber dem om noe. Noen ganger er nok ikke ørene skrudd på, så da må de minnes på Men, konklusjonen min er at en på 9 bør kunne gjøre det meste av det mine barn gjør. Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Individuelt det. Har 3 barn, jenter på 10 og 11 og gutt på 5. Alle rydder av bordet etter seg når de har spist. Alle henger opp klærne sine selv og setter skoene på plass. Alle rydder selv bort det rene tøyet etter at jeg har brettet det. Alle er med å bærer ut søppel, minstemann slipper matavfallet fordi det er litt kronglete for ham enda - men snart... Alle må hjelpe til med å rydde litt innimellom. Alle må rydde rommene sine. Minstemann får alltid litt hjelp, jentene innimellom når det har toppet seg med rot... Jentene smører selv frokost og matpakker. De må rydde ut av skolesekkene sine og levere matbokser og lapper. De pakker selv sekkene og gymtøy/treningstøy/noter/svømmetøy når det skal være med. Når jeg skal på tidligvakt står jentene opp selv og ordner seg helt selv. Ungene hjelper til med støvsuging, vasking av bad, støvtørking osv. Jeg forventer også at de hører etter når jeg ber dem om noe. Noen ganger er nok ikke ørene skrudd på, så da må de minnes på Men, konklusjonen min er at en på 9 bør kunne gjøre det meste av det mine barn gjør. Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det. Veldig på siden i forhold til temaet i denne tråden, men jeg satt plutselig å lurte på om det går bra med deg? Fungerer søvn og studier igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Min 9-åring bærer ut all søppel (når denne står ved utgangsdøra) rydder sine ting før vasking og vasker marsvinburet som faste oppgaver i huset. Ellers hjelper han til med støvsuging og andre oppgaver innimellom. Han går sist om morgenen og kommer som regel først hjem på ettermiddagen. Han rydder ut av sekk/henger fra seg selv. Får litt veiledning på å å velge riktig type klær og på å pakke gymtøy. Gjør leksene etter avtale (blir selvsagt sett over) Har planer om å inkludere det å rydde ut av oppvaskmaskin og lage matpakke til faste plikter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ejll Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Individuelt det. Har 3 barn, jenter på 10 og 11 og gutt på 5. Alle rydder av bordet etter seg når de har spist. Alle henger opp klærne sine selv og setter skoene på plass. Alle rydder selv bort det rene tøyet etter at jeg har brettet det. Alle er med å bærer ut søppel, minstemann slipper matavfallet fordi det er litt kronglete for ham enda - men snart... Alle må hjelpe til med å rydde litt innimellom. Alle må rydde rommene sine. Minstemann får alltid litt hjelp, jentene innimellom når det har toppet seg med rot... Jentene smører selv frokost og matpakker. De må rydde ut av skolesekkene sine og levere matbokser og lapper. De pakker selv sekkene og gymtøy/treningstøy/noter/svømmetøy når det skal være med. Når jeg skal på tidligvakt står jentene opp selv og ordner seg helt selv. Ungene hjelper til med støvsuging, vasking av bad, støvtørking osv. Jeg forventer også at de hører etter når jeg ber dem om noe. Noen ganger er nok ikke ørene skrudd på, så da må de minnes på Men, konklusjonen min er at en på 9 bør kunne gjøre det meste av det mine barn gjør. Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det. sambo har en sønn som ikke klarer å gjøre noe som helst, jeg ba han fint om å rydde rommet etter seg og da ble han så sinna at han prøvde å skue meg ned trappa. vi har prøvt å få han til og hjelpe til her hjemme men det er ikke så lett, siden han ikke er intresert, han er tross alt ikke vant til å gjøre noe som helst hjemme hos mora så da er det ikke så lett for han å få plikter her, men noe skal en jo kunne forvente at en 9 åring skal klare/gjøre. får nok bare starte i det små og ta en ting om gangen, men jeg forventer at han rydder romme sitt etter han har lekt, det er IKKE min jobb. Lille jenta mi på 1,5 år klarer mer en han, hun rydder ut av oppvaskemaskinen sammen med meg rydder opp etter seg når hun har lekt, jeg hjelper jo så klart litt og tar av etter hun har spist og kaster maten sin i søpla. men det er vel va en er vant til og lært opp til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 sambo har en sønn som ikke klarer å gjøre noe som helst, jeg ba han fint om å rydde rommet etter seg og da ble han så sinna at han prøvde å skue meg ned trappa. vi har prøvt å få han til og hjelpe til her hjemme men det er ikke så lett, siden han ikke er intresert, han er tross alt ikke vant til å gjøre noe som helst hjemme hos mora så da er det ikke så lett for han å få plikter her, men noe skal en jo kunne forvente at en 9 åring skal klare/gjøre. får nok bare starte i det små og ta en ting om gangen, men jeg forventer at han rydder romme sitt etter han har lekt, det er IKKE min jobb. Lille jenta mi på 1,5 år klarer mer en han, hun rydder ut av oppvaskemaskinen sammen med meg rydder opp etter seg når hun har lekt, jeg hjelper jo så klart litt og tar av etter hun har spist og kaster maten sin i søpla. men det er vel va en er vant til og lært opp til. Akkurat å sammenligne ham med 1 1/2 åringen er kanskje litt urettferdig, ettåringer gjør jo veldig gjerne akkurat det samme som de voksne mens en 9-åring har funnet ut hva som er kjedelige oppgaver og hva som er spennende... Kanskje dere skal prøve med belønning for å gjøre det mer attraktivt å hjelpe til? Sett kryss på et ark og gjør noe sammen med ham som han synes er koselig når han har f.eks fem kryss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ejll Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Akkurat å sammenligne ham med 1 1/2 åringen er kanskje litt urettferdig, ettåringer gjør jo veldig gjerne akkurat det samme som de voksne mens en 9-åring har funnet ut hva som er kjedelige oppgaver og hva som er spennende... Kanskje dere skal prøve med belønning for å gjøre det mer attraktivt å hjelpe til? Sett kryss på et ark og gjør noe sammen med ham som han synes er koselig når han har f.eks fem kryss. har alt prøvdt:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Individuelt det. Har 3 barn, jenter på 10 og 11 og gutt på 5. Alle rydder av bordet etter seg når de har spist. Alle henger opp klærne sine selv og setter skoene på plass. Alle rydder selv bort det rene tøyet etter at jeg har brettet det. Alle er med å bærer ut søppel, minstemann slipper matavfallet fordi det er litt kronglete for ham enda - men snart... Alle må hjelpe til med å rydde litt innimellom. Alle må rydde rommene sine. Minstemann får alltid litt hjelp, jentene innimellom når det har toppet seg med rot... Jentene smører selv frokost og matpakker. De må rydde ut av skolesekkene sine og levere matbokser og lapper. De pakker selv sekkene og gymtøy/treningstøy/noter/svømmetøy når det skal være med. Når jeg skal på tidligvakt står jentene opp selv og ordner seg helt selv. Ungene hjelper til med støvsuging, vasking av bad, støvtørking osv. Jeg forventer også at de hører etter når jeg ber dem om noe. Noen ganger er nok ikke ørene skrudd på, så da må de minnes på Men, konklusjonen min er at en på 9 bør kunne gjøre det meste av det mine barn gjør. Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det. ''Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det.'' Det siste der er et veldig, veldig godt poeng. Jeg er vokst opp med en mor som helst gjorde alt selv, for da gikk det raskere, og så ble det akkurat som hun ville det. Da tar det lang tid å lære seg ting selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Veldig på siden i forhold til temaet i denne tråden, men jeg satt plutselig å lurte på om det går bra med deg? Fungerer søvn og studier igjen? Tusen takk for at du spør Etter en periode med Melatonin og noen doser velvalgt homeopatisk middel, så sover jeg kjempegodt igjen Studiene er jeg i rute med. Klamret meg gjennom hjemmesykepleiepraksis etter jul. Fikk stor forståelse for at situasjonen var litt spesiel av praksisveileder. Nå er jeg i gang med å skrive bacheloroppgave. Sliter litt med å holde fokus, men det går da fremover Skal ikke skylde på noen andre enn meg i forhold til fokuset (med mindre jeg kan skylde litt på FB og DOL...) Alt bra med dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 ''Forutsetningen er at de får opplæring i det, og at vi som foreldre aksepterer at ting ikke blir akkurat slik vi hadde gjort det.'' Det siste der er et veldig, veldig godt poeng. Jeg er vokst opp med en mor som helst gjorde alt selv, for da gikk det raskere, og så ble det akkurat som hun ville det. Da tar det lang tid å lære seg ting selv. Ja, det er essensielt. Jeg har måttet holde armene bak på ryggen og knipe igjen munnen innimellom, men det har lønt seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 sambo har en sønn som ikke klarer å gjøre noe som helst, jeg ba han fint om å rydde rommet etter seg og da ble han så sinna at han prøvde å skue meg ned trappa. vi har prøvt å få han til og hjelpe til her hjemme men det er ikke så lett, siden han ikke er intresert, han er tross alt ikke vant til å gjøre noe som helst hjemme hos mora så da er det ikke så lett for han å få plikter her, men noe skal en jo kunne forvente at en 9 åring skal klare/gjøre. får nok bare starte i det små og ta en ting om gangen, men jeg forventer at han rydder romme sitt etter han har lekt, det er IKKE min jobb. Lille jenta mi på 1,5 år klarer mer en han, hun rydder ut av oppvaskemaskinen sammen med meg rydder opp etter seg når hun har lekt, jeg hjelper jo så klart litt og tar av etter hun har spist og kaster maten sin i søpla. men det er vel va en er vant til og lært opp til. Det har mye med hva man er vant til og lært opp til. Situasjonen du beskriver gjør at jeg tenker at her er det pappa'n som må komme på banen - ikke du. Det er han som, sammen med gutten, må sette opp liste for hva han skal gjøre. Det kan jo være at det kan lønne seg å friste med en belønning - ukepenger f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Tusen takk for at du spør Etter en periode med Melatonin og noen doser velvalgt homeopatisk middel, så sover jeg kjempegodt igjen Studiene er jeg i rute med. Klamret meg gjennom hjemmesykepleiepraksis etter jul. Fikk stor forståelse for at situasjonen var litt spesiel av praksisveileder. Nå er jeg i gang med å skrive bacheloroppgave. Sliter litt med å holde fokus, men det går da fremover Skal ikke skylde på noen andre enn meg i forhold til fokuset (med mindre jeg kan skylde litt på FB og DOL...) Alt bra med dere? Jeg mener at man i perioder kan skylde på dol for det meste som går litt galt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg mener at man i perioder kan skylde på dol for det meste som går litt galt ;-) Tusen takk Det likte jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.