Gjest Bekymret og rådvill Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Sønnen min på seks år har siden han sluttet med bleier, tisset på seg dag og natt. Han har aldri hatt en "tørr" natt, og bruker bleie om natten. Vi har rett og slett gitt opp å prøve, og fokuserer heller på å hjelpe ham med å holde seg tørr på dagen. På dagtid har han heller aldri vært tørr. Vi har forsøkt alt fra å sitte å tisse, klistremerke trikset og klokke med alarm som piper annenhver time, men problemet gir seg ikke. Han sier at idet han kjenner at han må tisse så må han løpe for å rekke doen. Jeg har ofte sett ham rive av seg buksen og tisse på seg før han har rukket å trekke ned trusen. Og dette skjer til tross for at han går på do annenhver time på dagtid. Han påstår også at han ikke prøver å "holde" seg, men går på do så fort han kjenner noe. Lærerne hans bekrefter også at han alltid går for å tisse når klokken hans piper annenhver time. Han har ikke fått noe medisinering av noe slag for dette, og ønsker i utgangspunktet heller ikke det. Sønnen vår tar dette veldig tungt og blir mye ertet for dette på skolen, så det er ikke slik at han ikke bryr seg. Han blir så glad hver gang vi får et nytt råd ang. noe vi bør prøve, og så skuffet når det ikke hjelper. Synes også at legene legger mye av ansvaret over på sønnen min, og mener at han bare må bli moden så "skjerper han seg nok". Her om dagen fikk jeg høre av noen bekjente at et barn med identiske symptomer fikk diagnosen liten urinblære. Ble litt overrasket da legene våre aldri har nevnt dette før. Sjekker de for dette under en ultralyd? Sønnen ble sjekket med ultralyd i høst. De eneste som ble nevnt for oss var at lukkemekanismen og urinrøret var ok. Jeg så de kikket på selve urinblæren også, men de tok ikke noen mål av den eller noe slikt. Må jeg be spesifikt om at dette sjekkes? Kan jeg be legen vår om å henvise oss til f.eks. en uroterapeut? Eller finnes det noe form for medisinering han kan bruke f.eks. i skoletiden? Håper du har noen gode råd til oss da jeg merker på sønnen vår at dette går mer og mer inn på ham jo eldre han blir. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg har to slike gutter. ;0) Og det er sant; de må vokse og modnes. Den eldste roet seg med det når han nærmet seg tenåring og hormonene satte inn. Den yngste er slik og vil vel være slik til han blir 12-13 år. Han har rett og slett umodne "kontakter" mellom hjerne og blære, og kjenner ikke at han må før han MÅ. Han er oppe en og to ganger hver eneste bidige natt. Og jeg må opp med ham fordi han kommer seg ikke ut av søvnen selv. Han blir liggende å rugge i senga så det knirker og dunker og vekker meg. Selv da nekter han for at han må noen ganger.... han kjenner det ikke. Når han så oppdager det er det ca for seint og han løper på tåneglene ut på do, da er trykket så stort at strålen står i taket omtrent.. og jeg er oppe hver natt... og jeg vasker hver dag.. Han har IKKE liten blære, når han tisser er det mengder. Han bare merker ikke at det er fullt. Det er ikke en bevisst prosess, at han ikke gidder. Han bare kjenner det ikke. Og det kan man ikke si noe på. Han er lik på dagtid. Noen ganger sitter han og leker og HOPPER uten å registrere at han må. Så hele familien som er lei av det roper til ham GÅ PÅ DOOOOOO....*sukk* Den eldste var akkurat lik men noe mer selvstyrt og ikke så ille på natta. Men du kunne banne på at det var to minutter i bilen, på kino, på tur, hos venner, osv så satt han og nesten gråt og holdt seg. Og så kom det ofte bare noen dråper. Utredet uten funn av noe slag. Når testosteronet begynte å røre seg forsvant det gradvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Til. bekymret og rådvill. Svært mange barn har det som din sønn, og det er hjelp å få! Det å tisse på seg på dagtid er ikke ok når de fleste andre rundt en er blitt tørre. Inkontinens på dagtid kan komme av forskjellige årsaker.Ofte har barna på en måte undertrykt trangen, og fått en ustabilitet i blæren.Det betyr at mange barn ikke kjenner signalene fra hjernen om at det er på tide å gå på toaletet. Når de kjenner de må tisse kommer det svært raskt. Det virker som det r slik med din sønn også. Det med lite blærevolum er en tilstand som mange har. Det betyr at de må på toalettet ved små volum. Dette trenes som regel opp ved hjelp av blæretrening, faste tider slik dere gjør nå. I tillegg kan en evt bruke et medikament som kan dempe tissetrangen noe, slik at det blir "plass" til mer i blæren . Undersøkelser for dette er ofte enkelt. Barnet" holder" seg så lenge det kan og tisser så på en spesialdo/uroflow hos evt en uroterapeut.der vil det også bli sjekket om han tisser tomt. Jeg vil anbefale deg å få en henvisning til uroterapeut, da det vil være nyttig at det er andre enn foreldre som gjør noe i forhold til problematikken. Der vil mye avklares. Jeg forstår at du som foreldre blir rådvill når alt som kan gjøres er gjort. Når det gjelder natten så er det vanliigst at vi uroterapeuter starter med dagproblemene, og deretter forkusere på natten.Der er det også flere alternativ, men det beste er å bli bra på dagen først. Fortsett å bruk bleie, men vær veldig obs på at han må ta den av så fort han våkner slik at ikke det blir en vane å tisse i den når han ikke "orker" stå opp, bleia er jo der allikevel.Sjekk om det er uroterapeut der dere bor og be om en henvisning dit. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.