MHC Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Vi er så heldige at vi begge voksna har veldig fleksible jobber og mor har hjemmekontor. Med tre barn i 1., 3., og 6. klasse har vi det siste året valgt at 1. klassingen stort sett går hjem med de eldre søsknene fra skolen da de stort sett er ferdige samtidig. (De går ikke på SFO.) Vår yngste er flink, sosial osv. De er da hjemme i to- tiden, spiser noe frukt, gjør lekser- så har vi felles middag i firetiden. Klokken fem er det ut på aktiviteter (treninger etc.) tre dager i uken. En ukedag + fredag har vi "fri". Denne settingen fungerer veldig bra for oss. De er uthvilte til å gjøre lekser, vi har det koselig rundt middagsbordet osv. Der mye ute i nabolaget å leker med andre barn. Nå mener SFO- en at yngst må få være der fordi hun ikke får ta del i alt det de gjør. (Stort sett oppbevaring/ frilek- en turdag i uken.) Det er to kilometer skoleveg, litt langt for minsten å gå helt alene til daglig. Hvis vi skal kjøre å hente henne i halv firetiden blir vi stående i kø. Skal vi gå tar det ca. 45 minutter tur/ retu- noe som da går ut over leksehjelpen til de eldre. (Eldste må ha en del hjelp.) Føler vi må forsvare oss overfor skolen for det valget vi har tatt om vår familiehverdag- som vi er veldig takknemlige for å ha muligheten til å ha. Kommentarer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Kommentarer på hva? Dere har gjort fine valg som dere trives med. Finnes ingen grunn i verden til å forsvare det. Lukk ørene og la skolen mene hva de vil. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 SFO kan hoppe i havet. De har vel ikke noe med hvordan dere legger opp hverdagen så lenge det fungerer fint og ungene er fornøyd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 I all verden - det er da dere foreldre som bestemmer dette! Hva har førsteklassingen selv lyst til da? Hvis dere skulle gått med på noe, så kunne dere jo latt ham/henne vært der én dag (f.eks. når de har tur) - og de andre dagene hatt deres eget opplegg. Jeg synes det høres fantastisk deilig ut med en sånn familierytme! Hos oss er settingen at førsteklassingen har hatt full sfo, men nå ønsker å gå rett hjem. Hun fikk egen nøkkel i dag fatkisk, og vi skal begynne med et nytt opplegg fra neste uke av: Helt fri fra Sfo 1 dag, der hun går hjem og låser seg inn selv, de to storesøskenene kommer jo som regel hjem omtrent samtidig da. Gå fra sfo klokka 15 i stedet for 16, slik at hun kommer hjem før oss (en av oss kommer som regel hjem ca 1615. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor har dette kommet opp, har SFO for få barn å ta seg av? Hvem har kommet med forslaget og på hvilken bakgrunn? Har hun selv antydet at hun blir utenfor fordi hun ikke går der? Jeg ser ikke poenget hvis hun ikke går glipp av noen fritidsaktiviteter eller noe som er viktig sosialt for jentene på trinnet. Hvis det er problematisk fordi hun er omtrent den eneste som ikke går der eller noe sånt, kan du undersøke om det lar seg gjøre å ha deltidsplass som dekker "behovet". De er riktignok ofte dyre i forhold til hva de inneholder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Få barn trenger SFO, og i sær ikke når tilbudet er så dårlig som du nevner. Hos oss er det teatergrupper, sjakkgrupper, musikk, fotball og mye annet barna kan melde seg på, og dessuten har ikke vi voksne mulighet til å være hjemme så tidlig. Høres ut som dere har funnet en fin løsning som passer dere, og jeg synes ikke dere skal bry dere om hva skolen mener her. Svaret hadde kanskje blitt et annet om barnet sliter sosialt, eller noe sånt, men ingen ting du sier tyder på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 ''Føler vi må forsvare oss overfor skolen for det valget vi har tatt'' Synes at du selv gir svaret i innlegget ditt. SFO er '' (Stort sett oppbevaring/ frilek- en turdag i uken.)'' barnet deres har frilek hjemme. ''Der mye ute i nabolaget å leker med andre barn.'' Du kan svare skolen at dere stort sett følger samme oppleg som SFO hjemme evt. la barnet være på SFO den ene dagen de har turdag, for det er eneste positive tilskudd SFO kan tilføre barnet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 I all verden - det er da dere foreldre som bestemmer dette! Hva har førsteklassingen selv lyst til da? Hvis dere skulle gått med på noe, så kunne dere jo latt ham/henne vært der én dag (f.eks. når de har tur) - og de andre dagene hatt deres eget opplegg. Jeg synes det høres fantastisk deilig ut med en sånn familierytme! Hos oss er settingen at førsteklassingen har hatt full sfo, men nå ønsker å gå rett hjem. Hun fikk egen nøkkel i dag fatkisk, og vi skal begynne med et nytt opplegg fra neste uke av: Helt fri fra Sfo 1 dag, der hun går hjem og låser seg inn selv, de to storesøskenene kommer jo som regel hjem omtrent samtidig da. Gå fra sfo klokka 15 i stedet for 16, slik at hun kommer hjem før oss (en av oss kommer som regel hjem ca 1615. fått no' respons hos korpset? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 fått no' respons hos korpset? Jeg feiga ut og sendte bare en melding til dirigenten om at hun ikke kom på tirsdag fordi lillesøstera hadde bursdag (det var sant altså). Men jeg hadde tenkt å kombinere den beskjeden med en samtale om klarinettlæreren. Har snakket mye med ei annen mor som også har barn hos denne læreren, og de er også frustrert over hvor lite læreren er til stede. Dilemmaet er at læreren er sabla flink og vi liker ham veldig godt, så vi vil ikke nødvendigvis ha ny lærer til barna... Jeg skal mote meg opp til ordentlig samtale neste uke.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Kommentarer på hva? Dere har gjort fine valg som dere trives med. Finnes ingen grunn i verden til å forsvare det. Lukk ørene og la skolen mene hva de vil. ;0) Ble rett og slett litt paff da først storesøster fra tredjeklasse kommer hjem med beskjed fra SFOen om at lillesøster blir hentet alt for tidlig. Så på foreldresamtale at de synes hun burde være der med for "alle" går på SFO. Vi har tatt dette opp med minstejenta, hun ønsker å gå hjem- untatt den ene dagen (kanskje to- tre dager på et år) det skal være noe ekstra. Feks. grilling ut. Disse ekstraaktivitetene er som oftest lagt til skolens vinterferie eller andre skolefrie dager. Da reiser vi alltid bort. Synes det er flott at de barna som ikke får anledning til å reise bort på skolefrie dager har litt ekstraopplegg på SFOen...... Den dagen det innføres heldagsskole med skikkelig opplegg skal hun/ de få være på skolen til de stenger. Men som det er nå ser jeg ikke vitsen. PS. Vi har SFO- plass. Har ikke sagt opp plassen ennå, men gitt beskjed om at hun nok slutter helt etter påske. Har og gitt beskjed om at hun i utgangspunktet går hjem hver dag. Dermed skulle de vel være fornøyde- full betaling for et barn som ikke benytter plassen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 På visse områder kan barn som ikke er på SFO falle litt utenfor sosialt, men om barnet ditt har god kontakt med klassekameratene, og leker mye i nabolaget skal vel det sosiale være dekket. Jeg synes du skal fortelle SFO det du skriver i innlegget ditt. SFO er et _tilbud_ til _foreldre_. Før i tiden var det vanlig at barna gikk rett hjem etter skolen, uansett om det var voksne der eller ikke. SFO er nå et tilbud som gjør at foreldre kan arbeide mer uten å få så dårlig samvittighet for barna. Noen SFO har massevis av tilbud til barna, andre har det ikke. Da blir det en oppbevaring. Greit nok det, men jeg tror de fleste barna helst hadde villet være hjemme sammen med familien sin. Dere har fått til en flott ordning, og så lenge alle i familien er fornøyde med den skal dere holde på den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg feiga ut og sendte bare en melding til dirigenten om at hun ikke kom på tirsdag fordi lillesøstera hadde bursdag (det var sant altså). Men jeg hadde tenkt å kombinere den beskjeden med en samtale om klarinettlæreren. Har snakket mye med ei annen mor som også har barn hos denne læreren, og de er også frustrert over hvor lite læreren er til stede. Dilemmaet er at læreren er sabla flink og vi liker ham veldig godt, så vi vil ikke nødvendigvis ha ny lærer til barna... Jeg skal mote meg opp til ordentlig samtale neste uke.... Bare ha en positiv innledning på samtalen, så ikke dirigenten går i forsvar så blir det sikkert ok. Det er jo til korpsets beste at flinke jenter fortsetter og at de får undervisningen de skal :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Noe så tullete! Har aldri hørt om at SFO blander seg i slikt. De har da heller ingenting med hvordan folk ordner seg? Det skal være en frivillig ordning for de som trenger det, og det gjør jo ikke dere. Sønnen min gikk på SFO i første klasse, og han var sliten, irritabel og sutrete stort sett hver gang jeg hentet ham. Jeg synes det høres supert ut at ungene kan få litt kortere dager. De blir da slitne de som vi? Jeg har i alle fall en mye mer harmonisk unge nå når han får gå hjem etter skolen, og slipper flere timer på SFO etter endt skoledag. Det går mye greiere å få unna leksene også, når han får tid til å leke og kose seg litt hjemme før de må gjøres. Ikke bry dere om hva de sier:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Ble rett og slett litt paff da først storesøster fra tredjeklasse kommer hjem med beskjed fra SFOen om at lillesøster blir hentet alt for tidlig. Så på foreldresamtale at de synes hun burde være der med for "alle" går på SFO. Vi har tatt dette opp med minstejenta, hun ønsker å gå hjem- untatt den ene dagen (kanskje to- tre dager på et år) det skal være noe ekstra. Feks. grilling ut. Disse ekstraaktivitetene er som oftest lagt til skolens vinterferie eller andre skolefrie dager. Da reiser vi alltid bort. Synes det er flott at de barna som ikke får anledning til å reise bort på skolefrie dager har litt ekstraopplegg på SFOen...... Den dagen det innføres heldagsskole med skikkelig opplegg skal hun/ de få være på skolen til de stenger. Men som det er nå ser jeg ikke vitsen. PS. Vi har SFO- plass. Har ikke sagt opp plassen ennå, men gitt beskjed om at hun nok slutter helt etter påske. Har og gitt beskjed om at hun i utgangspunktet går hjem hver dag. Dermed skulle de vel være fornøyde- full betaling for et barn som ikke benytter plassen. Jeg er ikke helt konform med alle mulige ting jeg heller. Og opplever stadig at folk i aller beste mening tar seg til rette i ting de ikke har noe med. Fordi de innbilder seg at valgene våre som forelder har med at vi ikke kan/makter/orker. Uten å ta med i betraktning de prinsipielle tingen bak valgene våre. Bursdager er en slik ting. Andre vil så gjerne at barna skal "få være med" og fatter ikke at vi har en annen innstilling og at vi snakker om det hjemme! Jeg sier nei, barna surker litt over det. Det forstår jeg, men vi har avtaler her hjemme om slikt. Folk får bare med seg at barna surker. Og så ringer de og tilbyr seg til alt mulig... Og blir driiiiitfornærma på meg når jeg sier nei takk. ;0P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Bare ha en positiv innledning på samtalen, så ikke dirigenten går i forsvar så blir det sikkert ok. Det er jo til korpsets beste at flinke jenter fortsetter og at de får undervisningen de skal :-) Jepp, men gruer meg litt. Dirigenten er litt autoritær.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg er ikke helt konform med alle mulige ting jeg heller. Og opplever stadig at folk i aller beste mening tar seg til rette i ting de ikke har noe med. Fordi de innbilder seg at valgene våre som forelder har med at vi ikke kan/makter/orker. Uten å ta med i betraktning de prinsipielle tingen bak valgene våre. Bursdager er en slik ting. Andre vil så gjerne at barna skal "få være med" og fatter ikke at vi har en annen innstilling og at vi snakker om det hjemme! Jeg sier nei, barna surker litt over det. Det forstår jeg, men vi har avtaler her hjemme om slikt. Folk får bare med seg at barna surker. Og så ringer de og tilbyr seg til alt mulig... Og blir driiiiitfornærma på meg når jeg sier nei takk. ;0P Får ikke barna være med i bursdager? Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva er den prinsippielle begrunnelsen her? Svar bare om du vil - respekterer om du ikke ønsker å dele. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg er ikke helt konform med alle mulige ting jeg heller. Og opplever stadig at folk i aller beste mening tar seg til rette i ting de ikke har noe med. Fordi de innbilder seg at valgene våre som forelder har med at vi ikke kan/makter/orker. Uten å ta med i betraktning de prinsipielle tingen bak valgene våre. Bursdager er en slik ting. Andre vil så gjerne at barna skal "få være med" og fatter ikke at vi har en annen innstilling og at vi snakker om det hjemme! Jeg sier nei, barna surker litt over det. Det forstår jeg, men vi har avtaler her hjemme om slikt. Folk får bare med seg at barna surker. Og så ringer de og tilbyr seg til alt mulig... Og blir driiiiitfornærma på meg når jeg sier nei takk. ;0P SKjønte ikke helt hva du mente om at "barna skal være med" i bursdager? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 SKjønte ikke helt hva du mente om at "barna skal være med" i bursdager? Alle skal være med i kardemommeby. Nazimammaene som går av skaftet og lager innlegg på DOL dersom noen feirer bursdag på annen måte enn det som er opplest og vedtatt riktig; To timers helvete der mor har styra i tre uker, underholder alle smådjevlene og ALLE skal bes. *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Alle skal være med i kardemommeby. Nazimammaene som går av skaftet og lager innlegg på DOL dersom noen feirer bursdag på annen måte enn det som er opplest og vedtatt riktig; To timers helvete der mor har styra i tre uker, underholder alle smådjevlene og ALLE skal bes. *knegg* Å ja, det var det om at alle jentene/guttene i klassen skal bes, du mente? OK. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Får ikke barna være med i bursdager? Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva er den prinsippielle begrunnelsen her? Svar bare om du vil - respekterer om du ikke ønsker å dele. Nei de får ikke det. Jeg har satt foten ned fordi det hele er et sirkus som de voksne har satt igang. Og det virker som barna er fornøyde med å slippe å forholde seg til forventningene og skuffelsen når det ikke ble som forventet. Bursdager er innmari opphauset. Det er kaos, svette unger som løper villt, ferdig program som skal følges, den obligatoriske godteposen til slutt. Og bursdagsbarnet som alikevel leker kun med de han/hun leker med til vanlig. Og bare er opptatt av alle lekene hun/han får. De voksne som leker pedagoger og forsøker å inkludere alle i festen. Og underholde alle. Og så videre. Barna har mange ganger kommet hjem med hodepine og vært helt gretne av nedturen etter festen. Dessuten sloss de villt om den ene bes og ikke den andre. Selv om vi forklarer og forklarer.. Og velmenende folk ringer og sier at "joda "**** kan godt komme, vi hørte at h*n var så lei seg for ikke å bli bedt" Når det egentlig er en guttebursdag eller ren jentebursdag. Og tar ikke inn at vi strever med tvillingsyndromet; det å kunne akseptere at ikke alt er likt etc. Forventningene om å bli bedt igjen siden "vi ba dere". Og ti tusen andre ting. Jeg skar igjennom og gav ut en fatwa på barnebursdager. Vi feirer ikke på den måten selv heller. Jeg orker ikke ta talen til alle om dette hver bidige gang, så jeg biter folk litt av. Og er nok "hu derre sure oppi der som ikke lar de STAAAAKKARS ungene gå i bursdag engang.." Og så ser de surt på meg på butikken..hehe Men jeg kan love at vi FEIRER bursdager her i huset. Smarte unger lærer fort hva som lønner seg, droppe alle sånne opplegg og få en drømmedag på egen dag. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.