Gå til innhold

Rolig familieliv/ SFO

MHC

Anbefalte innlegg

Dersom minstejenta har det bra sosialt i både skole- og fritidssammenheng, så synes jeg dere kan ignorere initiativet fra skolen.

Det er ikke så sjelden at barn som ikke går på SFO det første året også faller litt utenfor sosialt, og i såfall synes jeg det er greit av skolen å påpeke denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

17

• laban

6

• tzatziki1365380058

5

• Katt-ja

4

Hvorfor det?

Og av alle svarene på dette så skjønner jeg at vår måte aldri blir akseptert. Så da får jeg fortsette å være "hu sære kjerringa" da.

;0P

Jeg tror de fleste reagerer på opplevelsen dere har hatt av andres bursdager, som er såpass negativ at du finner det nødvendig å holde barna unna dem, ikke at dere velger en alternativ måte å feire på selv.

Altså er det omgivelsene dine (eller din beskrivelse av dem) og ikke du, som virker litt sære, hvis man nå skal bruke det uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir styrete å ha barn hvis man i utgangspunktet er en styrete person som liker å stresse seg opp.

Det er uansett "styrete" med barn - om man legger det jeg mener i det - masse forskjellige ting som man må ordne med og fikse og transportere og tenke på - ikke det om man stresser seg opp over det. Det gjør ikke jeg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett "styrete" med barn - om man legger det jeg mener i det - masse forskjellige ting som man må ordne med og fikse og transportere og tenke på - ikke det om man stresser seg opp over det. Det gjør ikke jeg egentlig.

Enig.

* har nettopp printet fotballterminlister og telt 29 kamper *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg skjønner ikke hvorfor dere må forsvare dette? Skolen og Sfo har vel ingenting med om barnet skal være på Sfo eller ikke?

Er det en grunn til at de vil at hun skal gå der? Faller hun utenfor det sosiale på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste reagerer på opplevelsen dere har hatt av andres bursdager, som er såpass negativ at du finner det nødvendig å holde barna unna dem, ikke at dere velger en alternativ måte å feire på selv.

Altså er det omgivelsene dine (eller din beskrivelse av dem) og ikke du, som virker litt sære, hvis man nå skal bruke det uttrykket.

Det har du sikkert rett i. Om jeg hadde sagt at vi var Jehovas, så ville ingen spurt mer.. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.

''* har nettopp printet fotballterminlister og telt 29 kamper *''

Ja, for eksempel slikt :-)

Og så bekymrer man seg for hvordan de har det - sannsynligvis helt til man blir så gammel og senil selv at man glemmer det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg synes det er fint de sier fra

Dersom minstejenta har det bra sosialt i både skole- og fritidssammenheng, så synes jeg dere kan ignorere initiativet fra skolen.

Det er ikke så sjelden at barn som ikke går på SFO det første året også faller litt utenfor sosialt, og i såfall synes jeg det er greit av skolen å påpeke denne sammenhengen.

Jeg er veldig enig med Frosken.

Veldig mye av det sosiale, leken og etableringen av vennskap skjer på SFO. Hvis alle går på sfo,blir dette den arenaen barna har til frilek, i hvertfall på vinterhalvåret, og det nesten er natt (ihvertfall mørkt og kaldt) når de kommer hjem fra sfo. På sommeren er det lettere å stikke til en nabovenn også litt senere på ettermiddagen.

Så hvis skolen for eksempel ser at et barn ikke fungerer like bra sosialt som de fleste andre barna, så synes jeg de har rett og plikt til å si fra at de ser at de andre bruker sfo som en sosial arena, som også kommer til nytte i skolehverdagen.

På vår skole ser jeg at de faglige kravene følges mye sterkere opp på småskolen, og at det er mer tradisjonell undervisning av fag, og mindre lek enne det var på småskolen få år tilbake. Skolen gjør det veldig bra på de sammenlignene testene, men det er tydelig at de overlater en del av de mindre faglige aktivitetene til sfo. Da vil jo bana som evt ikke går på sfo, ikke få med seg dette (MHC nevner feks ukentlige turer, og aktiviteter som er i sfo-regi).

Jeg vil anta at det er en forsiktig og kanskje ikke helt vellykket måte å si fra om dette på.

Hvis hun i tillegg ikke er med på bursdager, som også er en sosial møteplass 10 - 30 ganger i året for de fleste småskolebarn, så mister hun jo enda flere av disse arenaene.

Så jeg synes ikke et er galt av skolen å gi beskjed om hva de ser hun går glipp av .

Deretter er det selvsagt opp til dere å bestemme om dere skal endre noe på bakgrunn av de innspillene dere har fått. Og jeg tror ikke det er noen som ikke ser verdien av rolig og forutsigbar hverdagsrutine, for alle er det en avveining mellom dette, og hva familiemedlemmene har lyst til / godt av å være med på. og dere lander på deres valg.

Men at skolen / aktivitetsskolen gir innspill ut fra hva de observerer, synes jeg er helt flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye av det sosiale, leken og etableringen av vennskap skjer på SFO. Hvis alle går på sfo,blir dette den arenaen barna har til frilek, i hvertfall på vinterhalvåret, og det nesten er natt (ihvertfall mørkt og kaldt) når de kommer hjem fra sfo. På sommeren er det lettere å stikke til en nabovenn også litt senere på ettermiddagen.

Så hvis skolen for eksempel ser at et barn ikke fungerer like bra sosialt som de fleste andre barna, så synes jeg de har rett og plikt til å si fra at de ser at de andre bruker sfo som en sosial arena, som også kommer til nytte i skolehverdagen.

På vår skole ser jeg at de faglige kravene følges mye sterkere opp på småskolen, og at det er mer tradisjonell undervisning av fag, og mindre lek enne det var på småskolen få år tilbake. Skolen gjør det veldig bra på de sammenlignene testene, men det er tydelig at de overlater en del av de mindre faglige aktivitetene til sfo. Da vil jo bana som evt ikke går på sfo, ikke få med seg dette (MHC nevner feks ukentlige turer, og aktiviteter som er i sfo-regi).

Jeg vil anta at det er en forsiktig og kanskje ikke helt vellykket måte å si fra om dette på.

Hvis hun i tillegg ikke er med på bursdager, som også er en sosial møteplass 10 - 30 ganger i året for de fleste småskolebarn, så mister hun jo enda flere av disse arenaene.

Så jeg synes ikke et er galt av skolen å gi beskjed om hva de ser hun går glipp av .

Deretter er det selvsagt opp til dere å bestemme om dere skal endre noe på bakgrunn av de innspillene dere har fått. Og jeg tror ikke det er noen som ikke ser verdien av rolig og forutsigbar hverdagsrutine, for alle er det en avveining mellom dette, og hva familiemedlemmene har lyst til / godt av å være med på. og dere lander på deres valg.

Men at skolen / aktivitetsskolen gir innspill ut fra hva de observerer, synes jeg er helt flott.

Sakssopplysninger:

MHC nevner ikke aktiviteter i SFO-regi, hun skriver at de drar på aktiviteter etter middag tre dager i uka. Så datteren hennes er ikke helt uten sosiale arenaer allikevel.

Det er ikke MHCs datter som ikke er med i bursdager, det er EnolaGays barn lenger ned i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de får ikke det. Jeg har satt foten ned fordi det hele er et sirkus som de voksne har satt igang.

Og det virker som barna er fornøyde med å slippe å forholde seg til forventningene og skuffelsen når det ikke ble som forventet. Bursdager er innmari opphauset. Det er kaos, svette unger som løper villt, ferdig program som skal følges, den obligatoriske godteposen til slutt. Og bursdagsbarnet som alikevel leker kun med de han/hun leker med til vanlig. Og bare er opptatt av alle lekene hun/han får. De voksne som leker pedagoger og forsøker å inkludere alle i festen. Og underholde alle.

Og så videre. Barna har mange ganger kommet hjem med hodepine og vært helt gretne av nedturen etter festen. Dessuten sloss de villt om den ene bes og ikke den andre. Selv om vi forklarer og forklarer.. Og velmenende folk ringer og sier at "joda "**** kan godt komme, vi hørte at h*n var så lei seg for ikke å bli bedt" Når det egentlig er en guttebursdag eller ren jentebursdag. Og tar ikke inn at vi strever med tvillingsyndromet; det å kunne akseptere at ikke alt er likt etc.

Forventningene om å bli bedt igjen siden "vi ba dere". Og ti tusen andre ting. Jeg skar igjennom og gav ut en fatwa på barnebursdager. Vi feirer ikke på den måten selv heller.

Jeg orker ikke ta talen til alle om dette hver bidige gang, så jeg biter folk litt av. Og er nok "hu derre sure oppi der som ikke lar de STAAAAKKARS ungene gå i bursdag engang.." Og så ser de surt på meg på butikken..hehe

Men jeg kan love at vi FEIRER bursdager her i huset. Smarte unger lærer fort hva som lønner seg, droppe alle sånne opplegg og få en drømmedag på egen dag. :0)

''Bursdager er innmari opphauset. Det er kaos, svette unger som løper villt, ferdig program som skal følges, den obligatoriske godteposen til slutt. Og bursdagsbarnet som alikevel leker kun med de han/hun leker med til vanlig. Og bare er opptatt av alle lekene hun/han får. De voksne som leker pedagoger og forsøker å inkludere alle i festen. Og underholde alle.

Og så videre. Barna har mange ganger kommet hjem med hodepine og vært helt gretne av nedturen etter festen. Dessuten sloss de villt om den ene bes og ikke den andre. Selv om vi forklarer og forklarer.. Og velmenende folk ringer og sier at "joda "**** kan godt komme, vi hørte at h*n var så lei seg for ikke å bli bedt" Når det egentlig er en guttebursdag eller ren jentebursdag. Og tar ikke inn at vi strever med tvillingsyndromet; det å kunne akseptere at ikke alt er likt etc.''

He-he, dette tror jeg er det villeste jeg har hørt om i forhold til bursdagsfeiringer, altså.

Med 2 barn tett i alder og i skoleklasser med mange jenter, så har det blitt rimelig mange bursdagsfeiringer opp gjennom åra. Har aldri hørt at det har vært i nærheten av slike tilstander noen steder, ei heller at "mødrene styrer i 3 uker for 2 timers helvete".

Her i huset feiret vi nylig 10-årsdag ute, med 33 jenter. "Styret" i forkant var innkjøp av pølser m/tilbehør, spikking av pølsepinner, jeg bakte boller "fra bunnen av" og hev sammen 3 ulike langpannekaker ala Toro. Og kjøpte store sjokoladeplater som jeg brøt opp og la i bokser hvor alle kunne forsyne seg. For meg er ikke det styr, i grunnen, og selve bursdagen gjennomførte jentene helt selv uten pedagogisk innblanding fra mor.

Må vel innrømme at jeg også tenker litt sånn "så kjedelig for ungene dine", men det er vel helst fordi mine synes bursdager er helt topp.

Ja-ja, vi har hvert vårt å stri med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Enig.

Har dere fått oppsettet til seriekampene allerede? Regner med at det blir mai her før alt er klart.

De hadde første utetrening i går, var visst kjempedeilig å kunne løpe ute igjen - egen keepertrening var det også, så fotballspilleren var i perlehumør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått oppsettet til seriekampene allerede? Regner med at det blir mai her før alt er klart.

De hadde første utetrening i går, var visst kjempedeilig å kunne løpe ute igjen - egen keepertrening var det også, så fotballspilleren var i perlehumør!

De er visst uoffisiselle fram til mandag, men alt ligger ute på fotball.no nå:

http://www.fotball.no/System-pages/terminlister/Terminlister/?districtName=Agder+Fotballkrets&districtId=19&seasonId=73

Velg klubb til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

De er visst uoffisiselle fram til mandag, men alt ligger ute på fotball.no nå:

http://www.fotball.no/System-pages/terminlister/Terminlister/?districtName=Agder+Fotballkrets&districtId=19&seasonId=73

Velg klubb til venstre.

WOW! Dette visste jeg ikke om!

Stod ikke noe der nå, men skjønner opplegget. Veldig greit.

Han skal jo spille serie i både Gutter 12 og Gutter 13. De hadde turnering med 11-bane her for ei uke siden. Var visst moro det :-) Digre mål....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bursdager er innmari opphauset. Det er kaos, svette unger som løper villt, ferdig program som skal følges, den obligatoriske godteposen til slutt. Og bursdagsbarnet som alikevel leker kun med de han/hun leker med til vanlig. Og bare er opptatt av alle lekene hun/han får. De voksne som leker pedagoger og forsøker å inkludere alle i festen. Og underholde alle.

Og så videre. Barna har mange ganger kommet hjem med hodepine og vært helt gretne av nedturen etter festen. Dessuten sloss de villt om den ene bes og ikke den andre. Selv om vi forklarer og forklarer.. Og velmenende folk ringer og sier at "joda "**** kan godt komme, vi hørte at h*n var så lei seg for ikke å bli bedt" Når det egentlig er en guttebursdag eller ren jentebursdag. Og tar ikke inn at vi strever med tvillingsyndromet; det å kunne akseptere at ikke alt er likt etc.''

He-he, dette tror jeg er det villeste jeg har hørt om i forhold til bursdagsfeiringer, altså.

Med 2 barn tett i alder og i skoleklasser med mange jenter, så har det blitt rimelig mange bursdagsfeiringer opp gjennom åra. Har aldri hørt at det har vært i nærheten av slike tilstander noen steder, ei heller at "mødrene styrer i 3 uker for 2 timers helvete".

Her i huset feiret vi nylig 10-årsdag ute, med 33 jenter. "Styret" i forkant var innkjøp av pølser m/tilbehør, spikking av pølsepinner, jeg bakte boller "fra bunnen av" og hev sammen 3 ulike langpannekaker ala Toro. Og kjøpte store sjokoladeplater som jeg brøt opp og la i bokser hvor alle kunne forsyne seg. For meg er ikke det styr, i grunnen, og selve bursdagen gjennomførte jentene helt selv uten pedagogisk innblanding fra mor.

Må vel innrømme at jeg også tenker litt sånn "så kjedelig for ungene dine", men det er vel helst fordi mine synes bursdager er helt topp.

Ja-ja, vi har hvert vårt å stri med. :-)

Ene gutten fikk en flytur med et lite Cessna over fylket her på dagen sin. Han hadde med to kompiser og fikk styre flyet selv. Jeg tror ikke han var særlig lei seg for å ikke få totimers maraton med unger han ikke leker med ellers. :0)

Jeg er ellers 70% alenemor til gjengen her. Og da tenker jeg at jeg vet en del om "styr med barn" som noen sa, uten at vi trenger å lage problemer for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes ikke jeg. Jeg synes de skaper usikkerhet og press, og indirekte sier at ungen er utenfor og det er deres skyld. At det å ha trygge barn som ikke er "avhengig" av å være en del av saueflokken ikke er mulig og at det kan ikke foreldrene klare.

Dessuten koster SFO penger. Om deter så at barn sliter fordi de ikke blir inkludert når de ikke er på SFO, så får de sørge for at regninga går til kommunen da. Og ikke til foreldrene.

For å sette det på spissen i motsatt ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke skolen som bestemmer om barna skal gå på sfo eller ikke. Bare si nei uten noen videre begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Dette visste jeg ikke om!

Stod ikke noe der nå, men skjønner opplegget. Veldig greit.

Han skal jo spille serie i både Gutter 12 og Gutter 13. De hadde turnering med 11-bane her for ei uke siden. Var visst moro det :-) Digre mål....!

Det er fordi han spiller med både G12 og G13 at min også får så mange kamper.

For en keeper må overgangen til "elver" være formidabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes ikke jeg. Jeg synes de skaper usikkerhet og press, og indirekte sier at ungen er utenfor og det er deres skyld. At det å ha trygge barn som ikke er "avhengig" av å være en del av saueflokken ikke er mulig og at det kan ikke foreldrene klare.

Dessuten koster SFO penger. Om deter så at barn sliter fordi de ikke blir inkludert når de ikke er på SFO, så får de sørge for at regninga går til kommunen da. Og ikke til foreldrene.

For å sette det på spissen i motsatt ende.

Hvis du ikke er såpass trygg på dine egne valg til at du tåler å høre at skolen muligens mener at en annen løsning er verdt å tenke gjennom, så mener jeg det er du og ikke skolen som har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene gutten fikk en flytur med et lite Cessna over fylket her på dagen sin. Han hadde med to kompiser og fikk styre flyet selv. Jeg tror ikke han var særlig lei seg for å ikke få totimers maraton med unger han ikke leker med ellers. :0)

Jeg er ellers 70% alenemor til gjengen her. Og da tenker jeg at jeg vet en del om "styr med barn" som noen sa, uten at vi trenger å lage problemer for oss selv.

Jeg kritiserer absolutt ikke måten deres å feire bursdager på, jeg bare - med referanse til mine håpefulle - tenker at det er veldig spesielle bursdagsfeiringer der dere bor.

Jeg tror jeg hadde ødelagt mye i mine barn om jeg nektet dem å være med på bursdager, de elsker slike sammenkomster. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rollir

Jeg synes skolen har plikt til å si i fra om de merker at ditt barn har få eller ingen å være med på skolen eller om barnet de mangler sosiale antenner. Men de har ingen rett til å si hva dere skal da evt. gjøre for å løse problemet. Om dere gir uttrykk for at dere da ønsker råd så er det greit om de foreslår SFO. De har ingenting med ellers hva dere velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...