Gå til innhold

Rolig familieliv/ SFO

MHC

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Hvilket ofte er det svaret jeg får, med en undertone av at det er jeg som er problemet. (Jamfør de sure blikkene på butikken)

;0)

Jeg synes det er greit at du ønsker å være annerledes, men jeg stiller meg tvilende til å være så annerledes på barnas bekostning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

17

• laban

6

• tzatziki1365380058

5

• Katt-ja

4

Jeg synes det er greit at du ønsker å være annerledes, men jeg stiller meg tvilende til å være så annerledes på barnas bekostning.

Ville du sagt det samme til en ikke helt norsk familie med helt andre måter å leve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er såpass trygg på dine egne valg til at du tåler å høre at skolen muligens mener at en annen løsning er verdt å tenke gjennom, så mener jeg det er du og ikke skolen som har et problem.

Hva mener du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Ville du sagt det samme til en ikke helt norsk familie med helt andre måter å leve på?

Jeg hadde, om jeg var i en slik posisjon, oppfordret den familien til å la barna delta på lik linje med alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du nå?

Du skrev i forrige innleggg:

'' Jeg synes de skaper usikkerhet og press, og indirekte sier at ungen er utenfor og det er deres skyld. At det å ha trygge barn som ikke er "avhengig" av å være en del av saueflokken ikke er mulig og at det kan ikke foreldrene klare.

''

Jeg mener at en skole som bryr seg om barn også bør lufte tanker om at en førsteklassing kanskje burde være litt mer på SFO for å være mer deltagende i det sosiale fellesskapet, dersom de ser tegn til at barnet sliter sosialt. Dersom du som foreldre ikke "tåler" såpass, så mener jeg det er du , og ikke skolen , som har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Ingen av våre har gått på SFO, untatt et par ganger da vi har kjøpt plass. Skolen/SFO har aldri sagt noe på det.

Vi har vert veldig bevisst på at de kunne ha gått glipp av noe, og vert "flinke" til å invitere barn hjem. Huset vårt er stort sett åpent for barnas venner.

Med mindre skolen/sfo ser at barnet faller utenfor, så har de ingenting med hvordan folk ordner seg. Og ser de at barnet faller utenfor, tar man det evt opp på en skikkelig måte.

Bare nyt dagene dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg synes de skaper usikkerhet og press, og indirekte sier at ungen er utenfor og det er deres skyld. At det å ha trygge barn som ikke er "avhengig" av å være en del av saueflokken ikke er mulig og at det kan ikke foreldrene klare.

''

Jeg mener at en skole som bryr seg om barn også bør lufte tanker om at en førsteklassing kanskje burde være litt mer på SFO for å være mer deltagende i det sosiale fellesskapet, dersom de ser tegn til at barnet sliter sosialt. Dersom du som foreldre ikke "tåler" såpass, så mener jeg det er du , og ikke skolen , som har et problem.

Omtrent som trådstarteren her som helt klart har gjort et godt valg. Men som blir usikker og starter en tråd om det fordi de føler at de kanskje gjør noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

''Jeg mener at en skole som bryr seg om barn også bør lufte tanker om at en førsteklassing kanskje burde være litt mer på SFO for å være mer deltagende i det sosiale fellesskapet, dersom de ser tegn til at barnet sliter sosialt. ''

Helt enig med deg.

Nå kjenner jeg jo ikke trådstarters situasjon, så det er umulig for meg å mene om SFO her "brur seg om barn" og "ser tegn til at barnet sliter sosialt", eller om det er et tilfelle med utidig innblanding og synsing.

Det er jo ikke alltid foreldrene selv skjønner hva som kan gjøre at barnet kan bli litt utenfor og hvilke bånd som kan knyttes mellom venner i det som utenfra kan fortone seg som 'oppbevaring'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det er greit at du ønsker å være annerledes, men jeg stiller meg tvilende til å være så annerledes på barnas bekostning.

''

Sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg synes det er greit at du ønsker å være annerledes, men jeg stiller meg tvilende til å være så annerledes på barnas bekostning.

''

Sånn tenker jeg også.

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hvorfor det?

Og av alle svarene på dette så skjønner jeg at vår måte aldri blir akseptert. Så da får jeg fortsette å være "hu sære kjerringa" da.

;0P

''Hvorfor det?''

Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive dette her. Jeg vet jo ikke om du er sånn i RL, men akkurat her i dette innlegget virker du utrolig negativ og når du sier at du får hjem gretne barn etter bursdag, ja da lurer jeg på om din negativitet har smittet over på dem?

Det kan være lurt å tenke litt over hvordan man påvirker ungene selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor det?''

Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive dette her. Jeg vet jo ikke om du er sånn i RL, men akkurat her i dette innlegget virker du utrolig negativ og når du sier at du får hjem gretne barn etter bursdag, ja da lurer jeg på om din negativitet har smittet over på dem?

Det kan være lurt å tenke litt over hvordan man påvirker ungene selv også.

Ja jeg er negativ til barnebursdager og vi opplever det som pes, stress, overfladisk og lite hyggelig.

Rart hva? :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det har du sikkert rett i. Om jeg hadde sagt at vi var Jehovas, så ville ingen spurt mer.. ;0)

''Om jeg hadde sagt at vi var Jehovas, så ville ingen spurt mer.. ''

Det har du rett i, men vi er jo bare nysgjerrige, er det så galt? Må innrømme at jeg også synes ørlite synd på barna, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakssopplysninger:

MHC nevner ikke aktiviteter i SFO-regi, hun skriver at de drar på aktiviteter etter middag tre dager i uka. Så datteren hennes er ikke helt uten sosiale arenaer allikevel.

Det er ikke MHCs datter som ikke er med i bursdager, det er EnolaGays barn lenger ned i tråden.

Takk.

Våre barn går i fødselsdager. De leker med klassevenner (og alle de andre barna i nabolaget) flere ettermiddager i uken. Vi bor akkurat på grensen mellom to skolekretser, så vi har barn fra to offentlige skoler + en privatskole i nabolaget. SFO har en aktivitet og det er turdag en dag i uken (som stadig faller ut pga. personalmangel).

Forskjellen på våre og de fleste nabolagets barn- er at når barna går ut for å leke i femtiden er vi ferdige med koselig familiemiddag og lekser, mens de andre akkurat har kommet hjem og blir hanket inn og sendt ut igjen for å spise middag, gjøre lekser osv.

Våre barn er veldig sosiale og får skryt for å være samlende elementer på skolen. Men SFOen vil visst ha alle inn i en bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det blir styrete å ha barn hvis man i utgangspunktet er en styrete person som liker å stresse seg opp.

Det har du jaggu rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mine tanker her

Da vår pode begynte i første klasse, så var det tre stykker av femti elever som ikke gikk på sfo. Dermed var det en god arena hvor barna fikk knytte gode vennskapsbånd allerede på et tidlig stadium. Det går ann å gå på sfo i halv plass og det kunne jo være en ide for dere?

Jeg skjønner ikke helt dette med at de eldre søsknene slutter nesten samtidig med førsteklassingen? På vår skole slutter skolen samtidig en dag og resten av uka så er småskolen ferdig minst en time før de eldste. Hva gjør minsten din i denne ventetiden? Kan det hende at hun leker med andre barn på sfo og egentlig har lyst til å leke mer istedenfor å måtte bli med søsken hjem?

Samtidig er det viktig at dere gjør det som passer for dere og deres barn. Hvis barna er tilfredse med ordningen så er det jo ikke noe å bry seg om.Hvis det derimot er pga. dere foreldre som får det mer brysomt i hente og leveringstiden , mens minsten ønsker å være på sfo, så burde det tas opp til vurdering om en forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei de får ikke det. Jeg har satt foten ned fordi det hele er et sirkus som de voksne har satt igang.

Og det virker som barna er fornøyde med å slippe å forholde seg til forventningene og skuffelsen når det ikke ble som forventet. Bursdager er innmari opphauset. Det er kaos, svette unger som løper villt, ferdig program som skal følges, den obligatoriske godteposen til slutt. Og bursdagsbarnet som alikevel leker kun med de han/hun leker med til vanlig. Og bare er opptatt av alle lekene hun/han får. De voksne som leker pedagoger og forsøker å inkludere alle i festen. Og underholde alle.

Og så videre. Barna har mange ganger kommet hjem med hodepine og vært helt gretne av nedturen etter festen. Dessuten sloss de villt om den ene bes og ikke den andre. Selv om vi forklarer og forklarer.. Og velmenende folk ringer og sier at "joda "**** kan godt komme, vi hørte at h*n var så lei seg for ikke å bli bedt" Når det egentlig er en guttebursdag eller ren jentebursdag. Og tar ikke inn at vi strever med tvillingsyndromet; det å kunne akseptere at ikke alt er likt etc.

Forventningene om å bli bedt igjen siden "vi ba dere". Og ti tusen andre ting. Jeg skar igjennom og gav ut en fatwa på barnebursdager. Vi feirer ikke på den måten selv heller.

Jeg orker ikke ta talen til alle om dette hver bidige gang, så jeg biter folk litt av. Og er nok "hu derre sure oppi der som ikke lar de STAAAAKKARS ungene gå i bursdag engang.." Og så ser de surt på meg på butikken..hehe

Men jeg kan love at vi FEIRER bursdager her i huset. Smarte unger lærer fort hva som lønner seg, droppe alle sånne opplegg og få en drømmedag på egen dag. :0)

For meg høres det ut som om at dine barn ikke får gå i bursdag fordi DU synes det er kjipt, ikke fordi ungene dine synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvilket ofte er det svaret jeg får, med en undertone av at det er jeg som er problemet. (Jamfør de sure blikkene på butikken)

;0)

Hvis 2 % opplever en situasjon fullstendig motsatt av hva de 98 andre prosentene gjør , så vil jeg nok vanligvis gå ut i fra at det er de 2 prosentene som er "problemet", ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

SFO har naturligvis ikke noe med om dere har ungen på SFO eller ikke. Derimot mener jeg at både skole og SFO bør ha en generell plikt til å gi beskjed dersom de opplever at et barn sliter sosialt i skolesammenheng. I det ligger også å foreslå tiltak. Dersom henvendelsen egentlig er en klønete måte å si fra om at barnet deres ser ut til å trenge å komme mer inn i miljøet på skolen, så synes jeg at det er på sin plass, bortsett fra den klønete formen å gjøre det på, naturligvis.

Eventuelt kan det hende de ser seg lei på å ha barn registrert på SFO som ikke benytter plassen (du skrev nedenfor at dere har plass, mener jeg). Det burde være uproblematsik dersom det ikke er sprengt SFO-kapasitet hos dere, men folk kan sikkert komme til å¨irritere seg likevel. Og komme med irritasjonen sin pakket inn som noe helt annet, feks bekymring for barnet.

Hvis du er helt sikker på at barnet ditt har det fint sosialt, i skolemiljøet, så trenger du ikke forklare noe som helst for SFO. Bare gi beskjed om at dere har det slik dere ønsker å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

SFO har naturligvis ikke noe med om dere har ungen på SFO eller ikke. Derimot mener jeg at både skole og SFO bør ha en generell plikt til å gi beskjed dersom de opplever at et barn sliter sosialt i skolesammenheng. I det ligger også å foreslå tiltak. Dersom henvendelsen egentlig er en klønete måte å si fra om at barnet deres ser ut til å trenge å komme mer inn i miljøet på skolen, så synes jeg at det er på sin plass, bortsett fra den klønete formen å gjøre det på, naturligvis.

Eventuelt kan det hende de ser seg lei på å ha barn registrert på SFO som ikke benytter plassen (du skrev nedenfor at dere har plass, mener jeg). Det burde være uproblematsik dersom det ikke er sprengt SFO-kapasitet hos dere, men folk kan sikkert komme til å¨irritere seg likevel. Og komme med irritasjonen sin pakket inn som noe helt annet, feks bekymring for barnet.

Hvis du er helt sikker på at barnet ditt har det fint sosialt, i skolemiljøet, så trenger du ikke forklare noe som helst for SFO. Bare gi beskjed om at dere har det slik dere ønsker å ha det.

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...