emsen Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Etter 20 års samliv og to barn (10 og 13 år) er det slutt. Vi skal skilles. Er det noen som har gått gjennom dette, og som har noen råd og tips å komme med? Tenker både praktisk og økonomisk. Vi må jo på et eller annet vis verdsette boligen som jeg skal bli boende i (på hvilken måte?), finne ut hvordan barna skal få vite om skilsmissen, hvordan dele utgifter for barna fremover (han tjener det dobbelte av meg) osv. Veldig usikker på alt, og blir takknemlig for å høre om andres smarte tips eller tips om hva som ikke fungerer!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Få en takstmann til å ta ny takst på huset. Om taksten blir høyere enn det dere har av lån på huset så deler det overskytende på to og han må kjøpe deg ut for den summen. Hvor skal ungene bo? Jeg er ikke sikker på prosentfordelingen her, men den som har barnet boende hos seg har rett på bidrag fra den andre + en barnetrygd mer enn det reelle antall barn. NAV har nok en bidragskalkulator på sine sider, ellers er NAV behjelpelig med å beregnet bidraget (mot et gebyr selvfølgelig). Håper du og barnefaren er venner og på talefot, da er alt så mye lettere... Sett ungene i sentrum her og svelg kameler inntil en viss grense. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Få en takstmann til å ta ny takst på huset. Om taksten blir høyere enn det dere har av lån på huset så deler det overskytende på to og han må kjøpe deg ut for den summen. Hvor skal ungene bo? Jeg er ikke sikker på prosentfordelingen her, men den som har barnet boende hos seg har rett på bidrag fra den andre + en barnetrygd mer enn det reelle antall barn. NAV har nok en bidragskalkulator på sine sider, ellers er NAV behjelpelig med å beregnet bidraget (mot et gebyr selvfølgelig). Håper du og barnefaren er venner og på talefot, da er alt så mye lettere... Sett ungene i sentrum her og svelg kameler inntil en viss grense. Lykke til! Så lenge hun skal bli boende i huset, er det vel HUN som må kjøpe HAN ut, ikke motsatt? Eller mulig det bare er altfor seint for meg til at jeg skjønner hva noen av dere mente 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Så lenge hun skal bli boende i huset, er det vel HUN som må kjøpe HAN ut, ikke motsatt? Eller mulig det bare er altfor seint for meg til at jeg skjønner hva noen av dere mente Du har helt rett - den som blir boende kjøper ut den som flytter. ) Hos oss var det jeg som ble kjøpt ut så jeg hadde vel den i bakhodet ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest I am there Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg fikk to gode tips på familievernkontoret. 1. bo nære hverandre slik at barna ikke blir tatt ut av nærmiljøet. Da blir det mindre nytt å forholde seg til. 2. Vær venner. Det er faktisk utrolig viktig for at barn skal takle dette. Spis kameler om du må for at barna skal se at dere fortsatt kommuniserer greit. Dere må ta takst på boligen. Den som flytter ut får med seg halvparten av verdien (- gjeld). Husk at også biler, innbo, sparing, aksjer osv. også må deles. Dere må uansett gjennom familivernkontoret. Så det er like godt å begynne der. De gav oss mange gode råd og tips. Du går antagelig en tung tid i møte. Ønsker deg all lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.