Gå til innhold

Uff, alt for tidlig å prate om prevansjon?

Gjest Too soon??

Anbefalte innlegg

Gjest Too soon??

Har litt dårlige følelse nå. I går spurte dattera mi på snart 8 år hva det kom av at noen hadde bare ett barn, og at noen hadde kanskje åtte barn. Da svarte jeg først at det var noe de fleste bestemte selv, hvor mange barn de ville ha. Men så forvilla jeg meg inn på at i u-land så har de ofte flere barn fordi det er dårlig tilgang på prevansjon. Da lurte hun jo på hva prevansjon var, og da var hu mor i gang, vet du!

Omtrent ordrett: "Du vet hvordan menn og damer lager barn, ikke sant? (ja, hun visste det, tiss mot tiss ;)) Noen ganger gjør voksne sånn for å kose seg også, ikke bare for å lage barn. Og hvis de ikke vil at det skal bli barn, så må de bruke noe som heter prevansjon" Hun lurte på hva prevansjon var. Da forklarte jeg at noen damer tar p-piller som gjør at det ikke blir barn, og at det også går an at mannen bruker noe som heter kondom som er til å tre utenpå tissen slik at det som kommer ut av tissen og er med på å lage barn, ikke kommer inn i tissen til dama.

Vips, så hadde jeg altså lira ut av meg alt dette. Jeg føler jo at jeg forklarte dette på en grei måte, men burde jeg ha latt være å fortelle alt dette til ei så lita jente?

Hva om hun begynner å gå rundt på skolen og fortelle detaljert om kondomer og bruk av disse. Uff...

Var dette helt greit av meg, eller litt i overkant tidlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt i orden. På skolen får de tegnet og forklart med ord du ikke ville hørt fra en voksen mann engang... Og det før de er ferdige i første.

Jeg har hatt samme spørsmålet fra frøkna her, og fortalte at man kan ta piller for å ikke få baby. Hun reflekterte ikke over det at man må ha sex i den sammehengen. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva om hun begynner å gå rundt på skolen og fortelle detaljert om kondomer og bruk av disse. Uff...''

Ja, dette blir nok samtaleemne på lærerværelset i mange år fremover ;-)

Neida! Slapp av! Unger av i dag er mer opplyste enn generasjonene før dem, og det er kjempeflott at dere kan fortelle barnet om slike ting fremfor at hun blir den som plukker opp "løst snakk" i skolegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg synes du forklarte det på en veldig grei måte. Mine barn har ikke spurt om dette, og jeg lurer litt på hva de egentlig vet om det. Regner med at han på 12 vet en god del, men jeg tror ikke de på 7 og 9 vet noe særlig om prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg har alltid svart åpent og direkte på slike ting, uansett alder på barna. Ikke bruker jeg fine ord som tissen heller, men gode gammeldagse betegnelser som ikke helt egner seg her. Nå vet jeg ikke hvor gammel barna mine var da de begynte å spørre om slikt, men jeg har alltid gitt dem ærlig svar. Og jeg har mye igjen for det nå som de er blitt tenåringer. Vi prater åpent om det meste, og de er ikke redde for å ta opp slike ting her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid svart åpent og direkte på slike ting, uansett alder på barna. Ikke bruker jeg fine ord som tissen heller, men gode gammeldagse betegnelser som ikke helt egner seg her. Nå vet jeg ikke hvor gammel barna mine var da de begynte å spørre om slikt, men jeg har alltid gitt dem ærlig svar. Og jeg har mye igjen for det nå som de er blitt tenåringer. Vi prater åpent om det meste, og de er ikke redde for å ta opp slike ting her hjemme.

''Ikke bruker jeg fine ord som tissen heller''

Som eller om? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for tidlig når de spør. Men man tilpasser selvfølgelig forklaringen etter hva de er i stand til å forstå. Synes du fulgte opp helt greit.

Spesielt for jenter er det viktig at den første informasjonen om sånt kommer fra voksne som bryr seg om dem, ikke fra de litt eldre gutta som bor nederst i veien, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som :-)

OK, jeg oppfatter ikke "tissen" som en pen omskrivning. Har alltid trodd det var omtrent det den het.

Men jeg er gammel og snerpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

OK, jeg oppfatter ikke "tissen" som en pen omskrivning. Har alltid trodd det var omtrent det den het.

Men jeg er gammel og snerpete.

''OK, jeg oppfatter ikke "tissen" som en pen omskrivning. Har alltid trodd det var omtrent det den het.''

I innlegget brukes tissen om både mannen og kvinnens kjønnsorgan. For meg er tissen babyspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor tro på å fortelle når barna spør. Og det var jo helt logisk å komme inn på prevensjon ut i fra spørsmålet hun stilte.

Du forklarte det enkelt og tilpasset hennes evne til å forstå og begripe.

Det er ikke for tidlig å lære om prevensjon når man er 8. Nå har hun fått en kort innføring, og så kan du bygge på det etterhvert som hun blir eldre og skal lære mer.

Det er ikke så lenge til de starter med seksualundervisning på skolen (hos oss startet de litt i 4. klasse før det ble ganske mye i 5. klasse). Det er jo bare kjekt å ha litt forhåndskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''OK, jeg oppfatter ikke "tissen" som en pen omskrivning. Har alltid trodd det var omtrent det den het.''

I innlegget brukes tissen om både mannen og kvinnens kjønnsorgan. For meg er tissen babyspråk.

Hva bruker du da? Penis og vagina? Pikk og fitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He, he, min 13-årige gutt funderte i dag tidlig på det med å få egne barn, og tenk om han ikke kan få barn når han blir voksen.

Da klarte jeg å slenge ut av meg at han kunne jo spørre broren sin om å få bruke hans sæd siden de har samme gener. *dukk*

Når barn spør må de få ærlige svar, men det er sikkert ikke nødvendig å legge opp til enda fler spørsmål slik jeg gjorde i dag.

;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Hva bruker du da? Penis og vagina? Pikk og fitte?

''Hva bruker du da? Penis og vagina? Pikk og fitte?''

Hehe..ihvertfall ikke penis eller vagina. Pikk brukses ikke her, og fitte liker jeg ikke. Men vi har gode dialektord som beskriver de edlere deler på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe..ihvertfall ikke penis eller vagina. Pikk brukses ikke her, og fitte liker jeg ikke. Men vi har gode dialektord som beskriver de edlere deler på en god måte.

''Men vi har gode dialektord som beskriver de edlere deler på en god måte.

''

Aha, bæsa og mega! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe..ihvertfall ikke penis eller vagina. Pikk brukses ikke her, og fitte liker jeg ikke. Men vi har gode dialektord som beskriver de edlere deler på en god måte.

''

Kuken og haikjeften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Er tissen babyspråk? Det er vel det ordet som er naturlig for barn å bruke, til de omtrent blir tenåringer? Hva er det dine barn kaller det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi har gode dialektord som beskriver de edlere deler på en god måte.

''

Aha, bæsa og mega! :P

Hm, hvem er hvem...?

Hørte en gang ei dame nordfra som sa til sønnen på fem at han måtte huske å vaske kuken før han gikk ut av dusjen. Da holdt jeg på å sette kaffen i halsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hm, hvem er hvem...?

Hørte en gang ei dame nordfra som sa til sønnen på fem at han måtte huske å vaske kuken før han gikk ut av dusjen. Da holdt jeg på å sette kaffen i halsen:)

''Hørte en gang ei dame nordfra som sa til sønnen på fem at han måtte huske å vaske kuken før han gikk ut av dusjen. Da holdt jeg på å sette kaffen i halsen:)''

Det må jeg tilstå at jeg også fikk nå. *Flirer fortsatt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...