Gå til innhold

Hvorfor bruke sukker?

Gjest sukkerfri uten problemer

Anbefalte innlegg

Sukker er avhengighetsskapende og helt unødvendig etter min mening. Mine barn får sjelden noe med sukker i bortsett fra høytider, bursdager og litt is om sommeren.

De drikker kakao helt uten sukker. De spiser hjemmelaget syltetøy også helt uten sukker. Bruker heller ikke noe alternativ sukker.

De spiser også bær uten sukker. De er 8 og 10 år gamle.

Hva er vitsen med å venne til barn sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

11

• laban

7

• cathlin

6

Og i bær er det jo bare sukker, nesten. :-)

Melk og bær har en annen type sukker som ikke skader helsa på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

På hvilken måte mener du det er en "annen type sukker" og hvordan skiller dette sukkeret seg fra strøsukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Det heter fruktose på kjemispråket, og er noe annet enn vanlig sukker, ja... det har lavere GI, men like "mange kalorier" (like mye energi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Det heter fruktose på kjemispråket, og er noe annet enn vanlig sukker, ja... det har lavere GI, men like "mange kalorier" (like mye energi).

Melkesukker er da ikke fruktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at fruktose er sunnere enn raffinert sukker. F.eks. at et glass appelsinjuice er bedre for kroppen enn et glass brus fordi juice inneholder vitaminer og mineraler som kroppen trenger, mens farin i visse mengder kan være direkte skadelig.

Men hvorfor er det slik? Har oppfattet at folk snakker om at Lav GI (Glykemisk indeks) er bedre enn høy, men hva er det egentlig, hva betyr det for kroppen?

At det er omtrent like mange kalorier vet jeg, men det handler ikke om det.

(Jeg er ikke trådstarter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at fruktose er sunnere enn raffinert sukker. F.eks. at et glass appelsinjuice er bedre for kroppen enn et glass brus fordi juice inneholder vitaminer og mineraler som kroppen trenger, mens farin i visse mengder kan være direkte skadelig.

Men hvorfor er det slik? Har oppfattet at folk snakker om at Lav GI (Glykemisk indeks) er bedre enn høy, men hva er det egentlig, hva betyr det for kroppen?

Ja det er sunnere for kroppen, men like skadelig for tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SMIRnøff

Det med vitaminer er helt sant (ved bær f.eks.), men ligger ikke i selve sukkerarten.

Det med GI er sånn at jo lavere GI en matvare har, jo mer "langdrøyt" er det... det gir ikke så store topper i blodsukkeret... dette fører til at det er vanskeligere å legge på seg, fordi man holder en jevnere forbrenning, samt at det er mer gunstig med tanke på utvikling av diabetes også tror jeg, fordi det ikke gir behovet for å overprodusere insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vitaminer er helt sant (ved bær f.eks.), men ligger ikke i selve sukkerarten.

Det med GI er sånn at jo lavere GI en matvare har, jo mer "langdrøyt" er det... det gir ikke så store topper i blodsukkeret... dette fører til at det er vanskeligere å legge på seg, fordi man holder en jevnere forbrenning, samt at det er mer gunstig med tanke på utvikling av diabetes også tror jeg, fordi det ikke gir behovet for å overprodusere insulin.

Ah, det var oppklarende. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg at sukker er unødvendig. Problemet er helst at de fleste voksne ikke slutter med sukker bare fordi de får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du det er en "annen type sukker" og hvordan skiller dette sukkeret seg fra strøsukker?

Sukkeret i bær og melk er på en annen måte siden det ikke stjeler vitaminer og mineraler slik som farin gjør, tror jeg da. Det er i hvertfall et annet sukker enn farin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ah, det var oppklarende. Takk :-)

I tillegg (jeg vet ikke så mye om dette) så inneholder juice ol en del syre. Så selv om noe kan være bedre for kroppen på ett vis, kan det være dårligere på et annet. Syre tar jo knekken på tennene...

Safest å holde seg til vann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er masse ting man kan kutte ut! Frukt f.eks, inneholder masse fruktsukker - ikke bra for noe. Melkeprodukter; inneholder masse stivelse og sukker, ikke bra for noe. Juice - MASSE syre! Ikke bra. Rødvin (forsåvidt all vin); alkohol, hvertfall ikke bra. Rødt kjøtt, nesten dødelig.

Spørsmålet er om man ønsker å leve sånn?

Jeg har tro på måtehold innenfor det meste. Jeg ser ingen grunn til å drikke kakao uten sukker, det er en kosedrikk og drikkes så sjelden at det har ingenting å si om Billa får i seg det.

Hjemmelaget syltetøy kan være godt uten sukker, men noen ganger er det med. Da er det også greit.

Brødskive med sjokoladepålegg kan fort være sunnere enn brødskive med brunost! Men tenker de færreste foreldre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...