Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Sukker er avhengighetsskapende og helt unødvendig etter min mening. Mine barn får sjelden noe med sukker i bortsett fra høytider, bursdager og litt is om sommeren. De drikker kakao helt uten sukker. De spiser hjemmelaget syltetøy også helt uten sukker. Bruker heller ikke noe alternativ sukker. De spiser også bær uten sukker. De er 8 og 10 år gamle. Hva er vitsen med å venne til barn sukker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astoria Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det er sukker i melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det er sukker i melk. Og i bær er det jo bare sukker, nesten. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Og i bær er det jo bare sukker, nesten. :-) Melk og bær har en annen type sukker som ikke skader helsa på samme måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Melk og bær har en annen type sukker som ikke skader helsa på samme måte. På hvilken måte mener du det er en "annen type sukker" og hvordan skiller dette sukkeret seg fra strøsukker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Melk og bær har en annen type sukker som ikke skader helsa på samme måte. Det heter fruktose på kjemispråket, og er noe annet enn vanlig sukker, ja... det har lavere GI, men like "mange kalorier" (like mye energi). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det heter fruktose på kjemispråket, og er noe annet enn vanlig sukker, ja... det har lavere GI, men like "mange kalorier" (like mye energi). Melkesukker er da ikke fruktose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astoria Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Her er et gøy sukker-spill dine barn kan spille. http://armorgames.com/play/10638/sugar-sugar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astoria Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Melk og bær har en annen type sukker som ikke skader helsa på samme måte. http://www.colgate.no/oralcare/life_stages/art_care_toddlers_teeth.shtml 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Melkesukker er da ikke fruktose. Nei, sant nok. :-) Leste litt fort. Det heter laktose, det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det heter fruktose på kjemispråket, og er noe annet enn vanlig sukker, ja... det har lavere GI, men like "mange kalorier" (like mye energi). Jeg har alltid trodd at fruktose er sunnere enn raffinert sukker. F.eks. at et glass appelsinjuice er bedre for kroppen enn et glass brus fordi juice inneholder vitaminer og mineraler som kroppen trenger, mens farin i visse mengder kan være direkte skadelig. Men hvorfor er det slik? Har oppfattet at folk snakker om at Lav GI (Glykemisk indeks) er bedre enn høy, men hva er det egentlig, hva betyr det for kroppen? At det er omtrent like mange kalorier vet jeg, men det handler ikke om det. (Jeg er ikke trådstarter). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astoria Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg har alltid trodd at fruktose er sunnere enn raffinert sukker. F.eks. at et glass appelsinjuice er bedre for kroppen enn et glass brus fordi juice inneholder vitaminer og mineraler som kroppen trenger, mens farin i visse mengder kan være direkte skadelig. Men hvorfor er det slik? Har oppfattet at folk snakker om at Lav GI (Glykemisk indeks) er bedre enn høy, men hva er det egentlig, hva betyr det for kroppen? At det er omtrent like mange kalorier vet jeg, men det handler ikke om det. (Jeg er ikke trådstarter). Ja det er sunnere for kroppen, men like skadelig for tennene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Ja det er sunnere for kroppen, men like skadelig for tennene. Ja, jeg vet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Jeg har alltid trodd at fruktose er sunnere enn raffinert sukker. F.eks. at et glass appelsinjuice er bedre for kroppen enn et glass brus fordi juice inneholder vitaminer og mineraler som kroppen trenger, mens farin i visse mengder kan være direkte skadelig. Men hvorfor er det slik? Har oppfattet at folk snakker om at Lav GI (Glykemisk indeks) er bedre enn høy, men hva er det egentlig, hva betyr det for kroppen? At det er omtrent like mange kalorier vet jeg, men det handler ikke om det. (Jeg er ikke trådstarter). Det med vitaminer er helt sant (ved bær f.eks.), men ligger ikke i selve sukkerarten. Det med GI er sånn at jo lavere GI en matvare har, jo mer "langdrøyt" er det... det gir ikke så store topper i blodsukkeret... dette fører til at det er vanskeligere å legge på seg, fordi man holder en jevnere forbrenning, samt at det er mer gunstig med tanke på utvikling av diabetes også tror jeg, fordi det ikke gir behovet for å overprodusere insulin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det med vitaminer er helt sant (ved bær f.eks.), men ligger ikke i selve sukkerarten. Det med GI er sånn at jo lavere GI en matvare har, jo mer "langdrøyt" er det... det gir ikke så store topper i blodsukkeret... dette fører til at det er vanskeligere å legge på seg, fordi man holder en jevnere forbrenning, samt at det er mer gunstig med tanke på utvikling av diabetes også tror jeg, fordi det ikke gir behovet for å overprodusere insulin. Ah, det var oppklarende. Takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Er enig med deg at sukker er unødvendig. Problemet er helst at de fleste voksne ikke slutter med sukker bare fordi de får barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 På hvilken måte mener du det er en "annen type sukker" og hvordan skiller dette sukkeret seg fra strøsukker? Sukkeret i bær og melk er på en annen måte siden det ikke stjeler vitaminer og mineraler slik som farin gjør, tror jeg da. Det er i hvertfall et annet sukker enn farin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Det går helt fint an å kutte ned mye på sukker. Men kakao uten sukker..grøss og gru;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Ah, det var oppklarende. Takk :-) I tillegg (jeg vet ikke så mye om dette) så inneholder juice ol en del syre. Så selv om noe kan være bedre for kroppen på ett vis, kan det være dårligere på et annet. Syre tar jo knekken på tennene... Safest å holde seg til vann 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det er masse ting man kan kutte ut! Frukt f.eks, inneholder masse fruktsukker - ikke bra for noe. Melkeprodukter; inneholder masse stivelse og sukker, ikke bra for noe. Juice - MASSE syre! Ikke bra. Rødvin (forsåvidt all vin); alkohol, hvertfall ikke bra. Rødt kjøtt, nesten dødelig. Spørsmålet er om man ønsker å leve sånn? Jeg har tro på måtehold innenfor det meste. Jeg ser ingen grunn til å drikke kakao uten sukker, det er en kosedrikk og drikkes så sjelden at det har ingenting å si om Billa får i seg det. Hjemmelaget syltetøy kan være godt uten sukker, men noen ganger er det med. Da er det også greit. Brødskive med sjokoladepålegg kan fort være sunnere enn brødskive med brunost! Men tenker de færreste foreldre på... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.