Gå til innhold

Hvorfor bruke sukker?

Gjest sukkerfri uten problemer

Anbefalte innlegg

Gjest sukkerfri uten problemer

hahaha!!!

dette var årets beste hittil!

hvis den teorien stemmer er vi en gjeng med kriminelle alle sammen. Så liten tro på egne barns moral har jeg ikke ;-) - men det har kanskje du?

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at mine barn er så mye bedre enn andre barn sine barn nei. Når det er sagt så må jeg også legge til at jeg får svært gode tilbakemeldinger av barna mine på skolen. Kanskje mye p.g.a sundt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

11

• laban

7

• cathlin

6

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at mine barn er så mye bedre enn andre barn sine barn nei. Når det er sagt så må jeg også legge til at jeg får svært gode tilbakemeldinger av barna mine på skolen. Kanskje mye p.g.a sundt kosthold?

Jeg (og mange andre) får også svært gode tilbakemeldinger ang. ungene på skolen. Men jeg tviler på at det har noe med kostholdet å gjøre.

Jeg tror bare de har usedvanlig gode gener og intelligente foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I melk er det mye sunt hvis en tåler det. Det samme med frukt. Men rent sukker er undøvendig. Sukker er skadelig for helsa som er undøvendig. Barna mine elsker kakao uten sukker fordi de aldri har fått sukker i. Det viser bare hvor unødvendig det er å venne de til sukker.

Får barn for mye sukker kan de bli avhengis. Sukkeret kan være første vei inn til kriminalistet. Sukkeravhengighet hos større barn er utbredt og foreldre må ta mye av skylden. Når et barn er sukkeravhenig kan og ikke har penger kan første steg til kriminalitet være å stjele godterier. Etter at sperren for å stjele er brudt så blir de verre. Skjønner jeg setter det på spissen nå. Men sukker er ikke bra, derfor bør en unngå det så langt det er mulig.

Jeg tror barn som vokser opp under et regime som betrakter godteri omtrent som narkotika, kan være vel så tilbøyelige til å stjele penger for å skaffe seg disse ulovlige varene.

Fanatisme er sjelden sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukkerfir uten problemer

Jeg tror barn som vokser opp under et regime som betrakter godteri omtrent som narkotika, kan være vel så tilbøyelige til å stjele penger for å skaffe seg disse ulovlige varene.

Så du mener altså det er best å gi toåringer kakao med sukker når de kunne vendt seg til kakao uten sukker og likt det minst like godt?

Jeg drikker te uten sukker. Om jeg får servert te med sukker blir jeg nærmest kvalm fordi jeg ikke liker smaken.Hele poenget mitt er at det er totalt unødvendig å venne barn til sukker i alt mulig. Blir en først vant til kakao eller te med sukker så er det også det de vil like best. Venner du de til kakao uten sukker fra de er små så vil de trolig like det best. Så da er det opp til deg hva du vil gjøre. Jeg synes det er utrolig frekt å si at det er fanatisk. Etter min mening er dette bare sundt vett. Jeg gir for4sten blanke i hva du velger å gjøre med dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske interessant hvordan kosthold er i ferd med å seile opp som moralsk dyd nr 1. Sjelden i en så ekstrem variant som den som fremføres i denne tråden, men så avgjort noe en kan se i mange sammenhenger.

Argumentene som fremmes handler ikke om helse, men om moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye sukker i frukt og bær, da, så de unngår jo ikke sukker selv om du ikke tilsetter sukker til syltetøy etc:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske interessant hvordan kosthold er i ferd med å seile opp som moralsk dyd nr 1. Sjelden i en så ekstrem variant som den som fremføres i denne tråden, men så avgjort noe en kan se i mange sammenhenger.

Argumentene som fremmes handler ikke om helse, men om moral.

Jeg lurer litt på om man kanskje blir en smule aggressiv og påståelig av å ikke spise sukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I melk er det mye sunt hvis en tåler det. Det samme med frukt. Men rent sukker er undøvendig. Sukker er skadelig for helsa som er undøvendig. Barna mine elsker kakao uten sukker fordi de aldri har fått sukker i. Det viser bare hvor unødvendig det er å venne de til sukker.

Får barn for mye sukker kan de bli avhengis. Sukkeret kan være første vei inn til kriminalistet. Sukkeravhengighet hos større barn er utbredt og foreldre må ta mye av skylden. Når et barn er sukkeravhenig kan og ikke har penger kan første steg til kriminalitet være å stjele godterier. Etter at sperren for å stjele er brudt så blir de verre. Skjønner jeg setter det på spissen nå. Men sukker er ikke bra, derfor bør en unngå det så langt det er mulig.

Det naturlig sukkeret i frukten er ikke bedre en sukkeret man tilsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Fanatisme er sjelden sunt''

Vel talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om man kanskje blir en smule aggressiv og påståelig av å ikke spise sukker...

''Jeg lurer litt på om man kanskje blir en smule aggressiv og påståelig av å ikke spise sukker...

''

Hehe... ekstremisme har alltid en pris ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukkerfir uten problemer

Det er jo mye sukker i frukt og bær, da, så de unngår jo ikke sukker selv om du ikke tilsetter sukker til syltetøy etc:-)

Bær er mer sundt enn usundt. Mener du jeg heller skal drysse på sukker til ungene når de elsker bær uten sukker? Hva er vitsen?

Så når jeg får min neste unge. SKal jeg da venne det til sukker? Fint med masse sopp i tarmene kanskje?

Rister oppgitt på hode. Enten må dere være stokk dumme eller forhåpentligvis har dere bare fått masse dårlig samvittighet. ÆDDA BÆDDA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær er mer sundt enn usundt. Mener du jeg heller skal drysse på sukker til ungene når de elsker bær uten sukker? Hva er vitsen?

Så når jeg får min neste unge. SKal jeg da venne det til sukker? Fint med masse sopp i tarmene kanskje?

Rister oppgitt på hode. Enten må dere være stokk dumme eller forhåpentligvis har dere bare fått masse dårlig samvittighet. ÆDDA BÆDDA!

Hehe. Nå høres du litt ut som en unge selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Dette blir for strengt etter min mening, men likevel bedre enn å kutte ut karbohydrater som noen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi prøver å si er ikke at man skal fôre ungene med sukker på skje, eller at det er nødvendig med strøsukker på bærene.

Det vi sier at at det er ok å unne seg f.eks litt lørdagsgodt, en is, kakao, kake i bursdager, eller en bolle på tur etc uten at man blir ødelagt av det. Med litt fornuft blir det allikevel et balansert kosthold.

-og morsmelk smaker kjempesøtt så barn foretrekker allerede den søte smaken som bittesmå, det er ikke noe de har blitt prakket på av de voksne.

Kunstig søtstoff tror jeg f.eks er verre enn sukker - og det smaker skikkelig pyton av all saft som er "uten tilsatt sukker" men med søtstoff. Da serverer jeg heller ekte vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukkerfri ute problemer

Dette blir for strengt etter min mening, men likevel bedre enn å kutte ut karbohydrater som noen gjør.

Det er MYE MYE enklere å forebygge sukkeravhengighet enn å avenne de sukkeret.

Enda har ingen svart meg på spørsmålet mitt om det er bedre å venne et barn til sukker kakao, på bær, syltetøy, osv. enn å ha masse sukker i.

Foreldre har fullt ansvar for barnas utvikling av smaker. Det må gjøres tidlig. Kresne barn har ofte fått alt for mye sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og mange andre) får også svært gode tilbakemeldinger ang. ungene på skolen. Men jeg tviler på at det har noe med kostholdet å gjøre.

Jeg tror bare de har usedvanlig gode gener og intelligente foreldre.

''Jeg tror bare de har usedvanlig gode gener og intelligente foreldre.''

Gode tilbakemeldinger fra skolen hos oss også, men i og med at vi ikke kan skryte på oss noe genetisk, er det kun den umåtelig gode oppdragelsen som har gitt utslag.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerfir uten problemer

Det vi prøver å si er ikke at man skal fôre ungene med sukker på skje, eller at det er nødvendig med strøsukker på bærene.

Det vi sier at at det er ok å unne seg f.eks litt lørdagsgodt, en is, kakao, kake i bursdager, eller en bolle på tur etc uten at man blir ødelagt av det. Med litt fornuft blir det allikevel et balansert kosthold.

-og morsmelk smaker kjempesøtt så barn foretrekker allerede den søte smaken som bittesmå, det er ikke noe de har blitt prakket på av de voksne.

Kunstig søtstoff tror jeg f.eks er verre enn sukker - og det smaker skikkelig pyton av all saft som er "uten tilsatt sukker" men med søtstoff. Da serverer jeg heller ekte vare.

Så du mener altså det er best å venne små barn til kakao med sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså det er best å gi toåringer kakao med sukker når de kunne vendt seg til kakao uten sukker og likt det minst like godt?

Jeg drikker te uten sukker. Om jeg får servert te med sukker blir jeg nærmest kvalm fordi jeg ikke liker smaken.Hele poenget mitt er at det er totalt unødvendig å venne barn til sukker i alt mulig. Blir en først vant til kakao eller te med sukker så er det også det de vil like best. Venner du de til kakao uten sukker fra de er små så vil de trolig like det best. Så da er det opp til deg hva du vil gjøre. Jeg synes det er utrolig frekt å si at det er fanatisk. Etter min mening er dette bare sundt vett. Jeg gir for4sten blanke i hva du velger å gjøre med dine barn.

Jeg synes på ingen måte det er fanatisk å drikke te uten sukker.

Det var heller ikke teen eller kakaoen jeg kommenterte, men det med at sukker kunne føre til kriminalitet.

Jeg har liten tro på hysteri rundt varer som barn uansett kommer til å møte så snart de forlater heimen - enten det er sukker, salt, kjøtt eller alkohol. (Dette må ikke leses som om jeg synes det er greit å servere barn alkohol.) Jeg tror man kan få en "forbuden frukt"-effekt hvis man er altfor streng.

Jeg har oppdratt begge barna likt med hensyn til disse temaene, de har også gått i samme barnehage. Den ene var svært selektiv på godterier, likte f.eks. ikke sjokolade som barn. Den andre er en søtmons uten like. Nå er de store, og de kommer nok alltid til å være forskjellige i matveien. Vi har begrenset makt på det området, selv om det selvfølgelig er viktig med gode vaner hjemmefra.

Mine unger har stort sett fått kakao fra dekadente ferdigposer, som regel Toros lettvariant, men ikke si det til noen. Vi snakker uansett om svært få kopper pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror bare de har usedvanlig gode gener og intelligente foreldre.''

Gode tilbakemeldinger fra skolen hos oss også, men i og med at vi ikke kan skryte på oss noe genetisk, er det kun den umåtelig gode oppdragelsen som har gitt utslag.

;-)

Dere får spare genetikken til den dagen dere høret noe negativt, der har dere et triumfkort som vi andre lett får problemer med å ta fram :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...