Gå til innhold

Hvorfor bruke sukker?

Gjest sukkerfri uten problemer

Anbefalte innlegg

Så du mener altså det er best å venne små barn til kakao med sukker?

Selvfølgelig. Rett fra pupp til kakao. Helst allerede på fødevdelinga. Tvangsfôres med tutekopp eller skje 4 ganger daglig.

jadda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

11

• laban

7

• cathlin

6

Selvfølgelig. Rett fra pupp til kakao. Helst allerede på fødevdelinga. Tvangsfôres med tutekopp eller skje 4 ganger daglig.

jadda

Jeg trodde ikke du var så dum og velger heller ikke å tro det. Men men skjønner at dette stikker dypt i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er MYE MYE enklere å forebygge sukkeravhengighet enn å avenne de sukkeret.

Enda har ingen svart meg på spørsmålet mitt om det er bedre å venne et barn til sukker kakao, på bær, syltetøy, osv. enn å ha masse sukker i.

Foreldre har fullt ansvar for barnas utvikling av smaker. Det må gjøres tidlig. Kresne barn har ofte fått alt for mye sukker.

Jeg synes ikke du gjør noe galt, selv om jeg ikke ønsker å være like streng selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du gjør noe galt, selv om jeg ikke ønsker å være like streng selv.

Jeg er ikke streng i det hele tatt. Ungene har ikke behov for sukker. De ber aldri om det. Så jeg slipper å være streng, nettopp fordi de ikke er vant til sukker. Det er de som venner barn til sukker som ofte må være streng, ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jadda

Jeg drakk kakao med sukker i som barn, og nå står jeg utenfor arbiedslivet.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

..

.

.

.

.

(Foreløpig da, til jeg er ferdig med den supre utdannelsen min;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg er ikke streng i det hele tatt. Ungene har ikke behov for sukker. De ber aldri om det. Så jeg slipper å være streng, nettopp fordi de ikke er vant til sukker. Det er de som venner barn til sukker som ofte må være streng, ikke meg.

Men jeg regner med at du har barn som er i bursdager og familiesammenkomster av og til du også.

Skal barna dine være de enste som ikke får forsyne seg av kakebordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Enda har ingen svart meg på spørsmålet mitt om det er bedre å venne et barn til sukker kakao, på bær, syltetøy, osv. enn å ha masse sukker i.

Foreldre har fullt ansvar for barnas utvikling av smaker. Det må gjøres tidlig. Kresne barn har ofte fått alt for mye sukker.

''Enda har ingen svart meg på spørsmålet mitt om det er bedre å venne et barn til sukker kakao, på bær, syltetøy, osv. enn å ha masse sukker i.

''

*knis*

(bedre med sukker på enn sukker i - eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo fint for deg og dere at barna ikke liker sukker.

Andre barn er dessverre altfor glad i sukker, og da ikke nødvendigvis fordi barna har strødd sukker på all maten fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske interessant hvordan kosthold er i ferd med å seile opp som moralsk dyd nr 1. Sjelden i en så ekstrem variant som den som fremføres i denne tråden, men så avgjort noe en kan se i mange sammenhenger.

Argumentene som fremmes handler ikke om helse, men om moral.

Helt enig. Det begynner også å bli temmelig grenseløst med hensyn til hvem sitt kosthold man kan bry seg med. Det har jo vært tråder her som har rapportert om foreldremøter der andres matpakker og bursdagsmenyer får stor plass på dagsorden.

Jeg er ikke imot å forby godteri i matboksen, men pålegget kan kanskje være en privatsak?

Pepperkakeboksen siste uka før jul må fjernes fra SFO (hva gjør de med den som står på postkontoret, tro?), kakaoen må ut av tursekken og det er like gøy med kålrabifigurer i påskeegget. Lurer på hva disse ungene gjør den dagen de får egne penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk kakao med sukker i som barn, og nå står jeg utenfor arbiedslivet.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

..

.

.

.

.

(Foreløpig da, til jeg er ferdig med den supre utdannelsen min;-)

Kan du ikke heller svare meg på spørsmålet mitt.

Mener du det er bedre å venne små barn til sukker i kakao, syltetøt, saft, på bær, i boller når de kan like det like godt eller kanskje bedre uten sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er bedre å venne små barn til sukker i kakao, syltetøt, saft, på bær, i boller når de kan like det like godt eller kanskje bedre uten sukker?

Er kakao uten sukker noe godt? Må innrømme at jeg aldri har prøvd, men det høres litt trist ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint for deg og dere at barna ikke liker sukker.

Andre barn er dessverre altfor glad i sukker, og da ikke nødvendigvis fordi barna har strødd sukker på all maten fra de er små.

Jeg mener foreldrene har ansvaret for og ikke venne barn til sukker. Sukker er avhnegighetsskapende akkuratt som røyk og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er livsviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I melk er det mye sunt hvis en tåler det. Det samme med frukt. Men rent sukker er undøvendig. Sukker er skadelig for helsa som er undøvendig. Barna mine elsker kakao uten sukker fordi de aldri har fått sukker i. Det viser bare hvor unødvendig det er å venne de til sukker.

Får barn for mye sukker kan de bli avhengis. Sukkeret kan være første vei inn til kriminalistet. Sukkeravhengighet hos større barn er utbredt og foreldre må ta mye av skylden. Når et barn er sukkeravhenig kan og ikke har penger kan første steg til kriminalitet være å stjele godterier. Etter at sperren for å stjele er brudt så blir de verre. Skjønner jeg setter det på spissen nå. Men sukker er ikke bra, derfor bør en unngå det så langt det er mulig.

''Barna mine elsker kakao uten sukker fordi de aldri har fått sukker i.''

Mener du at dere lager kakao på kun kakaobønner og vann eller melk, uten søtning overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at dere lager kakao på kun kakaobønner og vann eller melk, uten søtning overhodet?

Ja, jeg koker melk og har oppi kakao. Jeg lager syltetøy av frossenbær i butikken. Varmer eller koker fosiktig opp og rører godt. Helt uten noe annet og de liker det kjempegodt. De er storspisere og svært sjelden syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ryktene går i nabolaget. Pssst, gutter! Hvis dere blir tilbudt kakao av kjerringa i nr 14, IKKE ta imot! Det er bare lureri. Den smaker aperumpe!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Tror alle er enige i at sukker ikke gjør noe godt, bortsett fra å være godt :)

Det blir derfor - som mange har vært inne på - et spørsmål om hvordan man ønsker at livet skal være. Blir det ikke litt bøklat (=vrient) å ha oversikt over hva ungene får utenfor hjemmets fire vegger? Tenker du at de skal lære seg å takke nei til ting som *kan* inneholde sukker (som feks kakao) borte da eller? Blir ikke det litt stressende for ungene? Og er i såfall dét bedre?

Dengang jr var liten var det en mor som alltid instruerte hva jenta kunne spise i bursdag, og jeg syntes oppriktig synd på jenta når de andre fikk brus, is med trekk og blått sukkertøy. I dag ser jeg henne knapt uten en godtepose i hånda forresten... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er en gjeng kriminelle sukkerspisende avskum alle mann! Eller sjokolademonstre som de også kalles.. Haha.. Makan til vås har jeg ikke sett på leeeeenge!

''Makan til vås har jeg ikke sett på leeeeenge!

''

Enig, jeg begynner å tro at det må være et troll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle er enige i at sukker ikke gjør noe godt, bortsett fra å være godt :)

Det blir derfor - som mange har vært inne på - et spørsmål om hvordan man ønsker at livet skal være. Blir det ikke litt bøklat (=vrient) å ha oversikt over hva ungene får utenfor hjemmets fire vegger? Tenker du at de skal lære seg å takke nei til ting som *kan* inneholde sukker (som feks kakao) borte da eller? Blir ikke det litt stressende for ungene? Og er i såfall dét bedre?

Dengang jr var liten var det en mor som alltid instruerte hva jenta kunne spise i bursdag, og jeg syntes oppriktig synd på jenta når de andre fikk brus, is med trekk og blått sukkertøy. I dag ser jeg henne knapt uten en godtepose i hånda forresten... ;-)

De får spise hva de vil når de er hos andre. De spiser ikke så ofte hos andre. Det er kun om de skal til noen utenom nabolaget.Det er ikke det sjeldne som er problemet men hva en gjør i det daglige tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Men jeg regner med at du har barn som er i bursdager og familiesammenkomster av og til du også.

Skal barna dine være de enste som ikke får forsyne seg av kakebordet?

Har ikke lest hele tråden jeg (laaang), men som jeg fortalte lenger oppe her hadde vi en sånn mor i nabolaget da jr var liten. Hver bursdag eller sammenkomst instruerte hun oss voksne om hva jenta fikk spise og ikke, og i mine øyne var hun temmelig hysterisk både mht sukker og tilsettingsstoffer. I jentas bursdag var det litt annet traktement enn hos andre - greit nok - men det var vel ikke det helt store trøkket på gulerøttene med yoghurtdipp... ;-)

Disse ungene er 15 nå, og som jeg sa lenger oppe ser jeg knapt jenta uten godteri i dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...