Gå til innhold

Hvorfor bruke sukker?

Gjest sukkerfri uten problemer

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

De får spise hva de vil når de er hos andre. De spiser ikke så ofte hos andre. Det er kun om de skal til noen utenom nabolaget.Det er ikke det sjeldne som er problemet men hva en gjør i det daglige tror jeg.

Da er det jo en annen sak. Jeg tror ikke det så mange som bruker sukker som pålegg eller strør sukker på maten til hverdags for å si det sånn.

Jeg har også vært måteholden med sukker til hverdags. Både jr og jeg har div allergier, så jeg har aldri lagd posemiddag selv, og der sparer vi oss for masse overflødig sukker og salt gitt. Men er en rett bedre med søtt dropper jeg det ikke, så tomatsauser rundes alltid med honning foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

11

• laban

7

• cathlin

6

Ja, jeg koker melk og har oppi kakao. Jeg lager syltetøy av frossenbær i butikken. Varmer eller koker fosiktig opp og rører godt. Helt uten noe annet og de liker det kjempegodt. De er storspisere og svært sjelden syke.

Da tror jeg heller jeg drikker te, gitt. Får du ikke klumper, forresten hvis du har kakaopulver oppi kokende melk?

Mine barn er heller ikke særlig ofte syke, selv om de får sukker i ny og ne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg koker melk og har oppi kakao. Jeg lager syltetøy av frossenbær i butikken. Varmer eller koker fosiktig opp og rører godt. Helt uten noe annet og de liker det kjempegodt. De er storspisere og svært sjelden syke.

''Ja, jeg koker melk og har oppi kakao.''

Nå mister du stadig mer troverdighet. En kan ikke lage kakao på den måten uten å få masse klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nå mister du stadig mer troverdighet. En kan ikke lage kakao på den måten uten å få masse klumper.

Hun bruker sikkert O'boy, men vet ikke at det inneholder massevis av sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Sikker på at det ikke er Nesquick/Oboy du har oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukkerfri uten problemer

Jeg skrev litt feil. Jeg har oppi melk og kakao samtidig og så koker jeg det. Det blir ingen klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Jeg ser du får mye pes her. Men det du gjør er ikke skadeligf for barna, så lenge du lar dem spise det samme som andre når de er borte. Da er det mye verre med de barna i en annen tråd her nylig, som ikke fikk gå i bursdagsselskaper fordi moren syntes det var for slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så du mener altså det er best å gi toåringer kakao med sukker når de kunne vendt seg til kakao uten sukker og likt det minst like godt?

Jeg drikker te uten sukker. Om jeg får servert te med sukker blir jeg nærmest kvalm fordi jeg ikke liker smaken.Hele poenget mitt er at det er totalt unødvendig å venne barn til sukker i alt mulig. Blir en først vant til kakao eller te med sukker så er det også det de vil like best. Venner du de til kakao uten sukker fra de er små så vil de trolig like det best. Så da er det opp til deg hva du vil gjøre. Jeg synes det er utrolig frekt å si at det er fanatisk. Etter min mening er dette bare sundt vett. Jeg gir for4sten blanke i hva du velger å gjøre med dine barn.

''Så du mener altså det er best å gi toåringer kakao med sukker når de kunne vendt seg til kakao uten sukker og likt det minst like godt?''

Hvorfor gi toåringen kakao i det hele tatt? Kan ikke huske at mine hadde behov for kakao i den alderen.

Forøvrig tror jeg de fleste voksne drikker te uten sukker, det er en helt annen skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du får mye pes her. Men det du gjør er ikke skadeligf for barna, så lenge du lar dem spise det samme som andre når de er borte. Da er det mye verre med de barna i en annen tråd her nylig, som ikke fikk gå i bursdagsselskaper fordi moren syntes det var for slitsomt.

Ja det er helt grusomt du... stakkars barn. De kommer til å bli skada for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest behøver ikke lære mennesket å like søtt, det gjør vi fra før

Morsmelk er veldig søtt, så babyer er laget slik at de skal like det veldig søte. Så det er ingen som må venne babyer / barn til å like søte ting.

Når man introduserer annen mat enn morsmelk, så lærer man barna å like andre smaker. Ofte ved å blande den mosede maten eller grøten med morsmelk, slik at det går gradvis, både pga smak og fordøyelse.

Å utvikle smaksreportoaret til å gjelde mange typer smaker, ses i de fleste kulturer på som positivt og en del av "utdannelsen". Å sette pris på sterkt krydder, skarpe oster, bitre smaker, sure smaker osv må læres. De som fortsetter å bare like søt mat, eller overøser nesten all middagsmat med feks søt ketchup eller bare liker søt drikke (melk, brus, saft, søt vin, juice) vil mange mene har gått glipp av gode smaksopplevelser og god matkultur.

MEN, de fleste vil også beholde gleden over søt smak, og sette pris på en dessert, en kake, en sjokolade, søt juice, frukt, syltetøy av frukt og bær, saft av frukt og bær osv.

I dagens samfunn må man allikevel passe på at man ikke får i seg for mye sukker, vi er fra vi levde mer villt i naturen, programert til å spise det vi kommer over av frukt og bær og søte ting, for å få i seg næring og vitaminer. I dag er det rikelig tilgang på søtt, og vi må begrense oss.

Men litt sukker er ikke farlig, og ikke noe man må lære barn til å like, det liker vi helt av oss selv.

raffinert sukker inneholder lite verdifulle stoffer bortsett fra kaloriene, derfor er det selvsagt bedre at man får søtsmaken via juice istedetfor brus, via frukt i stedetfor sukkertøy osv. Men utover vitaminene man får som bonus i disse eksemplene, er ikke sukkeret i et eple noe sunnere for kroppen enn sukkeret i kakaoen. Så så lenge man ellers spiser sunt, og søndagsdesserten eller turkakaoen ikke fortrenger all annen sunn mat den dagen, så er det viktig å sette pris på både søt mat og ikke-søt mat.

mange får i seg alt for mye sukker / stivelse / karbohydrater, men det er like mye i form av hvetemel og fine brødvarer enn som tilsatt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Makan til vås har jeg ikke sett på leeeeenge!

''

Enig, jeg begynner å tro at det må være et troll...

''Enig, jeg begynner å tro at det må være et troll...''

Begynner...?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I melk er det mye sunt hvis en tåler det. Det samme med frukt. Men rent sukker er undøvendig. Sukker er skadelig for helsa som er undøvendig. Barna mine elsker kakao uten sukker fordi de aldri har fått sukker i. Det viser bare hvor unødvendig det er å venne de til sukker.

Får barn for mye sukker kan de bli avhengis. Sukkeret kan være første vei inn til kriminalistet. Sukkeravhengighet hos større barn er utbredt og foreldre må ta mye av skylden. Når et barn er sukkeravhenig kan og ikke har penger kan første steg til kriminalitet være å stjele godterier. Etter at sperren for å stjele er brudt så blir de verre. Skjønner jeg setter det på spissen nå. Men sukker er ikke bra, derfor bør en unngå det så langt det er mulig.

Når vi snakker om starten på en kriminell løpebane, må jeg få fortelle om 2 barndomsvenninner der sukker var bannlyst i heimen.

Den ene jenta stjal en melispakke og en pakke smør for å lage seg smørkrem bak lekestua mi. Den andre jenta tømte sukkerbitskåla hjemme hos mamma mens hun var på besøk. Men selvsagt var det mamma sin feil som hadde dette svineriet i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da er det mye verre med de barna i en annen tråd her nylig, som ikke fikk gå i bursdagsselskaper fordi moren syntes det var for slitsomt.''

Det var en grov forenkling av argumentasjonen til mora i den tråden! For en gangs skyld tror jeg at jeg har lest alle innleggene i tråden, og har ingen grunn til å tro at barna hennes lider noen nød av en felles beslutning, eller at barna ikke blir behørig feira på sine dager.

Hadde foreldrene vært medlem av Jehovas Vitner eller "Vi sender ikke barn i bursdag-sekta", ville det ikke vært noe å diskutere.

Noen serverer ikke barna sukkerholdig mat / drikke, andre har egne bursdagsvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

''Da er det mye verre med de barna i en annen tråd her nylig, som ikke fikk gå i bursdagsselskaper fordi moren syntes det var for slitsomt.''

Det var en grov forenkling av argumentasjonen til mora i den tråden! For en gangs skyld tror jeg at jeg har lest alle innleggene i tråden, og har ingen grunn til å tro at barna hennes lider noen nød av en felles beslutning, eller at barna ikke blir behørig feira på sine dager.

Hadde foreldrene vært medlem av Jehovas Vitner eller "Vi sender ikke barn i bursdag-sekta", ville det ikke vært noe å diskutere.

Noen serverer ikke barna sukkerholdig mat / drikke, andre har egne bursdagsvaner.

Jeg skrev "ikke gå i". Jeg påstod ikke at deres egne bursdager ikke ble feiret. Når noen utelukker barna sine fra viktige, sosiale opplevelser, så mener jeg at de gjøres urett.

At hun ikke har "gyldige grunner" som om de skulle vært Jehovas Vitner, gjør ikke akkurat saken bedre. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "ikke gå i". Jeg påstod ikke at deres egne bursdager ikke ble feiret. Når noen utelukker barna sine fra viktige, sosiale opplevelser, så mener jeg at de gjøres urett.

At hun ikke har "gyldige grunner" som om de skulle vært Jehovas Vitner, gjør ikke akkurat saken bedre. Snarere tvert i mot.

''Når noen utelukker barna sine fra viktige, sosiale opplevelser, så mener jeg at de gjøres urett.''

Hm, hva med skidager i regi av skolen (barna har ikke ski), turer i svømmehallen (barna kan ikke eller får ikke lov til å svømme), foreldrekontakt-arrangement på skøytebanen (ingen i familien har skøyter eller liker skøyting), julefeiring, Id, Hanukkah, en forelder med sosial angst, you name it?

Alle barn kan ikke automtisk delta på alt, og det tror jeg de fleste barn forstår. Det begås ikke en urett mot et barn som er med på å velge å ikke delta i barnebursdager.

Den du sikter til fikk klare insinuasjoner om at ho var ei dårlig mor og at det var synd på barna. Jeg syns manglende deltakelse i barnebursdager er et særdeles dårlig parameter på slike konklusjoner.

''At hun ikke har "gyldige grunner" som om de skulle vært Jehovas Vitner, gjør ikke akkurat saken bedre. Snarere tvert i mot.''

Hvorfor det? Så lenge de er enige om dette er da årsaken revnende likegyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Det er jo ingen "vits" å venne barn til sukker. Men sukker finnes i så mye, t.o.m i ting vi ikke visste inneholdt sukker.

Du får en del pes ser jeg, av svarene her nedover. Tror at det kan ha mye med måten du har formet hovedinnlegget. Hadde du skrevet at du var stolt av deg selv, pga dine barn spiser lite sukker, så hadde du fått skryt tror jeg. Men du skriver på en måte som får andre til å virke "dumme" fordi de ikke gjør det samme som deg.

Og det er alt for mye sukker i mat vi spiser, pluss at mange spiser snop hver dag. Alt dette er galt, og det er barna som får betale prisen når de vokser opp og får diabetes 2 som 14 åringer. Men at dine barn drikker kakao uten sukker, er jo fint for både deg og dem. Men jeg hadde ikke laget kakao på den måten. Da kan vi heller drikke vann. kakao smaker jo ikke mye uten noe søtt i. men det er min smak. og mange andres ser jeg. Men det betyr ikke at du har feil, det er bare ikke en smak som slår an hos så mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarer du det?

Syltetøy uten sukker kan da vel ikke være noe godt? Jeg bruker lite når jeg lager syltetøy, og får da reaksjoner på at det er lite søtt.

Skriver ikke dette for å dømme, men lurer på hva du gjør:-)

Og hva med kaker, pannekaker, boller, vaffler osv. Lager du ikke det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Helt enig. Det begynner også å bli temmelig grenseløst med hensyn til hvem sitt kosthold man kan bry seg med. Det har jo vært tråder her som har rapportert om foreldremøter der andres matpakker og bursdagsmenyer får stor plass på dagsorden.

Jeg er ikke imot å forby godteri i matboksen, men pålegget kan kanskje være en privatsak?

Pepperkakeboksen siste uka før jul må fjernes fra SFO (hva gjør de med den som står på postkontoret, tro?), kakaoen må ut av tursekken og det er like gøy med kålrabifigurer i påskeegget. Lurer på hva disse ungene gjør den dagen de får egne penger?

''Lurer på hva disse ungene gjør den dagen de får egne penger?''

Det kan jeg fortelle deg!

Jeg har nemlig en café/bakeri rett over veien for en barneskole, og de renner ned dørene hos meg. Jeg kjenner jo igjen mange av familiene nå, og de som er hos oss med foreldrene sine i ny og ne kommer så og si aldri alene i ukedagene.

Jeg ser (i min uoffisielle hverdagsundersøkelse) at de som blir nektet søtsaker til enhver tid går helt bananas når de får tak i penger, de som har et normalt forhold til det kan ta et nei for et nei om det ikke passer med kakesnop i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lurer på hva disse ungene gjør den dagen de får egne penger?''

Det kan jeg fortelle deg!

Jeg har nemlig en café/bakeri rett over veien for en barneskole, og de renner ned dørene hos meg. Jeg kjenner jo igjen mange av familiene nå, og de som er hos oss med foreldrene sine i ny og ne kommer så og si aldri alene i ukedagene.

Jeg ser (i min uoffisielle hverdagsundersøkelse) at de som blir nektet søtsaker til enhver tid går helt bananas når de får tak i penger, de som har et normalt forhold til det kan ta et nei for et nei om det ikke passer med kakesnop i dag.

''Jeg ser (i min uoffisielle hverdagsundersøkelse) at de som blir nektet søtsaker til enhver tid går helt bananas når de får tak i penger, de som har et normalt forhold til det kan ta et nei for et nei om det ikke passer med kakesnop i dag.''

Det er akkurat hva jeg har erfart også (både egen erfaring, og det jeg har sett hos andre). I tillegg er det jo også ganske logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at mine barn er så mye bedre enn andre barn sine barn nei. Når det er sagt så må jeg også legge til at jeg får svært gode tilbakemeldinger av barna mine på skolen. Kanskje mye p.g.a sundt kosthold?

Artig.

Jeg eier en café, det blir MYE kaker og søtsaker. Åtteåringen har fri tilgang på alt hun vil ha av det vi selger, også brus, kakao, sjokolademelk osv. Hun forsyner seg moderat, drikker når hun er tørst, kakao når hun er kald osv. Men hun får nok mer søtsaker enn de fleste andre barn.

Likevel ligger hun fremst i klassen, hun må ha ekstraoppgaver for å holde seg sysselsatt i timene fordi hun blir ferdig lenge før de andre. Hun er på god vei til å bli to-språkling (norsk/engelsk) som åtteåring, uten at vi som foreldre er det. Hun ligger også langt frem på en del andre områder, også utenfor skolen.

Jeg har tro på sunt kosthold jeg altså, og vi spiser mye grønnsaker, frukt, rent kjøtt osv - men at hennes gode skoleresultater skulle skyldes mer eller mindre sukker har jeg INGEN tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...