Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Artig. Jeg eier en café, det blir MYE kaker og søtsaker. Åtteåringen har fri tilgang på alt hun vil ha av det vi selger, også brus, kakao, sjokolademelk osv. Hun forsyner seg moderat, drikker når hun er tørst, kakao når hun er kald osv. Men hun får nok mer søtsaker enn de fleste andre barn. Likevel ligger hun fremst i klassen, hun må ha ekstraoppgaver for å holde seg sysselsatt i timene fordi hun blir ferdig lenge før de andre. Hun er på god vei til å bli to-språkling (norsk/engelsk) som åtteåring, uten at vi som foreldre er det. Hun ligger også langt frem på en del andre områder, også utenfor skolen. Jeg har tro på sunt kosthold jeg altså, og vi spiser mye grønnsaker, frukt, rent kjøtt osv - men at hennes gode skoleresultater skulle skyldes mer eller mindre sukker har jeg INGEN tro på. Selv synes jeg at det er langt v iktigere at mine barn oppfører seg bra, innkluderer og oppfører seg bra er mye viktigere enn gode karakterer. Faglig er de vel noe over middels men det som jeg er mest gald for er at mine barn er flinke til å oppføre seg. Alt for mange barn i dag er frekke, aggressive, mobbete, bråkete osv. De kan ha toppkarakterer men en forferdelig væremåte. Slike problemer kan ha sammenheng med sukker. http://juniorlex.dammdirekte.no/main/artikkel__10993.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Selv synes jeg at det er langt v iktigere at mine barn oppfører seg bra, innkluderer og oppfører seg bra er mye viktigere enn gode karakterer. Faglig er de vel noe over middels men det som jeg er mest gald for er at mine barn er flinke til å oppføre seg. Alt for mange barn i dag er frekke, aggressive, mobbete, bråkete osv. De kan ha toppkarakterer men en forferdelig væremåte. Slike problemer kan ha sammenheng med sukker. http://juniorlex.dammdirekte.no/main/artikkel__10993.aspx Vel, hun har jo ikke det heller? Hun er godt oppdratt, oppfattes som svært høflig og veloppdratt av andre voksne, fungerer godt sosialt med andre barn, og kan både leke alene og med andre over tid. (for dere andre; glansbildet slår sprekker altså ) Jeg har ikke et ekstremt forhold til noe, jeg tror på litt av alt og alt med måte. Likevel klarer vi oss bra alle sammen. Også jeg får A'er og B'er, er slank, sunn og frisk og klarer å oppføre meg når jeg møter andre mennesker. Og jeg spiser kaker HVER dag. Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vel, hun har jo ikke det heller? Hun er godt oppdratt, oppfattes som svært høflig og veloppdratt av andre voksne, fungerer godt sosialt med andre barn, og kan både leke alene og med andre over tid. (for dere andre; glansbildet slår sprekker altså ) Jeg har ikke et ekstremt forhold til noe, jeg tror på litt av alt og alt med måte. Likevel klarer vi oss bra alle sammen. Også jeg får A'er og B'er, er slank, sunn og frisk og klarer å oppføre meg når jeg møter andre mennesker. Og jeg spiser kaker HVER dag. Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har? ''Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har?'' Griseflaks, sannsynligvis ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har?'' Griseflaks, sannsynligvis ;-) Argh. Jeg håper du skulle si "fordi hun har usedvanlig intelligente og oppegående foreldre". Flaks altså. Mao burde jeg ikke få flere barn, man har vel ikke SÅ flaks to ganger. Dæng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vel, hun har jo ikke det heller? Hun er godt oppdratt, oppfattes som svært høflig og veloppdratt av andre voksne, fungerer godt sosialt med andre barn, og kan både leke alene og med andre over tid. (for dere andre; glansbildet slår sprekker altså ) Jeg har ikke et ekstremt forhold til noe, jeg tror på litt av alt og alt med måte. Likevel klarer vi oss bra alle sammen. Også jeg får A'er og B'er, er slank, sunn og frisk og klarer å oppføre meg når jeg møter andre mennesker. Og jeg spiser kaker HVER dag. Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har? ''Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har?'' Ikke gled deg for tidlig. Hun kan fortsatt komme til å ende opp i fengsel om noen år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har?'' Ikke gled deg for tidlig. Hun kan fortsatt komme til å ende opp i fengsel om noen år. Sånnt er ikke til å spøke med. Hvor ofte hører en ikke at personer med store psykiske lidelser var de snilleste og beste faglig på skolen? Selv om problemene av sukker nødvendigvis ikke viser seg i barndommen så kan det komme senere. Selv om de kanskje ikke akkuratt følte seg lykkelige som barn. Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det er vel ikke mange som er uenige i at sukker i mengder ikke er bra, men jeg tror at omtrent like mange er enig med meg i at det er et for sykt stort styr å holde ungene unna sukker - så det handler om å begrense. Du spør stadig vekk om hvorfor vi andre lar barna våre få sukker, og for min del er svaret "fordi det er godt". Selvfølgelig kunne man la være å introdusere noe annet enn vann, brød og salat, men for meg blir det en svært stusslig hverdag. Ser du gjentatte ganger drar fram kakaoen din uten sukker, mens du samtidig lar barna spise det de vil borte. Med mindre dere bruker kakao til alle måltider hjemme, kan jeg ikke helt se at den sukkerfrie kakaoen din gjør noen stor forskjell. Vi rir alle våre kjepphester, og din er sukker i kakaoen. Min er aktivitet i hverdagen og et balansert kosthold, mens andre igjen har sitt. Vi prioriterer ulikt, og det er det bare å godta. Ser forresten lenger ned at du mener det er bedre at ungene dine oppfører seg bra enn at de har gode karakterer på skolen. Akkurat på det punktet kan det være smart å ha to tanker i hodet samtidig, for det er fullt mulig å ha gode karakterer uten å være drittsekk. :-) Og gode karakterer, dvs. god innsats på skolen vil betale seg senere i livet. Man kan være så snill og god man vil, men det hjelper ikke i forhold til å komme inn på ønsket skole med dårlige karakterer. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Sånnt er ikke til å spøke med. Hvor ofte hører en ikke at personer med store psykiske lidelser var de snilleste og beste faglig på skolen? Selv om problemene av sukker nødvendigvis ikke viser seg i barndommen så kan det komme senere. Selv om de kanskje ikke akkuratt følte seg lykkelige som barn. Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys. ''Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys.'' Dette gir vel ikke det helt store empiriske grunnlaget for å trekke de konklusjonene du gjør? Likeledes dine slutninger om grunnen til at folk havner innenfor murene grunnet sukker? Nå må du rulle inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukkerfir uten problemer Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys.'' Dette gir vel ikke det helt store empiriske grunnlaget for å trekke de konklusjonene du gjør? Likeledes dine slutninger om grunnen til at folk havner innenfor murene grunnet sukker? Nå må du rulle inn. Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Så hva kan alt dette skyldes når hun har så fri tilgang på sukker som hun har?'' Ikke gled deg for tidlig. Hun kan fortsatt komme til å ende opp i fengsel om noen år. Det var dritt. Jeg trodde jo jeg var safe nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Sånnt er ikke til å spøke med. Hvor ofte hører en ikke at personer med store psykiske lidelser var de snilleste og beste faglig på skolen? Selv om problemene av sukker nødvendigvis ikke viser seg i barndommen så kan det komme senere. Selv om de kanskje ikke akkuratt følte seg lykkelige som barn. Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys. Alle jeg vet om som har psykiske problemer har hatt alvorlige problemer med foreldrene sine. Manglende eller overdreven bekreftelse, fanatisme eller fravær av regler, for mye eller for lite tilstedeværelse. I det hele tatt. Jeg tør påstå at foreldres holdninger har mye større innvirkning på barnas psyke og adferd enn sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder. ''Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder.'' Hvor har du dette fra? Har du linker til studier som viser disse resultatene? Eller er det bare (nok en gang) rein synsing fra din side? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sukkerfri uten problemer Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys.'' Dette gir vel ikke det helt store empiriske grunnlaget for å trekke de konklusjonene du gjør? Likeledes dine slutninger om grunnen til at folk havner innenfor murene grunnet sukker? Nå må du rulle inn. Jeg tror heller at dårlig helse psykisk og eller fysisk er langt mer skadelig for fremtidens karriere. Om mine barn har en stor drøm om å bli det eller det så har jeg all tro på at de kan klare det. Å presse barna til å yte toppresultater på skolen og at det er svaret på lykken i livet tror jeg er langt skumlere enn god helse og middels karakterer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder. Mhm, som i at alle perfekte barn vil bli psykiatripasienter? Er ikke det kleint for barna dine da? Som har perfekt kosthold og perfekte foreldre? Vi andre innrømmer jo hvertfall at vi gjør stadige feil, men har tro på gyllen middelvei. Og så vidt jeg har lest meg til av meningene dine her er det ingen av de som er midt på treet som havner i psykiatrien. Eller i fengsel. Kun de perfekte. Og de som inntar sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder. ''Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder.'' Akkurat ja. Beklager, men jeg synes faktisk du virker lite oppgående i denne tråden. Hovedinnlegget var greit, der du sa at du ikke forstod andres behov for å gi sukker til sine barn. Men senere har argumentene dine eskalert seg til det tragikomiske.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg tror heller at dårlig helse psykisk og eller fysisk er langt mer skadelig for fremtidens karriere. Om mine barn har en stor drøm om å bli det eller det så har jeg all tro på at de kan klare det. Å presse barna til å yte toppresultater på skolen og at det er svaret på lykken i livet tror jeg er langt skumlere enn god helse og middels karakterer. All forskning viser at befolkningens synkende helse skyldes mindre aktivitet, ikke nødvendigvis endret kosthold. Visste du forresten at noe av det verste man kan gi barna (sukker og kostholdsmessig) er brunost? Tipper du ikke har tenkt over det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg tror heller at dårlig helse psykisk og eller fysisk er langt mer skadelig for fremtidens karriere. Om mine barn har en stor drøm om å bli det eller det så har jeg all tro på at de kan klare det. Å presse barna til å yte toppresultater på skolen og at det er svaret på lykken i livet tror jeg er langt skumlere enn god helse og middels karakterer. Du er jo fullstendig forkvakla, du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder. ''Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. '' Og det får mange av de som går på ski i barndommen, har jeg hørt. For ikke å snakke om av de som liker å spise pølse eller gulrøtter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere. '' Og det får mange av de som går på ski i barndommen, har jeg hørt. For ikke å snakke om av de som liker å spise pølse eller gulrøtter. Du glemte å nevne de som ikke spiser opp skorpene sine. Eller de som onanerer i ung alder. Eller de som ikke tar tranen sin. Eller drikker melk. For ikke å snakke om de som ikke bruker ullsokker om vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 ''Lurer på hva disse ungene gjør den dagen de får egne penger?'' Det kan jeg fortelle deg! Jeg har nemlig en café/bakeri rett over veien for en barneskole, og de renner ned dørene hos meg. Jeg kjenner jo igjen mange av familiene nå, og de som er hos oss med foreldrene sine i ny og ne kommer så og si aldri alene i ukedagene. Jeg ser (i min uoffisielle hverdagsundersøkelse) at de som blir nektet søtsaker til enhver tid går helt bananas når de får tak i penger, de som har et normalt forhold til det kan ta et nei for et nei om det ikke passer med kakesnop i dag. Selv om jeg skrev det som et spørsmål, kom det ikke akkurat som en bombe ;-) Det er mange teorier som er enklest å leve etter så lenge barna er små og under full kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.