Gå til innhold

Hvorfor bruke sukker?

Gjest sukkerfri uten problemer

Anbefalte innlegg

Gjest sukkerfri uten problemer

Selv om jeg skrev det som et spørsmål, kom det ikke akkurat som en bombe ;-)

Det er mange teorier som er enklest å leve etter så lenge barna er små og under full kontroll.

Gjør som dere vil! Det er deres barn og jeg ønsker barna deres alt godt og det var hele poenget med innlegget. Jeg har sendt med en link for å bekrefte at mye av det jeg hevder er sannhet i.

allikevel er jeg en stor idiot i manges øyner her. Jeg skriver ikke flere innlegg her før jeg får en ynnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• mariaflyfly

11

• laban

7

• cathlin

6

Gjest Elextra

Du glemte å nevne de som ikke spiser opp skorpene sine. Eller de som onanerer i ung alder. Eller de som ikke tar tranen sin. Eller drikker melk. For ikke å snakke om de som ikke bruker ullsokker om vinteren.

''For ikke å snakke om de som ikke bruker ullsokker om vinteren''

For ikke å snakke om de som BRUKER ullsokker om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gjør som dere vil! Det er deres barn og jeg ønsker barna deres alt godt og det var hele poenget med innlegget. Jeg har sendt med en link for å bekrefte at mye av det jeg hevder er sannhet i.

allikevel er jeg en stor idiot i manges øyner her. Jeg skriver ikke flere innlegg her før jeg får en ynnskyldning.

''Jeg skriver ikke flere innlegg her før jeg får en ynnskyldning.

''

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''For ikke å snakke om de som ikke bruker ullsokker om vinteren''

For ikke å snakke om de som BRUKER ullsokker om vinteren!

Neida, dem vil det går vel i livet, og de vil få sin lønn i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg tror heller at dårlig helse psykisk og eller fysisk er langt mer skadelig for fremtidens karriere. Om mine barn har en stor drøm om å bli det eller det så har jeg all tro på at de kan klare det. Å presse barna til å yte toppresultater på skolen og at det er svaret på lykken i livet tror jeg er langt skumlere enn god helse og middels karakterer.

Hvordan får du det til å gå opp at å ''presse barna til å yte toppresultater på skolen'' er skadelig mens å presse dem til mammas kostholdsregime (som er på tvers av omgivelsenes) er sundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer for et "litt av alt og alt med måte-kosthold", jeg. Ingen fanatisme.

Kakao drikker vi så sjelden at den skal de jammen få med sukker. Syltetøy spiser vi også veldig sjelden. Det samme med kaker, boller osv., så det ikke vits å fjerne sukker fra slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånnt er ikke til å spøke med.

Hvor ofte hører en ikke at personer med store psykiske lidelser var de snilleste og beste faglig på skolen? Selv om problemene av sukker nødvendigvis ikke viser seg i barndommen så kan det komme senere. Selv om de kanskje ikke akkuratt følte seg lykkelige som barn. Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys.

Du er jo ravende gal - evt. bare tuller med oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånnt er ikke til å spøke med.

Hvor ofte hører en ikke at personer med store psykiske lidelser var de snilleste og beste faglig på skolen? Selv om problemene av sukker nødvendigvis ikke viser seg i barndommen så kan det komme senere. Selv om de kanskje ikke akkuratt følte seg lykkelige som barn. Alle jeg vet som har endt på psykiatrisk sykehus har vært skolelys.

Du er jo ravende gal - evt. bare tuller med oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg vet om som har psykiske problemer har hatt alvorlige problemer med foreldrene sine. Manglende eller overdreven bekreftelse, fanatisme eller fravær av regler, for mye eller for lite tilstedeværelse. I det hele tatt.

Jeg tør påstå at foreldres holdninger har mye større innvirkning på barnas psyke og adferd enn sukker.

''Alle jeg vet om som har psykiske problemer har hatt alvorlige problemer med foreldrene sine. Manglende eller overdreven bekreftelse, fanatisme eller fravær av regler, for mye eller for lite tilstedeværelse. I det hele tatt.

Jeg tør påstå at foreldres holdninger har mye større innvirkning på barnas psyke og adferd enn sukker.''

SIGNERES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like. Noen barn tross mye sukker kan oppføre seg eksemplarisk. Andre barn får atfersproblemer p.g.a sukkeret. Saken er at mange av de som får mye sukker kan få problemer før eller senere.

Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder.

''Alle er ikke like.''

Helt enig.

''Noen barn kan, tross mye sukker, oppføre seg eksemplarisk. ''

Absolutt.

''Andre barn får atferdsproblemer p.g.a sukkeret.''

Jeg tror man skal opp i svært store sukkermengder for å få en klar årsakssammenheng her. Men det høres fint ut - tenk om alle med atferdsproblemer bare kunne redusere på sukkeret, så var problemene løst.

''Saken er at mange av de som får mye sukker, kan få problemer før eller senere.''

Ja, akkurat som mange av de som får lite sukker - eller popcorn eller poteter for den saks skyld.

''Hadde de "perfekte" barna hatt et riktig kosthold, så hadde de trolig også unngått psykiske lidelser som de fikk i voksen alder.''

Den tror jeg er i enkleste laget, for å si det mildt.

Hvis kroppen hadde "husket" hva vi spiste som barn for å hevne seg med psykiske lidelser senere, hadde verden sett helt annerledes ut - tenk på alle som pga. fattigdom, krig eller andre forhold, måtte nøye seg med dårlig ernæring i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du glemte å nevne de som ikke spiser opp skorpene sine. Eller de som onanerer i ung alder. Eller de som ikke tar tranen sin. Eller drikker melk. For ikke å snakke om de som ikke bruker ullsokker om vinteren.

Du glemte Reima. Du er på DOL, og glemte Reima. Jeg er flau på dine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har kalt deg idiot, de fleste synes bare du er i overkant påståelig og har enkle forklaringer på kompliserte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Kan du ikke heller svare meg på spørsmålet mitt.

Mener du det er bedre å venne små barn til sukker i kakao, syltetøt, saft, på bær, i boller når de kan like det like godt eller kanskje bedre uten sukker?

Problemet her er at du setter likhetstegn mellom det å ha normalt kosthold og å tilvenne barna sukker.

Barn tilvennes ikke sukker, morsmelk er søtt, barn fødes med forkjærlighet for det søte.

Kakao med sukker er naturlig, på samme måte som potetgull med fett er naturlig. Eple med fruktsukker, vin med alkohol, brød med karbohydrater.

Man venner ikke barn til å drikke kakao med sukker, man drikker kakao innimellom for å kose seg. Man spiser brød til frokost, poteter til middag og drikker vin på lørdagskvelden (ikke barna da).

Problemet kommer når man erstatter all drikke med kakao. Eller spiser kun poteter til alle måltider. Eller drikker vin hver dag. Eller spiser kun potetgull. Eller bare epler.

En kombinasjon derimot, av frukt, grønnsaker, rent kjøtt, potetgull, ris, poteter, kakao med sukker, vin og jordbær - DET er ikke skadelig for noen. All forskning viser at måtehold og balanse, jevnt inntak av kalorier og fysisk aktivitet er det beste.

Et par kopper kakao med sukker, en is eller sjokolade i uken er ikke på noen måte skadelig for barna dine. Det betyr ikke at du trenger å strø sukker på jordbærene for det.

Om du ikke er et troll, så tipper jeg du har små barn du har full kontroll over. Bare vent til de kommer på skolen og blir "utsatt" for andre barn - du vil få deg en overraskelse. Bare vent til de får noen kroner mellom hendene, og oppdager sin egen kjøpekraft.

Og ikke minst: bare vent til de får egne barn! Først da vil du se om du sår søte frukter av arbeidet ditt. Mitt uoffisielle stalltips er at de vil velge motsatt vei av deg, fordi de vil minnes sukkermotstanden din som fanatisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Jeg skriver ikke flere innlegg her før jeg får en ynnskyldning.

''

*knegg*

Hehe, trodde et øyeblikk at jeg var på Tina og Bettinas videoblogg jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe, trodde et øyeblikk at jeg var på Tina og Bettinas videoblogg jeg ;-)

''Tina og Bettinas videoblogg jeg''

Nå måtte jeg rett og slett google litt, tok ikke den (og ennå ikke)....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Har du aldri sett på Torsdagkveld fra Nydalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Trodde alle hadde fått med seg Torsdg kveld fra Nydalen ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...