Gjest smøremåltid? Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Her er det store spørsmålet om dagen: Skal barnehagen innføre smøremåltid eller ikke? (jeg er mor til barn i barnehagen, altså) Personlig er jeg kjølig, for ikke å si kald.. Føler ikke behov for smøremåltid, iallefall ikke slik personalet ser for seg at det skal foregå. Her skal det læres å sende smør, spørre pent om at noen skal sende servelaten, barna skal dekke på for å lære høyre og venstre, og det skal være sunne matvarer. Joda, jeg ser så klart at det er positivt, alt dette... Men mine unger lærer faktisk å sende/spørre pent hjemme, og jeg vet at et smøremåltid vil komme til å ta lang tid for personalet. Og er det faktisk barnehagepersonalet sin oppgave å lære våre/mine unger å spise sunt!? Har ikke vi foreldre noe ansvar lenger?! Dere som har måltid i barnehagen: Hvordan fungerer det? Spiser ungene sunt? Har de et godt utbytte av dette måltidet? Eller er det bare lettvint for foreldrene..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg har ikke barn selv, men kan ikke skjønne annet enn at dette kun er positivt for barna? Så lenge det kun blir satt frem sunt pålegg da, så ikke alle kun spiser nugatti og syltetøy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Tror du ikke barn også setter pris på å sitte sammen, smøre maten sin sammen og spise fersk mat og ikke "bare" matpakke? Selv om matpakke kan være så mangt. Du kan jo til og med risikere at ungen begynner å spise noe annet enn det den får hjemme dersom bestekompisen liker det i barnehagen f.eks.! ) Jeg synes det høres flott ut. Hos oss var det smøremåltid i barnehagen helt fra de gikk på småbarnsavdeling og vi syntes det var helt topp. Ungene også. ) Det er stat å få være med å dekke bordet og slike ting skjønner du. Dessuten er det faktisk ikke alle barn som er så heldige som dine og mine og lærer slike ting hjemme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 ''Dere som har måltid i barnehagen: Hvordan fungerer det? Spiser ungene sunt? Har de et godt utbytte av dette måltidet? Eller er det bare lettvint for foreldrene..?'' I mine barns barnehager (både nåværende og tidligere) har de hatt noen smøremåltider, og det har vært veldig positivt. Det er hyggelig for ungene å sitte sånn rundt bordet, og det er nyttig for dem å smøre sin egen mat og å sende pålegg og vente på tur. Dessuten er det en fin avveksling fra matpakka. Pålegget som brukes er helt alminnelig, variert pålegg, som kalkunpålegg, leverpostei, gulost, egg, kaviar osv, pluss tomat, agurk og annet grønt. Selv om du lærer barna dine sånt hjemme, er det fint for dem å se at dette praktiseres i barnehagen også, og dessuten er det ikke alle barn som lærer sånt hjemme. Jeg ser altså ikke noe problem med enkelte smøremåltider, snarere fordeler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Der mine barn gikk, hadde de vanligvis ett slikt måltid pr. dag, unntatt mens det var sommeråpning (dvs. litt mindre personale og barn pga. ferieperioden, og litt vanskeligere å beregne innkjøp) og de sjeldne gangene de lagde noe varmt i stedet. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem. Det er bare hyggelig at måltidet tar litt lenger tid enn om de spiser matpakke, vel? Ungene får sikkert hjelpe til både før og etter, og det er ikke så dumt at de får være med på noe nyttig i stedet for å leke absolutt hele tiden. Det er sosialt å ordne et måltid sammen, smøre sine egne skiver og spise nøyaktig det samme (altså som alternativ til diverse varianter av matpakke). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg trodde det var vanlig å ha det i alle barnehager, "stakkars dere" som må lage matpakker hver dag! Jeg ser på smøremåltidet som udelt positivt, de lærer seg å sitte fint ved bordet, sende smør og pålegg, smøre selv osv, selv om man driver med dette hjemme er det bare supert å få det repetert. Det er et koselig sosialt innslag også, og det kunne da ikke gjøre noen ting om det tok litt lengre tid enn matpakker. De skal sikkert ha ordensbarn som hjelper til med å dekke på og av også, og ungene stråler av ansvaret. Dette tiltaket syns jeg du skal ta i mot med et stort smil!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Har bare positive erfaringer med smøremåltid. Skjønner ikke hvorfor du mener det skal være enten-eller om foreldrene har ansvar for å lære ungene å spise sunt. Selvsagt har vi (hoved)ansvar, men jeg mener at når barna er i barnehagen, så har barnehagen et medansvar for at de spiser sunt og lærer gode vaner og rutiner der. Det er ikke sånn at barnehagen bør gjøre ingenting for å passe på at de ikke tråkker inn på foreldrenes domene. Barna er jo i barnehagen store deler av dagen, og gode vaner bør være en like selvsagt del av barnehagehverdagen som de er hjemme. Og ikke minst: Barna trives kjempegodt med smøremåltidet, og det er det aller viktigste. Det er mye mer sosialt og hyggelig enn når de sitter der med hver sin matboks, og de får smake på nye matsorter som vi kanskje ikke har hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 I bhg hvor 5-åringen min går får de ingen måltider... Nå smører jeg matpakke til tre måltider pr dag på 6.året og kjenner at fantasien begynner å tømmes... Et smøremåltid pr dag hadde vært flott! I bhg'en hvor jeg jobber, serveres alle måltider i bhg. Noen dager varmmat til lunsj, ellers smøremåltid med brød og/eller knekkebrød, havregryn, cornflakes og havregrøt... Veldig enkelt for foreldrene, og ungene vet knapt hva en matboks er Jeg skjønner ikke hvorfor man skal tvile på et smøremåltid pr dag.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Mine barn har gått i barnehage der alle måltider var inkludert, og jeg ville ikke hatt det annerledes. De lærte masse (nei, det betyr ikke at vi ikke har regler for bordskikk hjemme..) de spiste sunt, og de koste seg. Og ikke minst: De fikk være med på alt fra handling til oppvask. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Smøremåltid er det vanligste måltidet i bhg som serverer mat. Det er en KJEMPElæringsarena for barna! Og selv om du mener den læringen barna dine får hjemme er tilstrekkelig, så er det ikke slik for alle. Og dine barn har også godt av å forholde seg til andre enn foreldrene når måltidsvaner skal læres. Dette måltidet inneholder ikke bare læring, det er også en sosial samlingsarena der barna møtes under andre parametre enn i lek. Det likestiller dem på en annen måte enn i lek. I tillegg; som en annen her sier - barna vil bli introdusert for annen mat enn i hjemmet, og horisontene utvides. Det tar ikke noe lenger tid enn andre måltid, det gjør det hvertfall ikke her. Dette er det ingen grunn til å være skeptisk til! De fleste foreldre er skeptiske i motsatt retning - altså at bhg ikke vil gi barna dette tilbudet. Jeg synes du skal sette pris på initiativet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Mine barn har gått i barnehage der alle måltider var inkludert, og jeg ville ikke hatt det annerledes. De lærte masse (nei, det betyr ikke at vi ikke har regler for bordskikk hjemme..) de spiste sunt, og de koste seg. Og ikke minst: De fikk være med på alt fra handling til oppvask. Siste setningen din er et godt poeng. Det er ikke mange hjem som har tid til å innvie barna i alle ledd (hos meg går i hvertfall sånne ting raskt for å få tid til ting JEG synes er hygge), og barna storkoser seg med det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Begge mine barn har hatt smøremåltider i barnehagen helt fra de var ettåringer, og jeg har bare positive erfaringer med det. Helt vanlig god mat, de små ser på de store og lærer masse av det. De lærer tidlig å smøre på sjøl. Ser at andre barn liker pålegg de kanskje ikke har prøvd og får lyst til å smake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det er bare positivt! De lærer masse av det, og den sosiale biten er minst like viktig. Selv om de lærer dette hjemme, så er de i bhg store deler av dagen, og i mange hjem er det gjerne kun middagen som samler familien til bords i hverdagen. Mange får ikke til det heller pga fritidsaktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Barnehagen til sønnen min hadde smøremåltid en gang i uka. Han var den gangen meget selektiv i matveien, men dette var ukas høydepunkt. Han kunne flere ganger med stolthet fortelle at "Det har jeg spist i barnehagen" om pålegg han ikke ville drømt om å smake på hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg er superduperbegeistret for at barnehagen vår har smøremåltid! For det første elsker barna å hjelpe til med å bake brød/rundstykker (de baker selv ca annenhver dag). For det andre elsker barna å hjelpe til med å dekke på bordet (går på rundgang). For det tredje er det koselig å sitte sammen og lære seg å smøre på, lære seg å sende, lære seg å ta hensyn, vente på tur osv. Og det skal ikke stikkes under en stol at det er veldig godt å slippe å smøre matpakker I barnehagen går har de smøremåltid til frokost og til lunsj. Noen ganger lager de varm lunsj og ungene er med på det. I tillegg har de frukt/yoghurt på ettermiddagen. Maten de har er normalt sunn. Brødene de baker er grove. Pålegget de har å velge mellom er variert. Jeg kan ikke annet enn å anbefale dette!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg synes det er flott at de har et smøremåltid i barnehagen, forstår ikke helt motforestillingene. Barna lærer masse av det og har også glede av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det funker helt fint i barnehagen min. Jeg sender likevel med tre brødskiver da jeg har en jente som av og til blir veldig sulten... og av og til sender jeg med yoghurt og. De serverer smøremåltid til lunsj og senere på dagen har de fruktmåltid. Her kan barna også spise brødskive som de har med seg om de vil ha det. I tillegg har de et varmt måltid i uka pluss et varmt måltid til bursdager (i stedet for kake). Det blir jo lite tid til å smøre maten selv hjemme når hun begynner tidlig på barnehagen og ikke er hjemme før i 4-5 tiden, så da er det fint hun har muligheten til det på barnehagen, samt det fellesskapet å sitte med vennene å spise. De spiser mer når de får smøre maten selv :-) Så ja, jeg er positiv til det. Grunnen til at jeg sender med mat er at hun ikke rekker frokost hjemme, så da får hun med seg 2-3 skiver, spiser 2 til frokost og har en i reserve i tilfelle hun blir ekstra sulten til fruktmåltidet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Lisen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Jeg jobber i barnehage, og må si at det fungerer bra. Det tar litt tid, men vi kan stå inne på avdelingen å gjøre klart, eller ha med noen barn på kjøkkenet. Det hadde nok gått forterer å smøre på forhånd, men hele måltidssituasjonen blir enda mer lærerik og fin på denne måten. Det eneste jeg og kollegaer har snakket om er at det nok kommer mye rart av basilusker nedi smøret og annet pålegg, fordi små hender er ivrige og kan bli slikket osv pga smør og slikt. Nysing og hosting også.. Det er selvsagt noe man må jobbe med, men det er ikke alltid lett og lære de minste så mye om akkurat det;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Det aller viktigste er jo at vi som foreldre slipper å lage matpake!! DET er godt det!! Eldsteman gikk i en barnehage hvor de hadde det slik og han lærte seg å like veldig mange forskjellige påleggstyper. Jeg ser kun positive sider og barna hjelper jo til og er sammen med den voksne som har ansvar for måltidet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Min eldste har gått i barnehage med matordning som vi ble tvunget til å betale nesten 500 kr i måneden for. Vi stemte ja da det var avstemning om de skulle fortsette med det eller ei. Dessverre har vi nå flyttet og gått over til barnehage med matpakker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.