Gå til innhold

Smøremåltid i barnehagen

Gjest smøremåltid?

Anbefalte innlegg

Gjest smøremåltid?

Heisann! Takk for mange gode svar!!

Jeg beklager hvis jeg har ordlagt meg sånn at dere tror jeg kun er imot et slikt måltid, for det er jeg ikke!

Men- jeg ser jo unger i barneskolen hver dag, og de aller fleste her har ikke med seg matpakke fra hjemme... De går altså hele dagen uten mat.... Og det er da jeg undres: Hvis foreldre og unger aldri smører matpakke i barnehagetida, hvor mange vil da begynne med det, når ungene begynner på skolen? Blir det lettere å smøre niste da, liksom? Her i huset smøres det 5 nister hver kveld ved kveldsmaten, som vi spiser sammen. Ungene smører sine egne nister, velger seg pålegg og sender og dekker på, koker kakao og te, og hjelper hverandre. Det er ikke mye som skal til i hjemmene heller, mener jeg!

Men nå blir det smøremåltid, og vi tar da imot all læring vi kan få! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beklager hvis jeg har ordlagt meg sånn at dere tror jeg kun er imot et slikt måltid, for det er jeg ikke!

Men- jeg ser jo unger i barneskolen hver dag, og de aller fleste her har ikke med seg matpakke fra hjemme... De går altså hele dagen uten mat.... Og det er da jeg undres: Hvis foreldre og unger aldri smører matpakke i barnehagetida, hvor mange vil da begynne med det, når ungene begynner på skolen? Blir det lettere å smøre niste da, liksom? Her i huset smøres det 5 nister hver kveld ved kveldsmaten, som vi spiser sammen. Ungene smører sine egne nister, velger seg pålegg og sender og dekker på, koker kakao og te, og hjelper hverandre. Det er ikke mye som skal til i hjemmene heller, mener jeg!

''Men- jeg ser jo unger i barneskolen hver dag, og de aller fleste her har ikke med seg matpakke fra hjemme... De går altså hele dagen uten mat....''

Det høres veldig rart ut. Mine har i alle fall med seg matpakke hver eneste dag og såvidt jeg kan skjønne ut fra det ungene sier så har de andre ungene der også. At de aller fleste ikke har med seg matpakke har jeg vanskelig for å tro. At de ikke spiser den er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smøremåltid?

''Men- jeg ser jo unger i barneskolen hver dag, og de aller fleste her har ikke med seg matpakke fra hjemme... De går altså hele dagen uten mat....''

Det høres veldig rart ut. Mine har i alle fall med seg matpakke hver eneste dag og såvidt jeg kan skjønne ut fra det ungene sier så har de andre ungene der også. At de aller fleste ikke har med seg matpakke har jeg vanskelig for å tro. At de ikke spiser den er noe annet.

Ja, du får nå tro hva du vil... I 7.klassa jeg har nå, går det i hveteboller kjøpt på butikken før skoletid, eller go\morgenyoughurt som blir levert i gangen/lagt i skoene til ungene. Det er 20 elever i klassa, og jeg tror at kanskje 5 har med seg ei smurt niste i sekken, som de spiser. Det at vi ligger så nære nærbutikken tror jeg kan være en av grunnene, da er det veldig lettvint å kjøpe noe før skoletid. Men likevel: Foreldrene slipper jo å smøre, og det er jo det verste de fleste vet, tydeligvis! Jeg liker å lage gode nister til ungene mine, og prøver å lære dem å lage slike og. Men- vi er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler vel på at det blir så mye vanskeligere heller. For egen del synes jeg det er greiere å smøre matpakke til skolebarn enn til barnehagebarn fordi skolebarn krever mindre oppfølging om morgenen og frigjør dermed tid til matpakkesmøring. Jeg er veldig tvilende til at matpakkesmøring i barnehagen har en så stor oppdragende effekt på _foreldrene_ at det i seg selv er et argument _mot_ smøremåltid.

Mine gikk i barnehage med smøremåltid uten at det har hindret oss i å smøre matpakke til dem som skolebarn. Jeg har inntrykk av at så og si alle i mine barns klasser har med matpakke (de går i 5. og 7. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får nå tro hva du vil... I 7.klassa jeg har nå, går det i hveteboller kjøpt på butikken før skoletid, eller go\morgenyoughurt som blir levert i gangen/lagt i skoene til ungene. Det er 20 elever i klassa, og jeg tror at kanskje 5 har med seg ei smurt niste i sekken, som de spiser. Det at vi ligger så nære nærbutikken tror jeg kan være en av grunnene, da er det veldig lettvint å kjøpe noe før skoletid. Men likevel: Foreldrene slipper jo å smøre, og det er jo det verste de fleste vet, tydeligvis! Jeg liker å lage gode nister til ungene mine, og prøver å lære dem å lage slike og. Men- vi er jo forskjellige.

Det kan tenkes at noen av foreldrene har sluttet å lage matpakke til 7. klassingene fordi de vet at de uansett ikke blir spist. Men at nesten ingen har med mat, høres rart ut.

I min sønns 6. klasse er det største problemet at de ikke får tid nok til å spise matpakka, fordi det stjeles tid fra spisepausen til både det ene og det andre. Pluss at elevene sikkert surrer bort en del tid selv.

Jeg har aldri hørt eller observert at ungene ikke har mat med. Men fra 8. klasse er det lov å forlate skolens område og gå i butikken i stedet, det er nok medvirkende til at mange vraker brødskivene til fordel for boller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Det ene barnet vårt hadde smøremåltider i barnehagen, og da vi senere flyttet og havnet i en barnehage hvor de så på noe slikt som et ork, ble vi rimelig oppgitt.

JA det kan være en glimrende ordning! Barna var på omgang med i butikken for å handle og hjalp til med måltidet. Og barnet vårt var strålende fornøyd med det hele. Det hadde jeg også vært, om jeg fikk valget mellom matpakke og pådekket måltid ville jeg IKKE vært i tvil!

Og at de lærer bordskikk i samme slengen er da bare fint, det gjør vel ingen ting om de har det der i TILLEGG til hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også problemet at ungene rett og slett ikke får tid til å spise fordi det dukker opp noe annet og så må de ta litt engelsk i matpausen f.eks. Det har skjedd såpass ofte nå at jeg vurderer å ta det opp med lærer faktisk.

Hos oss har forøvrig ikke barneskoleelevene lov til å forlate skolens område i friminuttene og kan dermed ikke gå på butikken og kjøpe seg drittmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smøremåltid?

Her er også problemet at ungene rett og slett ikke får tid til å spise fordi det dukker opp noe annet og så må de ta litt engelsk i matpausen f.eks. Det har skjedd såpass ofte nå at jeg vurderer å ta det opp med lærer faktisk.

Hos oss har forøvrig ikke barneskoleelevene lov til å forlate skolens område i friminuttene og kan dermed ikke gå på butikken og kjøpe seg drittmat.

Ungene på skolen her har heller ikke lov til å gå på butikken for å kjøpe mat, men butikken åpner før skoletid (kl. 8) og det foreldrene har jo lov til å komme til skolen MED mat kjøpt på samme butikk............ Forstå det, den som kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smøremåltid?

Det ene barnet vårt hadde smøremåltider i barnehagen, og da vi senere flyttet og havnet i en barnehage hvor de så på noe slikt som et ork, ble vi rimelig oppgitt.

JA det kan være en glimrende ordning! Barna var på omgang med i butikken for å handle og hjalp til med måltidet. Og barnet vårt var strålende fornøyd med det hele. Det hadde jeg også vært, om jeg fikk valget mellom matpakke og pådekket måltid ville jeg IKKE vært i tvil!

Og at de lærer bordskikk i samme slengen er da bare fint, det gjør vel ingen ting om de har det der i TILLEGG til hjemme?

Neida, bare flott at ungene lærer noe i barnehagen!!! Spørsmålet er bare: Har ikke foreldre noen plikter i forhold til ungene lenger!? Skal det offentlige ha ALT ansvar??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare flott at ungene lærer noe i barnehagen!!! Spørsmålet er bare: Har ikke foreldre noen plikter i forhold til ungene lenger!? Skal det offentlige ha ALT ansvar??!

Akkurat smøremåltid i barnehagen har da vært vanlig i årevis. Ikke noe nytt at "det offentlige" ordner det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...