Gå til innhold

Når er han klar?


acberg

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på vel 3,5 år som er veldig interessert i å gå uten bleie (og med truse). Han er imidlertid ikke klar for konsekvensene, dvs at han selv må passe på å gå på do. Vi må passe på han mestparten av tiden for at det skal gå greit (noen ganger er han flink til å passe på selv også).

Vi har tatt på bleie og sagt at han skal få slutte med bleie når han går på do. Til tider er det mye hyl og skrik for at bleien ikke skal på, men når den først er på, bruker han den til det den er tiltenkt..... Da virker det helt greit med bleie, bortsett fra at han gjerne vil skifte til ny bleie ("ekkelt med tissebleie").

Vi har gjort noen lange forsøk i sommer på å få han tørr, men stoppet, da han ikke virker klar selv.

Når skjønner vi at han er skikkelig klar for å slutte med bleie? Er redd for at han skal få "dårlig selvbilde/selvtillit" hvis vi tar av bleien hver gang han selv ønsker det, og det resulterer i mange uhell.

Skjønner jo at man må regne med noen uhell i avvenningsfasen, men jeg orker ikke månedsvis med uhell for å få han bleiefri.

Skal jeg la han gå til han er "overmoden" for å få bleien av.

Som dere skjønner - jeg trenger gode råd og tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste måten for dere å vite når han er klar, er i det øyeblikket han begynner å fortelle at han må tisse selv om han har bleie på. Altså at han ber om å få gå på do og ikke bare gjør fra seg i bleia.

Jeg tror ikke sønnen din er langt unna å slutte med bleie nå IF, det at han gir uttrykk for at det er ekkelt å gå med tissebleie og at han helst vil gå uten er et tegn på at han er nære ved å bli tørr. Jeg syntes du skal snakke med ham ofte om hvordan man gjør når man må på do, at han må kjenne etter om han må tisse og så si i fra til deg så du kan hjelpe ham av med bleia så han får tisse på do, ikke vente til han har gjort det. Si at dere også syntes det hadde vært fint om han sluttet med bleie, men da må han vise at han klarer å styre dette selv. Og så må jo dere og hjelpe ham da, minne ham på at han må huske å gå på do, selv om han ikke sier noe selv. Forebygge at han bare tisser i bleia, så han kommer inn i en rutine, men ikke så ofte at det er kun pga. dere at han klarer å holde seg tørr.

Alternativet er jo at dere lar ham gå uten, og tar de skiftene som måtte være nødvendig. Det kan jo som du sier gå utover selvtilliten hans, men da innser han samtidig selv at han må ha bleie på seg og så blir det ikke hyl og skrik når den skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var datteren vår også, veldig innstilt på å være stor jente og gå uten bleie. Problemet var bare at hun ikke viste samme vilje når bleien var av, da gikk alt rett i trusa. Jeg holdt vel ut i 5 - 6 dager før hun fikk bleie på seg igjen.

Du må gi han klar beskjed, han får ha bleie på seg til han selv klarer å si ifra/eller gå på do. Så lenge han tisser i bleia så må han ha den på. Overmoden får han nepp blitt, han er sikkert fysisk klar, men psykisk er han ikke moden til å gå uten bleie enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til IF.Det er vanskelig å si når barn er klare for å slutte med bleie.Det er veldig individuelt. De fleste barn blir tørre først på dagtid, og slutter med bleie, men bruker det ofte en tid til på natten. Det kan virke som barnet ditt snart er klar for å slutte med bleie. Det skal mye til å bli overmoden.Hva dere gjør med bleie nå må dere nesten prøve dere fram til. Prøv i hvertfall å innøv gode dovaner så tidlig som mulig.

Ellers så støtter jeg de svarne du allerede har fått. Husk han er ikke så stor ennå, og mye kan endre seg positivt i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...