margerita1365380476 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Eldstemann på 12 trenger ny sykkel Han har bursdag i desember og fikk en del penger både til bursdag og jul som han har spart. Er det riktig at han bruker av disse pengene til ny sykkel? Lillebror har bursdag nå og får ny sykkel til bursdagen siden det passer med årstiden. Hvordan gjør dere dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tja... Får storebror ski til sin bursdag og må lillebror betale det selv av egne sparepenger? Akkurat sykkel og ski synes jeg er ting barn kan få utenom bursdag jeg da. Synes heller ikke det er riktig at den ene får det til bursdagen mens den andre må kjøpe det selv, med mindre det er snakk om å legge i ekstra for å få en dyrere sykkel enn først tiltenkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hva fikk han eldste av dere da han hadde bursdag i desember da? Mine har alltid fått slike ting som sykler, ski og skøyter av oss, men har måttet ta av egne penger til andre ting som f.eks. spill til Nintendo DS, beyblade osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tja... Får storebror ski til sin bursdag og må lillebror betale det selv av egne sparepenger? Akkurat sykkel og ski synes jeg er ting barn kan få utenom bursdag jeg da. Synes heller ikke det er riktig at den ene får det til bursdagen mens den andre må kjøpe det selv, med mindre det er snakk om å legge i ekstra for å få en dyrere sykkel enn først tiltenkt. ''Akkurat sykkel og ski synes jeg er ting barn kan få utenom bursdag jeg da.'' Enig med deg så lenge man har økonomi til det, men synes ikke det er noe i vegen for å gi f.eks. sykkel i bursdagsgave hvis det passer med årstiden. Er imidlertid nøye med å ikke gjøre forskjell på ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Hva fikk han eldste av dere da han hadde bursdag i desember da? Mine har alltid fått slike ting som sykler, ski og skøyter av oss, men har måttet ta av egne penger til andre ting som f.eks. spill til Nintendo DS, beyblade osv. Han fikk pc. Lillebror får sykkel av besteforeldrene til 500kr (de får som regel gaver for 500 av besteforeldrene). Ny sykkel til storebror koster 2000. siden han ikke ønsket seg eller trengte noe til bursdag og jul fikk han penger av alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Han fikk pc. Lillebror får sykkel av besteforeldrene til 500kr (de får som regel gaver for 500 av besteforeldrene). Ny sykkel til storebror koster 2000. siden han ikke ønsket seg eller trengte noe til bursdag og jul fikk han penger av alle. Pc er en veldig bra bursdagsgave til en 12-åring, så ut i fra det synes jeg ikke det er så galt hvis man må ta i alle fall en god del av egne penger for å få seg sykkel nå til våren. Min eldste har bursdag på starten av vinteren. Siden han trengte både nye skøyter og nytt langrennsutstyr og det da ble så tett opptil jul, fikk han ski og skøyter i kombinert bursdags- og julegave av oss, hadde faktisk ikke råd til å kjøpe begge disse tingene til han utenom bursdag og jul. Sykler har begge fått når de har trengt det, foreløpig da. Minste arver av eldste der det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Han fikk pc. Lillebror får sykkel av besteforeldrene til 500kr (de får som regel gaver for 500 av besteforeldrene). Ny sykkel til storebror koster 2000. siden han ikke ønsket seg eller trengte noe til bursdag og jul fikk han penger av alle. *Rettelse*: I 1. avsnitt der det står man skal det stå han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Pc er en veldig bra bursdagsgave til en 12-åring, så ut i fra det synes jeg ikke det er så galt hvis man må ta i alle fall en god del av egne penger for å få seg sykkel nå til våren. Min eldste har bursdag på starten av vinteren. Siden han trengte både nye skøyter og nytt langrennsutstyr og det da ble så tett opptil jul, fikk han ski og skøyter i kombinert bursdags- og julegave av oss, hadde faktisk ikke råd til å kjøpe begge disse tingene til han utenom bursdag og jul. Sykler har begge fått når de har trengt det, foreløpig da. Minste arver av eldste der det er mulig. ''Sykler har begge fått når de har trengt det, foreløpig da. Minste arver av eldste der det er mulig.'' Arv er lurt! Men dersom det blir slik at den eldste får sykkel / ski og slike dyre ting i bursdagsgaver / julegaver og den yngste så arver dette og heller får penger og leker og slikt i bursdagsgaver så er det kanskje litt urettferdig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vårt barn har alltid fått ski og sykkel utenom bursdag/jul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 ''Sykler har begge fått når de har trengt det, foreløpig da. Minste arver av eldste der det er mulig.'' Arv er lurt! Men dersom det blir slik at den eldste får sykkel / ski og slike dyre ting i bursdagsgaver / julegaver og den yngste så arver dette og heller får penger og leker og slikt i bursdagsgaver så er det kanskje litt urettferdig? ''Arv er lurt! Men dersom det blir slik at den eldste får sykkel / ski og slike dyre ting i bursdagsgaver / julegaver og den yngste så arver dette og heller får penger og leker og slikt i bursdagsgaver så er det kanskje litt urettferdig?'' De har pleid å få slike ting utenom, men sist trengte eldste begge deler og fikk det da til bursdag/jul siden vi rett og slett ikke fikk råd til begger deler utenom så tett opptil jul. Skøyter er ikke så veldig dyrt. Av og til blir enkelte ting urettferdig, men det er unntaksvis. De er heldigvis ikke så opptatt av akkurat kroneverdien heller (ennå). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Sånt "nødvendig" utstyr har våre barn fått utenom jul og bursdag, litt fordi det ellers hadde blitt vanskelig å holde på rettferdigheten med et januarbarn og et junibarn. Så jeg mener at hvis økonomien tillater det kan man spandere på barnet ny sykkel uten å ri prinsipper om at man må betale selv. Da kan man også bedre forsvare å la sykler gå i arv de første årene av sykkelkarrieren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Nei, jeg synes ikke det er riktig at gutten skal bruke sine egne penger på å kjøpe sykkel. Slike ting ser jeg på som "nødvendigheter" for et barn, og noe som foreldrene skal betale (som ski, skøyter, kjelker osv osv). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Klart han kan kjøpe sykkel for pengene han fikk til bursdag/jul. Forstår ikke logikken i at barn ikke skal få/bruke pengegaver på "nyttige" ting. Rettferdig er det jo også, begge barna får sykkel som gave! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Klart han kan kjøpe sykkel for pengene han fikk til bursdag/jul. Forstår ikke logikken i at barn ikke skal få/bruke pengegaver på "nyttige" ting. Rettferdig er det jo også, begge barna får sykkel som gave! Tror du har misforstått logikken gitt - det er ikke snakk om at gutten ikke _kan_ bruke pengene på sykkel hvis det er det han ønsker, vi svarer at han ikke _må_ fordi hos andre er det vanlig at de får slike ting utenom bursdag og jul, og dermed kan bruke pengene til andre mindre nyttige ting, som de ikke får av foreldrene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tror du har misforstått logikken gitt - det er ikke snakk om at gutten ikke _kan_ bruke pengene på sykkel hvis det er det han ønsker, vi svarer at han ikke _må_ fordi hos andre er det vanlig at de får slike ting utenom bursdag og jul, og dermed kan bruke pengene til andre mindre nyttige ting, som de ikke får av foreldrene... Forstår logikken, er berre uenig! Og når den ene gutten får sykkel til bursdag gjelder vel ikke din logikk likevel..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Klart barna kan bruke sparepenger på sykkel. De to lykkeligste sykkeleierne jeg har sett, var guttene mine, som etter å ha spart i lang tid , kunne kjøpe seg nye sykler. Da var de 10-12 år gamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Vi har to sommerbarn som har fått sykkel til bursdag. Hadde de hatt bursdag annen tid på året, ville de antakelig fått sykkel utenom, men så er de også litt yngre og har ikke særlig med egne penger. Jeg synes det er flott om 12-åringen kan kjøpe sykkel selv, om han har nok penger og det blir rettferdig mellom søskenene. Da får han sikkert også større ansvarsfølelse i forhold til sykkelen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Vi kjøper alt av sykler, skiutstyr og annet "treningsutstyr" til barna, og de får aldri sånt som jule- og bursdagsgaver. Det henger egentlig mest sammen med at sykler og sånt går i arv her i huset, og det føles feil dersom den eldste alltid skal få slike ting til bursdager, mens yngre søsken får sykkel, ski osv i tillegg til det de får til bursdagen. Riktignok får yngre søsken brukte ting, mens eldstemann av og til får splitter nytt ( men egentlig sjelden, tror vi har kjøpt en ikke-brukt sykkel og ett ikke-brukt skipar oppgjennom, resten har vi kjøpt brukt). Kunne nok latt barna spare til "voksensykkelen" sin, altså den sykkelen de får når de er utvokst, men siden sykkel egentlig er en livsnødvendighet her vi bor, og det mildt sagt hadde vært upraktisk for oss dersom de ikke hadde hatt sykkel, så blir det nok til at vi kjøper det også, til dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 1. Passet på at begge barn har bursdag om våren/forsommeren slik at det blir likt :-) 2. Sykler har vi uansett enten arvet eller kjøpt brukt (du får utrolig mye fint på finn.no) og da har ikke barna trengt å bruke egne penger. Dette har vi også gjort med skiutstyr. Ingen av våre barn synes det gjør noe med brukt sykkel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Forstår logikken, er berre uenig! Og når den ene gutten får sykkel til bursdag gjelder vel ikke din logikk likevel..... Jeg synes da at begge skal få utenom bursdag, det er det jeg er vant til... Dessuten koster sykkelen den ene får 500 kroner, den andre 2000 - ergo blir det ikke rettferdig likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.