Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg har 3 gutter og ønsker meg så veldig en datter. Det er lett for de med en av hvert kjønn eller to-tre døtre å si at de synes dette er idiotisk. Men de kan ikke sette seg inn i min situasjon. Jeg elsker jo guttene mine kjempemasse, men har en sorg over at jeg ikke skal få oppleve å få ei lita jente. Nå vurdere jeg og mannen å reise til utlandet for å velge å få en datter. Guttene våre føler seg elsket av oss og de merker ikke at jeg ønsker meg en datter. Andre som har opplev dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Nei. Men man leser stadig om det på nettet på diverse gravid/mammaforumer. Å være med på å "holde liv i et slikt tilbud" kunne aldri falt meg inn. Det ville for meg være det samme som å legitimere alle drap på foster som skjer i verden, KUN fordi de har feil kjønn = jenter. Jeg er prinsippielt imot på samme måte som jeg er imot dødsstraff i enhver form. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Nei. Men man leser stadig om det på nettet på diverse gravid/mammaforumer. Å være med på å "holde liv i et slikt tilbud" kunne aldri falt meg inn. Det ville for meg være det samme som å legitimere alle drap på foster som skjer i verden, KUN fordi de har feil kjønn = jenter. Jeg er prinsippielt imot på samme måte som jeg er imot dødsstraff i enhver form. Synes du sammenligner litt feil, men det er jo din mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvis det er mulig å velge å få en datter, uten at dette inbefatter at man må _velge vekk_ gutter (som i abort), så synes jeg det er ok. Jeg kan skjønne ditt savn etter en jente, og jeg forstår at du ønsker å gjøre alt for å få ei jente... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvis det er mulig å velge å få en datter, uten at dette inbefatter at man må _velge vekk_ gutter (som i abort), så synes jeg det er ok. Jeg kan skjønne ditt savn etter en jente, og jeg forstår at du ønsker å gjøre alt for å få ei jente... Takk for at du forstår. Det er jo bare et jente-embryo som blir plassert i livmoren. Jeg ser ikke på det som abort å ikke bruke et gutte-embryo som er to dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Takk for at du forstår. Det er jo bare et jente-embryo som blir plassert i livmoren. Jeg ser ikke på det som abort å ikke bruke et gutte-embryo som er to dager. Nei, det er jo den evige etiske diskusjonen, selv er jeg enig med deg i dette tilfellet... Så lenge du tenker å gjøre det på denne måten, har jeg til dels forståelse for ditt valg, det er verre med de som tar abort fordi de har feil kjønn i magen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3+1-mamma Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har selv tre av samme kjønn først, og da jeg uventet ble gravid igjen ønsket jeg selvfølglig sterkt det jeg ikke hadde. Og for meg ble det det. Men uansett om det hadde blitt den fjerde av samme kjønn ville ikke det barnet vært mindre elsket, eller ønsket av den grunn. Men å reise bort, og vrake gutte-embryoer fordi de er gutter er for meg likestilt med abort, som jeg er helt imot. Jeg syns din instilling er helt forkastelig. Skal man gå for flere barn skal det være fordi man ønsker seg et barn og ikke kjønn. Er nå min mening! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Nei, det er jo den evige etiske diskusjonen, selv er jeg enig med deg i dette tilfellet... Så lenge du tenker å gjøre det på denne måten, har jeg til dels forståelse for ditt valg, det er verre med de som tar abort fordi de har feil kjønn i magen... Jeg blir så lei meg når de dømmer folk for dette. Selvfølgelig er jeg glad for at jeg kan få egne barn og har friske barn. Jeg føler det som en stor sorg at jeg ikke skal oppleve å få en datter, men de som ikke har fått egne barn har vel også en stor sorg og da har de sikkert prøvd mange forsøk. Da kan vel jeg prøve et forsøk på å få jente. forstår at det er et ømtålig tema for mange. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har selv tre av samme kjønn først, og da jeg uventet ble gravid igjen ønsket jeg selvfølglig sterkt det jeg ikke hadde. Og for meg ble det det. Men uansett om det hadde blitt den fjerde av samme kjønn ville ikke det barnet vært mindre elsket, eller ønsket av den grunn. Men å reise bort, og vrake gutte-embryoer fordi de er gutter er for meg likestilt med abort, som jeg er helt imot. Jeg syns din instilling er helt forkastelig. Skal man gå for flere barn skal det være fordi man ønsker seg et barn og ikke kjønn. Er nå min mening! Vil du si at all sæden som går til spille når dere har sex er abort også, eller ber du mannen holde igjen.... du fikk jo det kjønnet du ønsket ellers tror jeg nok du hadde følt mer som jeg, men nå er jo du "fornøyd". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3+1-mamma Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vil du si at all sæden som går til spille når dere har sex er abort også, eller ber du mannen holde igjen.... du fikk jo det kjønnet du ønsket ellers tror jeg nok du hadde følt mer som jeg, men nå er jo du "fornøyd". ''Vil du si at all sæden som går til spille når dere har sex er abort også, eller ber du mannen holde igjen'' Her snakker vi faktisk om BEFRUKTEDE EGG, altså barn. Som skal vrakes fordi de er gutter. For meg er ett befruktet egg lik liv, selv om jeg selvfølgelig er klar over at mange ikke er enig med meg. Av alle de tusenvis av spermiene som svømmer rundt er det kun en! som har muligheten til å befrukte ett egg. ingen befruktning, ikke liv. Og det har vi sørget for ikke skjer, ved en prevensjonsmetode som er 100% sikker, og hindrer befruktning, nemlig sterilisering (meg). ''.... du fikk jo det kjønnet du ønsket ellers tror jeg nok du hadde følt mer som jeg, men nå er jo du "fornøyd".'' Det er faktisk tolv år mellom de to yngste, og jeg ønsket meg i mange år en til. Så da jeg ble gravid igjen, ønsket jeg meg selvfølgelig det jeg ikke hadde. Men om det ikke hadde blitt det hadde det ikke vært noen krise. Jeg elsker mitt barn, og ikke mitt barns kjønn. Du ba om synspunkter- og fikk mitt syn. Da må du kunne godta at jeg er helt uenig med deg uten å komme med sarkasmer. Ville du hatt synspunkter som kun skal forsvare ditt eget syn burde du jo presisert det bedre i teksten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Å ønske seg en datter _også_ har selvfølgelig ikke noe med å ønske bort de flotte sønnene man alt har. Der er jeg helt på linje med deg. Det er helt legitimt å ønske en datter. De nye mulighetene vi har til å velge embryo, skaper store etiske dilemma. Å velge bort et kjønn fordi det kan få svært alvorlige sykdommer som er utelukket ved det andre kjønnet, er en ting. Å velge bort et kjønn kun basert på preferanse, er jeg mer skeptisk til. For ikke mange år siden fikk man ta det kjønnet man fikk. Ingen ting å gjøre med det. Men det jeg er aller mest skeptisk til er dine forventninger til å få en jente. Jo lengre man ønsker seg og lengter etter noe, jo mer konkrete forestillinger gjør man seg om dette 'noe'. Ralismen i ønskene og forestillingene har en tendens til å krympe med stigende tid og lengsel. Hva det enn blir til, kan det være lurt at du går grundig i deg selv mhp hva du ønsker og forventer. En jente behøver ikke være noen av de tingene med unntak av at hun har en jentekropp. Hvordan vil du takle det? Det kan være greit at du får et bevisst forhold til hvilke deler av begrepet jente du lengter etter og realismen i dine forventninger. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvordan ser du for deg at en datter blir annerledes enn en sønn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meredith K Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Takk for at du forstår. Det er jo bare et jente-embryo som blir plassert i livmoren. Jeg ser ikke på det som abort å ikke bruke et gutte-embryo som er to dager. Kan man se hvilket kjønn det er så tidlig? Tror jeg hadde forsøkt meg på kjerringråd likegodt. Er vel ikke bare bare med kunstig befruktning. Men ser ikke noe galt i det hvis man kan plukke det ut så tydelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Å ønske seg en datter _også_ har selvfølgelig ikke noe med å ønske bort de flotte sønnene man alt har. Der er jeg helt på linje med deg. Det er helt legitimt å ønske en datter. De nye mulighetene vi har til å velge embryo, skaper store etiske dilemma. Å velge bort et kjønn fordi det kan få svært alvorlige sykdommer som er utelukket ved det andre kjønnet, er en ting. Å velge bort et kjønn kun basert på preferanse, er jeg mer skeptisk til. For ikke mange år siden fikk man ta det kjønnet man fikk. Ingen ting å gjøre med det. Men det jeg er aller mest skeptisk til er dine forventninger til å få en jente. Jo lengre man ønsker seg og lengter etter noe, jo mer konkrete forestillinger gjør man seg om dette 'noe'. Ralismen i ønskene og forestillingene har en tendens til å krympe med stigende tid og lengsel. Hva det enn blir til, kan det være lurt at du går grundig i deg selv mhp hva du ønsker og forventer. En jente behøver ikke være noen av de tingene med unntak av at hun har en jentekropp. Hvordan vil du takle det? Det kan være greit at du får et bevisst forhold til hvilke deler av begrepet jente du lengter etter og realismen i dine forventninger. mvh Jeg må si jeg har tenkt på det. Jeg er selv veldig jentete og elsker rosa. Når jeg er i klesbutikkene sikler jeg etter de søtekjolene og rosa penskoene. Ønaker meg også en jente som liker å bake sammen med meg (ingen av guttene mine liker det). Hva om jeg får en datter som er guttejente, som ikke vil gå med museflettene jeg lager eller de rosa tyllskjørtene jeg kjøper. Jeg vet ikke. Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten. Det blir nok aldri til at jeg reiser noen sted og setter inn jente-embryo. Har en sorg over å ikke få en datter, det føles så sårt selv om jeg elsker guttene mine.Jeg er bare glad det er noen der ute som forstår meg og ikke tror jeg er et monster som har det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym-mor Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Kan man se hvilket kjønn det er så tidlig? Tror jeg hadde forsøkt meg på kjerringråd likegodt. Er vel ikke bare bare med kunstig befruktning. Men ser ikke noe galt i det hvis man kan plukke det ut så tydelig. Kan se kjønnet etter to dager. Det blir 100% det kjønnet man ønsker. vært lettere å kjøpt en slags sil til sæden istedenfor kondom. Om noen år kommer nok det også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg må si jeg har tenkt på det. Jeg er selv veldig jentete og elsker rosa. Når jeg er i klesbutikkene sikler jeg etter de søtekjolene og rosa penskoene. Ønaker meg også en jente som liker å bake sammen med meg (ingen av guttene mine liker det). Hva om jeg får en datter som er guttejente, som ikke vil gå med museflettene jeg lager eller de rosa tyllskjørtene jeg kjøper. Jeg vet ikke. Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten. Det blir nok aldri til at jeg reiser noen sted og setter inn jente-embryo. Har en sorg over å ikke få en datter, det føles så sårt selv om jeg elsker guttene mine.Jeg er bare glad det er noen der ute som forstår meg og ikke tror jeg er et monster som har det slik. ''Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten.'' *nikker gjenkjennende* Dette ble nok kanskje en selvoppfyllende profeti for mitt barns farmor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg har tre gutter og en jente. Da vi planla nr.4, ville vi ha et _barn_. Selvsagt tenkte vi at det hadde vært stas med en jente, men det var jo også sannsynlig at nestemann ble en gutt. Dette med kjønn var virkelig ikke det store poenget når en først skulle ha så mange barn. Så, nei, jeg skjønner ikke din måte å tenke på. Det skurrer veldig i mine ører når ønsket om kjønn er så viktig. "Sorg" blir for meg et veldig merkelig ord i denne sammenhengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg må si jeg har tenkt på det. Jeg er selv veldig jentete og elsker rosa. Når jeg er i klesbutikkene sikler jeg etter de søtekjolene og rosa penskoene. Ønaker meg også en jente som liker å bake sammen med meg (ingen av guttene mine liker det). Hva om jeg får en datter som er guttejente, som ikke vil gå med museflettene jeg lager eller de rosa tyllskjørtene jeg kjøper. Jeg vet ikke. Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten. Det blir nok aldri til at jeg reiser noen sted og setter inn jente-embryo. Har en sorg over å ikke få en datter, det føles så sårt selv om jeg elsker guttene mine.Jeg er bare glad det er noen der ute som forstår meg og ikke tror jeg er et monster som har det slik. '' Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten.'' Jøss... Det er vel ørlite opp til en selv hva en gjør ut av bestemor-rollen også vel. Jeg kjenner en farfar som passer sitt lille barnebarn rett som det er (flere ganger i uka) og en farmor som er dagmamma for sine små noen dager i uka. Å ønske seg en datter for å kunne bli (det er jo overhode ikke sikkert at denne datteren i det hele tatt får barn!) mormor er meg så fjernt at jeg hadde ikke tenkt på å tenke tanken engang før jeg leste det her inne en gang for mange år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg må si jeg har tenkt på det. Jeg er selv veldig jentete og elsker rosa. Når jeg er i klesbutikkene sikler jeg etter de søtekjolene og rosa penskoene. Ønaker meg også en jente som liker å bake sammen med meg (ingen av guttene mine liker det). Hva om jeg får en datter som er guttejente, som ikke vil gå med museflettene jeg lager eller de rosa tyllskjørtene jeg kjøper. Jeg vet ikke. Jeg ønsker meg en datter som jeg kan bli mormor til ungene hennes for. Farmor blir jo aldri på samme måten. Det blir nok aldri til at jeg reiser noen sted og setter inn jente-embryo. Har en sorg over å ikke få en datter, det føles så sårt selv om jeg elsker guttene mine.Jeg er bare glad det er noen der ute som forstår meg og ikke tror jeg er et monster som har det slik. Hei, Tror nok du tenker i overkant stereotypt om kjønn og kjønnsroller. Hvilke relasjoner du får til dine voksne barn og evt. svigerbarn kommer i stor grad an på hvilken relasjon du bygger. Og selvsagt deres personligheter og ønsker, uavhengig av kjønn. Selv kan jeg skryte av verdens beste svigermor og farmor som ikke står en millimeter tilbake for mormor. En jente er absolutt ingen garanti for noen av de tingene du drømmer om. Gutter behøver ikke være noen hindring. Minus de rosa tyllkjolene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei, Tror nok du tenker i overkant stereotypt om kjønn og kjønnsroller. Hvilke relasjoner du får til dine voksne barn og evt. svigerbarn kommer i stor grad an på hvilken relasjon du bygger. Og selvsagt deres personligheter og ønsker, uavhengig av kjønn. Selv kan jeg skryte av verdens beste svigermor og farmor som ikke står en millimeter tilbake for mormor. En jente er absolutt ingen garanti for noen av de tingene du drømmer om. Gutter behøver ikke være noen hindring. Minus de rosa tyllkjolene. mvh http://tommylife.blogg.no/ Jooooda, rosa tyllkjole er fullt mulig selv om innehaveren har tut! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.