Gå til innhold

Talefeil 5 -åring

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Gutten vår blir 5 år nå snart. han snakker ganske urent.

Jeg forstår godt hva han sier og har tenkt at det vil gå seg til. Nå har de tatt det opp med meg i barnehagen hans og jeg er blitt mere bevisst på talefeilene hans.

Han sier bå istedenfor blå, dul istedenfor gul osv.

Et par mnd etter møtet i barnehagen har de enda ikke hatt tid til å ta tak i problemet. DE skulle øve med ham.

Jeg driver jo å øver med ham hjemme, men er usikker på hvordan jeg gjør dette best.

Har noen tips til bøker eller læremetoder jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

margerita1365380476

Logoped?

Det er er veldig lang ventetid, er vel noe jeg kan gjøre selv i mellomtiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er veldig lang ventetid, er vel noe jeg kan gjøre selv i mellomtiden??

Sikker på at det er lang ventetid? Jentungen her ble henvist og kom inn på noen få uker. Verken vi foreldrene, de ansatte i barnehagen eller logopeden skjønte hvorfor hun var henvist, men det er annen sak kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Sikker på at det er lang ventetid? Jentungen her ble henvist og kom inn på noen få uker. Verken vi foreldrene, de ansatte i barnehagen eller logopeden skjønte hvorfor hun var henvist, men det er annen sak kanskje....

Hvem henviste barnet deres da?

Hvor får jeg tak i logoped?

Gutten vår er veldig sjenert så redd han ikke tør å snakke hos noen han ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært til sjekk hos en øre/nese hals lege? det _kan_ ha noe med redusert hørsel å gjøre, kanskje han ikke hører de lydene han selv produserer?.Noen defekter i taleorganene kan også gi rar uttale. Det har sikkert vært undersøkt, men hvis det ikke har vært så synes jeg du bør sjekke det opp.

Siden han har blitt og kanskje begynner på skolen til høsten så er det viktig å gripe an dette tidlig. Be om henvisning til logoped, hvis du ikke får det eller havner på venteliste så bør du vurdere å betale for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er enig med Speno(1) at du bør få sjekket hørselen hans. Dårlig hørsel kan gi dårlig uttale. Hadde selv en sønn som slet litt selv om han snakket tidlig og mye. Han var mye plaget med ørebetennelser og da han ble sjekket hos Øre/nese/hals, fant de ut at han hadde bare 50 % hørsel pga væske i mellomøret. Han fikk lagt inn dren, og det var som å få en ny unge. Det første han sa etter han våknet i narkosen var:" Ikke skrik så fælt, da!" Og etter bare noen få uker var uttalen på plass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er veldig sjenert så redd han ikke tør å snakke hos noen han ikke kjenner.

Øre-nese-hals-lege henviste jentungen min, mener jeg å huske, dette er noen år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

To av mine tre barn har ikke klart G/K-lyden før de var ganske store (4-5 år). Barnehagen gjorde ingenting med dette, men de var veldig avslappet ift det. De sa at det ville komme på plass av seg selv.

Jeg tok imidlertid tak i det selv (datter av to audiopedagoger *s*), i alle fall med han ene, og fortalte ham at han måtte ha tunge langt bak i munnen og helt oppe i ganen for å kunne si G og K. Og da jeg forklarte på den måten (mens han lå på ryggen i senga slik at tunga lett bare kunne slippes bakover), forstod han det!

Første ordet han sa riktig var KAKAO :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine tre barn har ikke klart G/K-lyden før de var ganske store (4-5 år). Barnehagen gjorde ingenting med dette, men de var veldig avslappet ift det. De sa at det ville komme på plass av seg selv.

Jeg tok imidlertid tak i det selv (datter av to audiopedagoger *s*), i alle fall med han ene, og fortalte ham at han måtte ha tunge langt bak i munnen og helt oppe i ganen for å kunne si G og K. Og da jeg forklarte på den måten (mens han lå på ryggen i senga slik at tunga lett bare kunne slippes bakover), forstod han det!

Første ordet han sa riktig var KAKAO :-)

lurt å ligge på rygg!

''første ordet han sa riktig var KAKAO :-)''

-med eller uten sukker? (jmf tråd her om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

lurt å ligge på rygg!

''første ordet han sa riktig var KAKAO :-)''

-med eller uten sukker? (jmf tråd her om dagen)

Det var sjølvsagt MED sukker :-)

Det neste ordet var forresten KAKE, og så KOST :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kan dere ikke søke om å få logopedhjelp da? I barnehagen til sønnen vår kommer det logoped en gang i uken for å arbeide med de barna som har behov for det.

Vår minstemann (5 år) fikk også hjelp til å henvis til logoped, fordi han ikke klarte å si "r". Fra vi søkte til vi fikk time gikk det 2 uker. Når vi kom dit, så hadde han lært seg "r" ;) Men det er en annen historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sjølvsagt MED sukker :-)

Det neste ordet var forresten KAKE, og så KOST :-)

Prioriteringene er på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tyrilia

Det enenste jeg i farten kan komme på er at han blir testet på et lyttesenter. Det koster en del men del med behandling men kan også hjelpe veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kan dere ikke søke om å få logopedhjelp da? I barnehagen til sønnen vår kommer det logoped en gang i uken for å arbeide med de barna som har behov for det.

Vår minstemann (5 år) fikk også hjelp til å henvis til logoped, fordi han ikke klarte å si "r". Fra vi søkte til vi fikk time gikk det 2 uker. Når vi kom dit, så hadde han lært seg "r" ;) Men det er en annen historie :)

''Når vi kom dit, så hadde han lært seg "r" ;) Men det er en annen historie ''

minner meg om lillesøstra mi som en gang på 80-tallet proklamerte at "Jeg klaReR ikke si R!" med overtydelige R'er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når vi kom dit, så hadde han lært seg "r" ;) Men det er en annen historie ''

minner meg om lillesøstra mi som en gang på 80-tallet proklamerte at "Jeg klaReR ikke si R!" med overtydelige R'er....

He, he - søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få ham henvis til logoped.

Han får en bedre skolestart om dette er mer på plass før den tid. Du kan selv kontakte PPT.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærer kan henvise.

Du kan også ta kontakt selv og spørre om den raskeste og smidigste fremgangsmåten.

Jeg har inntrykk av at logopeder jevnt over er veldig flinke til å få barn til og slappe av og samarbeide.

Fastlege kan henvise til ØNH.

Kanskje en idé å pushe litt på for dette i stedet for å være snill og tålmodig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...