org Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Hvem henviste barnet deres da? Hvor får jeg tak i logoped? Gutten vår er veldig sjenert så redd han ikke tør å snakke hos noen han ikke kjenner. Ring selv, det tar kortest tid. Kommunen ringer du da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Forresten, har hørselen blitt sjekket? Hørselen ble sjekket på 4-års kontroll og var helt fin. Han begynner ikke på skolen før neste høst, blir 5 år nå neste uke. Da jeg øvde med ham i kveld klarte han å si både blå og julenisse. Bokstaven G sliter han litt mere med, klarer å si kun G, men gul og grine er vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Men, kan dere ikke søke om å få logopedhjelp da? I barnehagen til sønnen vår kommer det logoped en gang i uken for å arbeide med de barna som har behov for det. Vår minstemann (5 år) fikk også hjelp til å henvis til logoped, fordi han ikke klarte å si "r". Fra vi søkte til vi fikk time gikk det 2 uker. Når vi kom dit, så hadde han lært seg "r" Men det er en annen historie Er det talefeil om en overhodet ikke greier å produsere noe som ligner en R, eller regnes skarre r også som feil, hvis det er utenom dialektområdet? Vet om en gutt som ikke kunne si R. Det hjalp ikke så mye på selvfølelsen at han het Truls akkurat d;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Er det talefeil om en overhodet ikke greier å produsere noe som ligner en R, eller regnes skarre r også som feil, hvis det er utenom dialektområdet? Vet om en gutt som ikke kunne si R. Det hjalp ikke så mye på selvfølelsen at han het Truls akkurat d;) Jeg vet ikke hvilke definisjoner som ligger til grunn, men selv ville jeg si at skarre-r utenfor dialektområdet (eller ved at man har blitt lært opp av foresatte) vil være en talefeil. Det å overhodet ikke kunne produsere en r-lyd vil også være en talefeil. Om det gjaldt mitt barn, så ville jeg ha ønsket hjelp av logoped for å hjelpe barnet. Det er ikke morsomt å ha en talefeil, og i alle fall ikke hvis det er gode muligheter for å få hjelp med den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Jeg vet ikke hvilke definisjoner som ligger til grunn, men selv ville jeg si at skarre-r utenfor dialektområdet (eller ved at man har blitt lært opp av foresatte) vil være en talefeil. Det å overhodet ikke kunne produsere en r-lyd vil også være en talefeil. Om det gjaldt mitt barn, så ville jeg ha ønsket hjelp av logoped for å hjelpe barnet. Det er ikke morsomt å ha en talefeil, og i alle fall ikke hvis det er gode muligheter for å få hjelp med den Men tror du logopedene prioriteter å behandle et barn som har skarre-r der er rulle-r, hvis de ellers har mye å gjøre? Jeg vet at skarre-r er lettere å få til enn rulle-r. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Men tror du logopedene prioriteter å behandle et barn som har skarre-r der er rulle-r, hvis de ellers har mye å gjøre? Jeg vet at skarre-r er lettere å få til enn rulle-r. En ordentlig skarre-r regnes ikke som talefeil, selv om man ellers ikke snakker dialekt der det er vanlig å skarre. Men mellomtingen "rj" (av typen "dårlig sørlands-r" - mener ikke å fornærme noen) er det greit å bli avvendt før den får altfor godt feste. Veldig mange barn får det til straks de får en forklaring og noen individuelle tips hos logoped. Rulle-r er den vanskeligste lyden og den som ofte kommer sist på plass hos barn. Noen skarrer som små og bytter til rulle-r senere, andre beholder den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Men tror du logopedene prioriteter å behandle et barn som har skarre-r der er rulle-r, hvis de ellers har mye å gjøre? Jeg vet at skarre-r er lettere å få til enn rulle-r. Hmmm, det vet jeg jo ikke noe om, men jeg vil tro det ikke er det som blir prioritert først 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 '' Jeg forstår godt hva han sier og har tenkt at det vil gå seg til.'' Det vil normalt gå seg til. Du kan selv ringe til PPT og be om veiledning. Hvis de har god kapasitet, så er det mulig at de vil tilby logopedhjelp. Flere steder i landet har man imidlertid som policy at det er unødvendig å gå inn med behandling av rene uttalevansker før barnet har begynt på skolen. Det er ganske vanlig med uttalevansker i denne alderen, og i de aller fleste tilfeller vil det ordne seg av seg selv. Jeg ville ha kontaktet PPT selv og fått avklart om barnet trenger ekstra hjelp eller om dere bare skal fortsette som før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 En ordentlig skarre-r regnes ikke som talefeil, selv om man ellers ikke snakker dialekt der det er vanlig å skarre. Men mellomtingen "rj" (av typen "dårlig sørlands-r" - mener ikke å fornærme noen) er det greit å bli avvendt før den får altfor godt feste. Veldig mange barn får det til straks de får en forklaring og noen individuelle tips hos logoped. Rulle-r er den vanskeligste lyden og den som ofte kommer sist på plass hos barn. Noen skarrer som små og bytter til rulle-r senere, andre beholder den. '' Rulle-r er den vanskeligste lyden og den som ofte kommer sist på plass hos barn. Noen skarrer som små og bytter til rulle-r senere, andre beholder den. '' Vet det er en svensk dialekt hvor det kombinerer skarre-r og rulle-r i et ord. Det må kreves god tungeakrobatikk . Husker ikke for øyeblikket hvilken dialekt det er, for prøve å google. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hørselen ble sjekket på 4-års kontroll og var helt fin. Han begynner ikke på skolen før neste høst, blir 5 år nå neste uke. Da jeg øvde med ham i kveld klarte han å si både blå og julenisse. Bokstaven G sliter han litt mere med, klarer å si kun G, men gul og grine er vanskelig. Prøv med en vokalforbindelse ga - ge - gi osv. Finn fine bilder på nett av en gave, genser, Gina etc. Kanskje kan det virke motiverende? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.