Gjest GA Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 ungene på 9 og 11 har etterhvert kjøpt seg endel egne saker som Wii-spill og kontroller (selve wii'en er felles), ukulele, brettspill, dvd'er, bøker, etc Stadig er det episoder der den ene får kjeft av den andre for å ha lånt ting uten å spørre først," -jammen du lånte den av meg i forfjor uten å spørre først" - "nehei", -"joho" - og den stilen der. Vi prøver å få dem til å være rause med hverandre og låne bort ting men det er ikke alltid lett å "komme igjennom" - argumentet om at en dvd eller et wii-spill ikke blir utslitt av at søskenet ser/spiller slår ikke akkurat an. her er det prinsippet som gjelder tydeligvis. Hva slags kjøreregler har dere hjemme hos dere ang låning av private og felles saker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Felles saker står begge fritt til å bruke uten å spørre hverandre (de må noen ganger spørre meg om lov da). Hvis det er private saker som de ønsker å låne av hverandre, må de spørre hverandre først. Han eldste gjør ikke alltid det, og han minste finner seg i det. Hadde han minste gjort det samme, hadde han eldste blitt dritsur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Felles er felles. Der har alle lik rett og ingen behøver å spørre noen. Private ting; tja. De spør så lenge tingene er nye, eller om det er ting eieren er veldig glad i. Også om det er klær, ski, sykler og sånne typer "privat" ting. Wii-spill, DVDer og slike ting bruker de sammen selv om en av dem har fått det eller kjøpt det. Det jevner seg ut og jeg tror de føler at de har flere ting sammen enn om de holder hvert på sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Vi har ingen spesielle kjøreregler vi. Jeg er nok heldig der. Felles ting er felles. Der er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. Det hender noen blir småsure over å måtte vente på tur, men det engasjerer jeg meg ikke så hardt i, for å være helt ærlig. Privat er privat, og de respekterer hverandres eiendomsrett og spør. Nå har ikke vi wii, men begge de to yngste har ds og noen pc-spill, og de spør hverandre om lov til å få låne slike spill. Jeg har ikke jobbet noe spesielt med dette, eller gjort noe for å få det til slik, det bare har blitt sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Mine kan kragle så fillene fyker om alt mulig og har de ikke noe å krangle om så kan de sannelig finne på noe! Men akkurat det med å spørre om å få låne er det faktisk flinke til og vi har lite problemer med akkurat det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.