Gå til innhold

Glutenfritt mel

Gjest cøliakien

Anbefalte innlegg

Gjest cøliakien

Vi har fått cøliaki i huset. Ser at det glutenfrie toromelet er dyrt.

Er det noen som vet hvilken butikk som har det billigst av toro glutenfritt grov og lysmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal få grunnstønad fra NAV når det er stadfestet cøliaki. Den skal dekke ekstrautgiftene til dyrere mat.

Ellers vet jeg ikke hvor det er billigst, men vil tippe Rema 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke det du spør om, men glutenfrie varer er billigere i Sverige, hvis dere har mulighet til å dra dit for å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi har ei datter med cøliaki og pleier å handle på www.allergimat.no. Ellers har Mega bra utvalg her, Obs har litt. Rema har ingenting. Helsekost har også - men det er ofte utsolgt for det man skal ha. Derfor handler vi heller på nettet. Varelevering tar kun et par dager.

Bruker Semper sitt mel - det naturlig glutenfrie. Baker brød av Semper Grov og Finax lyst naturlig glutenfritt mel. Syns også Mixwell har bra mel. Toro lys melblanding pleier jeg å bruke i pølsebrød sammen med Semper og/eller jyttemel. Til boller bruker jeg helst Semper fin og jyttemel. Lurt å melde seg på bakekurs og selvfølgelig melde seg inn i cøliakiforeningen. De er også på Facebook har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cøliaker

Vet ikke hvor det er billigst, det blir litt sånn at en kjøper det en trenger. Selv er jeg glad i havremel, ikke så mye til kaker, men til vafler og pannekaker. (Gjærbakst har jeg gitt opp, det er utrolig vanskelig) Havremelet jeg bruker kommer i en rød pose, og er ikke så dyrt.

Alle cøliakere skal få grunnstønad pga fordyret kosthold, på litt under 2000 i mnd., Om dere ikke allerede har gjort det finner dere søknadsskjema på nav.no. Send med bekreftelse på diagnose fra legen som gjorde gastroskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie på fire er det bare jeg som ikke har cøliaki, så det lages rimelig mye glutenfritt kan du si.... Vi har kjøpt glutenfritt mel i 25 kg sekker, og sparer da omtrent halve prisen i forhold til å kjøpe 1/2 kg pakkene til Semper (liker de bedre enn Toro). Mange har skrevet mye fornuftig under her, har du en Ultra i ditt nærmiljø er de de suverent beste på glutenfri mat - Smart club er OK. Vi har hentet mel hos Allergimat (Kristiansand) når vi har vært på matmesse eller på sommerferie.

Og det er fullt mulig å bake helt greie ting med glutenfritt mel. Senest i går laget jeg bløtkake, det heteste tipset er å tilsette litt ekstra mel når melmengde i en "vanlig" oppskrift er oppgitt i dl. I en kakeoppskrift med 1dl hvetemel og 1dl potetmel bruker du følgelig totalt 3 dl mel. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...