Gjest dilemma Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Selv er jeg opptatt av at vi skal lære barna våre å følge lover og regler. Men nå byr problemene seg. Dattera mi på snart 11 år vil gjerne på facebook fordi alle hennes veninner er på facebook. Jeg har vært bastant på at det ikke er aktuelt før hun er 13 år da det er forbudt før den alderen. Men dette er ikke lett når alle andre får lov og hun føler seg utenfor. Jeg vil jo gjerne være bestemt på at vi skal følge lovene. Må si det irriterer meg at foreldre er så sløve. De lærer jo bare barna sine at det er helt greit å jukse og ikke bryte lover. Men jeg er allikevl i et dilemma nå og hun maser hver dag. Hva mener dere om dette? Er det liksom greit å gi barna slike signal at det ikke er så nøye å følge lover og regler? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg mener bestemt at noen lover og regler er viktigere enn andre. Som for eksempel 18 års aldersgrense på alkolhol. Fjesboka hadde jeg ikke blunket med å slippe dem inn på. Det er såre enkelt å beholde passord slik at man kan passe på alt som skjer, og man kan lagre innstillinger slik at hun/han sin profil er låst for innsyn, spam, reklame og mye annet rart. Spar kruttet ditt til du trenger det! ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg mener bestemt at noen lover og regler er viktigere enn andre. Som for eksempel 18 års aldersgrense på alkolhol. Fjesboka hadde jeg ikke blunket med å slippe dem inn på. Det er såre enkelt å beholde passord slik at man kan passe på alt som skjer, og man kan lagre innstillinger slik at hun/han sin profil er låst for innsyn, spam, reklame og mye annet rart. Spar kruttet ditt til du trenger det! ;0) Jeg tror det er skummelt å begynne slik for barn. Når de kan jukse slik så er det sikkert heller ikke så galt om de jukser på prøver på skolen for eksempel. Og så kan en jo bare jukse enda litt til, og litt til osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg tror det er skummelt å begynne slik for barn. Når de kan jukse slik så er det sikkert heller ikke så galt om de jukser på prøver på skolen for eksempel. Og så kan en jo bare jukse enda litt til, og litt til osv. Dersom de ønsker å gjøre det. Så gjør de det i alle fall. Særlig om de opplever at du er spesiellt rigid der andre unger/ungdom får bestemme selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dilemma Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Dersom de ønsker å gjøre det. Så gjør de det i alle fall. Særlig om de opplever at du er spesiellt rigid der andre unger/ungdom får bestemme selv. Om vi sender barna signaler på at det er greit og ikke være ærlig så tror jeg de kan komme til å bli uærlig. Er vi derimot bestemt på at vi skal være ærlig så vil de også være ærlige tror jeg. Barna hører jo tross alt på foreldrene sine i den alderen selv om de kan bli trassige og vanskelige. Men om foreldrene ikke har hatt faste grenser og gir etter for at de kan lyve så er det heller ikke rart om de også lyver for sine foreldre etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 10- og 11-åringen her har Facebook... De er imidlertid informert om at vi har passord, og at vi tar "stikksjekker"... Vi har på en måte presisert at det er vår konto som de "låner" med sitt navn... Synes det er en grei mellomting... Sånn ellers er jeg veldig enig i prinsippet om at man følger regler, altså! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Men det er min mening Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Min 11 åring vil gjerne på FB men jeg lar henne ikke få lov før hun er 13. FB har ikke lov til å lagre informasjon lagt ut av barn under 13 år, og det synes jeg man skal respektere. På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol og kjøre bil. Jeg gremmes over å se barn under 13 på FB og synes det sier noe om foreldrene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Men det er min mening Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Om vi sender barna signaler på at det er greit og ikke være ærlig så tror jeg de kan komme til å bli uærlig. Er vi derimot bestemt på at vi skal være ærlig så vil de også være ærlige tror jeg. Barna hører jo tross alt på foreldrene sine i den alderen selv om de kan bli trassige og vanskelige. Men om foreldrene ikke har hatt faste grenser og gir etter for at de kan lyve så er det heller ikke rart om de også lyver for sine foreldre etter hvert. ENIG 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Facebook er ikke noe lovverk. Svært mange vil forstå forskjellen. Det er stor forskjell på å gi etter for mas med et enkelt "javel da", og å forklare hva du er skeptisk til, hva du er redd det skal føre med seg dersom dere omgår regelen, osv. Du oppdager fort hvor moden hun er rundt dette hvis dere snakker ordentlig om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Men det er min mening Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Facebook er ikke noe lovverk. Svært mange vil forstå forskjellen. Det er stor forskjell på å gi etter for mas med et enkelt "javel da", og å forklare hva du er skeptisk til, hva du er redd det skal føre med seg dersom dere omgår regelen, osv. Du oppdager fort hvor moden hun er rundt dette hvis dere snakker ordentlig om det. Facebook har et lovverk å forholde seg til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Her kjører vi den linja at vi følger aldersgrensa. Jeg får problemer med moralen hvis jeg må godta at han lyver på alderen for å oppnå noe han ikke er gammel nok til. Ja, det har vært mas, min sier også at "alle andre er på FB", men det stemmer faktisk ikke. Skolen har også endel problemer pga at elever som ikke er gamle nok, er på FB, jeg ser det som min oppgave å ikke bidra mer til disse problemene. Det kan godt hende at aldersgrensa på FB er mer veiledende enn absolutt, men jeg får altså problemer med moralen om jeg godtar at han lyver for å oppnå profil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Facebook har et lovverk å forholde seg til! Jeg er enig med deg. FB har absolutt et lovverk å forholde seg til. Hva om en mindreårig blir utsatt for noe på FB når foreldrene vet at barnet ikke har lov å være der. Hva gjør man da? Klager til FB? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Min 11 åring vil gjerne på FB men jeg lar henne ikke få lov før hun er 13. FB har ikke lov til å lagre informasjon lagt ut av barn under 13 år, og det synes jeg man skal respektere. På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol og kjøre bil. Jeg gremmes over å se barn under 13 på FB og synes det sier noe om foreldrene! Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 10- og 11-åringen her har Facebook... De er imidlertid informert om at vi har passord, og at vi tar "stikksjekker"... Vi har på en måte presisert at det er vår konto som de "låner" med sitt navn... Synes det er en grei mellomting... Sånn ellers er jeg veldig enig i prinsippet om at man følger regler, altså! ''Sånn ellers er jeg veldig enig i prinsippet om at man følger regler, altså!'' Hvordan skal barna dine lære grensenerundt når de skal følge regler og når de ikke behøver det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Men det er min mening Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg synes Barnevakten er et greit sted å hente informasjon, med sunn fornuft, om man er usikker på diverse. I dette tilfellet sier de følgende om aldersgrensen på FB, som jeg synes er godt sakt: "Vi anbefaler at dette følges og at barn og unge læres opp til å være ærlige med alder og å respektere betingelser og vilkår på de ulike nettstedene de befinner seg". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg synes Barnevakten er et greit sted å hente informasjon, med sunn fornuft, om man er usikker på diverse. I dette tilfellet sier de følgende om aldersgrensen på FB, som jeg synes er godt sakt: "Vi anbefaler at dette følges og at barn og unge læres opp til å være ærlige med alder og å respektere betingelser og vilkår på de ulike nettstedene de befinner seg". Stå på ditt, du skal ikke være kompis med barnet ditt, men barnets viktigste veileder. Og når barnet blir 13 får han/hun lov. :-) Greit å ha noe å se frem til også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Vi har ikke gitt 11-åringen lov til å være på Facebook. Er strenge på å følge de aldersgrenser som er gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 ''Sånn ellers er jeg veldig enig i prinsippet om at man følger regler, altså!'' Hvordan skal barna dine lære grensenerundt når de skal følge regler og når de ikke behøver det? Jeg mener at man kan lære dem det uten å følge ALLE verdens regler 100%... På samme måte som jeg anser meg selv som relativt lovlydig selvom det hender at jeg ligger 10 km/t over fartsgrensa på motorveien... Men for all del, jeg forventer ikke at alle er enige med meg altså 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg mener at man kan lære dem det uten å følge ALLE verdens regler 100%... På samme måte som jeg anser meg selv som relativt lovlydig selvom det hender at jeg ligger 10 km/t over fartsgrensa på motorveien... Men for all del, jeg forventer ikke at alle er enige med meg altså Du har nok rett i det, jeg bare lurte. Jeg tror det er lurt å begynne med å følge ALLE 100 % nemlig, for når de blir eldre så skjønner de selv hvilke som er litt mindre nøye og hvilke som er absolutte. Men jeg vet ikke, det kan slå så forskjellig ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Om vi sender barna signaler på at det er greit og ikke være ærlig så tror jeg de kan komme til å bli uærlig. Er vi derimot bestemt på at vi skal være ærlig så vil de også være ærlige tror jeg. Barna hører jo tross alt på foreldrene sine i den alderen selv om de kan bli trassige og vanskelige. Men om foreldrene ikke har hatt faste grenser og gir etter for at de kan lyve så er det heller ikke rart om de også lyver for sine foreldre etter hvert. Du gjør selvfølgelig som du vil, men hvorfor skrive inn her om FB hvis du har bestemt deg? Du løper risikoen at ungene skaffer seg profil selv. Og da har du absolutt ingen mulighet for å sjekke. Det er overhodet ingen sammenheng i påstanden om at dersom man velger vekk noen regler så ender ungene som lovbrytere og løgnere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.