Gå til innhold

Følge lover og regler

Gjest dilemma

Anbefalte innlegg

Du har nok rett i det, jeg bare lurte. Jeg tror det er lurt å begynne med å følge ALLE 100 % nemlig, for når de blir eldre så skjønner de selv hvilke som er litt mindre nøye og hvilke som er absolutte. Men jeg vet ikke, det kan slå så forskjellig ut.

Vi er ganske strikte og "strenge" til vanlig... I tillegg har jeg en mann som jobber i IT-bransjen...

Facebook-kontoen til 10-åringen stengte han en periode. Hun hadde fått veiledning, men holdt seg ikke til den. En alvorsprat senere om at hun måtte holde sin del av avtalen, og han åpnet den igjen. Etter det har ting vært helt greit...

Jeg tror det fungerer greit altså... Selv 5-åringen min har noen indre sperrer på hvilke regler man kan "tulle" litt med og hva man rett og slett ikke tråkker over... Som sagt, vi er av den "strenge typen" generelt...

10- og 11-åringene er mine stebarn, men sambo og mamma'n deres er enige om dette. Jeg hadde ikke handlet annerledes med mitt eget barn så sant hun forholdt seg til det som jeg hadde sagt....

Ser dilemmaet ditt altså... Men enn så lenge funker det fint her... Får komme tilbake til det senere når jeg finner ut om vi har skutt oss selv i foten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

13

• Mandolaika

9

• frosken

6

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg er så enig! Jeg holdt igjen, og holdt igjen, og holdt igjen - helt til 11-åringen vår var en av 3 i klassen som ikke hadde FB. Og disse andre 2 er elever med spesielle behov som ikke er særlig sosiale av seg.

Så da svelget jeg den kamelen også...

Det skal sies at vi hele tiden hadde fortalt henne at hun ikke fikk FB før hun ble 13, og at hun ikke maste i det hele tatt. Da var det litt koselig å kunne spørre om hun ville ha :)

Vi har snakket om det med å bryte regler og lover, og at det er stor forskjell på å snike på alderen her og i andre sammenhenger. Egentlig er det jo ikke det, men kanskje jeg klarer å lure henne lenge nok? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gutten vår blir 12 om en måned. Helt nylig har bestekameraten hans opprettet profil på FB, og gutten min sa for noen dager siden at han hadde velidg lyst han og. De fleste i klassen er der nå.

Vi holder igjen. Synes ikke det er riktig å lyve på alderen. Bestekameraten (som er 12) hadde skrevet at han var født i 1996. Dette er galt, mener jeg.

Om vi klarer å holde igjen et helt år, vil tiden vise - muligens får han lov f.eks. etter jul neste år, men sånn egentlig synes jeg han skal vente til mai neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11 åring vil gjerne på FB men jeg lar henne ikke få lov før hun er 13. FB har ikke lov til å lagre informasjon lagt ut av barn under 13 år, og det synes jeg man skal respektere.

På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol og kjøre bil.

Jeg gremmes over å se barn under 13 på FB og synes det sier noe om foreldrene!

''På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol og kjøre bil.

''

Jeg mener at det er feil å lære unger at formelle lover har samme status som et internt regelverk etablert av en nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11 åring vil gjerne på FB men jeg lar henne ikke få lov før hun er 13. FB har ikke lov til å lagre informasjon lagt ut av barn under 13 år, og det synes jeg man skal respektere.

På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol og kjøre bil.

Jeg gremmes over å se barn under 13 på FB og synes det sier noe om foreldrene!

''På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol ''

Hvis man _forventer_ at ens tenåringer venter med å smake alkohol til de er 18.....er man veldig optimistiske. Eller naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt veldig prinsippfast rundt dette om lover og regler generelt og facebook generelt. Når det gjelder barn og facebook, er det vel først og fremst risikoen for nettmobbing og uønsket kontakt med fremmede som man er redd for. Jeg har etterhvert kommet fram til at hvis de aller fleste i klassen er på facebook, kan det være like stigmatiserende og gi mobbegrunn å stå utenfor. F.eks. ville jeg ikke hvert helt stivbent hvis mitt barn født i desember fikk facebookprofil samtidig med klassekamerater født i januar-februar. Det er i alle fall en sak som man bør ta opp på foreldremøter, for å sjekke om det virkelig er sånn at "alle andre får lov". Nettvett er i alle fall veldig viktig å lære barna, og de lærer det ikke av å være på facebook i smug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Jeg holdt igjen, og holdt igjen, og holdt igjen - helt til 11-åringen vår var en av 3 i klassen som ikke hadde FB. Og disse andre 2 er elever med spesielle behov som ikke er særlig sosiale av seg.

Så da svelget jeg den kamelen også...

Det skal sies at vi hele tiden hadde fortalt henne at hun ikke fikk FB før hun ble 13, og at hun ikke maste i det hele tatt. Da var det litt koselig å kunne spørre om hun ville ha :)

Vi har snakket om det med å bryte regler og lover, og at det er stor forskjell på å snike på alderen her og i andre sammenhenger. Egentlig er det jo ikke det, men kanskje jeg klarer å lure henne lenge nok? ;)

Jeg syns du gjorde helt riktig. Det kan bli et reelt sosialt problem og være en av de veldig få i klassen som ikke er på facebook. Men det er viktig å følge opp også; nettmobbing er utbredt og MYE tøffere å takle enn slengbemerkninger i skolegården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt veldig prinsippfast rundt dette om lover og regler generelt og facebook generelt. Når det gjelder barn og facebook, er det vel først og fremst risikoen for nettmobbing og uønsket kontakt med fremmede som man er redd for. Jeg har etterhvert kommet fram til at hvis de aller fleste i klassen er på facebook, kan det være like stigmatiserende og gi mobbegrunn å stå utenfor. F.eks. ville jeg ikke hvert helt stivbent hvis mitt barn født i desember fikk facebookprofil samtidig med klassekamerater født i januar-februar. Det er i alle fall en sak som man bør ta opp på foreldremøter, for å sjekke om det virkelig er sånn at "alle andre får lov". Nettvett er i alle fall veldig viktig å lære barna, og de lærer det ikke av å være på facebook i smug...

''F.eks. ville jeg ikke hvert helt stivbent hvis mitt barn født i desember fikk facebookprofil samtidig med klassekamerater født i januar-februar.''

Det der er også et problem sent i tenårene, hvor desember-tenåringen kan være den eneste i gjengen som ikke kommer inn på utestedene... Ganske kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjorde helt riktig. Det kan bli et reelt sosialt problem og være en av de veldig få i klassen som ikke er på facebook. Men det er viktig å følge opp også; nettmobbing er utbredt og MYE tøffere å takle enn slengbemerkninger i skolegården...

Det var slik vi konkluderte også. Hun "sliter" med at hun bor et stykke unna de andre i klassen, og på denne måten får hun en arena der hun kan "treffe" dem og være lik...

Så langt har det ikke vært noen problemer.

Vi er venn med henne, og føler med på profilen. Vi har også passordet hennes, og vi har sagt at om vi føler hun misbruker tilliten vi har gitt henne, så stenger vi profilen.

Slik vi kjenner henne, så langt, vil jeg ikke tro det blir noe problem. Hva som skjer senere vet jeg jo ikke, men da vil hun jo uansett være gammel nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook har et lovverk å forholde seg til!

Jeg skrev ikke at FB ikke trenger å forholde seg til noe lovverk. Jeg skrev at FB ikke ER noen lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. FB har absolutt et lovverk å forholde seg til. Hva om en mindreårig blir utsatt for noe på FB når foreldrene vet at barnet ikke har lov å være der. Hva gjør man da? Klager til FB?

Jeg skrev ikke at FB ikke trenger å forholde seg til noe lovverk. Jeg skrev at FB ikke ER noen lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder foreløpig igjen, guttungen er snart 12. Ser det er fler og fler av kompisene som "dukker opp" på Facebook men foreløpig har han bare spurt én gang og da svarte jeg at det var 13 årsgrense. det godtok han .

Dette er samme ungen som kom helt sjokkert til meg som 6-åring og pekte på et skilt ved en sånn hoppeborg hvor det sto "maks 4 personer" inne i hoppeborgen var det 7 stk og guttungen var helt fortørnet over at noen faktisk brøt reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Men det er min mening

Så da synes du kanskje det er helt greit at 14 åringer slipper inn på utesteder med 18 års grense også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik vi konkluderte også. Hun "sliter" med at hun bor et stykke unna de andre i klassen, og på denne måten får hun en arena der hun kan "treffe" dem og være lik...

Så langt har det ikke vært noen problemer.

Vi er venn med henne, og føler med på profilen. Vi har også passordet hennes, og vi har sagt at om vi føler hun misbruker tilliten vi har gitt henne, så stenger vi profilen.

Slik vi kjenner henne, så langt, vil jeg ikke tro det blir noe problem. Hva som skjer senere vet jeg jo ikke, men da vil hun jo uansett være gammel nok :)

''Slik vi kjenner henne, så langt, vil jeg ikke tro det blir noe problem. Hva som skjer senere vet jeg jo ikke, men da vil hun jo uansett være gammel nok :)

''

Det går nok bra, skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da synes du kanskje det er helt greit at 14 åringer slipper inn på utesteder med 18 års grense også??

Det er ikke analoge eksempler. Skjenkeregler er noe helt annet.

Hvis et utested setter opp et skilt med aldersgrense 14 år, lar være å be om legitimasjon i døra og likevel bare selger brus til de under 18, nærmer vi oss noe som kan sammenliknes med FB. Men det blir nokså virkelighetsfjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vet jo alle. Det kan være grenser å forholde seg til fordi om det ikke er en LOV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Slik vi kjenner henne, så langt, vil jeg ikke tro det blir noe problem. Hva som skjer senere vet jeg jo ikke, men da vil hun jo uansett være gammel nok :)

''

Det går nok bra, skal du se :-)

Vi må jo bare tro det. Vi har snakket nettvett helt siden de begynte å bruke internett. Så langt synes jeg de er flinke til å gi oss beskjed om de er/opplever noe som ikke passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dilemma

Facebook er ikke noe lovverk.

Svært mange vil forstå forskjellen.

Det er stor forskjell på å gi etter for mas med et enkelt "javel da", og å forklare hva du er skeptisk til, hva du er redd det skal føre med seg dersom dere omgår regelen, osv. Du oppdager fort hvor moden hun er rundt dette hvis dere snakker ordentlig om det.

Det er ikke det saken gjelder. Men nå er det ikke tillatt å være på facebokk før en er 13 år. Når barn lærer at det er greit å lyve på alderen her så tror jeg også sjangsen er stor for at de også lyver senrere. Når foreldrene tillater barna å lyve så kan de også få problemer selv, foreldrene altså. F.eks kan du regne med at om du søker ny jobb hvor det med ærlighet er viktig, så kan det også godt hende de vil google om deg og familien din på nettet. Når de da finner ut at du har latt ditt barn få lyve på alder så kan også det gi et negativt inntrykk hos arbeidsgiver. Men det er nå en ting. Det verste er at barna lærer at det er greit å lyve.

Etter at jeg har tenkt mere på saken er det helt uaktuelt å la dattera mi komme på facebook før hun er 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er ikke det saken gjelder. Men nå er det ikke tillatt å være på facebokk før en er 13 år. Når barn lærer at det er greit å lyve på alderen her så tror jeg også sjangsen er stor for at de også lyver senrere. Når foreldrene tillater barna å lyve så kan de også få problemer selv, foreldrene altså. F.eks kan du regne med at om du søker ny jobb hvor det med ærlighet er viktig, så kan det også godt hende de vil google om deg og familien din på nettet. Når de da finner ut at du har latt ditt barn få lyve på alder så kan også det gi et negativt inntrykk hos arbeidsgiver. Men det er nå en ting. Det verste er at barna lærer at det er greit å lyve.

Etter at jeg har tenkt mere på saken er det helt uaktuelt å la dattera mi komme på facebook før hun er 13 år.

Jeg er veldig enig i det du skriver her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...