Gå til innhold

Følge lover og regler

Gjest dilemma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

13

• Mandolaika

9

• frosken

6

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Begge mine (8 og 10) vil gjerne være på FB, mest fordi de vil spille noen av spillene der. Det får de ikke.

Temaet har vært oppe blandt oss foreldre, og så langt er vi enige om at ungene ikke skal være på FB. Derfor holder ikke argumentet "alle andre får...", for det vet jeg altså.

Registrerer at noen fra begge klassetrinnene er på FB, og ikke overraskende er det barn av det jeg opplever som "grenseløse" foreldre. De samme barna som er aktive i å mobbe andre, som stadig vekk er hos rektor og som er under utredning for ett-eller-annet. Hvilket gjør meg enda mer trygg på at FB ikke er plassen for så unge barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det saken gjelder. Men nå er det ikke tillatt å være på facebokk før en er 13 år. Når barn lærer at det er greit å lyve på alderen her så tror jeg også sjangsen er stor for at de også lyver senrere. Når foreldrene tillater barna å lyve så kan de også få problemer selv, foreldrene altså. F.eks kan du regne med at om du søker ny jobb hvor det med ærlighet er viktig, så kan det også godt hende de vil google om deg og familien din på nettet. Når de da finner ut at du har latt ditt barn få lyve på alder så kan også det gi et negativt inntrykk hos arbeidsgiver. Men det er nå en ting. Det verste er at barna lærer at det er greit å lyve.

Etter at jeg har tenkt mere på saken er det helt uaktuelt å la dattera mi komme på facebook før hun er 13 år.

Det er da vel ikke alltid snakk om hva foreldrene tillater? De fleste 11-12-åringer som vil inn på FB, klarer fint å finne ut hvordan de gjør det.

Hvis en arbeidgiver virkelig gidder å finne ut både hva barna til en søker heter og hvilket år de er født, for deretter å søke dem opp på Facebook og ser at årstallet avviker der, så forteller ikke det noe mer enn at dette barnet har visse grunnleggende regneferdigheter. Det betyr ikke at mor eller far kommer til å begå underslag på jobben.

Jeg tror arbeidsgivere har mer enn nok med å google arbeidssøkerne, de trenger ikke bruke tid på deres eventuelle tolvåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke alltid snakk om hva foreldrene tillater? De fleste 11-12-åringer som vil inn på FB, klarer fint å finne ut hvordan de gjør det.

Hvis en arbeidgiver virkelig gidder å finne ut både hva barna til en søker heter og hvilket år de er født, for deretter å søke dem opp på Facebook og ser at årstallet avviker der, så forteller ikke det noe mer enn at dette barnet har visse grunnleggende regneferdigheter. Det betyr ikke at mor eller far kommer til å begå underslag på jobben.

Jeg tror arbeidsgivere har mer enn nok med å google arbeidssøkerne, de trenger ikke bruke tid på deres eventuelle tolvåringer.

''Hvis en arbeidgiver virkelig gidder å finne ut både hva barna til en søker heter og hvilket år de er født, for deretter å søke dem opp på Facebook og ser at årstallet avviker der, så forteller ikke det noe mer enn at dette barnet har visse grunnleggende regneferdigheter. Det betyr ikke at mor eller far kommer til å begå underslag på jobben.

''

Godt poeng ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På samme måte forventer jeg at hun respekterer at det er aldersgrense på å drikke alkohol ''

Hvis man _forventer_ at ens tenåringer venter med å smake alkohol til de er 18.....er man veldig optimistiske. Eller naive.

''Hvis man _forventer_ at ens tenåringer venter med å smake alkohol til de er 18.....er man veldig optimistiske. Eller naive.

''

Dette er et av de områdene hvor de fleste foreldre blir noe mindre "prinsippfaste" i sine uttalelser etterhvert som tenåringene nærmer seg russetiden. Foreldrenes holdninger ser ut til å bli korrigert i samsvar med hva som skjer i ungdomsmiljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine (8 og 10) vil gjerne være på FB, mest fordi de vil spille noen av spillene der. Det får de ikke.

Temaet har vært oppe blandt oss foreldre, og så langt er vi enige om at ungene ikke skal være på FB. Derfor holder ikke argumentet "alle andre får...", for det vet jeg altså.

Registrerer at noen fra begge klassetrinnene er på FB, og ikke overraskende er det barn av det jeg opplever som "grenseløse" foreldre. De samme barna som er aktive i å mobbe andre, som stadig vekk er hos rektor og som er under utredning for ett-eller-annet. Hvilket gjør meg enda mer trygg på at FB ikke er plassen for så unge barn.

''De samme barna som er aktive i å mobbe andre, som stadig vekk er hos rektor og som er under utredning for ett-eller-annet.''

Jeg synes de tydeligste kjennetegnene til de som er litt for tidlig på FB, er enten eldre søsken eller mange eldre (RL-)venner.

Men nå er ikke jeg spesielt godt orientert om hvem som blir sendt til rektor. Du virker forbløffende godt orientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dilemma

''Hvis en arbeidgiver virkelig gidder å finne ut både hva barna til en søker heter og hvilket år de er født, for deretter å søke dem opp på Facebook og ser at årstallet avviker der, så forteller ikke det noe mer enn at dette barnet har visse grunnleggende regneferdigheter. Det betyr ikke at mor eller far kommer til å begå underslag på jobben.

''

Godt poeng ;-)

Regneferdigheter? Trenger vel ikke ha regneferdigheter for å være på facebook.

I løpet av toppen et par minutter kan en arbeidsgiver finne ut mye om deg som person. Dessuten kan det være at de vil ha informasjon om deg og din familie, bl.a alder på barna. Så kan de gå inn på nettet og lese alt de kommer over og det tar som sagt ikke lang tid for en arbeidsgiver som sikkert også har en lynrask datamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dilemma

For det første så tror jeg ikke at en elleveåring som har fått tydelig oppdragelse hjemme i fra om å respektere lover å regler vil ha samvittighet til å gjøre det.

For det andre så vil foreldre som følger med på barna sine hva de driver på med kunne oppdage det om de har kommet på facebook eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av toppen et par minutter kan en arbeidsgiver finne ut mye om deg som person. Dessuten kan det være at de vil ha informasjon om deg og din familie, bl.a alder på barna. Så kan de gå inn på nettet og lese alt de kommer over og det tar som sagt ikke lang tid for en arbeidsgiver som sikkert også har en lynrask datamaskin.

Vi har en noe forskjellig virkelighetsoppfatning, og kommer nok til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dilemma

Vi har en noe forskjellig virkelighetsoppfatning, og kommer nok til å fortsette med det.

Hvis jeg ikke tar feil så mener jeg å huske at du er lærer. Stemmer ikke det?

En lærer bør være et godt forbilde for barna at de skal respektere lover og regler. Om ikke kan dere heller ikke klage på at barn jukser på prøver og ikke følger regler på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer bør være et godt forbilde for barna at de skal respektere lover og regler. Om ikke kan dere heller ikke klage på at barn jukser på prøver og ikke følger regler på skolen.

Uten at det har noe med denne saken å gjøre, så kan jeg opplyse om at jeg ikke er lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Regneferdigheter? Trenger vel ikke ha regneferdigheter for å være på facebook.''

Jeg mente at det eneste man trenger for å komme inn på FB, er å regne ut hvilket årstall man må oppgi som fødselsår.

''I løpet av toppen et par minutter kan en arbeidsgiver finne ut mye om deg som person.''

Selvfølgelig, hvis jeg har gjort noe som ligger på nett. I mitt tilfelle dreier det seg stort sett om å betale skatt, faglige ting og å inneha verv i barneidretten. Ingen overraskelser, og jeg er ikke på Facebook.

''Dessuten kan det være at de vil ha informasjon om deg og din familie, bl.a alder på barna. Så kan de gå inn på nettet og lese alt de kommer over.''

Det er ikke vanlig å oppgi fullt navn og alder på barna i en jobbsøknad. Mine unger har f.eks. ikke samme etternavn som jeg. Men hvis man absolutt vil vite det, går det selvfølgelig an. Det enkleste er da å bruke telefonkatalogen, den er langt ryddigere enn FB.

''...og det tar som sagt ikke lang tid for en arbeidsgiver som sikkert også har en lynrask datamaskin.''

Jeg har ikke stilt spørsmålstegn ved søkehastigheten, men om arbeidsgiver virkelig gidder å bruke tiden sin på det. Det kan bli mange resultatlister fra gamle skirenn etc., å pløye gjennom hvis man skal detalj-google hele familien til alle som søker en jobb

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vet jo alle. Det kan være grenser å forholde seg til fordi om det ikke er en LOV.

Jada. Men trådstarter skriver flere varianter av denne:

''Jeg vil jo gjerne være bestemt på at vi skal følge lovene.''

Det var det jeg kommenterte.

Jeg hevder ikke at man alltid skal snike seg rundt alle regler som ikke er nedfelt i Grunnloven. Jeg protesterer på sammenhenger mellom å taste inn et fiktivt fødselsår og å være en aktiv mobber, gjenganger hos rektor og BUP og potensiell lovbryter med foreldre som synes det er greit å servere barn alkohol og som ikke bør bli ansatt i redelige bransjer. (Det er ikke du som har trukket fram disse sammenhengene.) Det synes jeg nemlig er å dra den litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dilemma

''Regneferdigheter? Trenger vel ikke ha regneferdigheter for å være på facebook.''

Jeg mente at det eneste man trenger for å komme inn på FB, er å regne ut hvilket årstall man må oppgi som fødselsår.

''I løpet av toppen et par minutter kan en arbeidsgiver finne ut mye om deg som person.''

Selvfølgelig, hvis jeg har gjort noe som ligger på nett. I mitt tilfelle dreier det seg stort sett om å betale skatt, faglige ting og å inneha verv i barneidretten. Ingen overraskelser, og jeg er ikke på Facebook.

''Dessuten kan det være at de vil ha informasjon om deg og din familie, bl.a alder på barna. Så kan de gå inn på nettet og lese alt de kommer over.''

Det er ikke vanlig å oppgi fullt navn og alder på barna i en jobbsøknad. Mine unger har f.eks. ikke samme etternavn som jeg. Men hvis man absolutt vil vite det, går det selvfølgelig an. Det enkleste er da å bruke telefonkatalogen, den er langt ryddigere enn FB.

''...og det tar som sagt ikke lang tid for en arbeidsgiver som sikkert også har en lynrask datamaskin.''

Jeg har ikke stilt spørsmålstegn ved søkehastigheten, men om arbeidsgiver virkelig gidder å bruke tiden sin på det. Det kan bli mange resultatlister fra gamle skirenn etc., å pløye gjennom hvis man skal detalj-google hele familien til alle som søker en jobb

tror

For mange arbeidsgivere er det bud nr. en at de tror de kan stole på den aktuelle arbeidssøkeren. Da er det heller ikke rart om de f.eks sjekker det med facebook og om foreldrene/arbeidssøkeren har løyet. De er nok langt smartere enn hva du kanskje liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg synes du overdriver problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange arbeidsgivere er det bud nr. en at de tror de kan stole på den aktuelle arbeidssøkeren. Da er det heller ikke rart om de f.eks sjekker det med facebook og om foreldrene/arbeidssøkeren har løyet. De er nok langt smartere enn hva du kanskje liker å tro.

Hvis en arbeidsgiver konkluderer med at en (potensiell) ansatt ikke er til å stole på i jobbsammenheng fordi h*n har en tolvåring på Facebook, tror jeg de bør bruke et konsulentfirma på ansettelsen neste gang.

Jeg har aldri påstått at de ikke er "smarte" nok til å finne det ut. Jeg påstår at det er veldig lite smart å la det få betydning.

Jeg tror også at mange arbeidsgivere selv har løyet på alderen en eller annen gang. Det er svært mange mennesker som har forsøkt å komme inn på voksenkino litt for tidlig eller få kjøre for barnebillett på bussen litt for sent, og som likevel er blitt hederlige borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tror jeg ikke at en elleveåring som har fått tydelig oppdragelse hjemme i fra om å respektere lover å regler vil ha samvittighet til å gjøre det.

For det andre så vil foreldre som følger med på barna sine hva de driver på med kunne oppdage det om de har kommet på facebook eller ikke.

''For det første så tror jeg ikke at en elleveåring som har fått tydelig oppdragelse hjemmefra om å respektere lover å regler vil ha samvittighet til å gjøre det. ''

Ifølge grammatikkreglene heter det lover OG regler.

Man trenger ikke være spesielt samvittighetsløs for å taste inn et årstall. Tror du ingen 14-åringer med oppdragelse ser filmer med aldersgrense 15 år heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De samme barna som er aktive i å mobbe andre, som stadig vekk er hos rektor og som er under utredning for ett-eller-annet.''

Jeg synes de tydeligste kjennetegnene til de som er litt for tidlig på FB, er enten eldre søsken eller mange eldre (RL-)venner.

Men nå er ikke jeg spesielt godt orientert om hvem som blir sendt til rektor. Du virker forbløffende godt orientert.

Det er min erfaring også. De med eldre søsken er de som er tidligst på FB. Med noen unntak.

Ser også at av de som ikke har eldre søsken, er det gjerne de med lite grensesetting - etter min standard - som er tidlig på'n ;)

Og med tidlig mener jeg i 7-8-års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dilemma

''For det første så tror jeg ikke at en elleveåring som har fått tydelig oppdragelse hjemmefra om å respektere lover å regler vil ha samvittighet til å gjøre det. ''

Ifølge grammatikkreglene heter det lover OG regler.

Man trenger ikke være spesielt samvittighetsløs for å taste inn et årstall. Tror du ingen 14-åringer med oppdragelse ser filmer med aldersgrense 15 år heller?

Nå er det fakistk forskell på å se filmer som ikke er anbefalt for unge under 15 år og på det å gjøre noe som ikke er lov. Hvis det er kino du tenker på så er det også helt uaktuelt at jeg gir min datter lov før hun er gammel nok. Det som er veldig synd er at dere foreldre som tillater barna deres å gjøre noe som ikke er lov også skaper press og problemer for de familier som vil være lovlydige.Om facebook skrev at de anbefalte at en var 13 år før en meldte seg på facebook ville saken vært en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Her brøt vi regelen i sommer og lot vår da 12,5 år gamle sønn få profil på facebook.... Jeg syns facebook var mye tryggere enn feks nett-by. På facebook er jeg venn med ham og har på den måten ganske god kontroll på det som skjer.

8 åringen vil også gjerne ha facebook, men han må nok fint vente til han er 12,5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...